2018-10-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja, det här lilla meningsutbytet gick ju riktigt bra. När vi jobbar på samförstånd från båda hållen.
NPS / NPD: Man får baka ihop Madsens störningar för att få hela bilden av honom. Och inte ta dem var för sig. Jag tyckte att heroinberoende och godissug förklarade skillnaden väldigt bra. Ska fundera vidare på det.

OT:
I sluttampen på en längre utbildning jag gick, då vi skrev slutuppsatsen, hade jag en studiekamrat som skrev ett enormt stort och mycket väl genomarbetat arbete om just sockerberoende (år 2001). Hon jämförde det också med heroinberoende - att det är lika starkt beroendeframkallande. Hon fick tyvärr underkänt vilket var mycket märkligt. Idag 2018 är jämförelsen däremot av högsta intresse.
Citera
2018-10-26, 17:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet inte vilka kriterierna är i Danmark, men i Sverige vet jag i alla fall att en älskarinna som är gift kan få lyckta dörrar när hon vittnar mot älskaren, för att inte hennes man ska få reda på att hon varit otrogen. (Vilket skulle kunna leda till en ny rättegång, denna gång för dråp eller misshandel på otrogen hustru, om det vill sig illa.) DW verkar inte vara rädd om sitt sexuella rykte, så därför gissar jag att hon har åberopat yrkesmässiga skäl. Hon var ju lite känd redan också, för sitt eget arbete och inte bara genom Madsen.
Men hörrududu. Gift eller inte..
Med tanke på att det står att han "gemt" hennes namn i mobilen och istället skrivit "filmpige" - kan det vara därför hon får lyckta dörrar? Att denna relation inte skulle nå dagsljuset inför Sirid?

"B var interesseret i at optage videoer, af det de lavede. Han har gemt hende i sin telefon under navnet "filmpige" da hun var interesseret af at lave film."

Det är ju förbud att ligga med de som jobbar på hangaren enligt deras klausul. De andra två kanske var mer offentliga inför S (eller så har han sagt att han avslutat sexet med dem).
Båda två är ju några som han funderat på att inleda en mer seriös relation med - DK som borde blivit hans hustru, det tog slut med frun pga av svartsjuka så de separerade en tid (oklart pga vem) och han beskriver att han blev mycket förtjust i SS men valde stanna hos frun.

Däremot pladdrar ju PM på i detaljer innan diskussionen om lyckta dörrar beslutas och ger detaljer som visar hennes anknytning till hangaren.
Vid det förhöret med honom har ju S tagit ut skilsmässa och han bryr sig väl inte om att det kan luskas ut vem det är.
Citera
2018-10-26, 17:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det intressanta är att detta just är ett "välkänt fenomen". Denna specifika galenskap, eller vad nu man ska kalla det, är unikt kvinnlig.
Britta Svensson (som är något så ovanligt som en skicklig kvällstidningsjournalist utan ängslig politisk agenda) påpekar detta och ställer den självklara frågan. En fråga som lär bli totalt ignorerad. För den stämmer inte överens med den feministiskt drivna politiskt korrekta beskrivningen av verkligheten.
Är den? Vad kallas då männen som skriver brev och öser presenter över den kvinnliga seriemördaren i Storbritannien?
Citat:
"Seriemördaren har i dag cellen full av beundrarbrev – men tros aldrig släppas fri igen."

Beundras av män
Joanna Dennehy blev den tredje kvinnan i brittisk kriminalhistoria att dömas till det livstidsstraff som sannolikt leder till att hon dör innanför murarna."

"Hon har fått beundrarbrev och gåvor i massor, bland dem Armaniklockor och designerskor. Beundrarna är främst män, enligt tidningen."
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/glada-tjejen-blev-okand-seriemordare/
Eller de som är helt tossiga och vill gifta sig med Jodi Arias?
https://cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/130225215948-ac-toobin-geragos-jodi-arias-00041530-story-top.jpg

Vad är skillnaden från "Sofie" som är helt fascinerad av Madsen och har honom som idol till skillnad från de män som samlar på murderabilia och är starstrucked?

