2018-10-28, 16:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Jeppe skiter nog i vad som står i straffskalan, så länge han kommer undan med det. Primitivt kanhända, men Madsen har ju själv betett sig på primitivt mest tänkbara sätt och har därför gjort sig förtjänt av att att brinna i helvetet.

Ja, men Madsen representerade ju bara sig själv, vad än han så gjorde, medan Jeppe representerade danska staten. Man skulle ha kunnat tro, att det var ISLAMISKA staten... Och jag upprepar, att alla i ubåtsföreningen och gamla RML och CS, som har arbetat på N och lagt dit sina privata pengar också, inte är medskyldiga till vad M har gjort. Det var inte bara Madsens ubåt, även om han låtsades att det var det.
Citera
2018-10-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Morrn, morrn.
Jamen det har du nog rätt i. Det anspelar på nåt heroiskt, storsvulet och frågan är väl om det inte är det grandiosa som kickar in ihop med narcissismen/egofixeringen. Det visionära storhetsvansinnet.
Där jag ser en stor död plåthög som förvisso borde generera en stolthet - så är det more than meet the eye för Madsen. Typ se mig, jag är bäst. Störst ubåt. Längst ut i rymden i ett hemmabygge. En förlängning av honom själv kanske, han beter sig som om han gått i symbios med dem rent av.

Det där med omsorg om djuren tror jag inte på, de är rekvisita, så jag hoppar över räkorna.
Läste nyligen följande och vill rent kräkas över den mentala kylan. Det lät lika mekaniskt som när Madsen pratade om styckningen.
Det handlar om CU-barnen (känslokalla/empatibrist) jag nämnde.
Ö-satt parti av mig:

Jag håller med i ditt första stycket. I det andra stycket är jag osäker.

Det ena tycks ju inte utesluta det andra.

"Trippelmördaren i Åmsele", Juha Valjakkala tex
Inga problem med att iskallt skjuta ihjäl ett barn nästan, som förtvivlat vädjar för sitt liv.
Men omsorg om en vit angorakanin. Man kunde väl tänka sig att hetlevrade "Il Kapitano" skulle tappat tålamodet med "pälsbollen" som sinkade flykten och skjutit den med. Men istället släpas den med över till alla flyktbilar och maskrosblad plockas längs vägarna till den.

Och det finns många liknande exempel på sådana här motsägelser i kriminalhistorien.
Citera
2018-10-28, 17:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

2/ Jag kanske minns fel. Men som jag minns det ville inte ubåtsföreningen ha Ubåten tillbaka. (?)
Den där Ubåten är bara intressant som kriminalhistoria numer. Men den är ju väldokumenterad. Att "brottsplatsen" Nautilus skulle fortsättas att användas som inget har hänt, är ju väldigt sjukt och osmakligt. Och majoriteten av människor har sunda värderingar i den frågan, Mervinna.

Och jag tror inte Madsen bryr sig ett smack. Om inte han får äga Nautilus så ska ingen annan heller få äga den.
Det var väl därför Madsen själv "destruerade" Ubåten Freya. Så hans "känslor" över Nautilus är nog väldigt överdrivna av dig. Försök att använda din fantasi och inlevelseförmåga till förmån för de anhöriga istället. Fundera över deras förlust om du kan. Jag tror att du kan. Men du vill inte.

EDIT: Förövrigt hade väl Madsen inga problem med att offra Nautilus själv? När det gällde att rädda sitt eget skinn så tvekade han inte en sekund. Så hans känslor för maskiner är överdrivet. Det handlar om hans grandiosa stora ego. Och inte om tinget i sig själv. Utan om honom själv som "skapare".

Det var de två ägarna till RML (och därmed till Nautilus) som sa att de inte ville ha henne tillbaka. Inte Ubåtsföreningen.

Jag tror att känslorna är äkta. Har sett honom gråta till och med, och han skriver väldigt fint om Freya där hon vilar på sin gravplats, och om de där lokomotiven i Norge som står och rostar sönder...

