2018-10-27, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Hur ger Preem "ren cash" och hur skiljer det sig från andra kreditkort?
Man får troligtvist bonuscheckar som kan lösas in mot kontant på Preem stationer.
Men vore bra om någon som har haft Preem i länge kan bekräfta. Min fru har inte än fått sin första check och jag inte säker om man behöver köpa någonting eller det går att bara ta ut kontant. Dock med OKQ8 som har likadant system gjorde vi det många gånger.
Senast redigerad av Mnogodumal 2018-10-27 kl. 18:47.
Citera
2018-10-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Hur stor dealbreaker är efaktura för dig? För egen del så vill jag ha det bekvämt och har därför alla räkningar på autogiro förutom just Coop men ur bekvämlighetsperspektiv är deras faktura förhållandevis enkel att betala. OCR-numret är alltid samma och förfallodatum den sista vardagen i månaden så det enda man behöver hålla koll på är hur stort belopp man ska betala. All information går att se i inloggat läge hos Coop. Brukar logga in i slutet av varje månad och kopiera OCR och belopp in i min bank och betala. Har nog aldrig använt pappersfakturan för att betala då det är mycket enklare och säkrare att logga in och kopiera OCR-numret.

Hade tidigare Norwegians kort och efektura men var ändå tvungen godkänna och att skriva in fakturabeloppet varje månad för annars så drogs det lägsta beloppet och ränta började ticka. Skulle säga att arbetsinsatsen är ungefär lika som Coop. Bästa jag haft ur bekvämlighetssynpunkt var SEB:s kreditkort vars totalbelopp varje månad automatiskt drogs via autogiro så inget att hålla koll på och ingen ränta som kan ticka. Å andra sidan inga fördelar med SEB:s kort.

När jag reser och vill ta ut pengar sätter jag in en del i förväg på Coop så att man hamnar på plus och inte belastar krediten. På så sätt blir uttagen helt avgiftsfria och med bra växelkurs. Så länge kontot ligger på plus blir fakturan 0 kr. En variant kan således vara att du lägger in 12 månadsvisa betalningar till Coop i förväg med ungefär det belopp som du tänker spendera varje månad. De har också en app där du kan hålla koll på saldot. Så fundera om avsaknaden av efaktura verkligen är en dealbreaker. Du kan ju också testa kortet gratis upp till ett år.

Angående BankNorwegians kreditkort. Jag irriterade mig på samma sak som du. Men, så upptäckte jag att i appen kunde man ändra så att e-fakturan skulle vara på hela skulden. Jag ändrade. Inte sett om det fungerar än. Riktigt irriterande är dock att datum ibland är helgdagar på e-fakturan. Så man måste gå in och ändra e-fakturan ändå.
Citera
2018-10-27, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ser lovande ut faktiskt, kurserna redovisas inte så jag antar att det är mastercards som gäller. De skriver att valutaväxling i appen kommer, skall de konkurrera med revolut så är det ett minimikrav - just fördelen att kunna ha saldo i olika valutor är en stor konkurrensfördel för revolut.

Högre säkerhet än Revolut, så vitt jag kan förstå. Man loggar in med mobilt bankid.
Men, debet-kort kan vara lite problematiska. En del gangsters drar samma betalning mer en än gång. Påstås att det är programfel. Det är inte bara datumen i nedanstående länkar felet hänt. Det har att göra med vilken betalningsleverantör den man betalar till använder.
https://www.bbc.com/news/uk-england-45400234
https://www.bbc.com/news/uk-england-surrey-45420213
https://www.thesun.co.uk/money/71798...-bank-cardnet/
Citera
2018-10-28, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Angående BankNorwegians kreditkort. Jag irriterade mig på samma sak som du. Men, så upptäckte jag att i appen kunde man ändra så att e-fakturan skulle vara på hela skulden. Jag ändrade. Inte sett om det fungerar än. Riktigt irriterande är dock att datum ibland är helgdagar på e-fakturan. Så man måste gå in och ändra e-fakturan ändå.

Ganska säker på att den funktionen lades till senaste månaden.
Citera
2018-10-28, 07:41
Medlem
Husings avatar
Citat:
Jag är intresserad av att ha ett kreditkort med återbäring och som inte kostar något per år eller månad.

