2018-10-28, 08:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Endast en länk som fortfarande är aktiv, så jag citerar stycket om deras namn (trots att tre av fyra gärningsmän senare ändrade sina namn) ifall den någonsin försvinner.
Finns på Wayback Machine:

https://web.archive.org/web/20030427120453/https://www.firehouse.com/news/2000/5/5_APtrial.html

och jag prövade att Googla ett av namnen och fick träff men avstår från att posta det. Åldern kan stämma där.

Artikel i the Guardian som också publicerar namn:

https://www.theguardian.com/world/2000/may/05/2
Senast redigerad av arbetet 2018-10-28 kl. 09:02.
Citera
2018-10-28, 14:15
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runesune
På nyhetsmorgon satt en av överlevarna och pratade om hur "olyckan" är ett tecken på att mångfald fungerar, 26 olika nationaliteter fick plats på en så liten yta som diskoteket och rättegångsförhandlingarna översattes till 19 språk, det är bevis för att det kommer fungera i "hela stora Sverige".

Påståendet om att många nationaliteter på en så liten yta skulle vara något positivt är en smula ironiskt med tanke på att den främsta orsaken till det stora antalet döda var att det i runda slängar befann sig tre gånger så många personer i lokalen än vad som var tillåtet och dessa inte hade en chans att komma ut i trängseln.

Vem kan tänkas ha betalt för tolkning till 19 olika språk?
Senast redigerad av Prora 2018-10-28 kl. 14:17.
Citera
2018-10-28, 18:23
Bannlyst
Hej, fan va det var stark att se denna dokumentär, ska man verkligen gråta så mycket som kille?

Det som inte kom fram var, vad gjorde Denis av vapnet med dämparen? sålda han det så att vapnet kom i andra kriminella personer`?

Varför ville inte SVT avslöja att den ena tjejen har haft sex inne på anstalten med gärningsmännen?

OBS hon har absolut inte gjort något fel, Inom psykologen pratar man om chocken kroppen har utsätt för vill kroppen dit igen och uppleva det igen. pga att bearbeta det hela. Även stockholms syndrom finns i detta genom att hon går på rättegång och alla är emot dem fyra gärningsmännen så börjar hon att fatta tycka för samtliga.

Hon kan bara få alla svar genom att träffa gärningsmännen.

Så tragiskt alltihop.

Tack för att du läste
Citera
2018-10-28, 19:56
Medlem
hrwdtjs avatar
Branden har uppmärksammats en del i media denna vecka. "Märkligt" nog har det nästan alltid utelämnats att branden anlades av fyra invandrare som vägrade betala inträde.
Citera
2018-10-28, 20:12
Medlem
skorpan102s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21zgd4/garningsmannen-lever-med-skyddad-identitet/promo

någon som vill dela med sig om vad det står?
Citera
2018-10-28, 20:30
Medlem
Tuttarna-I-Soppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacknimo
Varför ville inte SVT avslöja att den ena tjejen har haft sex inne på anstalten med gärningsmännen?

Plural? Och vad har du för belägg för detta?
Citera
2018-10-28, 21:00
Bannlyst
Hej hela GBG vet det

är du tappad bakom en pizzeria?

Tack för att du läste
Citera
2018-10-28, 21:16
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorpan102
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21zgd4/garningsmannen-lever-med-skyddad-identitet/promo

Observera dock regel 1.02. Det är inte tillåtet att citera hela artiklar. Korta stycken från en artikel är OK.

/Mod
Citera
2018-10-28, 22:06
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorpan102

Bland annat:

"Vissa av gärningsmännen hade ett kriminellt förflutet redan innan brandkatastrofen 1998, och några har fortsatt att begå brott sedan de släpptes på fri fot. En av dem dömdes till 18 månaders fängelse för narkotikabrott 2007. En annan dömdes för misshandel inne på Norrtäljeanstalten. Idag har alla fyra gått under jorden, och inte ens deras advokater har någon kontakt med dem. Enligt källor till Aftonbladet bor de flesta kvar i Göteborgsområdet.

Enligt Kriminalvården finns det ingen uppgift om att någon av männen ska ha dömts till fängelsestraff under de senaste tio åren. En väl insatt källa påstår dock att männen fortfarande har svårt att anpassa sig till samhället:

– Framtidsutsikterna för de här killarna var inte bra vid tillfället, och de blev ju ännu sämre efter branden. De kommer aldrig att bli accepterade i Göteborg bland sina kompisar, säger källan.

En annan källa bekräftar att männens rykte ”på gatan” är kört i botten – och inte bara på grund av branden:

– De står inte högt i kurs i Göteborg. Under rättegången försökte de först lägga ut villospår genom att skylla på andra, och det gjorde bara saken värre, säger källan.

Lars Lilled blev Göteborgs stads krissamordnare direkt efter brandkatastrofen. Han säger sig inte känna till något fall där gärningsmännen har utsattas för hämndattacker:

– En gång var det en kille som överlevde branden som såg en av gärningsmännen på gatan av en slump, berättar Lars Lilled.

– Men istället för att konfrontera honom vände han sig om och gick därifrån. För han visste att han riskerade att förstöra sitt eget liv om han gjorde något dumt. Och han tänkte: ”Hur mycket mer ska förövarna få ta från mig?”
Citera
2018-10-28, 23:53
Medlem
Min farsa var första rökdykaren in i lokalen. Han berättade att folk försökte slita av honom masken i sin panik om att få luft han fick mer eller mindre slå sig fri för att behålla masken på och fortsätta arbeta. Fyfan
Citera
2018-10-29, 02:14
Medlem
Wow jag är 19 år, född 99, och kan inte sova pga jag läst om detta! Så hemskt och tragiskt.
Jag hade aldrig hört talas om detta innan förens idag, på dagens nyheter... 😪
Sen att alla var iranier/afghaner gör hela saken värre för mig, alltså i mitt liv finns det en del iranier / afghaner, som både har varit dumma/respektlösa mot kvinnor/gjort dåliga saker... (ingen kontakt med dessa längre) men har en underbar kille ifrån Iran/Afghanistan, och jag hoppas att det finns människor i dagens samhälle som har mer vett än dessa ungdomar i Göteborg 1998. Men.. tyvärr så vet jag att det finns tusentals, kanske miljoner människor som faktiskt tappat sin hjärna och kanske sin respekt för andra..
Citera
2018-10-29, 11:26
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rippad&Stenhård
Shoresh Kaveh

Housein Arsani

Meysam Mohammadyeh

Mohammad Mohammadamini

Var detta ett muslimskt terrordåd?
Citera