2018-10-28, 22:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

Vad du än skriver, även när du är smått förbaskad, så låter det alltid sympatiskt och med värme.
Och alltid välskrivet och intressant. Med älskvärda glimten i ögat.
Jag tror att din framtidsvision för Madsen stämmer dessutom. Kvinnor med modersinstinkt kommer det nog att finnas iallafall. Orättvist och oförtjänt kan tyckas. När det finns så många hyggliga, ensamma karlar att baka jordgubbstårta till. Som bättre förtjänar det. Men så knäppt är det här i världen.

Min egen lilla pyttesemester i somras gick till konstmuseumet Louisiana i Humlebaek, strax söder om Helsingör (eller norr om Köpenhamn beroende på var man befinner sig.) http://www.danmarkguiden.se/louisiana.php
Och jag kan rapportera, att minneskortet inte fanns nedkilat i springorna på träbryggan. Och inte heller nerstoppade i Picassos utställda keramikpottor. Det är mycket noggrant genomsökt av mig. Madsens räddare var ju fritidsfiskare hemmahörande i Humlebaek.

Jag tror att Madsen släppt det över relingen och att en ål på natten såg det glimma i månljuset och svalde det, i tron att det var en silvrig liten spigg. Ålens sista måltid innan vandringen till Saragassohavet, för att fortplanta sig och sedan dö. Hälften av ålarna blir uppätna under vägen och hamnar i någon annans "magge". Huvudsaken är att minneskortet är borta för evigt. https://www.forskning.se/2016/10/06/alarnas-farliga-langfard-till-sargassohavet/
Tack för alla vänliga ord!
Så då har du varit duktig och letat i somras men ingenting funnit så då kan vi avskriva just
dom möjligheterna definitivt. Här är det inte gömt i alla fall! Och inte heller i några pottor och
knappast heller nånstans längs sträckan han tillryggalade väl på landbacken den gången
som man har inspelning på. Lär ju ha kollats upp väldigt nogsamt från polisens sida.
Man har betat av alla platser där Madsen uppehållit sig innan han klev in polishuset och
lämnade friheten bakom sig kanske för gott. Fritidsbåten, helikoptern och polisbilen.
Ingen som han kan överlämnat kortet till i smyg, kan vi väl också konstatera.
Det kan då mycket väl ha gått till som du tror, att han såg sig tvungen att släppa "dyrgripen"
ifrån sig och ner i havet för här stod plötsligt hans frihet på spel. Ertappas med sitt illdåd
inspelat - inte det bästa direkt.
Det är ju trots allt sen inte bombsäkert att han filmade det hemska han gjorde.
Här fanns ju helt klart en ambition från hans sida att begå "det perfekta brottet" och komma
undan med det och hade inte torson flutit i land och svenska likhundar funnits att tillgå,
ja, så vem vet hur det då gått? Kunde mycket väl ha blivit detta "perfekta brott" han drömde
om att få genomfört.
Men han skulle ju genom att filma den bloddränkta "tilldragelsen" i onödan riskera att det
inte blev så lyckat med hans plan i slutändan. Ha film på sitt mord - nja, förenar sig rätt dåligt
egentligen med en målsättning om att klara sig undan med det och slippa åka dit.
Fast det är klart, de är ju kända som risktagare, dessa människoförstörare vi kallar
psykopater och Madsen är ju knappast nåt undantag så visst kan det ha skett när allt kommer omkring. Med honom igång med en GoPro-kamera på lilla sjuka huvudet.
Har sett honom med den på nåt gammalt foto och det var ingen fager syn direkt...

Var själv i somras och dök i Öresund med snorkel och allt men kammade noll jag också.
Inget kort, inga mobiltelefoner. En massa krabbor mest att tampas med därnere i djupen med
dess minst sagt undermåliga sikt. Fast det var bara i drömmen dock...
Kan ju för fanken inte ens simma skam till sägandes...

