2018-10-29, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Kollade på SVT:s dokumentär. Det är flera makabra detaljer som man minns, men som SVT ”glömmer” omnämna:

1. Räddningspersonal utsätts för misshandel och livsfara – första gången man hör talas om denna nysvenska sed. (Istället nämner SVT att personalen ”fick hjälp”.)

2. Räddningspersonalen råkar missa en av de döda (som senare hittas under bråte).

3. Offrens anhöriga får gratis taxi (till begravning mm), vilket man tackar för genom att okynnesåka hejdlöst (för miljonbelopp).

4. Något så exotiskt som likplundring introduceras i Sverige (där alltså identifiering försvåras pga stulna plånböcker).

5. Enormt mycket snack om att man ska hämnas på de ”rasister”, ”nazister”, ”skinheads”, osv, som ligger bakom branden.

6. Journalister får panikångest; först för att det är kriminella (och inte skötsamma) blattar som ordnat festen, sen för att det visar sig vara blattarnas egna kriminella blattekompisar som tänt på.

7. Ett enat etablissemang fastslår att denna katastrof nu innebär ett definitivt slut på all rasism i Sverige.

Sen undrar man vad som ligger bakom att SVT så strikt fokuserar på 3-4 (påfallande sympatiska) personer; det var ju hundratals inblandade.
SVT är så härligt selektiva.

De exceptionella inslagen förbigås med tystnad.
Citera
2018-10-29, 19:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Påståendet om att många nationaliteter på en så liten yta skulle vara något positivt är en smula ironiskt med tanke på att den främsta orsaken till det stora antalet döda var att det i runda slängar befann sig tre gånger så många personer i lokalen än vad som var tillåtet och dessa inte hade en chans att komma ut i trängseln.
Den främsta orsaken var väl att någon tände eld på lokalen?
Citera
2018-10-29, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaFever
Finns inget sådant tänkande överhuvudtaget... Tror du på fullaste allvar att familjer som förlorar ett barn tänker "det var en av våra" som tände på? Du tror inte det är så att man bara är trött på ännu mer död och elände?
Tror du på fullaste allvar att de inte tänker så?
Citera
2018-10-29, 20:00
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Hade det varit några andra än svartskallar som medvetet tände på så hade detta oupphörligen omnämnts som vår tids värsta attentat. Nu beskrivs det i statsmedia som att "Elden började i trapphuset..." En tragisk olycka helt enkelt. Och den historiebeskrivningen har lyckats. Jag roade mig med att fråga en handfull på jobbet igår och man mindes det som ett elfel, fimp i en papperskorg, okänd orsak, en frysbox(?!?) och en rökmaskin som gått varm. När jag upplyste dom om hur det gått till trodde dom att jag ljög.
Precis. På TV ikväll beskrivs massmordet som en "tragedi". En tragedi är en tragiskt olyckshändelse som ingen kunde rå för, typ en flygplansolycka eller liknande. Det här var massmord, oändligt mycket jävligare än t ex terrordådet på Drottninggatan.
Citera
2018-10-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Jag kan bara instämma.

Kanske var offren och deras familjer så inriktade på att förövarna skulle vara etniska svenskar att luften totalt gick ur dem när det uppdagades att det var några av "deras" egna som lekt med elden.

Känns som att motsättningarna och segregationen var än mer påtaglig då än nu. Numer är ju balkan-folk och iranierna ganska väl integrerade i samhället (på alla nivåer). Fick en känsla att så inte var fallet vid denna tid (slutet på 90-talet) när jag lyssnade på GW P på TV4. Någon som kan verifiera?

Iranier har ofta varit ambitiösa (GMs i detta fall solklara undantag) om du frågar mig, men balkanfolket var helt klart längre från samhället då än nu.

Läser att många undrar över utebliven hämnd, och lite underligt är det, men hämndkulturen på gatan var inte alls lika påtaglig 98 som idag. Gatugängen var långt färre, och det sköts mindre. Jag var inte så gammal, men jag minns att snacket gick om att åtminstone den mest drivande (Mohammadi eller nåt sånt) och en till skulle dödas när dom kom ut, men inget hände.
Citera
2018-10-29, 21:07
Moderator
Tystnads avatar
Fruktansvärt tragisk händelse.

Några tankar... Vad drog man för lärdom av denna tragiska brand?

Någon som vet?
Systematisk brandskyddsarbete finns ju idag och ställs som krav på alla fastighetsägare.
Brandvarnare i alla lägenheter är ju ett krav.

