2018-10-26, 03:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja,det stämmer väl. Fastnat i den omnipotenta fasen, allt kretsar runt Madsens navel.

Att jag tror att han första förklaring är delvis självupplevd beror lite på det. Han tycks ha ett stort behov av att dela med sig av hur hemskt det var för honom (det var det säkert också efteråt), hur synd det var om honom själv. Hur väldigt trött han blev helt plötsligt, självmordstankar och Raket-Madsen som döde. Det mesta kretsar runt hans egen navel. Någon annan dog på riktigt. Men det nämns mest som orsaken till hans eget lidande.
Han är väldigt självupptagen och pratar hellre om sig själv (narcissistisk). Offret blir en sekundär fråga (empatistörd). Det sammanfaller väl med att han tycker väldigt synd om sig själv. Innan han är klar är han nästan det största offret i hela händelsen.
Citat:
Det kan ju också vara Bettina som påverkat honom. Att han både gick med på skadeståndskraven samt bad de anhöriga om ursäkt var kanske på inrådan från henne. -Att det ser flott ut.
Ja, det har du nog rätt i. Han ömsar skinn i den frågan.
Citat:
Det fetade 1/ förstod jag inte riktigt. Han har ju väldigt Narcissistiska drag.
Och därmed ett överdrivet behov av beundran. Det är det jag menar med hans image.
Japp, men inte ett behov såsom narcissistisk personlighetsstörning.
En NPD (diagnos) är helt absorberad av narcissism och beroende av beundran från omgivningen, tolkas hålla ångest och skam i schack - hos psykopaten är det ett av många karaktärsdrag. Han gillar omgivningens beundran men är inte beroende av ständig beundran. Inte samma behov alltså och ångest, skam har han ingen (utan samvete).
En grav heroinist ju är våldsamt beroende, till skillnad från att man har godissug och tar sig då och då men behöver inte godiset. Hahaha, skitdåligt exempel, jag vet inte hur jag ska förklara.
Citat:
Den inser han väl, att han inte kan få tillbaka, den där PM med "sunda kärnvärderingar".
Men kan han erkänna utan att förlora ansiktet allt för mycket (inte förvärra skadan) så vet han att många kommer att tycka det är hedersamt. Att ta ansvar och inte hålla på och ljuga. Så jag tror att det är hela planen för närvarande. Att få förbättrade relationer på sikt. Folks minne bleknar ju med tiden. PM tänker sig kanske att han ska kunna komma igen på något sätt. Hävda sig med en bok eller något. (?) Att någon ska tycka han är så pass intressant att de vill göra en dokumentär om Raket-Madsens liv bakom murarna. Jag tror att han vill göra comeback på något sätt och få positiv uppmärksamhet. Åtminstone att någon ska vilja ha en pytteliten intervju på ett par rader åtminstone.
Så kan det absolut vara att han tänker, att det ska tona ner. Sista delen om comeback tror jag också finns med tanke på hans grandiositet. Sen är drivkraften makt och kontroll, att vilja återta arenan och det är väl där han brister i självinsikt.
Att ha en sån drivkraft och övertro är ju i sig fantastisk. Att den sen inte är realistisk är dess dilemma.
Det måste vara slitsamt att alltid spela rollspel även om det förvisso är ett nöje att driva med folk i dennes värld, att ständigt jaga kickar och upplevelser, extas som han skriver om. Bli snabbt uttråkad. Han nämner att det hela tiden kräver mer. Det är väl nåt med Dopaminet. Läste om en psykopat som ofta var ute och rullade med bilen ensam för att helt enkelt slippa fejka inför folk. Madsen säger att han lånade lägenheten med jämna mellanrum. Andra drar till SPA för att komma från vardagen, psykopaten för att komma bort från sig själv?
Citera
2018-10-26, 06:38
Medlem
Combivals avatar
"Kvinnor är inte riktigt kloka.

Jag vet, man ska inte generalisera.

Men hur sjutton kan någon vilja träffa Peter Madsen i fängelset?"