Det kan ha varit en ål som varit framme, ja, och norpat ett eventuellt kort. Inte omöjligt.
https://www.youtube.com/watch?v=V0tFTvaMp6U
Eller en krabba kanske.
Det får mig att tänka på enda gången i mitt liv jag ätit ål och det var som liten grabb och
på besök hos släkt i skånska Åhus. Mycket salt vill jag minnas att det var, men rätt gott.
Nu äts det varken fisk eller kött på den här kanten längre sedan många år tillbaka.
Nu är det mest tradiga sojaprodukter som gäller...
Senast redigerad av Grandioso 2018-10-28 kl. 23:38.
Citera
2018-10-28, 22:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror inte heller på "självmord". Men han är ju orädd. Så han kan ha haft tanken att CHANSA på en simtur. Väl medveten om faran för drunkning.
Förövrigt tyckte jag han såg lite "harig" ut när han inväntade fritidsbåten. Det verkade som att han ville att de skulle gå så nära som möjligt och så stanna där medans han stack ner och öppnade bottenventilen. Väl medveten om att det var dumt att göra det inför ögonvittnen. Men tydligen vågade han inte sänka ubåten förrän räddningen var helt nära inpå. Så jag vet inte där?

När det gäller klockan tänkte jag på typ överfall utomhus. Eller att kasta sig själv på golvet vid "motorstopp" i hjärnan. Att inte komma ihåg 112. Skrämmande ju.
Det som är värst med det här skitet är utmattningen. För övrigt är jag den envisa typen.
Sedan har jag alltid varit handlingskraftig tidigare. Så det var ju en chock och ett uppvaknande där. Och så flög "tryggheten" sin kos....
Mjo, men orädd är risktagande för thrills eller mer våghalsad - inte in absurdum. Han begriper väl att det inte är riskfritt att ligga i öppet hav, inte ett superläckert event.
Våghalsad och thrills går hand i hand, att det är så upphetsande/spännande att de tappar fokus på annat (typ stridspilot glömmer kolla bränsletanken). Påminner återigen om barn som är absorberade av leken.
Sen beskrivs han ju lugn som en filbunke när de andra är skärrade när han väl är tryggt i båten. Det slog mig att han ljuger direkt om att hon är avsatt och i alla instanser.

1.
""Søfartsmyndighederne tog næste formiddag kontakt til ubåden, fordi ubåden var efterlyst. Han bliver spurgt, om der er tilskadekommende på ubåden.
- Der er tekniske problemer, men der er ingen tilskadekommende, svarer Peter Madsen over radioen."
"- Madsen forklarer, at den pågælgende person blev sat af i går aftes, lyder det over radiokommunikationen."" live jv.dk

2.
"- Peter Madsen var den mindst rystede af os, virkede det til."
" Vi blev ringet op af politiet. Og så spurgte vi Peter Madsen, hvor den svenske journalist var. Han svarede prompte, at hun blev sat af på Refshaleøen aftenen forinden klokken 22.30, fortæller vidnet." live jv.dk

3.
"Han var radiooperatør på en redningshelikopter i forbindelse med redningsaktionen af Peter Madsen den 11. august."
"Anklageren vil vide, om Peter Madsen fremstår grådlabil eller rystet, da de samler ham op i Dragør Havn.
- Næh, han virker rolig. Han siger, at han gerne vil hjem til sin kone og sine katte.
- Han siger, at han har sat hende (Kim Wall) af på Refshaleøen dagen inden. Han kan ikke huske hvornår, fortæller vidnet.
- Han fortalte til os, at det havde været en fantastisk nat med helt roligt vand." live jv.dk

4.
Till journalisten när han sätter sig i polisbilen.

5.
.. och sen till polisen.

Sista meningen - "det havde været en fantastisk nat" - äcklar mig..

Flugtekongen, felt the rush slog det mig med hemmagjord snorkel i jordhögen:
Citat:
En dag lagde han sig i containeren med et lagen over sig og en haveslange i munden, så han kunne få luft. Herefter fik han en medindsat til at dække sig med jord.

