2018-10-29, 17:34
Medlem
develis avatar
Hahaha, vilken fars..

"Forsvareren spørger nu, om der er planen, at der skal procederes nu og afsiges dom. Det siger dommeren, at han bestemt regner med. Forsvareren spørger så om han kan få et toiletpause.
Det bevilliger dommeren med ordene: - alternativet er skræmmende. Det får alle i retten til at grine.
Da pausen startede, kom en kvinde hen til den tiltalte og sagde, 'kan jeg ikke få det kys nu', hvis hun fik."

Ena stunden bälte med handfängsel och i nästan stund kan de komma så nära att det pussas och advokaten är kissnödig.

Edit. Det kanske var den andre, ja. Är för van att se Madsen som tilltalad snarare än brottsoffer.
Citera
2018-10-29, 17:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sånt här vill man kanske inte lyssna på:

16:43
Reportern på plats,Linette K. Jesperse berättar:
n
Han fortæller at stemningen er fin, da de sidder på Madsens celle, indtil Peter Madsen pludselig begyndte at snakke om, hvordan han parterede Kim Wall. Han siger 'nej', da han bliver spurgt, om det var noget, de havde spurgt ind til.

Det där citatet har vi redan dokumenterat och diskuterat. Läser du inte ikapp innan du postar?

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det jag menar är snarare ATT den diskussion troligen kommer upp. De är väl nyfikna likt alla andra och detta område är ingen hemlighet från Madsen själv - han har ju pratat om det sen den dag han insåg att det inte höll längre att påstå att han gett henne en hedersam sjöbegravning och bara dumpat hela kroppen...

Jag tror den som utdelat slagen sket fullständigt i att han riskerade en längre volta men att han givetvis tonar ner omständigheterna nu likt de flesta kriminella. Madsen inget undantag såsom han krumbuktat.. nu är han bara ett stackars offer.

Han har väl åkt på en vanligt förekommande smäll bland interner, han är impopulär och den som slog honom på käften blir troligen dömd för misshandel.

"Da han får ud, klasker han hånd med tiltalte og spørger dommeren 'kan jeg ikke få det der penge som vidne'. Nej. Ikke som afsoner, siger dommeren tørt."

Fängelsevakten:

Madsen berättade ju att det hade legat i luften. Att han redan blivit mobbad av (mest troligt) dessa två, och att han hade bevittnat hur de två talade med en tredje, och att M förstått i efterhand att de gjort upp om att M skulle misshandlas. Misshandeln utlöstes inte av något som hände i cellen just då. Sådana här unga kriminella män har stannat i 12-årsåldern mentalt, men de har fått större kroppskrafter sedan dess, och det är det som gör dem så farliga.

Det är vittnet som försöker tigga pengar. Lika girig som Kim Walls föräldrar och pojkvän. Bara pengar och pengar, trots det allvarliga sammanhanget...

Och det här då (från EB):

Linette K. Jespersen
Da pausen startede, kom en kvinde hen til den tiltalte og sagde, 'kan jeg ikke få det kys nu', hvis hun fik

I rättssalen. Så opassande och dumt. WT hela högen. Undrar förresten varför denne åtalade får kyssa sina kvinnor i rättssalen, medan Madsen inte ens får ta sina i hand..?
Citera
2018-10-29, 17:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Madsen berättade ju att det hade legat i luften. Att han redan blivit mobbad av (mest troligt) dessa två, och att han hade bevittnat hur de två talade med en tredje, och att M förstått i efterhand att de gjort upp om att M skulle misshandlas. Misshandeln utlöstes inte av något som hände i cellen just då. Sådana här unga kriminella män har stannat i 12-årsåldern mentalt, men de har fått större kroppskrafter sedan dess, och det är det som gör dem så farliga.

Det är vittnet som försöker tigga pengar. Lika girig som Kim Walls föräldrar och pojkvän. Bara pengar och pengar, trots det allvarliga sammanhanget...

Och det här då (från EB):

Linette K. Jespersen
Da pausen startede, kom en kvinde hen til den tiltalte og sagde, 'kan jeg ikke få det kys nu', hvis hun fik

I rättssalen. Så opassande och dumt. WT hela högen. Undrar förresten varför denne åtalade får kyssa sina kvinnor i rättssalen, medan Madsen inte ens får ta sina i hand..?
Men SNÄLLA Merwinna, dämpa dig. Du framstår som djävulens advokat och halvt hysterisk.

