Citat:
Ursprungligen postat av
EbolaTillAlla
Banken blir inte insolvent av att den blir illikvid. Om många försöker ta ut sina pengar i en bank run så blir banken snabbt illikvid men insolvent är den ju inte om den har långsiktiga fordringar som motsvarar de kortsiktiga skulder.
Banken går till LoLR och får kontanter som den ger till insättarna. LoLR får t ex ett skuldebrev från en låntagare som säkerhet. Nu har banken istället för skulder till insättarna en skuld till LoLR.
Insolvent = oförmögen betala skulder.
Illikvid = saknar medel att betala skulder.
Om banken gör kapitalförlust så försvinner tillgångar. Nu har banken utomstående skulder som den måste leverera till.
Kan den inte leverera eftersom man saknar likvida medel (det kommer inte in räntebetalning eftersom man gjorde kapitalförlust), så skapas tillitskris och banken blir insolvent eftersom ägarna bara kan leverera x mycket kapital från egen ficka.
Då skjuter Lender of last resort till likvider för att upprätthålla förtroende för systemet genom att bankerna då kan fullgöra sina åtaganden. Dvs skattebetalarna räddar bankernas business.
(Ska nämnas att digitaliseringen och bankernas täta sammankoppling lett till svårigheter att göra bank runs. Bankerna har inga kontor, bankomater kan stängas ner och man kan låsa systemen, för att lugna marknaden. Dessutom man sköter överföringar på centraliserat vis. Man kan säga banker och staten äger folket i denna ekonomi. Och folk tror dom är fria i en "liberal demokrati" lol.)
Citat:
Vad du menar med stimulerar vet jag inte säkert. Stimulerar gör man normalt med reporäntan.
Stimulanserna via reporäntan innebär inte att det faktiskt sker någon utlåning från RB till bankerna. Alla anpassar sina räntor ändå eftersom bankerna annars skulle låna av RB. Vill spararna sätta in pengar måste de acceptera den låga räntan. Banken skiter annars i att låna av dem och går till RB där de kan låna till låg ränta mot pant.
Med stimulerar menar jag att man skjuter till likvider. Senaste finanskrisen 07/08 så förberedde Riksbanken 2440 miljarder till systemet.
https://www.riksbank.se/globalassets/media/avdelningar/svenska/afs/finanskrisen-2007-2009/molin_pv2010_1.pdf
Så jag tror ingen behöver oroa sig särskilt mkt för denna bubbla. Systemet räddas med stödlån av staten. Vi löser bakfyllan med att sänka två sexor jäger och en lina ladd så e vi på banan igen.