»Jeg lå dernede i 20 minutter. Så kom trucken ud. Det giver et adrenalinkick, når man kan mærke, at gaffeltrucken tager fat i en, og man er på vej ud gennem porten,« sagde han til DR. Da han kom ud, løftede han lagenet og stak af.
Senast redigerad av develi 2018-10-28 kl. 23:37.
Citera
2018-10-28, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tack för alla vänliga ord!
Så då har du varit duktig och letat i somras men ingenting funnit så då kan vi avskriva just
dom möjligheterna definitivt. Här är det inte gömt i alla fall! Och inte heller i några pottor och
knappast heller nånstans längs sträckan han tillryggalade väl på landbacken den gången
som man har inspelning på. Lär ju ha kollats upp väldigt nogsamt från polisens sida.
Man har betat av alla platser där Madsen uppehållit sig innan han klev in polishuset och
lämnade friheten bakom sig kanske för gott. Fritidsbåten, helikoptern och polisbilen.
Ingen som han kan överlämnat kortet till i smyg, kan vi väl också konstatera.
Det kan då mycket väl ha gått till som du tror, att han såg sig tvungen att släppa "dyrgripen"
ifrån sig och ner i havet för här stod plötsligt hans frihet på spel. Ertappas med sitt illdåd
inspelat - inte det bästa direkt.
Det är ju trots allt sen inte bombsäkert att han filmade det hemska han gjorde.
Här fanns ju helt klart en ambition från hans sida att begå "det perfekta brottet" och komma
undan med det och hade inte torson flutit i land och svenska likhundar funnits att tillgå,
ja, så vem vet hur det då gått? Kunde mycket väl ha blivit detta "perfekta brott" han drömde
om att få genomfört.
Men han skulle ju genom att filma den bloddränkta "tilldragelsen" i onödan riskera att det
inte blev så lyckat med hans plan i slutändan. Ha film på sitt mord - nja, förenar sig rätt dåligt
egentligen med en målsättning om att klara sig undan med det och slippa åka dit.
Fast det är klart, de är ju kända som risktagare, dessa människoförstörare vi kallar
psykopater och Madsen är ju knappast nåt undantag så visst kan det ha skett när allt kommer omkring. Med honom igång med en GoPro-kamera på lilla sjuka huvudet.
Har sett honom med den på nåt gammalt foto och det var ingen fager syn direkt...

Var själv i somras och dök i Öresund med snorkel och allt men kammade noll jag också.
Inget kort, inga mobiltelefoner. En massa krabbor mest att tampas med därnere i djupen med
sin minst sagt undermåliga sikt. Fast det var bara i drömmen dock...
Kan ju för fanken inte ens simma skam till sägandes...

Det kan ha varit en ål som varit framme, ja, och norpat ett eventuellt kort. Inte omöjligt.
https://www.youtube.com/watch?v=yVt6Cmp-Uo8
Eller en krabba kanske.
Det får mig att tänka på enda gången i mitt liv jag ätit ål och det var som liten grabb och
på besök hos släkt i skånska Åhus. Mycket salt vill jag minnas att det var, men rätt gott.
Nu äts det varken fisk eller kött på den här kanten längre sedan många år tillbaka.
Nu är det mest tradiga sojaprodukter som gäller...

Ja, det här med minneskortet. Med tanke på att Madsen tycks hastig och lustigt, ha släpat ombord grejorna samma dag 10/8 ,så var det kanske ej så genomtänkt. Han verkar ju nästan gå på autopilot när han väl bestämt sig. Kanske med huvudet under armen. Kanske han glömde att kolla om minneskort fanns i. Hur som helst släpar han inte med en kamera för en intervju, om det var planen. Och det var det ju inte.

Eftersom han har storhetsvansinne så tycks han vilja göra saker med besked. Inte ett litet nybörjarbrott UTAN ett stort, avancerat brott. Allt eller inget. Som när man vill ha ett alldeles för stort julbord. Det är ju en fröjd för ögat, men inte för magen som ger upp redan efter förrätten. Urk!
Så Madsen ville nog ha med allt som han fantiserat om på en och samma gång. Tror själv att han är tillräckligt smart för komma undan med både sitt brott och minneskortet. Det perfekta brottet. Men uppenbarligen tog han sig vatten över huvudet. Han kan ju också tänkt på det i förväg. Att om det hettar till kan han alltid slänga minneskortet överbord. Så är det lilla beviset borta.

Det var ju en del som trodde här, att fritidsfiskarna från Humlebäck hade tagit hand om minneskortet vid räddningen av Madsen. Det var därför jag kollade. Att polisen kollat allt som vi kommit att tänka på, har jag tagit för givet hela tiden, De har ju säkert mer insamlat film material fån landstigningen än vad vi har haft att tillgå, som de synat under lupp.

