2018-10-26, 20:40
  #24877
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny-B-Goode
Vad beror det på? Sporerna som dött under sommartorkan?

Det beror inte på sporerna, det vi vill plocka är svampens frukter. Nätverket under jorden är fortfarande kvar men förmodligen sommartorkan som gör så den inte vill skicka upp frukter eller tog nätverket stryk av värmen.

Första året jag letar toppis, inte konstigt dom är så svåra att hitta.
Citera
2018-10-26, 22:37
  #24878
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montecristo1313
Plockat toppisar utanför Stockholm tidigare år, men bara hittat 10-15 st i år, riktigt dåligt år.

Men jag var ute idag och hittade några som jag är osäker på. Det var fuktigt och nästan frost så jag undrar om det kan vara toppisar trots att de inte ser ut riktigt som de brukar. Tycker de är lite större och tjockare, både fot och hatt, men samtidigt kan jag inte låta bli att hoppas. De hade inte lika tydliga toppar heller, men undrar återigen om det kan vara fukten? Särskilt de största gjorde mig osäker, har lagt med bilder både på de jag tycker liknar mest och minst.

De växte på typisk toppisäng, och färgerna är rätt. Brun hatt (fuktig), Mörka sporer, ljus fot.

Skulle uppskatta synpunkter!

https://anonfiles.com/j9edQ4j2b9/12_jpeg

https://anonfiles.com/i9e4Qajfb8/14_jpeg

https://anonfiles.com/hde1Q6jdbd/16_jpeg

https://anonfiles.com/eaebQ7j9bd/18_jpeg

https://anonfiles.com/c2e7Q4j4b6/20_jpeg

https://anonfiles.com/d6ebQ5jab4/22_jpeg

https://anonfiles.com/g3e3Q4j6b4/24_jpeg

https://anonfiles.com/f4e5Q3jebb/26_jpeg
Får inte upp alla bilder men de jag ser föreställer bläcksvamp.
Citera
2018-10-26, 22:58
  #24879
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montecristo1313
Plockat toppisar utanför Stockholm tidigare år, men bara hittat 10-15 st i år, riktigt dåligt år.

Men jag var ute idag och hittade några som jag är osäker på. Det var fuktigt och nästan frost så jag undrar om det kan vara toppisar trots att de inte ser ut riktigt som de brukar. Tycker de är lite större och tjockare, både fot och hatt, men samtidigt kan jag inte låta bli att hoppas. De hade inte lika tydliga toppar heller, men undrar återigen om det kan vara fukten? Särskilt de största gjorde mig osäker, har lagt med bilder både på de jag tycker liknar mest och minst.

De växte på typisk toppisäng, och färgerna är rätt. Brun hatt (fuktig), Mörka sporer, ljus fot.

Skulle uppskatta synpunkter!

https://anonfiles.com/j9edQ4j2b9/12_jpeg

https://anonfiles.com/i9e4Qajfb8/14_jpeg

https://anonfiles.com/hde1Q6jdbd/16_jpeg

https://anonfiles.com/eaebQ7j9bd/18_jpeg

https://anonfiles.com/c2e7Q4j4b6/20_jpeg

https://anonfiles.com/d6ebQ5jab4/22_jpeg

https://anonfiles.com/g3e3Q4j6b4/24_jpeg

https://anonfiles.com/f4e5Q3jebb/26_jpeg
Fel. Släng hela bunten.
Citera
2018-10-26, 23:10
  #24880
Medlem
populopiduss avatar
Säsongen verkar onekligen död. Det har varit flera frostnätter även i söder, och till och med snö har rapporterats av några vänner till mig i södra Sverige.

Var själv ute och kollade och det var inte mycket till svamp kvar i hagarna. Bara lite Bläcksvampar, Dyngslätskivlingar, Guldskivlingar, några mindre Ängschampinjoner och diverse mindre skräpsvamp. Inte ens några brokingar vilket är ett tecken på att säsongen är över.

