2018-10-28, 12:12
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Herregud med all respekt men är du allvarlig? Du resonerar som en pundare?
Finns massa andra faktorer att ta med i beräkningen än om bostaden går upp eller ned. Har du tex tagit med möjligheten till arbetslöshet om konsumtionen i hela samhället går ned pga av minskade bostadspriser. Vad skulle de innebära om en eller båda blir arbetslösa? Hyres är de tufft men i värsta fall får du lämna, men i brf ståe du ortfarande med en stor skuld.
Du behöver läsa din historia och titta bakåt, kriser har skett, återkommande och kommer att komma i framtiden också. Det är helt säkert, men många är för unga för att förstå hur verkligheten kan se ut då.

Nej att antya att någon resonerar som en pundare är verkligen inte att ge någon all respekt...

Jag misstänker att du inte förstod poängen med "kalkylen". Det var inget som helst försök att göra en kvantitativ riskkalkyl. Det var en principiell beskrivning av assymetriska risker.

Åtminstone en del av oss som diskuterar "bubblan" gör inga som påståenden om att det garanterat kommer en krasch. Vi diskuterar mer om man verkligen bör gå in i en affär med denna riskfördelning idag.

Man kan alltså ha ett t o m kraftigt positivt väntevärde och ändå komma fram till att man inte skall göra affären p g a magnituden av det osannolika negativa utfallet.

Det är som fallet reseförsäkring fast omvänt. Utfallet av en sådan försäkring har ett negativt väntevärde men man bör teckna den ändå så att ett osannolikt svårt sjukdomsfall inte ruinerar en för all framtid. Man bör däremot inte försäkra sin nyinköpta brödrost. Väntevärdet är negativt och den potentiella förlusten är en skitsak.

Om du vill göra en kvantitativ kalkyl så gör det. Jag anser inte att det är möjligt eftersom det finns en radikal osäkerhet med denna typ av risker (bostadskrasch). Det är problemet med finansiella aktörers Value-at-risk-modeller. De baserar sig på historisk volatilitet men alla möjliga utfall har ännu inte inträffat historiskt så det kan finnas en enorm tail-end-risk som omöjligt kan kvantifieras.
2018-10-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kai.ello
Intressant med uppvärderingen, särskilt med tanke på att projektet verkar ha minskat från 400 till 350 lägenheter. http://infobank.nacka.se/handlingar/kommunstyrelsens_stadsutvecklingsutskott//2018/2018-09-18/08_StartPM_Bakaxeln/08a_tjskr_startPM_bakaxeln.pdf

Op är verkligen ett redovisningmässigt luftslott. De verkar inte direkt använda sig av försiktighetsprincipen. Bakaxeln är, som man ser av ovanstående handling, ett projekt som ligger extremt långt fram i tiden där inte ens detaljplanen väntas antas förrän om två år.

Extremt långt är det ju inte, snarare helt normalt, planprocesserna kan vara, och är ofta bra mycket längre än så. En hel del av det som byggs nu började planeras för flera år sedan. Som det varit nu kan det gå 5-6 år från det att man får planbesked tills det finns en laga kraft vunnen detaljplan och man kan börja bygga. Planbesked->1-2 år tills produktionsstart, 2 år lång planprocess, eventuellt(vanligt förekommande) överklagande, eller prövning av länsstyrelsen, 1(eller mer) år. Tålamod när det gäller planprocesserna är en förutsättning för att inte bli galen.

Angående priset för Nacka Sicklaön 88:1 så tycker jag inte direkt att det är svindyrt när man jämför det med andra byggrätter i Nacka. Räknar vi med detaljplanen medger 350 bostäder ala 80 m2 ljus BTA per lägenhet(ett genomsnitt) så är det en byggrätt på 28 000 m2 ljus BTA, 8 900 kr/kvm ljus BTA, billigt för att vara Nacka, sedan får man ju anta att planrisk och rivningskostnader är inprisat(därav det förhållandevis låga priset). Att mark varit svindyrt i Stockholm är ingen överdrift.