Madsen har åkt på stryk av en annan intern vilket inte är ovanligt. Låt rätten dela ut domen istället för att bli överfixerad på den som delat ut slaget.
Citera
2018-10-29, 17:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Tysken skrev att Nautilus aldrig hade blivit byggd om det inte hade varit för Das Boot, det var den som motiverade Madsen, och delar av inredningen och instrumenten (djupmätaren vet jag i alla fall) är kopierade från båten i filmen.

Tysken har också berättat att både han och Madsen och andra ubåtsentusiaster världen över kan stora delar av dialogen utantill, och när de träffas och åker med varandras ubåtar så säger man de här replikerna på tyska och alla skrattar... Man hör det ju på flera videos med Madsen och Nautilus också: "Er läuft.", "Wir wollen alle sterben", "Sie wollen uns umbringen" etc.. Det verkar som om alla privata ubåtsentusiaster (men inte de som arbetar på militärubåtar på riktigt, Ditte Dyreborg sa ju nedlåtande i rätten att det var en "gatpojksfilm om ubåtar") har totalt gått ner sig i den flimen.

Temat är väldigt vackert ja, och jag har noterat att många privata ubåtsbyggare använder det till sina youtubefilmer på sina egna skapelser!

Jag vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta åt det här, men jag har å andra sidan varit lika fascinerad av vissa andra filmer (och även romaner och operor) när jag var ung, och den fascinationen fick mig också att lära mig saker som jag aldrig skulle ha brytt mig om annars, resa till vissa platser o.s.v. IRL (utan Cousteaus filmer på TV hade jag inte lärt mig dyka, utan "Cleopatra" från 1963 hade jag inte läst på så mycket om romarriket, utan Wagners operor hade jag aldrig lärt mig tyska), så jag ska kanske inte ska skratta så mycket.

Om jag ska tippa så tror jag att de verkliga Das Boot-entusiasterna ser nyinspelningen som ett helgerån. Så brukar i alla fall jag reagera över nyinspelningar på mina gamla favoriter. Har förresten satt "Das Boot" - den långa versionen - på laddning, jag måste äntligen komma igenom denna film och se vad det är som är så märkvärdigt med den. Jag har börjat titta på den flera gånger, men det har inte känts som min typ av krigsfilm. Karaktärerna är inte tillräckligt beundransvärda, utan snarare beklämmande. Men de kanske visar upp bättre kvaliteter längre in i handlingen...
Ja, den filmen har onekligen betytt väldigt mycket för honom (och för många andra).
Utan den så hade han kanske hållit sig enbart till sina raketbyggen.
Citat:
Du är inget riktigt fan om du inte har "Das Boot" som ringsignal på mobilen......
https://forum.soldf.com/topic/11418-das-boot/

Ja, man vet aldrig vad som kan sättas igång hos en själv när man har kommit i möte
med somligt inom litteraturen, filmkonsten och musiken med mera. Det är fascinerande minst
sagt. Konstens kraft eller hur man vill uttrycka det.

Jo, gänget av verkliga Das Boot-entusiaster hade nog helst sett att denna tv-serie varit ogjord.
Nyinspelningar brukar vara av ondo dessvärre. Bara titta på vad man gjorde med Hitchcocks
rysarklassiker "Psycho". Först kom en nyinspelning i filmformatet, rent urusel, sen följde
en inte bättre tv-serie. Snacka om helgerån alltså.
Varför ska man nödvändigtvis vara och "röra" i sånt som redan är fulländat, aldrig kan göras
bättre hur man än anstränger sig? Jäkla dumheter.

