Citat:
Ursprungligen postat av
DurexPlayHeat
Jag kan bara instämma.
Kanske var offren och deras familjer så inriktade på att förövarna skulle vara etniska svenskar att luften totalt gick ur dem när det uppdagades att det var några av "deras" egna som lekt med elden.
Känns som att motsättningarna och segregationen var än mer påtaglig då än nu. Numer är ju balkan-folk och iranierna ganska väl integrerade i samhället (på alla nivåer). Fick en känsla att så inte var fallet vid denna tid (slutet på 90-talet) när jag lyssnade på GW P på TV4. Någon som kan verifiera?
Iranier har ofta varit ambitiösa (GMs i detta fall solklara undantag) om du frågar mig, men balkanfolket var helt klart längre från samhället då än nu.
Läser att många undrar över utebliven hämnd, och lite underligt är det, men hämndkulturen på gatan var inte alls lika påtaglig 98 som idag. Gatugängen var långt färre, och det sköts mindre. Jag var inte så gammal, men jag minns att snacket gick om att åtminstone den mest drivande (Mohammadi eller nåt sånt) och en till skulle dödas när dom kom ut, men inget hände.