Eller de som skriver beundrarbrev till svenska styckmördaren Jonna? Jag antar att alla inte är styckmördare oavsett interner..
Citat:
Därinne har den livstidsdömda styckmördaren tidvis uppvaktats med drösvis av beundrarpost från män på andra anstalter.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/glada-tjejen-blev-okand-seriemordare/
Att de inte är vid sina sinnes fulla bruk gällande moral och etikett är mer än självklart, men att påstå att det här är specifikt kvinnligt att patologiskt fascineras av brutala mördare är helt ut i det blå.
Senast redigerad av develi 2018-10-26 kl. 18:14.
Citera
2018-10-26, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet inte vilka kriterierna är i Danmark, men i Sverige vet jag i alla fall att en älskarinna som är gift kan få lyckta dörrar när hon vittnar mot älskaren, för att inte hennes man ska få reda på att hon varit otrogen.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men hörrududu. Gift eller inte..
Med tanke på att det står att han "gemt" hennes namn i mobilen och istället skrivit "filmpige" - kan det vara därför hon får lyckta dörrar? Att denna relation inte skulle nå dagsljuset inför Sirid?
Återkommer igen för nu kom tankarna i en kedjereaktion.
Under Copen Hell i juni inledde han en sexuell relation med det hemliga vittnet. I live framkommer även att han tillbringade denna tid i ubåten:

Vidnet fortæller, at Peter Madsen gerne ville invitere "unge, smukke kvinder ned i ubåden".
"Nu stiller forsvareren spørgsmål. Vidnet fortæller, at han sov i ubåden under hele Copenhell-festivalen i juni." live jv.dk

Misstänkte S någonting så kan det sammanfalla med hennes reaktioner då hon träffar på Kims pojkvän på natten. Att hon själv är ute och letar efter honom då han skickat sms om ubåtsfärd i månsken efter midnatt - att hon var svartsjuk:

"Han fortæller, at han i løbet af natten ringer til hæren, søværnet og politiet. Han cykler også ud på Refshaleøen."
- Jeg møder en kvinde, som jeg så finder ud er Peter Madsens kone. Hun råber af mig.
- Hun råber til mig, at jeg skal lade være med at spørge mere til ubåden.
Madsens kone var sur over, at der var andre end Madsen ombord på ubåden." live jv.dk
Citera
2018-10-26, 18:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
OT:
I sluttampen på en längre utbildning jag gick, då vi skrev slutuppsatsen, hade jag en studiekamrat som skrev ett enormt stort och mycket väl genomarbetat arbete om just sockerberoende (år 2001). Hon jämförde det också med heroinberoende - att det är lika starkt beroendeframkallande. Hon fick tyvärr underkänt vilket var mycket märkligt. Idag 2018 är jämförelsen däremot av högsta intresse.
Musen var inte kräsen då som var mer sugen på en röra av fett och socker dvs chokladkaka än sockerlösning?

Självklart är det ett sug gällande allt mellan spelberoende, sötsaker, matmissbruk eller sexmissbruk.

Jag tror nog det ändå framgick med graden av beroende gällande en som har craving efter en chokladkaka eller en som är långt nere i missbruksträsket och desperat jagar heroin.
Citera
2018-10-26, 19:16
Medlem
Citat:
Musen var inte kräsen då som var mer sugen på en röra av fett och socker dvs chokladkaka än sockerlösning?

Självklart är det ett sug gällande allt mellan spelberoende, sötsaker, matmissbruk eller sexmissbruk.

Jag tror nog det ändå framgick med graden av beroende gällande en som har craving efter en chokladkaka eller en som är långt nere i missbruksträsket och desperat jagar heroin.

Där ser man
Jag tyckte det var för jävligt att man avfärdade min kursares gedigna arbete som nonsens.
Citera
2018-10-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
OT:

Undrar om man inte kan jämföra vårt nyhetsmissbruk i det här fallet med heroinmissbruk?
Vi är uppenbarligen svårt beroende och nerknarkade, efter månader med 3 till 4 nyhetsflashar om dagen.
Som vi ju "droppmatats" med, av riktigt usel skvallerjournalistik.
Likt sliskig, näringslös coca cola som vi sköljer ner, utan att fundera på vad fasen som är i drycken.