Jag har den långa versionen av "Das Boot" och tycker den är helgjuten faktiskt.
Det bland annat som gör den så bra är ju just att man låter karaktärerna framträda som
riktiga människor med rädslor och mod, som svaga och starka. Inte som hämtade
från någon bombastisk propagandafilm från naziriket direkt...
Det är realism när det är som bäst tycker jag.
Hade amerikanarna fått sätta klorna i detta verk så vågar jag inte ens tänka på hur dåligt
det hade blivit. Där allt ska vara så förbannat övertydligt och tillrättalagt.
Hollywood har sin egen ubåtsfilm förresten baserad på en medioker thriller av Tom Clancy med
Sean Connery i en ledande roll och det är fanken inte mycket att hurra för...
Senast redigerad av Grandioso 2018-10-29 kl. 18:28.
Citera
2018-10-29, 18:00
Medlem
develis avatar
.
Citat:
Han læser nu op af nødværge-paragraffen og siger, at det er et påbegyndt angreb, da tiltalte får en hånd omkring sin hals. Han siger, at halsen er et af de mest ømtålige områder. Og så er der angriberens person. Det taget med i betragtning, og hvem min klient sidder over for, så kan sådan en hals om halsen godt være mere skræmmende, end hvis det er en anden person. Er det en person som Peter Madsen, en tusset rocker eller en ældre dame?
Citera
2018-10-29, 18:30
Medlem
Merwinnas avatar
Tre månaders fängelse. De trodde inte på 18-åringens lögner. (Han måste hämtas in i rättssalen från en rökpaus för att höra domen. Vilket jävla WT, det är nästan så man inte tror att det är sant!) Rättssystemet fungerar i Danmark. Det hade varit så lätt att avfärda M:s vittnesmål med att han "blivit diagnosticerad som patologisk lögnare", och inom sig tänka att han förtjänar det stryk han får. Men det gjorde inte domarna. Känns bra faktiskt! För övrigt tror jag att vartenda ord som M sa i rättssalen idag var sant (till skillnad från andra dagar i andra rättssalar...).

Citat:
Men SNÄLLA Merwinna, dämpa dig. Du framstår som djävulens advokat och halvt hysterisk.

Madsen har åkt på stryk av en annan intern vilket inte är ovanligt. Låt rätten dela ut domen istället för att bli överfixerad på den som delat ut slaget.

Citat:
.

Det är väl klart att man måste titta på vem den åtalade är, vad han är dömd för tidigare, hur han beter sig i rättssalen, vilka vänner han har och vilken framtoning han har! Det gjorde ju rätten också!

Att ett par unga, friska män i sin bästa ålder, gängkriminella och dömda för att själva ha varit våldsamma, skulle bli skitskraja för Peter Madsen - som är 47 år, kortväxt och inte har någon historia av våld (förutom den enda natten då han begick ett väldigt speciellt brott) - är ju bara fånigt. Det köpte inte rätten heller. Du köper det bara för att du hugger så fort du ser Peter Madsens namn. Du kan inte vara objektiv när det kommer till honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, den filmen har onekligen betytt väldigt mycket för honom (och för många andra).
Utan den så hade han kanske hållit sig enbart till sina raketbyggen.

https://forum.soldf.com/topic/11418-das-boot/

Ja, man vet aldrig vad som kan sättas igång hos en själv när man har kommit i möte
med somligt inom litteraturen, filmkonsten och musiken med mera. Det är fascinerande minst
sagt. Konstens kraft eller hur man vill uttrycka det.

Jo, gänget av verkliga Das Boot-entusiaster hade nog helst sett att denna tv-serie varit ogjord.
Nyinspelningar brukar vara av ondo dessvärre. Bara titta på vad man gjorde med Hitchcocks
rysarklassiker "Psycho". Först kom en nyinspelning i filmformatet, rent urusel, sen följde
en inte bättre tv-serie. Snacka om helgerån alltså.
Varför ska man nödvändigtvis vara och "röra" i sånt som redan är fulländat, aldrig kan göras
bättre hur man än anstränger sig? Jäkla dumheter.

Jag har den långa versionen av "Das Boot" och tycker den är helgjuten faktiskt.
Det bland annat som gör den så bra är ju just att man låter karaktärerna framträda som
riktiga människor med rädslor och mod, som svaga och starka. Inte som hämtade
från någon bombastisk propagandafilm från naziriket direkt...
Det är realism när det är som bäst tycker jag.
Hade amerikanarna fått sätta klorna i detta verk så vågar jag inte ens tänka på hur dåligt
det hade blivit. Där allt ska vara så förbannat övertydligt och tillrättalagt.
Hollywood har sin egen ubåtsfilm förresten baserat på en thriller av Tom Clancy med
Sean Connery i en ledande roll och det är fanken inte mycket att hurra för...