Han gjorde det ju i panik, och antagligen på så grunt vatten just för att han ville kunna bärga henne själv. Han lär ju inte ha velat ha någon annan inblandad i bärgningen, för då kunde de personerna ha fått se något olämpligt. Detta är antagligen också förklaringen till att han inte sänkte henne på djupt vatten i Östersjön under natten, när han hade alla möjligheter. Han tog den (som han bedömde det då) lilla risken att polisen skulle bärga henne, hellre än att mista henne för alltid där-och-då. Han är ju en risktagare, en gambler.
Citera
2018-10-28, 17:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, jag fattar att Jeppe straffar Madsen, men det är ett primitivt sätt att göra det på. "Destruering av kära ägodelar" finns inte på straffskalan i civiliserade länder, och ska inte finnas. Inte "avlivning av kära husdjur" heller (även om det kan bli nödvändigt om ägaren sitter i häkte eller fängelse långa tider, såklart). Jag anser inte heller att offret eller offrets familj har med det att görra. Det är också ett primitivt tänk, som funkar i klansamhällen - "öga för öga" - men inte i Danmark, väl?

K. Feld skriver i en Nautilus-tråd på Youtube att de har talat om att ta över Nautilus. Och det var när händelsen var färskare, dessutom. Jag kan leta upp det om det är viktigt.
Ja, det är inte så konstigt att det gick nedåt, när den ende som drog in pengar satt häktad... Dock är väl inte Madsen personligen ansvarig för den skulden, när det var ett AB? Det konstiga med den här informationen var, att M stod kvar som VD ända till den 25 juni i år.
Men kära nån, sluta resonera kring ubåten som om det vore en person. ÅK förmedlar att den ska destrueras inklusive attiraljer samt varför - men det är ett domstolsbeslut.
Han säger att ägarna anser det samma.
Han har varit ironisk mot PM under hela rättegången, de sägs ha varit som hund och katt vilket inte är ovanligt då de repr. två diamentralt motsatta sidor när det väl kommer till rätten.
Madsen bryr sig inte ett skvatt om offret (empatibrist, saknar samvete, ånger, skuld) och det enda han möjligen reagerar på vore Nautilus eftersom han är störd.

Madsen hade dock inget att erinra heller förutom att advokaten pratar om hans körkort som han vill få tillbaka. Det var innan domen föll och de facto behöver han inget körkort så det är inget att fundera kring heller.
Innan han kommer ut har det gått ut i datum så han får väl ansöka om ett nytt likt alla andra.

Han har själv sänkt den så den hade rostat bort iaf likt Freja. Ingen hade kunnat restaurera den öht.

Edit. Om du nu tycker att ÅK var så hänsynslös mot Madsen är du väl inte ett strå bättre som anser att hans antagonister skulle få ta över den (ubåtsföreningen).
Senast redigerad av develi 2018-10-28 kl. 18:36.
Citera
2018-10-28, 17:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag håller med i ditt första stycket. I det andra stycket är jag osäker.

Det ena tycks ju inte utesluta det andra.

"Trippelmördaren i Åmsele", Juha Valjakkala tex
Inga problem med att iskallt skjuta ihjäl ett barn nästan, som förtvivlat vädjar för sitt liv.
Men omsorg om en vit angorakanin. Man kunde väl tänka sig att hetlevrade "Il Kapitano" skulle tappat tålamodet med "pälsbollen" som sinkade flykten och skjutit den med. Men istället släpas den med över till alla flyktbilar och maskrosblad plockas längs vägarna till den.

Och det finns många liknande exempel på sådana här motsägelser i kriminalhistorien.
... och skillnaden mot en normal person är att de utan tvekan kan slå ihjäl djuret rakt av eftersom de saknar empati och samvete och levande varelser ses som objekt.