Jag tyckte Aron Lund förklarade det här fenomenet bra i en krönika om Jamal Khashoggi igår.

Orsaken till att så många redaktioner vill göra artiklar på varje ny godbit de matas med av turkisk underrättelsetjänst har inget med journalistiska principer att göra, utan med helt andra värden. Den som inte själv publicerar det mest kittlande skvallret lär nämligen snart se sina lättflyktiga läsare klicka vidare till mindre nogräknade konkurrenter.
https://www.expressen.se/kultur/ide/sa-blir-vastmedierna-en-bricka-i-turkiets-maktspel/

Vårt behov av nyheter är lika sjukt som sockerberoende, är jag säker.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-26 kl. 23:19.
Citera
2018-10-26, 22:56
Medlem
valleros avatar
Citat:
Att de inte är vid sina sinnes fulla bruk gällande moral och etikett är mer än självklart, men att påstå att det här är specifikt kvinnligt att patologiskt fascineras av brutala mördare är helt ut i det blå.
Fel. Det är precis som jag säger. Alla kvinnor är galna och vill bli sexuellt skändade. Det kommer med modersmjölken. Skämt åsido.
Kvinnor som dras sexuellt till kvinnomördare ÄR en konstaterad faktor. Det finns ingenting som pekar på att detta även gäller män. Även om du råkar hitta en ensam galen cuck som exempel.
Det är det vanliga kvinnliga försvaret - om en man gjort en sak så är det normen. Om 1000 kvinnor gjort samma sak fast mycket värre så härleder man till mannen.
Citera
2018-10-26, 23:18
Medlem
Grandiosos avatar
Madsen må ha erkänt inför oförskräckta fru Sofie Anonymous, men en sak lär han hålla på
och inte berätta om för en enda besökare om så det vore hin håle själv som infann hos
honom. Och det handlar givetvis om vart minneskortet tog vägen. Det ska absolut ingen få reda på.
Det ska förbli hans lilla hemlis. Where did he hide it? https://www.tv2.no/v/1225038/
Det kan vi fortsätta att grubbla på.
Nog filmade han i alla fall när han begick det värsta illdåd som begåtts i Skandinavien
på år och dag. Det lär han inte låtit bli med tanke på vad vi känner till om hans intressen
före mordet.

Dags för käcka Sofie igen att få framträda en stund: https://www.youtube.com/watch?v=3G1j2QR4iFI

Många herrans år framåt i tiden:

Utsläppt som skröplig 85-åring, stödd på en rullator, med grå starr och närmast flintskallig, lite
skraj för friheten som möter plötsligt efter alla dessa år bakom lås och bom, är det dock inte
längre så angeläget att leta reda på något gammalt undangömt minneskort från den där
gången på havets botten då han fick verkligen leva ut djävulen inom sig - nej, han kan ju
knappt komma ihåg vart det nu var han placerade det ty han är utöver allt annat åldersrelaterat elände som drabbat honom också ansatt av viss demens, den gamle styckmördaren.
Det mesta, närmast allt har lagt sig förresten när det kommer an till de dödliga drifter som slet
och drog i honom förr. Han skulle antagligen inte orka i sitt klena tillstånd att så mycket som
tampas med ett sönderknarkat gammalt invalidiserat fnask på 100 vårar om han så känt lust till.
Han har för tusan fullt sjå med att stå upprätt som läget är.
Nej, han har gått och blivit en riktigt harmlös, deppig krake som inte ens förmår upplivas
vid minnena av allt spännande och roligt som tilldrog sig i hangaren för över 40 år sedan
med avancerade konstruktioner, härligt umgänge och storslagna visioner.
Drömmen om att få skjutas ut i rymden nån gång, den har dock inte helt lämnat honom.
Vid tanken på det kan det skrynkliga ansiktet plötsligt lysa upp i ett litet längtansfullt leende
och det blir riktigt liv i blicken som annars mest ger uttryck för håglöshet och en oändlig trötthet.
Ut i det vida blå till möte med det okända däruppe, fan vad gott det hade varit,
tänker den gamle busen och i samma ögonblick anländer den färdtjänst som ska föra honom
till äldreboendet i utkanten av Köpenhamn där tre av hans gamla flammor redan befinner sig
sedan länge och nu väntar så kärt på hans ankomst dit. De har aldrig svikit, de har hållit
fast vid honom genom alla dessa långa, långa, kämpiga år. Helsvarta bondkatten Lucifer
finns där också att möta. Duktig där borta på att reducera beståndet med gråsparvar och
talgoxar, har det berättats för honom. Ett djur helt i hans smak med andra ord.
Det väntar tårfyllda kramar och tårta och oändligt med prat om gamla tider men vad som
definitivt inte väntar är något kuttrasju i sänghalmen för gubben har gjort sitt på det området,
det är den bistra sanningen.
En orkeslös, sjuk gammal sexualsadistisk styckmördare som inte ens är i stånd till lite vanligt
oskyldigt vaniljsex utan överhängande risk för död knall och fall - det är så sorgligt, tycker han,
så att han skulle vilja skicka iväg sig själv på rullatorn nerför branta backen här för trolig färd
rätt in i evigheten.