En krönika av Britta Svensson om dessa korkade kvinnor.
https://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/peter-madsen-och-kvinnorna-som-star-i-ko-jag-fattar-inte-/
Citera
2018-10-26, 07:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nja, jag var nog aldrig med i den diskussionen. Aaa, du kör uteslutningsmetoden, då är jag med.
Jag funderade kring det samma då han i förhör, innan de skulle vittna, beskrev en älskarinna, snackade om kameror (inledde sexuell relation på sommaren) och nåt om filmupptagning vid tiden de möttes via nåt technoparty eller hur det nu var. Betecknad D i nån live om jag inte minns fel.

Jag fattar dock fortfarande inte varför hon fick lyckta dörrar och de andra "bara" namnförbud.

Edit. Har du tid nån gång kan du kolla gällande just detta, vad Madsen mer specifikt säger om sina älskarinnor (om det nu är med i domen). Hans advokat förhörde honom om hans liv och leverne nån rättegångsdag innan de andra.

Namnförbud är inte särskilt effektiva, det dröjde inte många timmar så var alla vittnena med namnförbud identifierade på olika debattforum. Det behövdes ju bara som att Kadhammar på Aftonbladet skrev ut Anjas titel på RML: "propagandaminister", så gav en enkel googling hennes namn. Jag vet inte vilka kriterierna är i Danmark, men i Sverige vet jag i alla fall att en älskarinna som är gift kan få lyckta dörrar när hon vittnar mot älskaren, för att inte hennes man ska få reda på att hon varit otrogen. (Vilket skulle kunna leda till en ny rättegång, denna gång för dråp eller misshandel på otrogen hustru, om det vill sig illa.) DW verkar inte vara rädd om sitt sexuella rykte, så därför gissar jag att hon har åberopat yrkesmässiga skäl. Hon var ju lite känd redan också, för sitt eget arbete och inte bara genom Madsen.

Ska leta, återkommer om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Combival

https://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/peter-madsen-och-kvinnorna-som-star-i-ko-jag-fattar-inte-/

Det var inte många rätt i den artikeln. Hon kan inte ha läst eller förstått intervjun med "Sofie". Sofie berättade ju att hon INTE var förälskad i Madsen, och att de andra kvinnorna som hälsade på honom inte heller var det eller gjorde det för sex. Samt att brevvänsannonsen var äkta. Jag hatar när journalister slarvar så här - det är bättre att de inte skriver något alls om de inte ids sätta sig in i ämnet de har så starka åsikter om.

Dessutom har Madsens speciella och extrema brott lite eller inget med "MeToo" att göra. Det där var ju bara fånigt. (Hade Madsen inte begått det brottet, så skulle dock flera kvinnor i hangaren ha kunnat anmäla honom till MeToo. Anja t.ex.. Men MeToo känns lätt otillräckligt och överspelat nu, när det gäller Madsen.)

Tillägg till detta: jag tycker att Britta Svensson, om hon företräder något slags feminism, först och främst ska låta bli att hacka på andra kvinnor. Som fängelsevakten. Denna blev förälskad helt enkelt, och att en kvinna hackar på en annan kvinna för att denna blivit förälskad i "fel" person känns inte fräscht, det heller, år 2018. Men Britta Svensson ger sig ofta på sitt eget kön, trots att hon påstår sig vara feminist. En annan sak som hon har skrivit flera gånger, är t.ex. att hon tycker att nyförlösta som begår barnadråp under inflytande av psykos ska straffas med en vanlig morddom. Som om de inte skulle straffas nog när de vaknar upp ur psykosen och fattar vad de har gjort! Det här har man förstått i alla tider, t.o.m. i tider när kvinnan stod lågt i kurs...
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-26 kl. 07:19.
Citera
2018-10-26, 07:17
Medlem
develis avatar
Citat:

Synd att hon tappat bort sig, hon brukar annars rapportera riktigt bra gällande rättegångar.

Att de är korkade råder ingen tvekan men "kvinnorna som står i kö" samt "svärmar kvinnor runt hans fängelsecell" är att ta i gällande fyra besökare.