Jag har kollat i tråden och har fastnat lite mer för dessa kreditkort. SJ Prio-kortet känns dock lite avlägset eftersom jag inte reser så mycket med tåg just nu (men man får ju poäng till tågresor via kortet):

Norwegian
+ Ingen årsavgift
+ Funkar överallt (Mastercard)
+ 6 veckors räntefri kredit
+ Ingen kontantuttagsavgift
+ Reseförsäkring och avbeställningsskydd
+ Återbäring (men bara 0,5 % bonus)

Coop Betala Efter
+ Ingen årsavgift
+ Funkar överallt (Mastercard)
+ 54 dagar räntefri kredit
+ Upp till 100 000 kr i kredit
+ Kontantuttag avgiftsfritt i butik (inte i automat)
+ 0,5 poäng extra/kr hos Coop
+ 0,25 poäng/kr i resten av världen
+ Erbjuder reseförsäkring

SJ Prio Mastercard
+ Samla upp till 30 SJ Prio-poäng per 100 kronor
+ Alla poäng kan omvandlas till biljetter
+ 60 dagars räntefri kredit
+ Reseförsäkring med avbeställningsskydd
+ Bagageförsäkring mot stöld under resa
- Årspris 295 kronor

Känns spontant som att Coops kreditkort och Norwegians kreditkort är de vassaste i denna jämförelse.

Finns det något annat bra (helst avgiftsfritt) kreditkort som jag har missat?

Är medveten om att AMEX-kort inte funkar överallt, vilket gör de korten ganska problematiska.

Preem och Shell ges båda ut av Ikano-bank, så deras villkor är i stort sett identiska, men jag har valt Shell-kortet eftersom det ger högre ränta på ditt tillgodohavande. Jag brukar alltså försöka ha ett positivt saldo där och tjäna 2% ränta på insatt belopp (ränta beräknas på belopp upp till 15.000).

Jag har precis skaffat SJ prio-kortet. Jag kommer att utvärdera hur det fungerar under ett år.

Hittills kan jag säga att det funkar bra. De har kontaktlösa kort och ingeting har strulat med ansökningsprocessen eller användningen. Det jag inte riktigt gillar är årsavgiften och det faktum att man inte kan ha något tillgodo på kortet.
Det positiva är att återbäringen i form av Priopoäng verkar vara ganska bra. Handlar du för minst 60.000 kr per år får du dessutom högre återbäring, 20 istf 10 poäng per 100 kr spenderat.

Citat:
Hur ger Preem "ren cash" och hur skiljer det sig från andra kreditkort?

Om jag antar att Preems bonusutbetalningar går till på samma sätt som Shell, så får du bonuscheckar var tredje månad som du löser in på bemannade stationer. Det går hur fint som helst att begära ut bonusen i kontanter. Har du samlat ihop minst 500 kr i bonus på en tremånadersperiod sätts den däremot in direkt på ditt konto.
Shell fungerar också väldigt bra. De korten är dock inte kontaktlösa.
Citera
2018-10-28, 08:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Högre säkerhet än Revolut, så vitt jag kan förstå. Man loggar in med mobilt bankid.
Men, debet-kort kan vara lite problematiska. En del gangsters drar samma betalning mer en än gång. Påstås att det är programfel. Det är inte bara datumen i nedanstående länkar felet hänt. Det har att göra med vilken betalningsleverantör den man betalar till använder.
https://www.bbc.com/news/uk-england-45400234
https://www.bbc.com/news/uk-england-surrey-45420213
https://www.thesun.co.uk/money/71798...-bank-cardnet/

Security by obscurity är rätt bra iof, bara att hålla saldot på revolutkortet på en någorlunda låg nivå så blir risken direkt mindre, svårt för buset att sno pengar som står på ett helt annat konto i annan bank.

Har själv aldrig råkat ut för skimming eller liknande bedrägeri varken med revolut eller andra debit eller kreditkort så det verkar som att säkerheten ändå är ganska hög, kanske bara är jag men jag skulle bli lite tveksam om ett engelskt bolag som verkar internationellt plötsligt implementerade svenskt bankid
Citera
2018-10-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Man får troligtvist bonuscheckar som kan lösas in mot kontant på Preem stationer.
Men vore bra om någon som har haft Preem i länge kan bekräfta. Min fru har inte än fått sin första check och jag inte säker om man behöver köpa någonting eller det går att bara ta ut kontant. Dock med OKQ8 som har likadant system gjorde vi det många gånger.
Man får en bonuscheck i posten.
Man mailar PreemMasterCard@ikano.se med nåt i stil
God middag!