Han får trösta sig med jordgubbstårtan som Deidre ska ha lagt ner mycket möda och besvär
med att få riktigt smarrig och välsmakande.
Bara det bästa är gott nog åt hennes nu äntligen frisläppte gamle älskling.
Och så att han fått friheten åter även om den upplevs som något läskig och inte riktigt
vet vad han ska göra av den annat än att sitta och invänta det slut som inte bör vara
alltför långt borta.

Så var den framtidssagan tack och lov till ända.
Senast redigerad av Grandioso 2018-10-26 kl. 23:29.
Citera
2018-10-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Madsen må ha erkänt inför oförskräckta fru Sofie Anonymous, men en sak lär han hålla på
och inte berätta om för en enda besökare om så det vore hin håle själv som infann hos
honom. Och det handlar givetvis om vart minneskortet tog vägen. Det ska absolut ingen få reda på.
Det ska förbli hans lilla hemlis. Where did he hide it? https://www.tv2.no/v/1225038/
Det kan vi fortsätta att grubbla på.
Nog filmade han i alla fall när han begick det värsta illdåd som begåtts i Skandinavien
på år och dag. Det lär han inte låtit bli med tanke på vad vi känner till om hans intressen
före mordet.

Dags för käcka Sofie igen att få framträda en stund: https://www.youtube.com/watch?v=3G1j2QR4iFI

Många herrans år framåt i tiden:

Utsläppt som skröplig 85-åring, stödd på en rullator, med grå starr och närmast flintskallig, lite
skraj för friheten som möter plötsligt efter alla dessa år bakom lås och bom, är det dock inte
längre så angeläget att leta reda på något gammalt undangömt minneskort från den där gången
på havets botten då han fick verkligen leva ut djävulen inom sig - nej, han kan ju knappt
komma ihåg vart det nu var han placerade det ty han är utöver allt annat åldersrelaterat elände
som drabbat honom också ansatt av viss demens, den gamle styckmördaren.
Det mesta, närmast allt har lagt sig förresten när det kommer an till de dödliga drifter som slet
och drog i honom förr. Han skulle antagligen inte orka i sitt klena tillstånd att så mycket som
tampas med ett sönderknarkat gammalt invalidiserat fnask på 100 vårar om han så känt lust till.
Han har för tusan fullt sjå med att stå upprätt som läget är.
Nej, han har gått och blivit en riktigt harmlös, deppig krake som inte ens förmår upplivas
vid minnena av allt spännande och roligt som tilldrog sig i hangaren för över 40 år sedan
med avancerade konstruktioner, härligt umgänge och storslagna visioner.
Drömmen om att få skjutas ut i rymden nån gång, den har dock inte helt lämnat honom.
Vid tanken på det kan det skrynkliga ansiktet plötsligt lysa upp i ett litet längtansfullt leende
och det blir riktigt liv i blicken som annars mest ger uttryck för håglöshet och en oändlig trötthet.
Ut i det vida blå till möte med det okända däruppe, fan vad gott det hade varit,
tänker den gamle busen och i samma ögonblick anländer den färdtjänst som ska föra honom till
äldreboendet i utkanten av Köpenhamn där tre av hans gamla flammor redan befinner sig
sedan länge och nu väntar så kärt på hans ankomst dit. De har aldrig svikit, de har hållit
fast vid honom genom alla dessa långa, långa, kämpiga år. Helsvarta bondkatten Lucifer
finns där också att möta. Duktig där borta på att reducera beståndet med gråsparvar och
talgoxar, har det berättats för honom. Ett djur helt i hans smak med andra ord.
Det väntar tårfyllda kramar och tårta och oändligt med prat om gamla tider men vad som
definitivt inte väntar är något kuttrasju i sänghalmen för gubben har gjort sitt på det området,
det är den bistra sanningen.
En orkeslös, sjuk gammal sexualsadistisk styckmördare som inte ens är i stånd till lite vanligt
oskyldigt vaniljsex utan överhängande risk för död knall och fall - det är så sorgligt, tycker han,
så att han skulle vilja skicka iväg sig själv på rullatorn nerför branta backen här för trolig färd
rätt in i evigheten.