På tal om Julbord så ingår både ål och kräftor här. Men jag skulle ALDRIG kunna äta det pga vad de i sin tur ätit och blivit feta på. Man har väl sett filmen "Bläcktrumman"och läst romanen av Günter Grass. En dråplig historia om nazism och en mamma som begår självmord genom att äta ihjäl sig på det äckligaste hon vet-sill. Som jag minns det nu. Jag glömmer aldrig ål-betet iallafall. Ett avhugget hästhuvud där ålarna krallade ut genom ögonhålorna och överallt. Fy fasiken!
Men rökt ål luktar väldigt gott iallafall.
Att resa i dagdrömmen är det bästa sättet att resa. Bekvämt och tryggt och inte det minsta besvärligt. Eftersom jag har en förmåga att visualisera så har jag rest mycket i detta fallet. Bornholm, Köge bukt, Köpenhamn med Ströget, Nyhamn och Refshaleöen. Örsundsbron och en sväng om Malmö. Ven och en massa segelturer på sundet när vi undersökt djuphål och en massa annat. Billig semester på köpet, samtidigt som hjärnan får stimulans.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-29 kl. 00:47.
Citera
2018-10-29, 08:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men kära nån, sluta resonera kring ubåten som om det vore en person. ÅK förmedlar att den ska destrueras inklusive attiraljer samt varför - men det är ett domstolsbeslut.
Han säger att ägarna anser det samma.
Han har varit ironisk mot PM under hela rättegången, de sägs ha varit som hund och katt vilket inte är ovanligt då de repr. två diamentralt motsatta sidor när det väl kommer till rätten.
Madsen bryr sig inte ett skvatt om offret (empatibrist, saknar samvete, ånger, skuld) och det enda han möjligen reagerar på vore Nautilus eftersom han är störd.

Madsen hade dock inget att erinra heller förutom att advokaten pratar om hans körkort som han vill få tillbaka. Det var innan domen föll och de facto behöver han inget körkort så det är inget att fundera kring heller.
Innan han kommer ut har det gått ut i datum så han får väl ansöka om ett nytt likt alla andra.

Han har själv sänkt den så den hade rostat bort iaf likt Freja. Ingen hade kunnat restaurera den öht.

Edit. Om du nu tycker att ÅK var så hänsynslös mot Madsen är du väl inte ett strå bättre som anser att hans antagonister skulle få ta över den (ubåtsföreningen).

Ja, om ingen hade bärgat den under den långa häktningstiden, så hade den ju blivit ett hopplöst vrak. Vet inte hur lång tid man har på sig med ett järnskrov i bräckt vatten... en dieselmotor som hamnar i vatten måste man fixa direkt, så den var ju ohjälpligt förstörd i alla fall, och all elektroniken då han sänkte den med elektromotorn igång, då bränner kretsarna sönder i vattnet. Han var väl så desperat i det läget att han bara tänkte på att rädda sig själv, på samma sätt som det hänt att folk övergett sina familjemedlemmar på sjunkande skepp och bara tänkt på att rädda sig själva...

Jag tror att Betina hade rått honom att inte bråka om destrueringen av Nautilus, av samma skäl som hon rått honom (utgår från att det var på hennes inrådan) att inte bråka om Kims anhörigas skadeståndskrav i Landsretten. Det handlade om att ta vara på varje liten spillra som kunde sätta honom i ett mindre negativt ljus. Att börja bråka om Nautilus i det läget hade inte sett bra ut. Dessutom hade det varit lönlöst, då han inte ägde henne på papperet, och de réella ägarna hade gett sitt tillstånd till skrotningen båda två.

Citat:
Ja, han kan inte ha sänkt den vart som helst. Då hade han behövt en livbåt med som utrustning eller sänkt den väldigt nära typ Drogdens fyr på 'simbart' avstånd. Om det nu inte var den han tog sikte på utifall att.

På tal om det, så är det mycket märkligt att han inte ens hade en liten uppblåsbar flotte ombord, för alla eventualiteter. Det borde man för övrigt ha jämt när man är ute och leker på sjön... Men M är risktagare, han gjorde upp glädjekalkyler, och tänkte inte i flera steg framåt på tänkbara scenarios, som vi andra skulle ha gjort.

Citat:
Jag tror inte folk inser hur farligt havssimning är. Det har hänt att fullt simkunniga fritidsfiskare trillat över pirkanten (ej så djupt) och bara försvunnit för att aldrig återfinnas. Det finns ju underliggande starka havsströmmar. Och hur de strömmarna går kan man inte beräkna från en dag till en annan.
Har själv dragits med en bottenström. På ett par sekunder stod vi 10 m om bryggan där vi just klivit i och som vi känner väl till. Tack och lov gick strömmen längs land och inte ut på djupt vatten med tanke på att barnet ej var simkunnigt.

Att jag tror att PM drabbades av en fysisk reaktion efter mordet är ju just det. Han har uppenbarligen planerat att färdas åter till Refshaleøen i en rengjord Nautilus. Och inte en tanke på ett havsdopp. Annars hade han väl åtminstone tagit med en flytväst.
Men någon sådan har ju ej hittats.