Att sen skriva i termer "att kvinnor är inte riktigt kloka" är riktigt illa. Dels generaliserande ordval och dels för att det finns lika korkade män som beundrar kvinnor som mördat, skriver brev och öser över presenter.
Det är ett fenomen som inte är specifikt könsrelaterat och att antal kvinnor är fler och uppmärksammas mer beror helt enkelt på ett stort antal kriminella män i fängelse. Forsättningsvis finns det likaväl män som fascineras av seriemördare, starstruckfenomenet, där de samlar på groteska prylar. Det är minst lika pantat men vart är reaktionerna?

Hur kan det ge sånt ramaskri över fyra kvinnor när det sitter 95% kriminella män varav flera utfört extremt värre handlingar än att vara besökande och vart är detta ordval och sätt att reagera över Madsen som journalist?
Då är det fanimej sakfakta och citat och inte en enda värdering om hans person.
Senast redigerad av develi 2018-10-26 kl. 08:09.
Citera
2018-10-26, 07:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var inte många rätt i den artikeln. Hon kan inte ha läst eller förstått intervjun med "Sofie". Sofie berättade ju att hon INTE var förälskad i Madsen, och att de andra kvinnorna som hälsade på honom inte heller var det eller gjorde det för sex. Samt att brevvänsannonsen var äkta. Jag hatar när journalister slarvar så här - det är bättre att de inte skriver något alls om de inte ids sätta sig in i ämnet de har så starka åsikter om.

Dessutom har Madsens speciella och extrema brott lite eller inget med "MeToo" att göra. Det där var ju bara fånigt. (Hade Madsen inte begått det brottet, så skulle dock flera kvinnor i hangaren ha kunnat anmäla honom till MeToo. Anja t.ex.. Men MeToo känns lätt otillräckligt och överspelat nu, när det gäller Madsen.)

Tillägg till detta: jag tycker att Britta Svensson, om hon företräder något slags feminism, först och främst ska låta bli att hacka på andra kvinnor. Som fängelsevakten. Denna blev förälskad helt enkelt, och att en kvinna hackar på en annan kvinna för att denna blivit förälskad i "fel" person känns inte fräscht, det heller, år 2018. Men Britta Svensson ger sig ofta på sitt eget kön, trots att hon påstår sig vara feminist. En annan sak som hon har skrivit flera gånger, är t.ex. att hon tycker att nyförlösta som begår barnadråp under inflytande av psykos ska straffas med en vanlig morddom. Som om de inte skulle straffas nog när de vaknar upp ur psykosen och fattar vad de har gjort! Det här har man förstått i alla tider, t.o.m. i tider när kvinnan stod lågt i kurs...
Vi är inte eniga om kvinnorna i sak, bakomliggande psykologiska fenomen förstår jag men ser det som ett problem och fortsättningsvis anser jag att den manipulativa delen hos psykopater ska belysas, varför de fastnar i deras garn likaväl.

Men jag håller helt med dig om resten du skriver.

Vad har #metoo med detta att göra? Kvinnoförtryck, våld, sexuella övergrepp och sextrakasserier som är ett stort problem i samhället dras in via fyra kvinnors besök - varav nån lär vara nån forna bekant?
Är de ett slags tecken på att kvinnor kan skylla sig själva eller vad fan menar hon?

"Vi kvinnor sitter på en del av makten att begränsa våldsamma mäns handlingsfrihet. Vi bör använda oss av den."

Är hon nån sorts feminist som du skriver, jag har inte en susning, så har hon gjort självmål med denna artikel och rejält klankat ner på kvinnor, grovt generaliserat och stoppat allt i en säck.

Anser hon att förlossningspsykos ska straffas med fängelse så har det väl slagit slint. Jag har en bekant som drabbades och reaktionen var en enorm skräck att ta en kniv och skada barnet.
Denna kvinna är gudomlig snäll, tidigare frisk, högutbildad för övrigt. Hon fick hjälp i tid och den otroliga ångest och depression som kom sen vill ingen uppleva. Det gick sen hur bra som helst med barnet med rätt stöd och behandling efter psykiatrivård.
Tvi vale för de som inte begriper vad de talar om!
Senast redigerad av develi 2018-10-26 kl. 07:52.
Citera
2018-10-26, 12:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Edit. Har du tid nån gång kan du kolla gällande just detta, vad Madsen mer specifikt säger om sina älskarinnor (om det nu är med i domen). Hans advokat förhörde honom om hans liv och leverne nån rättegångsdag innan de andra.

