Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Ja, det mesta i hans liv verkar ha bestått av rollspel. Dels hemliga rollspel som bara han vet om – hans dubbelliv. Utåt sett en töntig nörd, som ung - ingen misstänker väl en töntig nörd för något skumt? Som GW sa i ett tv-program härom kvällen: Alla människor har tre roller, den officiella, den privata och så den hemliga.
Bra uttryck för grundidén är relevant men ska kanske modifieras?
Jag ser snarare det privata, den man är i sin profession/yrkesroll samt att alla har ett sexliv man rent moraliskt inte bräker om i parti och minut - såtillvida man inte är antingen är utan moral likt en psykopat eller gillar att vältra sig i området och kallar sig frisind, öppen, frispråkig, sexuellt frigjord och annat självförhärligande.
Folk får knulla bäst de vill om de håller sig inom lagen, om det är samtycke. Personligen har jag ingen större lust att höra på folk om deras enorma orgasmer eller detaljer om deras rövhål och dylikt.
Citat:
Den ”hemliga” rollen har förmodligen varit den största rollen i Madsens liv, ända sedan tidiga tonår.
Officiella rollen som ung, det är ju den teknik och raketintresserade nörden, vilket han också lever upp till med sitt nästan maniska intresse för sådana grejer. Däremot så tror jag att hans privata roll och hemliga roll flyter ihop till ett. D.v.s han har inget normalt privatliv med vänner osv utan han ägnar den tiden till det ”hemliga”, d.v.s allt sådant som har med hans extremt avvikande sexualitet att göra. Kan vara det mesta då från överkomsumtion av hårdporr, fantasier om sjuka handlingar, tortyr mot djur, sexuella övergrepp på barn. När han väl kommit in i puberteten begår han olika sådana gärningar. Kanske hans pappa istället för kvällssagor brukade berätta om olika tortyrmetoder från andra världskriget, som inspirerat honom. Tortyr, mord osv känns inte otroligt om det skett från ca 15 års ålder, som jag skrev innan. När Madsen sedan blir vuxen så fortsätter rollspelet likadant. Officiella rollen som den otroligt engagerade, kreative och målmedvetne skaparen, av ubåtar, raketgrejer osv. ”Ständigt arbetande, aldrig vilande”. Får han det att se ut som när han har så mycket ”egentid” på verkstaden, i ubåten osv. I själva verket vet ingen vad han gjort, alla dessa kvällar/nätter när han ”arbetat med sina projekt”. Privata rollen och hemliga rollen flyter i vissa delar ihop på ett naturligt sätt då han umgås med damer som gillar rollspel.
Ja, precis - jag tror han har en dold agenda och en roll utåt redan i ung ålder som ger honom vind i seglen att parallellt leva i mörkare domäner. Det är ungefär det samma i vuxen ålder där han då är för öppet äktenskap och pratar frimodigt och stoltserar om sin sexualitet (legaliserar). En slags uppdaterad version alltså ihop med clownfaktorn som han bibehåller.
Citat:
Olika saker och platser har ett enormt symbolvärde för honom. Tror i alla dessa fall att det är kopplat till något sexuellt laddat för honom. D.v.s aggressiv sexualitet, som tortyr och/eller mord.
Ubåtarna är som en del av honom, de har en del av hans själ. De är mänskliga, de är kvinnliga.
Vissa ritualer han har för sig, som att han tar sig en stund för att tala till ubåten – det tror jag är en kombination av tvångstankar ihop med att ubåtarna symboliserar något mänskligt, något som betyder något för honom, känslan av att känna gemenskap och någon konstig form av kärlek, d.v.s det han aldrig fick uppleva som barn. Då var det bättre att sitta och meka med plåt, bränslen och sådant. Bygga saker som kompensation för mänsklig närhet – då växte känslan av samhörighet upp med de döda ting han skapat.
Normala "ritualer" är väl att vara noggrann enligt en intern checklista - störda kallas tvångshandling. Sen finns skrock och vidskepligheter.
PM tycks leva i en slags parallell värld som ter sig svartvit med nån slags ödestänk. Han är mkt fixerad vid detta om det så är mytologi, vissa datums värde eller symbolspråk. Det är profant och det är stolligt.
Påminner stundom om Breiviks grandiosa tankar där han då är i händelsernas centrum och kan påverka världshändelser.
När jag läser PM's planer om att skicka sig själv i rymden för att sen gemene man ska kunna ha små hushållsraketer inom (i hans värld) en snar framtid begriper jag inte att ingen reagerar. Han pratar som om det vore en mikrovågsugn, ska hålla ner konstruktionen till enkel och billig.
Citat:
Jag tror att han har mycket tvångstankar, b.la om sexualsadism, men även om annat.
Tänker då att han har ett slags högre mål, en egensinnig plan för mycket av det han gjort i sina projekt, speciellt med ubåtarna. Det ”högre” målet är inget vackert eller gott, tvärtom det är något djävulskt. Men, detta hjälper honom att hålla sig fokuserad – då stör inte betydelselöst folk runtomkring så mycket, inte heller de tvångstankar han känner av ibland. Med det hemliga, övernaturligt höga målet han har, känner han sig nästan som Gud. Han står i vart fall högt över alla andra människor. Han, sina ubåtar och det höga, hemliga målet. Allt hänger samman.
Det blir helt logiskt för honom. Ritualer, platser i ubåtarna med högt symbolvärde, de datum han i förväg bestämt att saker ska ske. Allt ingår i den ”hemliga” rollen, där han befinner sig mer och mer. Är absolut ett mönster, datum, mordplats, ubåtarna - och det började med Freja.
Bara han vet. Allt är förutbestämt av honom.
Ja, nåt sånt. Han känner sig som Mastermind i nån större plan där han sen parallellt lever utåt sett i en utopi.
Ska fundera mer kring de där datumen.