Det är klart att det är farligt, men om det står mellan en risk att dö på ett sätt som ändå är sunt, i kamp mot elementen, och att bli utskämd för hela världen och sedan ruttna bort i ett fängelse in i ålderdomen, så hade åtminstone jag tagit den risken. Och M var ju risktagare. Men vi vet förstås inte hur bra han var på att simma. Och han var redan utmattad vid det laget, en av praktikanterna vittnade om att han "aldrig sett så trött ut" som den dagen, redan på dagen, i verkstaden. Och efter det hade han ju också tagit ut sig en del...

Det skulle vara intressant om M någon gång skulle erkänna och berätta precis hur han tänkte, vid alla de här besluten. Å andra sidan vet man aldrig när han talar sanning...

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det var väl den tyska krigsfilmen "Das Boot" från 1981 som fick Madsen att börja intressera sig
för ubåtar har jag för mig och var hans absoluta favoritrulle.
En riktigt bra film är det onekligen som jag själv har inspelad från tv på ett VHS-band om
nån minns vad det var för nånting... Temat bland det allra bästa som åstadkommits
i musikväg på film törs jag påstå. https://www.youtube.com/watch?v=dkgtA30tZn8
https://www.moviezine.se/movies/ubaten

Nu borde Madsen bli glad för nu har man gjort en tv-serie som utgår från "Das Boot" och då
SVT köpt rättigheterna med trolig visning nästa vår så lär väl danskarna inte vara sämre antar
jag. Och tv får han ju titta på. Bara att börja ladda upp med chips och pop corn.
Kan nog bli sevärt detta också men knappast i klass med filmen från 81.

https://www.moviezine.se/nyheter/tyska-dramaserien-das-boot-har-salts-till-over-100-lander

https://www.expressen.se/noje/blogg/tvbloggen/2018/10/15/svt-koper-rattigheterna-till-tyska-dramasatsningen-das-boot/

Tysken skrev att Nautilus aldrig hade blivit byggd om det inte hade varit för Das Boot, det var den som motiverade Madsen, och delar av inredningen och instrumenten (djupmätaren vet jag i alla fall) är kopierade från båten i filmen.

Tysken har också berättat att både han och Madsen och andra ubåtsentusiaster världen över kan stora delar av dialogen utantill, och när de träffas och åker med varandras ubåtar så säger man de här replikerna på tyska och alla skrattar... Man hör det ju på flera videos med Madsen och Nautilus också: "Er läuft.", "Wir wollen alle sterben", "Sie wollen uns umbringen" etc.. Det verkar som om alla privata ubåtsentusiaster (men inte de som arbetar på militärubåtar på riktigt, Ditte Dyreborg sa ju nedlåtande i rätten att det var en "gatpojksfilm om ubåtar") har totalt gått ner sig i den flimen.

Temat är väldigt vackert ja, och jag har noterat att många privata ubåtsbyggare använder det till sina youtubefilmer på sina egna skapelser!

Jag vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta åt det här, men jag har å andra sidan varit lika fascinerad av vissa andra filmer (och även romaner och operor) när jag var ung, och den fascinationen fick mig också att lära mig saker som jag aldrig skulle ha brytt mig om annars, resa till vissa platser o.s.v. IRL (utan Cousteaus filmer på TV hade jag inte lärt mig dyka, utan "Cleopatra" från 1963 hade jag inte läst på så mycket om romarriket, utan Wagners operor hade jag aldrig lärt mig tyska), så jag ska kanske inte ska skratta så mycket.

Om jag ska tippa så tror jag att de verkliga Das Boot-entusiasterna ser nyinspelningen som ett helgerån. Så brukar i alla fall jag reagera över nyinspelningar på mina gamla favoriter. Har förresten satt "Das Boot" - den långa versionen - på laddning, jag måste äntligen komma igenom denna film och se vad det är som är så märkvärdigt med den. Jag har börjat titta på den flera gånger, men det har inte känts som min typ av krigsfilm. Karaktärerna är inte tillräckligt beundransvärda, utan snarare beklämmande. Men de kanske visar upp bättre kvaliteter längre in i handlingen...
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-29 kl. 08:50.
Citera
2018-10-29, 09:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Uppdrag granskning utfört. Först detta så sitter det i ett sammanhang:
"Vi kan tage en tur for sjov i undervandsbåden i morgen. Hun er så fin lige nu", skrev Peter Madsen 10. august til "det hemmelige vidne", som vidnede for lukkede døre.
"uh, det lyder dejligt", svarede vidnet." live seoghör