Det här är det jag hittar av Madsens utsagor om sina kvinnor. Just detta fick de annars med ganska utförligt i liven. Det var det tekniska och det medicinska som det slarvades något otroligt med (angående det medicinska kanske även medveten censur).

https://minfil.com/P933O0j7b8/Ub_tsdomen_sida_33_pdf
https://minfil.com/S633O5j5b5/Ub_tsdomen_sida_34_pdf
https://minfil.com/Xf3eO5j2bf/Ub_tsdomen_sida_35_pdf
Citera
2018-10-26, 14:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Det här är det jag hittar av Madsens utsagor om sina kvinnor. Just detta fick de annars med ganska utförligt i liven. Det var det tekniska och det medicinska som det slarvades något otroligt med (angående det medicinska kanske även medveten censur).

Nämen tack Merw, schysst. Tänkte en kort återblick med detta var ju bättre. Återkommer då jag kikat.
Citera
2018-10-26, 14:40
Medlem
Citat:

Såna kvinnor lider oftast av en störning som kallas hybritsofili. Tyvärr är artikeln väldigt generaliserande.:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hybristofili
Senast redigerad av zilvereko 2018-10-26 kl. 14:52.
Citera
2018-10-26, 16:05
Medlem
Citat:
Han är väldigt självupptagen och pratar hellre om sig själv (narcissistisk). Offret blir en sekundär fråga (empatistörd). Det sammanfaller väl med att han tycker väldigt synd om sig själv. Innan han är klar är han nästan det största offret i hela händelsen.
Ja, det har du nog rätt i. Han ömsar skinn i den frågan.

Japp, men inte ett behov såsom narcissistisk personlighetsstörning.
En NPD (diagnos) är helt absorberad av narcissism och beroende av beundran från omgivningen, tolkas hålla ångest och skam i schack - hos psykopaten är det ett av många karaktärsdrag. Han gillar omgivningens beundran men är inte beroende av ständig beundran. Inte samma behov alltså och ångest, skam har han ingen (utan samvete).
En grav heroinist ju är våldsamt beroende, till skillnad från att man har godissug och tar sig då och då men behöver inte godiset. Hahaha, skitdåligt exempel, jag vet inte hur jag ska förklara.
Så kan det absolut vara att han tänker, att det ska tona ner. Sista delen om comeback tror jag också finns med tanke på hans grandiositet. Sen är drivkraften makt och kontroll, att vilja återta arenan och det är väl där han brister i självinsikt.
Att ha en sån drivkraft och övertro är ju i sig fantastisk. Att den sen inte är realistisk är dess dilemma.
Det måste vara slitsamt att alltid spela rollspel även om det förvisso är ett nöje att driva med folk i dennes värld, att ständigt jaga kickar och upplevelser, extas som han skriver om. Bli snabbt uttråkad. Han nämner att det hela tiden kräver mer. Det är väl nåt med Dopaminet. Läste om en psykopat som ofta var ute och rullade med bilen ensam för att helt enkelt slippa fejka inför folk. Madsen säger att han lånade lägenheten med jämna mellanrum. Andra drar till SPA för att komma från vardagen, psykopaten för att komma bort från sig själv?