Även om brandskyddet är generellt bättre idag ser man ju ändå mycket felaktigheter.
Nerplockade brandvarnare som aldrig återställs, man "lagar" elsäkringar med ståltråd och alu-folie, matolja tar fyr,dumpar grovsopor i botten på trapphuset och i källaren, Trapphusen belamras med bråte, cyklar,osv
Branddörrar som saboteras.
Många nyanlända har ju obefintlig kunskap och kommer från länder där brandskydd är obefintligt.
Vems ansvar är det att dessa får nödvändig kunskap om brandskydd?.
Har sett flera ggr dom samlas i samlingslokaler och med råge är många fler än vad lokalerna tillåter.
Citera
2018-10-29, 21:32
Medlem
Nån som har bilder på gms eller vet var dem håller hus o gör idag ?
Citera
2018-10-29, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacknimo
Hej, fan va det var stark att se denna dokumentär, ska man verkligen gråta så mycket som kille?

Det som inte kom fram var, vad gjorde Denis av vapnet med dämparen? sålda han det så att vapnet kom i andra kriminella personer`?

Varför ville inte SVT avslöja att den ena tjejen har haft sex inne på anstalten med gärningsmännen?

OBS hon har absolut inte gjort något fel, Inom psykologen pratar man om chocken kroppen har utsätt för vill kroppen dit igen och uppleva det igen. pga att bearbeta det hela. Även stockholms syndrom finns i detta genom att hon går på rättegång och alla är emot dem fyra gärningsmännen så börjar hon att fatta tycka för samtliga.

Hon kan bara få alla svar genom att träffa gärningsmännen.

Så tragiskt alltihop.

Tack för att du läste
Finns andra sätt o få svar än o sära på benen åt sina systrars mördare ??

Om detta stämmer förtjänar hon ett nackskott Fyfan vilket skabbigt luder

Har du nån källa på detta absurda påstående?
Citera
2018-10-29, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Finns andra sätt o få svar än o sära på benen åt sina systrars mördare ??

Om detta stämmer förtjänar hon ett nackskott Fyfan vilket skabbigt luder

Har du nån källa på detta absurda påstående?

Hejdu lugn nu släng inte ut en massa ohyfs

Försök förstå henne. Men jag förstår dig.

Tack för att du läste
Citera
2018-10-29, 22:20
Medlem
Lite fakta.
Jag bodde bredvid lokalen som brann (100 meter ungefär) och det är en massa olika påståenden som behöver bemötas.

En av killarna som anordnande festen gråter nu ut i media, ”Han hade fest med sina kompisar”, i helvete heller, han ordnade olagliga discon som ungdomar gick till, den här kvällen drog dom in 14,000 svart enbart i inträde (bra pengar för en ungdom för 20 år sedan) samt naturligtvis all merförsäljning (tveksam till att vi enbart pratar Loranga, men det är inget som jag vet).

Polis+brandkår var ofta i lokalen innan branden, föreningen som hyrde lokalen drev den som en spellokal (som kallades kulturlokal) men hyrde ut den på helger, lönade sig väl bättre än att ordna spel till äldre män. Anledningen till att Polis+brandkår var där var att det var för mycket folk samt att det var stökigt.

Efter branden uttalades sig poliser och brandmän och påtalade att dom hade varnat innan men det tystades snabbt, det går säkert att hitta i något arkiv men jag har inte hittat något.
Efter branden var det fan inte kul att bo i området samt att vara vit eftersom det var sprejmålat överallt att det skulle dödas svenskar, det fanns flygblad utdelade och fastklistrade överallt att det skulle dö svenskar.

Slutligen, att inte dom som anordnade discot (eller vad jag kallar ”chansen att sälja lite knark”) samt föreningen som hyrde ut lokalen (väl medvetna att det skulle vara bra mycket mer folk än tillåtet), inte blev åtalade är för mig en gåta.
Citera
2018-10-29, 22:25
Medlem
Jag har väldigt, väldigt svårt att förstå varför ingen verkligen hämnades på dessa män, dessa massmördare.

Samtliga gärningsmän lever väl än idag eller? Jag kommer fira med tårta, champagne och fyrverkerier när den första av dem dör. (och den andra, tredje och fjärde också.)
Senast redigerad av sachos_legs 2018-10-29 kl. 22:34.
Citera
2018-10-29, 22:32
Medlem
Mr.mantastics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sachos_legs
Jag har väldigt, väldigt svårt att förstå varför ingen verkligen hämnades på dessa män, dessa massmördare.

Vad jag förstår var det väl mest araber och andra sandapor som dog, så det kanske är därför ingen bryr sig om att hämnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in