Citat:
Ursprungligen postat av
lighten-up
Jag är intresserad av att ha ett kreditkort med återbäring och som inte kostar något per år eller månad.
Jag har kollat i tråden och har fastnat lite mer för dessa kreditkort. SJ Prio-kortet känns dock lite avlägset eftersom jag inte reser så mycket med tåg just nu (men man får ju poäng till tågresor via kortet):
Norwegian
+ Ingen årsavgift
+ Funkar överallt (Mastercard)
+ 6 veckors räntefri kredit
+ Ingen kontantuttagsavgift
+ Reseförsäkring och avbeställningsskydd
+ Återbäring (men bara 0,5 % bonus)
Coop Betala Efter
+ Ingen årsavgift
+ Funkar överallt (Mastercard)
+ 54 dagar räntefri kredit
+ Upp till 100 000 kr i kredit
+ Kontantuttag avgiftsfritt i butik (inte i automat)
+ 0,5 poäng extra/kr hos Coop
+ 0,25 poäng/kr i resten av världen
+ Erbjuder reseförsäkring
SJ Prio Mastercard
+ Samla upp till 30 SJ Prio-poäng per 100 kronor
+ Alla poäng kan omvandlas till biljetter
+ 60 dagars räntefri kredit
+ Reseförsäkring med avbeställningsskydd
+ Bagageförsäkring mot stöld under resa
- Årspris 295 kronor
Känns spontant som att Coops kreditkort och Norwegians kreditkort är de vassaste i denna jämförelse.
Finns det något annat bra (helst avgiftsfritt) kreditkort som jag har missat?
Är medveten om att AMEX-kort inte funkar överallt, vilket gör de korten ganska problematiska.
Preem och Shell ges båda ut av Ikano-bank, så deras villkor är i stort sett identiska, men jag har valt Shell-kortet eftersom det ger högre ränta på ditt tillgodohavande. Jag brukar alltså försöka ha ett positivt saldo där och tjäna 2% ränta på insatt belopp (ränta beräknas på belopp upp till 15.000).
Jag har precis skaffat SJ prio-kortet. Jag kommer att utvärdera hur det fungerar under ett år.
Hittills kan jag säga att det funkar bra. De har kontaktlösa kort och ingeting har strulat med ansökningsprocessen eller användningen. Det jag inte riktigt gillar är årsavgiften och det faktum att man inte kan ha något tillgodo på kortet.
Det positiva är att återbäringen i form av Priopoäng verkar vara ganska bra. Handlar du för minst 60.000 kr per år får du dessutom högre återbäring, 20 istf 10 poäng per 100 kr spenderat.
Citat:
Ursprungligen postat av
lighten-up
Hur ger Preem "ren cash" och hur skiljer det sig från andra kreditkort?
Om jag antar att Preems bonusutbetalningar går till på samma sätt som Shell, så får du bonuscheckar var tredje månad som du löser in på bemannade stationer. Det går hur fint som helst att begära ut bonusen i kontanter. Har du samlat ihop minst 500 kr i bonus på en tremånadersperiod sätts den däremot in direkt på ditt konto.
Shell fungerar också väldigt bra. De korten är dock inte kontaktlösa.