Tack! Ja du har faktiskt rätt. Då tror jag att M hade åkt ut med Signe och mördat henne, om inte Kim, plötsligt och oväntat, hade dykt upp som en skänk från ovan (eller nedan kanske, i det här fallet). Deirdre hade han ingen respekt för, han hade bara ställt in turen med henne om Signe hade ställt upp i stället. Jag tror faktiskt inte att M hade velat ha Deirdre också med på sin tortyrfest, ens om Deirdre skulle ha velat vara med (kan tro vad som helst om henne faktiskt): jag tror han ville njuta av detta ensam.

Om han inte fått med sig Kim så hade han som sagt dödat Signe, hade han inte fått med sig Signe heller så hade det nog blivit Deirdre... som inte var något idealoffer, för hon var för gammal, nedgången, erfaren, slampig, ful i munnen. Men bättre än inget alls, han började nog bli rejält otålig där när alla tilltänkta offer bara tackade nej. Signe var inte heller idealoffret, p.g.a. slampigheten och att hon redan var införstådd i S/M-sex, men hon var yngre och vackrare än Deirdre. (Usch, det är egentligen inte bra att man börjar leva sig in i hur en tortyrmördare tänker... )
Citera
2018-10-29, 09:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Att resa i dagdrömmen är det bästa sättet att resa. Bekvämt och tryggt och inte det minsta besvärligt. Eftersom jag har en förmåga att visualisera så har jag rest mycket i detta fallet. Bornholm, Köge bukt, Köpenhamn med Ströget, Nyhamn och Refshaleöen. Örsundsbron och en sväng om Malmö. Ven och en massa segelturer på sundet när vi undersökt djuphål och en massa annat. Billig semester på köpet, samtidigt som hjärnan får stimulans.

Jag är värre, jag kollade in platserna på riktigt i somras: Dragørs hamn (Dragør var en romantisk plats med många gamla trävillor med maritime flair - där skulle jag kunna tänka mig att bo!), Refshaleøn (detta var däremot en deprimerande plats, jag gillade inte alls kombinationen av före detta varv och fabriker som står och förfaller, rostiga hangarer, byggarbetsplatser och gammal asfalt och grus, konstnärsgrejer, gistna husbåtar där folk hänger sina underkläder med fläckar och allt på tork helt synligt, och stängsel överallt så att det var väldigt svårt att ta sig runt på halvön), Byretten och Landsretten (båda är mycket vackra, mäktiga byggnader som inger en känsla av vördnad, vilket är tanken såklart), och jag hämtade ut domen på Byretten som sagt, Istedgade med ren slavhandel i skyltfönstren (sexklubbar, prostituerade), Strøget (rätt ointressant om man inte är intresserad av shopping), en guidad båttur på vattnet (man såg Refshaleøn även från vattnet, där M kört så mycket med N, och den lilla sjöjungfrun såklart!) kanalen där M brukade köra sina ubåtar... Nyhavn, Öresundsbron och Malmö också, ja.

Jag har även seglat på Östersjön, och var till och med nere i Warnemünde och kollade in tysken och hans ubåt, när han visade upp den på en flottbas under Hanse-Sail! Fanatisk - inte jag, inte!
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-29 kl. 09:50.
Citera
2018-10-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Det är klart att det är farligt, men om det står mellan en risk att dö på ett sätt som ändå är sunt, i kamp mot elementen, och att bli utskämd för hela världen och sedan ruttna bort i ett fängelse in i ålderdomen, så hade åtminstone jag tagit den risken. Och M var ju risktagare. Men vi vet förstås inte hur bra han var på att simma. Och han var redan utmattad vid det laget, en av praktikanterna vittnade om att han "aldrig sett så trött ut" som den dagen, redan på dagen, i verkstaden. Och efter det hade han ju också tagit ut sig en del...

Det skulle vara intressant om M någon gång skulle erkänna och berätta precis hur han tänkte, vid alla de här besluten. Å andra sidan vet man aldrig när han talar sanning...

Jag tror att han vände och vred på alternativen, pest eller kolera. Det slutade nog med att han lade sig att utmattad sova på saken.

Ja, PM var besynnerlig den dagen, 10 aug.. Han kan ju legat sömnlös på natten och kastat sig i sägen. Att han var väldigt "ledsen" för det inställda raketuppskjutet är omvittnat. Han kan även ha plågats/njutit av tvångsfantasier om mord.