Ser de vinstvinning i en person (som sällskap, att pippa, visa upp, det är tufft, som hushållerska, att utnyttja) så gäller det samma djur.
Däremot har de ett konsekvenstänk om att det de kan förlora mer på att göra det.
Det skiljer däremot från person till person eftersom de likt alla människor är individer, olika IQ, olika våldsamma, olika sluga, olika sexualitet samt olika förutsättningar att begränsa sig.
Men de är alltid lika störda. Alltid lika empatilösa. Alltid lika samvetslösa. Alltid vinstvinning.
Det är kärnan i psykopati och det finns som sagt grader likaväl över det gränssnitt de måste kvala in på.
Så därför är jag oerhört skeptisk till deras beteende mot levande varelser, de går inte att lita på.
Citera
2018-10-28, 18:08
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ja, men Madsen representerade ju bara sig själv, vad än han så gjorde, medan Jeppe representerade danska staten. Man skulle ha kunnat tro, att det var ISLAMISKA staten... Och jag upprepar, att alla i ubåtsföreningen och gamla RML och CS, som har arbetat på N och lagt dit sina privata pengar också, inte är medskyldiga till vad M har gjort. Det var inte bara Madsens ubåt, även om han låtsades att det var det.
Jag medger givetvis att det är tråkigt för övriga inblandade parter.
Citera
2018-10-28, 18:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En mycket intressant länk, så tack för den.
Såna barn ger mig kalla kårar. "Du får inte skära svansen av katten, det gör väldigt ont på den. Man får helt enkelt inte göra så". Barnet helt oförstående:"Men det gick ju bra, jag ville bara se hur den reagerade."Osv.
Ja den är mkt bra då man får ta del av aktuell forskning, sakfakta, hur vissa forskar samt ett mycket speciellt och besvärligt barn i dennes familj. Vilken evig kamp...puh.
Många gånger tror jag inte folk fattar hur extremt det här är, det är inte barn som är kinkiga i affären eller får raseriutbrott, manipulerande i andra lägen, lite "upptäckarglädje" - det är en annan division när känslokyla är med i bilden samt att det inte stämmer med åldern. De borde veta bättre eller visar upp vuxen kylig kalkylering i för ung ålder.
Det beteende han visar upp mot sin mor är mkt obehagligt likaväl. De har alltså fått tips och även läst otaliga böcker hur denna sorts barn (typ temper tantrum) ska bemötas. Här ses även hur de tvärt kan sluta (on/off) såsom Madsen även gör.
Ö-sätter den delen:
Tänker man på PM och att den mentala sidan bejakades så är det inte svårt att begripa att det emotionella hamnar i skymundan.
Senast redigerad av develi 2018-10-28 kl. 18:21.
Citera
2018-10-28, 18:33
Medlem
Citat:
Det var de två ägarna till RML (och därmed till Nautilus) som sa att de inte ville ha henne tillbaka. Inte Ubåtsföreningen.

Jag tror att känslorna är äkta. Har sett honom gråta till och med, och han skriver väldigt fint om Freya där hon vilar på sin gravplats, och om de där lokomotiven i Norge som står och rostar sönder...

Han gjorde det ju i panik, och antagligen på så grunt vatten just för att han ville kunna bärga henne själv. Han lär ju inte ha velat ha någon annan inblandad i bärgningen, för då kunde de personerna ha fått se något olämpligt. Detta är antagligen också förklaringen till att han inte sänkte henne på djupt vatten i Östersjön under natten, när han hade alla möjligheter. Han tog den (som han bedömde det då) lilla risken att polisen skulle bärga henne, hellre än att mista henne för alltid där-och-då. Han är ju en risktagare, en gambler.

Ja, Madsen är väldigt rörd över sina "gudomliga skapelser". Men det handlar ju om honom SJÄLV.
Det är säkert äkta. Men tårarna är fortfarande om hans egen grandiosa "gudomlighet"som skapare och uppfinnare. Det där kom ju tydligt fram i RPUN. Han blev rörd när han talade om sig själv och S (hans förlängning). Men inga tårar över KW.

Sedan är PM verbalt begåvad. Det där om att han tillskriver maskiner mänskliga egenskaper som om de vore av kött och blod är nog hans fantasi och författarådra. En fantasifull liknelse. På sin blogg skriver ju Madsen för att underhålla sina fans med historier.

Det fetade.1/ Det hampade sig så, att han befann sig där han var, (han höll ju på att dumpa grejor.) när en fritidsbåt närmade sig. Ingen alls medveten plan från Madsen där.

Fetade. 2/ Jag tror inte han hade den planen med Östersjön. Då hade han ju själv drunknat.
Jag tror att PM insåg att han satt i knipa. Hur han än vände sig, så var hans eget liv eller framtid hotat. Därför kom han nog att tänka dystra tankar om sin EGEN död. Men hade han velat att begå självmord så hade det varit lätt ordnat. Var som helst i Öresund eller Köge bukt, även på grunt vatten. Bara att öppna bottenventilen ju.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-28 kl. 18:53.
Citera
2018-10-28, 18:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, Madsen är väldigt rörd över sina "gudomliga skapelser". Men det handlar ju om honom SJÄLV.
Det är säkert äkta. Men tårarna är fortfarande om hans egen grandiosa "gudomlighet"som skapare och uppfinnare. Det där kom ju tydligt fram i RPUN.