Tyvärr har vi inte heller detta kvartal fått en bemannad Preemstation i byn.
Kan ni vara så vänliga att sätta in bonusen på mitt konto.

Avtalsnummer: XXX
Bonuscheck nr: XXX

Varma hälsningar,
XXX
Citera
2018-10-28, 11:12
Medlem
SAS travel wallet har en sådär växlingskurs 10.81 SEK / EUR nu.
"Google" kursen ligger på 10.44
Citera
2018-10-28, 11:48
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
SAS travel wallet har en sådär växlingskurs 10.81 SEK / EUR nu.
"Google" kursen ligger på 10.44
Det brukar vara sämre kurs på helgen när bankerna har stängt så kolla på en vardag under dagen ...Revolut kör med 10.51 och Ferratum 10.49 nu när jag kollade.
Citera
2018-10-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Man får en bonuscheck i posten.
Man mailar PreemMasterCard@ikano.se med nåt i stil
God middag!

Tyvärr har vi inte heller detta kvartal fått en bemannad Preemstation i byn.
Kan ni vara så vänliga att sätta in bonusen på mitt konto.

Avtalsnummer: XXX
Bonuscheck nr: XXX

Varma hälsningar,
XXX
Seriöst? Har ni provat?
Citera
2018-10-28, 17:44
Medlem
Brillmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Idag ser jag bara två alternativ som ger ren cash - Preem Mastercard (0.5% på allt) utan årsavgift och Everydaycard.se med 195 årsavgift men för de som spenderar mycket i mataffärer och totalt spendera mer än 60000 SEK om året är det mycket förmånligare. T.ex. jag fick ungefär 0.8% i genomsnitt efter 5 månader. Preem är bättre bara om man använder det då och då. För försäkringutbud är ett av de bästa (även rån vid bankomat och självrisk med hyrbil ingår) hos Everyday.

En tips till de som gillar bonuspoäng att förvandla till biljetter osv - kom ihåg att kontant förvandlas till samma biljetter om det behövs, men utan tvång att locka sig till en försäljare.
Kollade upp Everydaycard lite snabbt. Var får du årssumman 60000 ifrån? Det som borde spela roll när man jämför kortet med Preems utan årsavgift är väl hur mycket mat och drivmedel man köper. Brytpunkten för att det skall bli värt att betala årsavgift hos EDC för att få 1% tillbaka istället för 0.5% är att man handlar mat och drivmedel på kortet för över 3250kr i månaden.

Försäkringen med självrisk på hyrbil tyckte jag lät väldigt intressant. Kollade upp det och det gäller bara när man hyr bil utomlands, vilket gjorde det betydligt mindre intressant för min del.
Citera
2018-10-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brillmongo
Kollade upp Everydaycard lite snabbt. Var får du årssumman 60000 ifrån? Det som borde spela roll när man jämför kortet med Preems utan årsavgift är väl hur mycket mat och drivmedel man köper. Brytpunkten för att det skall bli värt att betala årsavgift hos EDC för att få 1% tillbaka istället för 0.5% är att man handlar mat och drivmedel på kortet för över 3250kr i månaden.

Försäkringen med självrisk på hyrbil tyckte jag lät väldigt intressant. Kollade upp det och det gäller bara när man hyr bil utomlands, vilket gjorde det betydligt mindre intressant för min del.

Räkna med att efter 20000 per halvåret ger allt 1-2%. Jag började använda kortet i maj, och har nått 20k efter 2-3 månader och sen har 1% hittills.
Dessutom bjuder de 2% på alla restauranger, cafe och nöjesparker under sommaren, 2% på alla bygg- och heminredning under hösten, 2% på mat innan jul etc.

Mina beräkningar : jag har spenderat ungefär 50k sedan i maj, och har tjänat mer än 500 kr bonus hittills, 1% i genomsnitt.
Men det kan vara lite extremt, låta oss räkna med 0.7-0.8% genomsnittlig bonus. Med 60000k ska det vara ungefär 500 bonus per året. Minus årsafgi blir det 250-300 (men i praktiken är första året gratis). Med Preem vore det 300, ungefär samma. Så är min slutsats är att gränsen mellan everyday och Preem ligger på 60k per året ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in