Det du sa, att PM sänkte Nautilus i panik tror jag inte riktigt stämmer.
Han hade ju radio ombord, så redan när han kom upp till ytan i Köge bukten efter andra dyket ca 07.15, så måste han ju vetat, att när som helst kunde en räddningshelikopter eller båt dyka upp.

Så det här med att sänka Nautilus ingick nog i hans nya plan. Han ville nog bara försöka hinna undanröja så mycket som möjligt av spåren först. Att han skulle klara av att rengöra Ubåten till sjöss och segla tillbaka (ursprungliga planen) hade han nog uteslutit som en realistisk möjlighet då i fullt dagsljus. Så jag tror att sänka brottsplatsen var planerat i PMs nya improviserade plan. Pga att han blivit så försenad.
Citera
2018-10-29, 14:00
Medlem
Merwinnas avatar
https://ekstrabladet.dk/112/article7373052.ece

Målet mot 18-åringen börjar klockan 15 (det skulle ha börjat tidigare, men det körde ihop sig). Ekstrabladet har ett live.

Citat:
Jag tror att han vände och vred på alternativen, pest eller kolera. Det slutade nog med att han lade sig att utmattad sova på saken.

Ja, PM var besynnerlig den dagen, 10 aug.. Han kan ju legat sömnlös på natten och kastat sig i sägen. Att han var väldigt "ledsen" för det inställda raketuppskjutet är omvittnat. Han kan även ha plågats/njutit av tvångsfantasier om mord.

Det du sa, att PM sänkte Nautilus i panik tror jag inte riktigt stämmer.
Han hade ju radio ombord, så redan när han kom upp till ytan i Köge bukten efter andra dyket ca 07.15, så måste han ju vetat, att när som helst kunde en räddningshelikopter eller båt dyka upp.

Så det här med att sänka Nautilus ingick nog i hans nya plan. Han ville nog bara försöka hinna undanröja så mycket som möjligt av spåren först. Att han skulle klara av att rengöra Ubåten till sjöss och segla tillbaka (ursprungliga planen) hade han nog uteslutit som en realistisk möjlighet då i fullt dagsljus. Så jag tror att sänka brottsplatsen var planerat i PMs nya improviserade plan. Pga att han blivit så försenad.

Man undrar ju vad han gjorde alla timmarna? Det verkar som att han bara irrade runt planlöst i Kögebukten större delen av natten?
Citera
2018-10-29, 14:04
Medlem
Citat:
Tack! Ja du har faktiskt rätt. Då tror jag att M hade åkt ut med Signe och mördat henne, om inte Kim, plötsligt och oväntat, hade dykt upp som en skänk från ovan (eller nedan kanske, i det här fallet). Deirdre hade han ingen respekt för, han hade bara ställt in turen med henne om Signe hade ställt upp i stället. Jag tror faktiskt inte att M hade velat ha Deirdre också med på sin tortyrfest, ens om Deirdre skulle ha velat vara med (kan tro vad som helst om henne faktiskt): jag tror han ville njuta av detta ensam.

Om han inte fått med sig Kim så hade han som sagt dödat Signe, hade han inte fått med sig Signe heller så hade det nog blivit Deirdre... som inte var något idealoffer, för hon var för gammal, nedgången, erfaren, slampig, ful i munnen. Men bättre än inget alls, han började nog bli rejält otålig där när alla tilltänkta offer bara tackade nej. Signe var inte heller idealoffret, p.g.a. slampigheten och att hon redan var införstådd i S/M-sex, men hon var yngre och vackrare än Deirdre. (Usch, det är egentligen inte bra att man börjar leva sig in i hur en tortyrmördare tänker... )

Vem är Signe???
Citera
2018-10-29, 14:07
Medlem
Citat:
Jag är värre, jag kollade in platserna på riktigt i somras: Dragørs hamn (Dragør var en romantisk plats med många gamla trävillor med maritime flair - där skulle jag kunna tänka mig att bo!), Refshaleøn (detta var däremot en deprimerande plats, jag gillade inte alls kombinationen av före detta varv och fabriker som står och förfaller, rostiga hangarer, byggarbetsplatser och gammal asfalt och grus, konstnärsgrejer, gistna husbåtar där folk hänger sina underkläder med fläckar och allt på tork helt synligt, och stängsel överallt så att det var väldigt svårt att ta sig runt på halvön), Byretten och Landsretten (båda är mycket vackra, mäktiga byggnader som inger en känsla av vördnad, vilket är tanken såklart), och jag hämtade ut domen på Byretten som sagt, Istedgade med ren slavhandel i skyltfönstren (sexklubbar, prostituerade), Strøget (rätt ointressant om man inte är intresserad av shopping), en guidad båttur på vattnet (man såg Refshaleøn även från vattnet, där M kört så mycket med N, och den lilla sjöjungfrun såklart!) kanalen där M brukade köra sina ubåtar... Nyhavn, Öresundsbron och Malmö också, ja.