Sedan är PM verbalt begåvad. Det där om att han tillskriver maskiner mänskliga egenskaper som om de vore av kött och blod är nog hans fantasi och författarådra. En fantasifull liknelse. På sin blogg skriver ju Madsen för att underhålla sina fans med historier.

Det fetade.1/ Det hampade sig så, att han befann sig där han var, (han höll ju på att dumpa grejor.) när en fritidsbåt närmade sig. Ingen alls medveten plan från Madsen där.

Fetade. 2/ Jag tror inte han hade den planen med Östersjön. Då hade han ju själv drunknat.
Jag tror att PM insåg att han satt i knipa. Hur han än vände sig, så var hans eget liv eller framtid hotat. Därför kom han nog att tänka dystra tankar om sin EGEN död. Men hade han velat att begå självmord så hade det varit lätt ordnat. Var som helst i Öresund eller Köge bukt, även på grunt vatten. Bara att öppna bottenventilen ju.
Ja, han kan inte ha sänkt den vart som helst. Då hade han behövt en livbåt med som utrustning eller sänkt den väldigt nära typ Drogdens fyr på 'simbart' avstånd. Om det nu inte var den han tog sikte på utifall att.
Citera
2018-10-28, 19:01
Medlem
Citat:
... och skillnaden mot en normal person är att de utan tvekan kan slå ihjäl djuret rakt av eftersom de saknar empati och samvete och levande varelser ses som objekt.

Ser de vinstvinning i en person (som sällskap, att pippa, visa upp, det är tufft, som hushållerska, att utnyttja) så gäller det samma djur.
Däremot har de ett konsekvenstänk om att det de kan förlora mer på att göra det.
Det skiljer däremot från person till person eftersom de likt alla människor är individer, olika IQ, olika våldsamma, olika sluga, olika sexualitet samt olika förutsättningar att begränsa sig.
Men de är alltid lika störda. Alltid lika empatilösa. Alltid lika samvetslösa. Alltid vinstvinning.
Det är kärnan i psykopati och det finns som sagt grader likaväl över det gränssnitt de måste kvala in på.
Så därför är jag oerhört skeptisk till deras beteende mot levande varelser, de går inte att lita på.

"Det går inte att lita på" Det ligger det kanske något i.
När det gäller Juha Valjakkala så var kanske gullandet med "pälsbollen" vinstvinning.
För att inte hans flickvän Marita Routalammi skulle lämna honom under flykten.
Citera
2018-10-28, 19:06
Medlem
develis avatar
Citat:
"Det går inte att lita på" Det ligger det kanske något i.
När det gäller Juha Valjakkala så var kanske gullandet med "pälsbollen" vinstvinning.
För att inte hans flickvän Marita Routalammi skulle lämna honom under flykten.
Bra tänkt där, det låter sannolikt. Ja, det är den där kylan som kan träda in tvärt som är så hemskt obehaglig i mitt tycke, det där samvetslösa/hjärtlösa. Oberäkneligt eller vad jag ska säga.
Citera
2018-10-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ja, han kan inte ha sänkt den vart som helst. Då hade han behövt en livbåt med som utrustning eller sänkt den väldigt nära typ Drogdens fyr på 'simbart' avstånd. Om det nu inte var den han tog sikte på utifall att.

Jag tror inte folk inser hur farligt havssimning är. Det har hänt att fullt simkunniga fritidsfiskare trillat över pirkanten (ej så djupt) och bara försvunnit för att aldrig återfinnas. Det finns ju underliggande starka havsströmmar. Och hur de strömmarna går kan man inte beräkna från en dag till en annan.
Har själv dragits med en bottenström. På ett par sekunder stod vi 10 m om bryggan där vi just klivit i och som vi känner väl till. Tack och lov gick strömmen längs land och inte ut på djupt vatten med tanke på att barnet ej var simkunnigt.

Att jag tror att PM drabbades av en fysisk reaktion efter mordet är ju just det. Han har uppenbarligen planerat att färdas åter till Refshaleøen i en rengjord Nautilus. Och inte en tanke på ett havsdopp. Annars hade han väl åtminstone tagit med en flytväst.
Men någon sådan har ju ej hittats.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-28 kl. 19:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in