2018-10-21, 00:40
  #24865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Naej, nitlott. Men dessa trivs i samma habitat så ge inte upp.

okay, tack så mycket!!
Citera
2018-10-21, 21:29
  #24866
Medlem
https://imgur.com/a/mSMRgCU

Score?
Citera
2018-10-21, 22:17
  #24867
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capslockhero
https://imgur.com/a/mSMRgCU

Score?
Score
Citera
2018-10-23, 13:18
  #24868
Medlem
populopiduss avatar
Efter ett par frostnätter är säsongen nu över skulle jag säga. Bara för fyra dagar sedan fanns det fullt med olika sorters svampar i hagarna - stora som små. Hittade även ett gäng toppisar, även om jag måste säga att denna säsong varit den sämsta i mannaminne.

Nu kollade jag igen och inte ens en broking gick att hitta - helt tomt. Frosten har dödat allt i hagarna så när som på några ängschampinjoner.

RIP Toppissäsongen 2018.
Citera
2018-10-25, 17:57
  #24869
Medlem
derivats avatar
Hittade jag äntligen en? Helt dött i övrigt.
https://anonfiles.com/1aCeK9j7b7/sv1_jpg


Citat:
Ursprungligen postat av EllaEmbla
https://anonfiles.com/7eWc06j6ba/IMG_20181020_174357_jpg

https://anonfiles.com/J2W90dj8b5/IMG_20181020_172450_jpg

https://anonfiles.com/NaW104jbb2/IMG_20181020_172456_jpg

Vad säger ni om dessa?

Hade nog fått insta sprut i brallan om jag hittat dessa vid detta laget. var i landet ungefär?
__________________
Senast redigerad av derivat 2018-10-25 kl. 18:00.
Citera
2018-10-25, 18:45
  #24870
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Hittade jag äntligen en? Helt dött i övrigt.
https://anonfiles.com/1aCeK9j7b7/sv1_jpg
Oh yes
Citera
2018-10-25, 19:05
  #24871
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Oh yes

Den på högerbilden är jag rätt säker på. Den du menade eller?
Glömde skriva att de var hittade vid 3 olika tillfällen.

Men de i mitten-bilden och den i vänster-bilden tror jag är något annat. Har gärna fel dock.
Citera
2018-10-25, 19:10
  #24872
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Den på högerbilden är jag rätt säker på. Den du menade eller?
Glömde skriva att de var hittade vid 3 olika tillfällen.

Men de i mitten-bilden och den i vänster-bilden tror jag är något annat. Har gärna fel dock.
Vänster känns tveksam, men resten ser bra ut. Invänta fler omdömen innan du spisar.
Citera
2018-10-25, 21:12
  #24873
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Hittade jag äntligen en? Helt dött i övrigt.
https://anonfiles.com/1aCeK9j7b7/sv1_jpg

Den vänstra tror jag är en annan svamp. Jag har sett den växa bland toppisar och den är onekligen lik, men troligen som sagt en annan svamp. Den ser alltid ut sådär, brun/grå (både fot och hatt) och saknar toppen som toppisar oftast har.

Jag hittade t ex sist 5 st halmgula klassiska toppisar och precis bredvid dom två sådana där. Visst kan toppisar vara mörka ibland men detta var på samma ställe, samma väta, samma ljus. Finns ingen anledning att dom skulle få ett helt annat utseende.

För säkerhets skull - släng den.
Citera
2018-10-26, 03:56
  #24874
Medlem
denriktiga1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
You struck gold, madame

Den upp åt höger är nog tamigfan den största toppisen jag någonsin sätt, helt otroligt vilket fynd
Citera
2018-10-26, 17:47
  #24875
Medlem
Varit ute här i Lund idag 55.714565, 13.262296 där det tidigare år funnits tusentals. Massvis med svamp, men inte en enda rolig en.

Vad beror det på? Sporerna som dött under sommartorkan?
Citera
2018-10-26, 20:10
  #24876
Medlem
Plockat toppisar utanför Stockholm tidigare år, men bara hittat 10-15 st i år, riktigt dåligt år.

Men jag var ute idag och hittade några som jag är osäker på. Det var fuktigt och nästan frost så jag undrar om det kan vara toppisar trots att de inte ser ut riktigt som de brukar. Tycker de är lite större och tjockare, både fot och hatt, men samtidigt kan jag inte låta bli att hoppas. De hade inte lika tydliga toppar heller, men undrar återigen om det kan vara fukten? Särskilt de största gjorde mig osäker, har lagt med bilder både på de jag tycker liknar mest och minst.

De växte på typisk toppisäng, och färgerna är rätt. Brun hatt (fuktig), Mörka sporer, ljus fot.

Skulle uppskatta synpunkter!

https://anonfiles.com/j9edQ4j2b9/12_jpeg

https://anonfiles.com/i9e4Qajfb8/14_jpeg

https://anonfiles.com/hde1Q6jdbd/16_jpeg

https://anonfiles.com/eaebQ7j9bd/18_jpeg

https://anonfiles.com/c2e7Q4j4b6/20_jpeg

https://anonfiles.com/d6ebQ5jab4/22_jpeg

https://anonfiles.com/g3e3Q4j6b4/24_jpeg

https://anonfiles.com/f4e5Q3jebb/26_jpeg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in