Kollar man på prognoserna framöver ser det ut att bli kallt och rått och jag har väldigt svårt att tänka mig att en ny flush ska komma. Vi får helt enkelt inse att torkan detta år orsakade den sämsta Toppissäsongen på många, många år. Istället får vi hoppas på nästa år.
Citera
2018-10-26, 23:57
  #24881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Hittade jag äntligen en? Helt dött i övrigt.
https://anonfiles.com/1aCeK9j7b7/sv1_jpg




Hade nog fått insta sprut i brallan om jag hittat dessa vid detta laget. var i landet ungefär?

Stockholmstrakten.
Citera
2018-10-27, 10:44
  #24882
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Den på högerbilden är jag rätt säker på. Den du menade eller?
Glömde skriva att de var hittade vid 3 olika tillfällen.

Men de i mitten-bilden och den i vänster-bilden tror jag är något annat. Har gärna fel dock.
Lurigt men skulle säga att de flesta är fel men inte så pass fel att de inte är värda att testa.
Citera
2018-10-27, 12:12
  #24883
Medlem
Tack kvm3 och Philosopher,

kollade nu och tror ni har helt rätt att det är små grå bläcksvampar jag hittade,
läste nu om att dessa innehåller coprin som ger en kraftig antabuseffekt i kombination
med alkohol. Så kanske inte så jävla smart att jag testade två små där ute i skogen på dagen,
och sen körde en rejäl helkväll senare.

Ja, ja, inte märkt nåt än. Men tydligen kan det även komma flera dagar efter, så nu hoppas jag
bara jag slipper ligga och spy hela veckan. Kanske naturen som hjälper mig att ta det lugnt med biran annars.

Tack för svaren som sagt.
Citera
2018-10-27, 19:14
  #24884
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Lurigt men skulle säga att de flesta är fel men inte så pass fel att de inte är värda att testa.

Först och främst är svamparna på bild 2 och 3 rätt. Vidare förstår jag inte hur du kan uppmana någon att äta svampar som kanske inte är rätt? Om de inte är rätt kan de ju vara giftiga, även om det inte är sannolikt.
__________________
Senast redigerad av populopidus 2018-10-27 kl. 19:16.
Citera
2018-10-27, 21:21
  #24885
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Först och främst är svamparna på bild 2 och 3 rätt. Vidare förstår jag inte hur du kan uppmana någon att äta svampar som kanske inte är rätt? Om de inte är rätt kan de ju vara giftiga, även om det inte är sannolikt.
1. Håller inte med dig. Du kan inte baserat på bilderna säga att bild 2 & 3 är rätt.
2. Om de vore giftiga skulle jag givetvis aldrig komma med ett sådant råd.
3. Har plockat sedan 1989.
Citera
2018-10-27, 21:27
  #24886
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
1. Håller inte med dig. Du kan inte baserat på bilderna säga att bild 2 & 3 är rätt.
2. Om de vore giftiga skulle jag givetvis aldrig komma med ett sådant råd.
3. Har plockat sedan 1989.

Jo, det kan man absolut säga. Bild 2 och 3 är garanterat Psilocybe semilanceata. Köper ditt argument på punkt 2 om du är helt säker på att det inte finns en liknande art som är giftig. Har själv plockat sedan 91 btw.
Citera
2018-10-27, 21:31
  #24887
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Jo, det kan man absolut säga. Bild 2 och 3 är garanterat Psilocybe semilanceata. Köper ditt argument på punkt 2 om du är helt säker på att det inte finns en liknande art som är giftig. Har själv plockat sedan 91 btw.
Då kan vi vara överens om att vi inte är överens. Ha det gott, det är ju ändå lördag!
Citera
2018-10-27, 21:35
  #24888
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Då kan vi vara överens om att vi inte är överens. Ha det gott, det är ju ändå lördag!

Ja för fan, man kan inte alltid vara överens. Ha en fin lördag kompis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in