Han får trösta sig med jordgubbstårtan som Deidre ska ha lagt ner mycket möda och besvär
med att få riktigt smarrig och välsmakande.
Bara det bästa är gott nog åt hennes nu äntligen frisläppte gamle älskling.
Och så att han fått friheten åter även om den upplevs som något läskig och inte riktigt
vet vad han ska göra av den annat än att sitta och invänta det slut som inte bör vara
alltför långt borta.

Så var den framtidssagan tack och lov till ända.

Vad du än skriver, även när du är smått förbaskad, så låter det alltid sympatiskt och med värme.
Och alltid välskrivet och intressant. Med älskvärda glimten i ögat.
Jag tror att din framtidsvision för Madsen stämmer dessutom. Kvinnor med modersinstinkt kommer det nog att finnas iallafall. Orättvist och oförtjänt kan tyckas. När det finns så många hyggliga, ensamma karlar att baka jordgubbstårta till. Som bättre förtjänar det. Men så knäppt är det här i världen.

Min egen lilla pyttesemester i somras gick till konstmuseumet Louisiana i Humlebaek, strax söder om Helsingör (eller norr om Köpenhamn beroende på var man befinner sig.) http://www.danmarkguiden.se/louisiana.php
Och jag kan rapportera, att minneskortet inte fanns nedkilat i springorna på träbryggan. Och inte heller nerstoppade i Picassos utställda keramikpottor. Det är mycket noggrant genomsökt av mig. Madsens räddare var ju fritidsfiskare hemmahörande i Humlebaek.

Jag tror att Madsen släppt det över relingen och att en ål på natten såg det glimma i månljuset och svalde det, i tron att det var en silvrig liten spigg. Ålens sista måltid innan vandringen till Saragassohavet, för att fortplanta sig och sedan dö. Hälften av ålarna blir uppätna under vägen och hamnar i någon annans "magge". Huvudsaken är att minneskortet är borta för evigt. https://www.forskning.se/2016/10/06/alarnas-farliga-langfard-till-sargassohavet/
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-27 kl. 00:59.
Citera
2018-10-27, 00:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Fel. Det är precis som jag säger. Alla kvinnor är galna och vill bli sexuellt skändade. Det kommer med modersmjölken. Skämt åsido.
Kvinnor som dras sexuellt till kvinnomördare ÄR en konstaterad faktor. Det finns ingenting som pekar på att detta även gäller män. Även om du råkar hitta en ensam galen cuck som exempel.
Det är det vanliga kvinnliga försvaret - om en man gjort en sak så är det normen. Om 1000 kvinnor gjort samma sak fast mycket värre så härleder man till mannen.
Min fråga var:
Vad kallar du männen (pluralisform) som skickar brev och presenter till seriemördarinnan Joanna i UK?

Jag undrade även kring friarbreven som Femme fatale Jodi Arias får? Hon slaktade sitt ex när han gjorde slut. För kännedom så undslapp hon dödsstraff för att en manlig jurymedlem blev kär i henne, men sitter på livstid.

Samma sak om Jonna? Det var allt fler kukar där du än en "ensam galen cuck" som jag råkat hittat.

