Citat:
Han är väldigt självupptagen och pratar hellre om sig själv (narcissistisk). Offret blir en sekundär fråga (empatistörd). Det sammanfaller väl med att han tycker väldigt synd om sig själv. Innan han är klar är han nästan det största offret i hela händelsen. Ja,det stämmer väl. Fastnat i den omnipotenta fasen, allt kretsar runt Madsens navel.
Att jag tror att han första förklaring är delvis självupplevd beror lite på det. Han tycks ha ett stort behov av att dela med sig av hur hemskt det var för honom (det var det säkert också efteråt), hur synd det var om honom själv. Hur väldigt trött han blev helt plötsligt, självmordstankar och Raket-Madsen som döde. Det mesta kretsar runt hans egen navel. Någon annan dog på riktigt. Men det nämns mest som orsaken till hans eget lidande.
Att jag tror att han första förklaring är delvis självupplevd beror lite på det. Han tycks ha ett stort behov av att dela med sig av hur hemskt det var för honom (det var det säkert också efteråt), hur synd det var om honom själv. Hur väldigt trött han blev helt plötsligt, självmordstankar och Raket-Madsen som döde. Det mesta kretsar runt hans egen navel. Någon annan dog på riktigt. Men det nämns mest som orsaken till hans eget lidande.
Citat:
Ja, det har du nog rätt i. Han ömsar skinn i den frågan.
Det kan ju också vara Bettina som påverkat honom. Att han både gick med på skadeståndskraven samt bad de anhöriga om ursäkt var kanske på inrådan från henne. -Att det ser flott ut.
Citat:
Japp, men inte ett behov såsom narcissistisk personlighetsstörning.
Det fetade 1/ förstod jag inte riktigt. Han har ju väldigt Narcissistiska drag.
Och därmed ett överdrivet behov av beundran. Det är det jag menar med hans image.
Och därmed ett överdrivet behov av beundran. Det är det jag menar med hans image.
En NPD (diagnos) är helt absorberad av narcissism och beroende av beundran från omgivningen, tolkas hålla ångest och skam i schack - hos psykopaten är det ett av många karaktärsdrag. Han gillar omgivningens beundran men är inte beroende av ständig beundran. Inte samma behov alltså och ångest, skam har han ingen (utan samvete).
En grav heroinist ju är våldsamt beroende, till skillnad från att man har godissug och tar sig då och då men behöver inte godiset. Hahaha, skitdåligt exempel, jag vet inte hur jag ska förklara.
Citat:
Så kan det absolut vara att han tänker, att det ska tona ner. Sista delen om comeback tror jag också finns med tanke på hans grandiositet. Sen är drivkraften makt och kontroll, att vilja återta arenan och det är väl där han brister i självinsikt.
Den inser han väl, att han inte kan få tillbaka, den där PM med "sunda kärnvärderingar".
Men kan han erkänna utan att förlora ansiktet allt för mycket (inte förvärra skadan) så vet han att många kommer att tycka det är hedersamt. Att ta ansvar och inte hålla på och ljuga. Så jag tror att det är hela planen för närvarande. Att få förbättrade relationer på sikt. Folks minne bleknar ju med tiden. PM tänker sig kanske att han ska kunna komma igen på något sätt. Hävda sig med en bok eller något. (?) Att någon ska tycka han är så pass intressant att de vill göra en dokumentär om Raket-Madsens liv bakom murarna. Jag tror att han vill göra comeback på något sätt och få positiv uppmärksamhet. Åtminstone att någon ska vilja ha en pytteliten intervju på ett par rader åtminstone.
Men kan han erkänna utan att förlora ansiktet allt för mycket (inte förvärra skadan) så vet han att många kommer att tycka det är hedersamt. Att ta ansvar och inte hålla på och ljuga. Så jag tror att det är hela planen för närvarande. Att få förbättrade relationer på sikt. Folks minne bleknar ju med tiden. PM tänker sig kanske att han ska kunna komma igen på något sätt. Hävda sig med en bok eller något. (?) Att någon ska tycka han är så pass intressant att de vill göra en dokumentär om Raket-Madsens liv bakom murarna. Jag tror att han vill göra comeback på något sätt och få positiv uppmärksamhet. Åtminstone att någon ska vilja ha en pytteliten intervju på ett par rader åtminstone.
Att ha en sån drivkraft och övertro är ju i sig fantastisk. Att den sen inte är realistisk är dess dilemma.
Det måste vara slitsamt att alltid spela rollspel även om det förvisso är ett nöje att driva med folk i dennes värld, att ständigt jaga kickar och upplevelser, extas som han skriver om. Bli snabbt uttråkad. Han nämner att det hela tiden kräver mer. Det är väl nåt med Dopaminet. Läste om en psykopat som ofta var ute och rullade med bilen ensam för att helt enkelt slippa fejka inför folk. Madsen säger att han lånade lägenheten med jämna mellanrum. Andra drar till SPA för att komma från vardagen, psykopaten för att komma bort från sig själv?