Lite jämförelserobjekt. Detaljer i affärerna kan skilja, t ex kan det förekomma avdrag för plankostnaderna, medfinansiering av allmänplatsmark(vägar etc), men i det stora hela kan man använda dessa som jämförelseobjekt.

Nacka, Centrala Nacka
Markanvisningstävling för 50 lägenheter med valfri upplåtelseform
5 000 m2 ljust BTA, 15 900 kr/kvm ljus BTA.

Nacka, Centrala Nacka
Markanvisningstävling för 110 lägenheter med valfri upplåtelseform
11 000 m2 ljus BTA, 18 000 kr/kvm ljus BTA.

Nacka, Centrala Nacka
Markanvisningstävling för 40 lägenheter med valfri upplåtelseform
4 000 m2 ljus BTA, 14 400 kr/kvm ljus BTA.

Nacka, Orminge
Markanvisning för ca 15 500 kvm bostad med fri upplåtelse form.
15 500 m2 ljus BTA, 12 903 kr/kvm ljus BTA.

Nacka, Älta Torg
Markanvisning för ca 85 lägenheter med fri upplåtelseform.
6 800 m2 ljus BTA, 11 300 kr/kvm ljus BTA.

Nacka, Älta Torg
Markanvisning för ca 75 lägenheter med fri upplåtelseform och med lokaler i bottenplan.
6 000 m2 ljus BTA, 11 550 kr/kvm ljus BTA.

Nacka, Älta Torg
Markanvisningstävling för ca 75 lägenheter med fri upplåtelseform och lokaler för förskola.
6 000 m2 ljus BTA, 13 001 kr/kvm ljus BTA.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-10-28 kl. 12:39.
2018-10-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
I Berlin som är en mer tättbebyggd stad och 1.5 gånger så stor stad så byggs nya äganderättslägenheter för 40k per kvadratmeter. Tyska nybyggen är ofta betydligt vackrare än svenska lådor och man slipper den låga kvalitén på svenska nybyggen. Ägande lägenheter har ingen föreningsskuld så det är 40k för en lägenhet och ingen konstig ekonomisk plan.

Det finns inget som säger att det inte skulle kunna gå att sälja nybyggda treor på 70 kvadrat i närförort till Stockholm för 2 miljoner med en förening som har en högst rimlig ekonomi.

Att köpa en lägenhet idag betyder att man är bergsäker att svenska politiker kommer fortsätta göra det svindyrt att bygga i all framtid.

Berlin är fortfarande en billig och egentligen också relativt sett en fattig stad. Tyskland är ju lite udda på det sättet att huvudstaden faktiskt inte är ett "ekonomiskt centrum", kulturellt har ju Berlin slagit över sin egen vikt länge, oavsett om det är scenkonst, musik osv... men ekonomiskt är det framförallt de senaste åren som det börjar hända saker där, kanske just pga att staden är som den är, det är mer lämpligt att jämföra bostadspriserna i Stockholm med exempelvis München, även då framstår ju Stockholm som dyrt dock.

Täthet bör för övrigt inte påverka kostnaden allt annat lika, det är ju snarare så att du får mer nytta av varje investerad krona i en tät stad.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-10-28 kl. 13:05.
2018-10-28, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lolpoverty
Jag förundras över att man publicerar en så tafflig beskrivning av en lägenhet som man vill ha 13 miljoner för. Syftningsfel, glömt att skriva ut ord, efterbliven interpunktion och meningar som är helt felskrivna. Samma med de andra annonserna de lagt ut(har visserligen inte orkat läsa alla). Hur har personen ens fått jobbet? Är det ingen av kollegorna som reagerar?

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-ostermalm-stockholms-kommun-nybrogatan-19b-15089257

Det vore som om jag hade fått jobbet. Tror det fungerar ändå därför att spekulanterna själva är så pass obildade att de inte vet hur ren fin svenska ser ut.
2018-10-28, 14:05
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Insolvent = oförmögen betala skulder.

Illikvid = saknar medel att betala skulder.