Jag har även seglat på Östersjön, och var till och med nere i Warnemünde och kollade in tysken och hans ubåt, när han visade upp den på en flottbas under Hanse-Sail! Fanatisk - inte jag, inte!
Jag är glad för din skull att du fick se allt det i verkligheten. Ja, Refshaleøn är en deprimerande plats. Har varit på ett studiebesök i en verkstad där. Charmen är väl förhållandevis billiga hyror och närheten till Köpenhamns centrum och kultur. (obs! Det är långa avstånd i en stor huvudstad). Så det är nog mycket bohemer som bebor, med primitiv bostadsstandard, området. Nästa sommar så tar du tåget norrut från Köpenhamn. Det är vackrast på det hållet med alla fiskelägen längs kusten. Rekommenderar bara den vackra tågresan, genom bokskogar och väldigt pittoresk, romantisk bebyggelse. PM själv höll ju mest till i Köpenhamns regionen. Hade själv aldrig hört talas om varken honom eller Nautilus före detta fallet. Hade det inte varit så dyra hyror i Danmark så hade man väl bott där för länge sedan. Man får mer för pengarna på denna sidan sundet. Såvida det inte ändrat sig på senare år.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-29 kl. 14:57.
Citera
2018-10-29, 14:17
Medlem
Citat:

Man undrar ju vad han gjorde alla timmarna? Det verkar som att han bara irrade runt planlöst i Kögebukten större delen av natten?

Jag tror att han kanske skakade i hela kroppen och hade hjärtklappning. Typ rampfeber.
Satt och tyckte synd om sig själv på ett väldigt patetiskt vis. Funderade över sina alternativ.
Sedan sov han kanske som en stock i 4 timmar på havsbotten. Och sedan vet vi ju.
Citera
2018-10-29, 14:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, om ingen hade bärgat den under den långa häktningstiden, så hade den ju blivit ett hopplöst vrak. Vet inte hur lång tid man har på sig med ett järnskrov i bräckt vatten... en dieselmotor som hamnar i vatten måste man fixa direkt, så den var ju ohjälpligt förstörd i alla fall, och all elektroniken då han sänkte den med elektromotorn igång, då bränner kretsarna sönder i vattnet. Han var väl så desperat i det läget att han bara tänkte på att rädda sig själv, på samma sätt som det hänt att folk övergett sina familjemedlemmar på sjunkande skepp och bara tänkt på att rädda sig själva...
Citat:
Citat:
# Om Madsen inte mördat Kim pga av sin perversa mordlust vore ubåten inget att ens fundera på.

# Om Madsen inte styckat Kim i sex delar så vore den inte full av blod och vävnadsrester.

# Om Madsen inte sänkt den med flit för att komma undan mord vore ubåten inget att ens fundera på.

Där är huvudproblemet och inte att ÅK begär ubåten destruerad av etiska skäl på bas av ovanstående - vilket kräver ett domstolsbeslut.
De rättmätiga ägarna önskar det samma. Madsen har inget att invända.

Jag tror knappast det är desperat handling, däremot primärt icke önskad; en plan B om han inte tagit sig till land som är den ursprungliga perfekta plan A.

Plan A - att genomföra det perfekta brottet och leva vidare med UC3 som om inget hänt utåt sett.
Plan B - att genomföra det nästan perfekta brottet och leva vidare utan UC3.

Han överskattade han sig själv och underskattade polisiära insatser.

.. men det är oroväckande nära att han lyckas få ett minimalt straff varav följden vore en fara för samhället då det ses som hög risk att han agerat ut igen på bas av mentalerklæringen samt riskbedömningen från Högsta rådet.

Han är en oerhört pervers och farlig person vilket medför att UC3:s öde är en banal del i det stora hela och Madsen själv är orsaken till att den destrueras såsom han delat problemet Kim i mindre delar.
Senast redigerad av develi 2018-10-29 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in