Det finns en annan vidrig kvinna vid namn Anthony i ett starkt indiciemål som fick mycket uppmärksamhet som undkom morddom. Hon undlät att tala om vart den två-åriga dottern var och ljög som ett svin.
Efter 31 dar larmar mormor(i juli) och först i december hittas dottern.
Här är hennes brevhög innan rättegången och donationerna:
Citat:
Det är det vanliga kvinnliga försvaret - om en man gjort en sak så är det normen. Om 1000 kvinnor gjort samma sak fast mycket värre så härleder man till mannen

Saken är den att det handlar om att även sätta tingen i ett sammanhang. Det är inte att förvänta en ringlande kö av män till två livstidsdömda kvinnor i UK eller 8-10% kvinnor dömda för mord i Sverige alternativt att det är 95% män som fyller fängelsen.

De siffrorna är sakfakta till skillnad från din privata dramatisering. Kan även lägga till att man har underlag (norsk studie) som pekar på att mord och kvinnovåld av män kostar samhället sex miljarder/år.
Då är allt den där minikön på 3-4 kvinnor till Madsen en väldigt patetisk sak att fokusera på i det stora hela gällande kriminella och mord på kvinnor.
Men ohoj vad det ska förfasas över kvinnor och sen ljugas om att det är ett kvinnligt fenomen.
Likt dig.
Senast redigerad av develi 2018-10-27 kl. 01:35.
Citera
2018-10-27, 01:48
Medlem
Citat:
Hahahaha, psykopatisk dialog som funkar. Well done.

Jag tyckte det lät helt pucko men försökte särskilja på beroende av/ett extremt behov (känns som livsavgörande för att orka leva/fungera) versus ett slags sug över nåt man gillar.

Vet inte om jag missförstod nu. NPD=NPS=Narcissistisk personlighetsstörning?
Det har inte Madsen då det är en helt annan diagnos.

Det är rätt förvirrande i mitt tycke då denna speciella diagnos ofta skrivs enbart som narcissism/narcissister på nätet. Samma virrvarr ihop med psykopater.
Det är narcissistiska drag som PM har en rejäl överdos av.

Med risk att vara tjatig.
Madsen har alltså diagnos antisocial personlighetsstörning (dyssocial personlighedsstruktur på danska) med psykopatiska drag samt narcissistiska drag - vilket motsvarar psykopat som begrepp via PCL-r inom rättsmedicin och forskning och som då är en slags svårare, betydligt mer avgränsad grupp under APS i diagnossystemet.

Tänk så enkelt det vore om de inte snurrat så med begreppen över tid. Det sägs ha ändrats för att inte stigmatisera men folk kan ju snarare få "diagnos" psykopat för att begreppen är så erbarmerligt luddiga?
Jag menar - flera med antisocial personlighetsstörning är inte psykopater, vissa kan ha empati som Madsen helt saknar. Det tycker jag är tragiskt och kränkande.

Det är extremt förvirrande. Och när termer byts så ofta så hänger ju inte ens alla psykiatriker med.
Så gamla och nya begrepp blandas.
Senast igår läste jag i en aktuell artikel på nätet -Sociopati (Psykopati).

Det som är värre är att det tycks gå trender i diagnoser.
På 50-talet var det schizofreni, 80-talet Alzheimers, 90-talet exploderade multipel personlighetsstörning och alla andra hade endogen depression verkade det som. Och nu har visst alla gamla Vaskulär demens . Jag minns inte ens alla poppis diagnoser. Men det är nog när det görs något nytt framsteg inom forskning och en ny diagnos får stort genomslag. Eller så är det samma gamla sjukdom som får nytt namn.

Min pappa fick diagnos schizofreni på 50-talet. Och psykiatrikern sa till min unga mamma att han aldrig skulle bli utsläppt från mentalsjukhuset. Som tur var fick han en annan läkare och blev utskriven efter ett år. Det enda min Pappa led av, var en väldigt allvarlig depression vad jag förstått.
Men om fick han Schiz-piller mot det, så förstår jag om han tycktes väldigt sjuk.

Jag googlade NPD men fick bara upp NPS. Jag förstår nu vad du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in