Om banken gör kapitalförlust så försvinner tillgångar. Nu har banken utomstående skulder som den måste leverera till.
Kan den inte leverera eftersom man saknar likvida medel (det kommer inte in räntebetalning eftersom man gjorde kapitalförlust), så skapas tillitskris och banken blir insolvent eftersom ägarna bara kan leverera x mycket kapital från egen ficka.

Då skjuter Lender of last resort till likvider för att upprätthålla förtroende för systemet genom att bankerna då kan fullgöra sina åtaganden. Dvs skattebetalarna räddar bankernas business.

(Ska nämnas att digitaliseringen och bankernas täta sammankoppling lett till svårigheter att göra bank runs. Bankerna har inga kontor, bankomater kan stängas ner och man kan låsa systemen, för att lugna marknaden. Dessutom man sköter överföringar på centraliserat vis. Man kan säga banker och staten äger folket i denna ekonomi. Och folk tror dom är fria i en "liberal demokrati" lol.)

Med stimulerar menar jag att man skjuter till likvider. Senaste finanskrisen 07/08 så förberedde Riksbanken 2440 miljarder till systemet.
https://www.riksbank.se/globalassets/media/avdelningar/svenska/afs/finanskrisen-2007-2009/molin_pv2010_1.pdf

Så jag tror ingen behöver oroa sig särskilt mkt för denna bubbla. Systemet räddas med stödlån av staten. Vi löser bakfyllan med att sänka två sexor jäger och en lina ladd så e vi på banan igen.

Cash-flow insolvency - oförmögen att betala skulder
Balance sheet insolvency - skulder överstiger fordringar (löptider ignoreras).

Det är nog riktigt att i Sverige så används isolvens i allmänhet i betydelsen cash-flow insolvency.

Eftersom jag definierade det jag avsåg har det dock ingen betydelse. Vi kanske kan kalla det jag menar "teknisk insolvens" ( Eller så kan vi kalla det "snurre sprätt". Det saknar betydelse för det faktiska resonemanget)

Om en bank är inte är tekniskt insolvent (snurresprättig) så kan likviditet tillföras av LoLR eftersom denne kan erhålla säkerheter för likviditeten som tillförs. Vid en massiv bank run så kan alla få ut sina pengar och inlåningen i princip ersättas helt med lån från LoLR. "Sefan I to the rescue"

Om banken är tekniskt insolvent (snurresprättig) så skall inte LoLR tillföra likviditet. Då skall banken rekapitaliseras. "Stefan L to the rescue"

Att inte skilja på dessa saker* utan skriva lite allmänt demagogiskt med sammanblandning av detta och diverse värdeladdade ord och fraser tillför inte så mycket tycker jag. Vi vet redan att du är arg och upprörd.

*) Att det sedan kan finans kombinationer, att det ena kan leda till det andra osv är en annan sak. Vill man diskutera hur det interagerar måste man ändå börja med att separera de två sakerna.
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2018-10-28 kl. 14:10.
2018-10-28, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Berlin är fortfarande en billig och egentligen också relativt sett en fattig stad. Tyskland är ju lite udda på det sättet att huvudstaden faktiskt inte är ett "ekonomiskt centrum", kulturellt har ju Berlin slagit över sin egen vikt länge, oavsett om det är scenkonst, musik osv... men ekonomiskt är det framförallt de senaste åren som det börjar hända saker där, kanske just pga att staden är som den är, det är mer lämpligt att jämföra bostadspriserna i Stockholm med exempelvis München, även då framstår ju Stockholm som dyrt dock.

Täthet bör för övrigt inte påverka kostnaden allt annat lika, det är ju snarare så att du får mer nytta av varje investerad krona i en tät stad.

Precis. Finns flera faktorer som gör det dyrare att bygga i Sverige. Högre löner och annorlunda skatteklimat. Blir en helt annan prislapp på saker och ting då.
2018-10-28, 15:52
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Extremt långt är det ju inte, snarare helt normalt, planprocesserna kan vara, och är ofta bra mycket längre än så. En hel del av det som byggs nu började planeras för flera år sedan. Som det varit nu kan det gå 5-6 år från det att man får planbesked tills det finns en laga kraft vunnen detaljplan och man kan börja bygga. .

