Citat:
Det är jag som rör till det - NPD är den engelska förkortningen. Narcissistic personality disorder.Det är extremt förvirrande. Och när termer byts så ofta så hänger ju inte ens alla psykiatriker med.
Så gamla och nya begrepp blandas.
Senast igår läste jag i en aktuell artikel på nätet -Sociopati (Psykopati).
Det som är värre är att det tycks gå trender i diagnoser.
På 50-talet var det schizofreni, 80-talet Alzheimers, 90-talet exploderade multipel personlighetsstörning och alla andra hade endogen depression verkade det som. Och nu har visst alla gamla Vaskulär demens . Jag minns inte ens alla poppis diagnoser. Men det är nog när det görs något nytt framsteg inom forskning och en ny diagnos får stort genomslag. Eller så är det samma gamla sjukdom som får nytt namn.
Min pappa fick diagnos schizofreni på 50-talet. Och psykiatrikern sa till min unga mamma att han aldrig skulle bli utsläppt från mentalsjukhuset. Som tur var fick han en annan läkare och blev utskriven efter ett år. Det enda min Pappa led av, var en väldigt allvarlig depression vad jag förstått.
Men om fick han Schiz-piller mot det, så förstår jag om han tycktes väldigt sjuk.
Jag googlade NPD men fick bara upp NPS. Jag förstår nu vad du menar.
Så gamla och nya begrepp blandas.
Senast igår läste jag i en aktuell artikel på nätet -Sociopati (Psykopati).

Det som är värre är att det tycks gå trender i diagnoser.
På 50-talet var det schizofreni, 80-talet Alzheimers, 90-talet exploderade multipel personlighetsstörning och alla andra hade endogen depression verkade det som. Och nu har visst alla gamla Vaskulär demens . Jag minns inte ens alla poppis diagnoser. Men det är nog när det görs något nytt framsteg inom forskning och en ny diagnos får stort genomslag. Eller så är det samma gamla sjukdom som får nytt namn.
Min pappa fick diagnos schizofreni på 50-talet. Och psykiatrikern sa till min unga mamma att han aldrig skulle bli utsläppt från mentalsjukhuset. Som tur var fick han en annan läkare och blev utskriven efter ett år. Det enda min Pappa led av, var en väldigt allvarlig depression vad jag förstått.
Men om fick han Schiz-piller mot det, så förstår jag om han tycktes väldigt sjuk.
Jag googlade NPD men fick bara upp NPS. Jag förstår nu vad du menar.
Ja, jag vet och det stör mig som satan. Sen har det som sagt varit konceptuell forskning, konsensus om vad det ska kallas blahablaha. Det stora framsteget är mätinstrumentet som nu förfinats för att passa barn bl.a. när de mäter CU-drag som jag nämnde (inte att klassa dem som psykopater, det gör man inte på barn).
Ja, kolla ADHD. En lättnad för många att det finns medicin men frågan är hur många som åker med av bara farten. Det var väl de som aldrig satt still och nervöst vickade på foten förr som hade myror i byxorna och slogs på rasterna, inte vet jag.
Hibernal. I överdos. Universalmedel. Det är bra att de la ner mentalsjukhuset i reformen på 90-talet men det var synd om många äldre som var hospitaliserade. Jag har faktiskt tagit del av äldre journaler och med sorg läst om patienter som betraktades udda för att de sökte ensamhet, satt gärna på en sten vid vattnet, tänkte mycket. Det fanns inte mycket mer till anamnes än omgivningens tyckande. Huh.
Däremot och som Belfrage säger - det finns egenligen ingen "diagnos" som är så väldefinierad som psykopati, det är mycket tydligt vad det ska röra sig om gällande karaktärsdrag i olika dimensioner och det är en snäv ram (många kriterier). Det spelar liksom ingen roll om man döper om dem, de finns där ändå och ställer till oreda.
Jag tror du oftast tänker på APS (utan psykopatiska drag) som kan ha kvar empati eller nåt räddningsbart, forskningen tittar då på tecken som oro, ångest. Detta för att det är kopplat till ett samvete, och samvete relaterar till empati. Råpsykopaten har inget och därför förändras inte personen som vuxen, dragen sitter redan för hårt ihop med genetiskt.
Senast redigerad av develi 2018-10-27 kl. 02:30.
Senast redigerad av develi 2018-10-27 kl. 02:30.