2025-08-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Sett i backspegeln, om inte Shoresh hade erkänt i en videoinspelning som visades för de andra misstänkta, hade bevisningen räckt till att åtal och fällande dom? En av killarna hade erkänt och golat friskt i förhören men hade det räckt om alla andra hade nekat? Det var ett väldigt svårt fall att nysta upp. Vilket belöningen på 3 miljoner vittnade om.

Blev det någon utbetalning av pengarna?
Citera
2025-08-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Blev det någon utbetalning av pengarna?

Om inte minnet sviker mig var det 2 eller 3 personer som fick dela på belöningen. En av dessa vittnade att en av de åtalade killarna hade erkänt för honom att han hade varit med på att sätta eld, när de satt på ett Café. Jag tror det var Shoresh men är inte helt säker.
Citera
2025-08-23, 19:48
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Det fanns en del svenska offer både skadade och döda. Det gick en hel del rykten initialt, vilket kanske inte var helt oväntat och ett av dessa rykten var att det skulle varit nazister som låg bakom det hela. Men det var bara ett av väldigt många rykten och dog ut ganska fort. Däremot gjorde den långa utredningstiden att det var väldigt oklart under flera år vem som låg bakom. Men jag skulle inte påstå att det var vi svenskar som fick skulden för detta.

Sett i backspegeln, om inte Shoresh hade erkänt i en videoinspelning som visades för de andra misstänkta, hade bevisningen räckt till att åtal och fällande dom? En av killarna hade erkänt och golat friskt i förhören men hade det räckt om alla andra hade nekat? Det var ett väldigt svårt fall att nysta upp. Vilket belöningen på 3 miljoner vittnade om.

Vilket inte var så konstigt heller med tanke på alla skinheads, VAM, mordet på John Rhon osv som skedde under denna tiden. Men som du sa, många rykten och lång utredningstid bidrog säkert till att ryktena drogs åt alla håll.
Citera
2025-08-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Vilket inte var så konstigt heller med tanke på alla skinheads, VAM, mordet på John Rhon osv som skedde under denna tiden. Men som du sa, många rykten och lång utredningstid bidrog säkert till att ryktena drogs åt alla håll.

Så var det. Skinheads och Naziströrelser var mer vanligt runt Göteborg på den tiden jämfört med idag, även om det självklart finns idag också. Kommer ihåg att det gick ett rykte att en eller flera nazister hade tryckt upp tröjor där det stod "63 - 0" på. Jag vet inte om det faktiskt stämde eller om det bara var ett rykte.

Rättegången var historiskt stor. Hölls i Svenska mässan med kameralänk till andra åhörarsalar i Svenska mässan pga uppståndelsen. Det visade sig att kamerorna var så pass dåligt vinklade mot de misstänkta i huvudsalen så att hela rättegången sköts upp.
Citera
2025-08-24, 10:34
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Invandrarna massproducerade brottsoffer på löpande band i Sverige redan då. Inte konstigt man letade efter nazister som branden kunde skyllas på. Sen vet vi hur det gick och vem som låg bakom. Och inte blev det bättre då Reinfeld släppte in flodvågen av ännu mer arga unga män i 2015.
Citera
2025-09-08, 21:03
Medlem
Har säkert redan avhandlats men vill förtydliga att det tog över ett jävla år för snuten och åklagaren att erkänna för de svenska folket att branden var anlagd och dom misstänkta var invandrare. Precis som i fallet Kevin när blatten va misstänkt först då ringde självaste Dan Eliasson från regeringskansliet och satte press på polisen inför valet 98 och sen vips trollade polisen fram två svenska skitungar som gärningsmän.

Var de Vänsterpartiet kommunisterna som tvingade Göteborgsutredarna att hålla käft?
Citera
2025-09-21, 19:02
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Med tanke på att invandrarna beskyllde oss svenskar för diskoteksbranden, jag funderar på om det ens var några svenskar inblandade?

Verkar ju varit enbart varit invandrare både bland offer och gärningsmän, även arrangörerna var invandrare?

Isåfall tycker jag det är ytterst märkligt att vi svenskar fick skulden för vad som hände.
Jag kände en svensk tjej som omkom. Men det flesta var nog invandrare som dog och skadades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in