Undrar om "tysken" har den ringsignalen?! Skulle inte förvåna mig ett dugg!

Eller "Jane Eyre". Versionen från 1983 med Timothy Dalton och Zelah Clarke var HELT perfekt. Alla versioner som har gjorts efter det har missuppfattat hela historien, missuppfattat karaktärerna, valt fel skådespelare... När perfektion en gång har uppnåtts, så ska man låta det vara sedan!

Ja, jag förstår att Das Boot är en "realistisk" film, men realistiska filmer brukar ju inte göra människor heta och galna. Man vill ju identifiera sig med en hjälte som är en riktig hjälte... Men jag ska se filmen ikväll (jag har också laddat ner den långa versionen) om jag hinner, så återkommer jag sedan!
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-29 kl. 19:03.
Citera
2018-10-29, 18:36
Medlem
Merwinnas avatar
18-åringen överklagar. Så dumt. Men jag kan aldrig tro att Landsretten tar upp fallet. Inte minst för att det är så kort strafftid ändå, och att 18-åringen ändå sitter där han sitter - det blir inte en stor omvälvning i hans liv, som det skulle bli för någon som aldrig suttit i fängelse. Tror inte att danskarna slösar mer skattepengar på ytterligare en rättegång.
Citera
2018-10-29, 18:39
Medlem
Citat:

Så smidigt Madsen slank in i den förväntade martyrrollen Och fick sin tid i Fame igen! Den kostymen sitter som en smäck.

Peter kan spela många roller var det inte vad han själv sa.....
Citera
2018-10-29, 18:40
Medlem
Merwinnas avatar
WT hela högen. Typiskt sådana unga människor, som aldrig i sitt liv kommer att göra någon nytta, utan enbart skada i världen:

Linette K. Jespersen
Den unge kvinde, der kyssede tiltalte, virker meget nedtrykt og bliver trøstet af en veninde. En af de mandlige venner lavede noget, der kan beskrives som et prutte-lyd ned i hånden.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så smidigt Madsen slank in i den förväntade martyrrollen Och fick sin tid i Fame igen! Den kostymen sitter som en smäck.

Fast den här rollen bad han inte om. Han hade nog hellre sluppit och haft sina ögon intakta.
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-29 kl. 18:44.
Citera
2018-10-29, 18:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Precis som Eklund när ingen jävel tyckte synd om honom. Samma här han ska ha stryk och leva resten av sitt liv rädd. Har han flyttats än eller är han isolerad?`Får han skadestånd? Är han skyldig skadestånd så dom kan dra av honom det?
Citera
2018-10-29, 18:45
Medlem
Citat:
Fast den här rollen bad han inte om. Han hade nog hellre sluppit och haft sina ögon intakta.

Som vanligt är det inga skador som konstaterats av medicinsk kunnig expertis, utan något som den patologiska lögnaren Madsen hävdar.
Citera
2018-10-29, 18:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Precis som Eklund när ingen jävel tyckte synd om honom. Samma här han ska ha stryk och leva resten av sitt liv rädd. Har han flyttats än eller är han isolerad?`Får han skadestånd? Är han skyldig skadestånd så dom kan dra av honom det?

Nej det ska han inte (ha stryk och leva sitt liv rädd). Vi lever i Skandinavien, inte i Blatteland. Om du önskar sådant där, så är du inte ett dugg bättre än de intagna själva!

M sitter på Herstedvester. Inte isolerad, men på en specialavdelning för fångar som är svåra att integrera med andra fångar. Dock vet man inte om han har placerats där med avsikt s.a.s., eller bara för att det blev så bråttom att flytta honom, att han fick en plats där det först blev en ledig.

Ja, han lär få skadestånd, men det är konstigt att det inte nämndes någon summa. Och ja, det lär gå direkt till avbetalning på hans skulder (bland annat skadestånden som han är skyldig Kims föräldrar och pojkvän), utan att passera hans fickor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in