Det här påminner mig kraftigt om vad en norrman berättade för mig (ca 15 år sen) , jag frågade honom om varför ni inte bygger mer fritidsbåthamnar i Norge då det råder skriande brist på dom?
Han svarade då att deras oljepengar gjort att bl.a nepotismen frodats och gjort Norge till världens mest byråkratiska land så det är helt omöjligt att bygga eftersom alla tillstånd och byråkrati gjort det för dyrt.

Känns uppenbart som att det är likadant här i Sverige efter vad du skriver att döma!
2018-10-28, 16:18
Medlem
Sådann ångest!
Köper jag nu jag så riskerar jag att hamna i skiten.
Köper jag inte kommer hustrun bli tokig.

Det gäller en "prissänkt" nyprod I Stockholm, trea, ca 53k/m2

Vad ska jag göra????
2018-10-28, 16:39
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av True-Facts
Sådann ångest!

Vad ska jag göra????
¨

Skriv kontrakt med hustrun att hon får ta alla vinster respektive förluster.
2018-10-28, 16:41
Medlem
Citat:
Sådann ångest!

Vad ska jag göra????

Testa att vara en man och säg åt henne att dra åt helvete ifall hon vill skuldsätta sig för ett bra tag framöver?
Senast redigerad av St0ny 2018-10-28 kl. 17:04.
2018-10-28, 17:02
Medlem
Citat:
Sådann ångest!

Vad ska jag göra????

Ja du kan ju börja med att, du vet, prata med henne om din oro?

Om hon nu skulle bli "tokig" för du inte vill att du/ni ska ta ett lån i +4 miljonersklassen bör ni försöka se över hur väl ställd er relation egentligen är. Jag tycker inte det låter som ni har en jättesund grund i er relation för att köpa en nyproducerad lägenhet i rådande marknadsläget för 4.4m sek...

Vidare så finns det ju grader i helvetet, måste ni köpa nyprodd som trots diverse prissänkningar ändå kommer med en högre prislapp och i värsta fall om/när räntorna går upp gör det ännu värre för er då den säkert kommer med förningslån på 10-30k/kvm.

Kollar du på tex Fruängen så finns ju 3or i ekonomiskt sunda föreningar med utgångspris ute för 2-2.5m sek.
Senast redigerad av Aabbcc123 2018-10-28 kl. 17:07.
2018-10-28, 17:07
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Sådann ångest!

Vad ska jag göra????

Säg till hustrun att ni inte kan köpa om hon inte plöjer denna tråd från årets början. Då går ni i så fall in med kunskap och smäller det ordentligt (vilket jag tror) så har ni gått in i affären med öppna ögon.

Sedan tyckte jag om förslaget som någon hade förut om att den som gör slut får lova att lösa ut den andre.

Edit:
Läs t.ex. Realtids krönika:
https://www.realtid.se/kronika/kreditmarknadens-bortglomda-problem-ar-den-stora-orosharden

Citat:
Om du och jag är oroade för att den skakiga börsen är början på något stort och mörkt ska vi inte titta på aktiemarknaden. Det är istället på kreditmarknaden som de stora problemen göms i skuggan. På 90-talet var det finansbolaget Nyckelns obligationer som förebådade kraschen. Idag kan det istället visa sig vara bostadsutvecklaren Oscar Properties lån som är den stora larmklockan, skriver Realtids krönikör Per Lindvall i en analys av den svenska kreditmarknaden.

Jag roade mig med att i helgen gå igenom OPs markköp senaste åren och jag tror Realtid har rätt. Jag tror deras lån är högrisklån och jag tror kreditmarknaden kommer dra öronen åt sig nu när de inte längre lyckas sälja sina bostäder. Få din hustru att förstå helt enkelt!
Senast redigerad av Tullius 2018-10-28 kl. 17:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in