Ja, det här lilla meningsutbytet gick ju riktigt bra. När vi jobbar på samförstånd från båda hållen.
NPS / NPD: Man får baka ihop Madsens störningar för att få hela bilden av honom. Och inte ta dem var för sig. Jag tyckte att heroinberoende och godissug förklarade skillnaden väldigt bra. Ska fundera vidare på det.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-26 kl. 16:30.
Citera
2018-10-26, 16:21
Medlem
develis avatar
Citat:

Just i dessa partier var det väldigt väl återgivet via live då jag följt flertal och dubbelkollat, kan inte se att nåt saknas vid en snabb koll.
Det jag dock reagerade på var att det skulle vara så väldigt opraktiskt att ha sex i ubåten då trekant planeras. S diskuterade väl stängerna i taket om jag inte minns fel, där är platsen mer luddig när trekant diskuteras.
Dock säger han sig ha haft sex med frugan i ubåten (i rätten) samt skriver den 28 maj på bloggen att de skulle övernatta under ytan. Låter som ett genrep innan hans grand finale om man lägger till att hans inviter startar redan i maj samt inköp av skruvmejslar samma månad..

"Sirid og jeg har flere gange overnattet i Nautilus med alt lukket tæt, som ved et dyk, men faktisk aldrig hvor vi var neddykket. Det råder vi bod på i aften, og får derved afprøvet endnu en ny gadget i Nautilus som kan holde ubåden tør og varm - også neddykket."
https://ing.dk/blog/3d-print-maritim...oredrag-199386

En annan sak jag reagerade på var att de skriver att han gömt henne i mobilen som "filmpige". Gömt? Undrar varför detta framkommer från honom, f.ö sägs det ingenting om att hon är så hemlig i löpande text och hon är ju inte den enda som jobbar på hangaren vilket var avtalet med frun för hans promiskuösa leverene.
Sen har de tydligen ändrat beteckning till A och B gällande de icke namngivna.
I Dr kallas de D, S, A samt kvinde för filmmakerskan.
I BT är hela förnamnet på SS, DK samt AO och filmmakerskan benämns D. Exfrun har bokstaven S.

Kvinna D:
Minns du om du såg referens till smset där hemliga vittnet svarar PM att det ska bli dejligt att åka ut med ubåten?
Jag tyckte nämligen det lät konstigt eftersom han dess innan har inviterat DK gällande den 11 augusti och begriper inte hur de då tänkt sig det hela. DK verkar tro (enligt live) att det är hon allena som ska ut och de ska shoppa innan enligt PM i live och hennes sms som syns via filmen i media.
Citera
2018-10-26, 16:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja, det här lilla meningsutbytet gick ju riktigt bra. När vi jobbar på samförstånd från båda hållen.
NPS och NPD: Man får baka ihop Madsens störningar för att få hela bilden av honom. Jag tyckte att heroinberoende och godissug förklarade skillnaden väldigt bra. Ska fundera vidare på det.
Hahahaha, psykopatisk dialog som funkar. Well done.

Jag tyckte det lät helt pucko men försökte särskilja på beroende av/ett extremt behov (känns som livsavgörande för att orka leva/fungera) versus ett slags sug över nåt man gillar.

Vet inte om jag missförstod nu. NPD=NPS=Narcissistisk personlighetsstörning?
Det har inte Madsen då det är en helt annan diagnos.

Det är rätt förvirrande i mitt tycke då denna speciella diagnos ofta skrivs enbart som narcissism/narcissister på nätet. Samma virrvarr ihop med psykopater.
Det är narcissistiska drag som PM har en rejäl överdos av.

Med risk att vara tjatig.
Madsen har alltså diagnos antisocial personlighetsstörning (dyssocial personlighedsstruktur på danska) med psykopatiska drag samt narcissistiska drag - vilket motsvarar psykopat som begrepp via PCL-r inom rättsmedicin och forskning och som då är en slags svårare, betydligt mer avgränsad grupp under APS i diagnossystemet.

Tänk så enkelt det vore om de inte snurrat så med begreppen över tid. Det sägs ha ändrats för att inte stigmatisera men folk kan ju snarare få "diagnos" psykopat för att begreppen är så erbarmerligt luddiga?
Jag menar - flera med antisocial personlighetsstörning är inte psykopater, vissa kan ha empati som Madsen helt saknar. Det tycker jag är tragiskt och kränkande.
Senast redigerad av develi 2018-10-26 kl. 16:52.
Citera
2018-10-26, 17:07
Medlem
valleros avatar
Citat:

Det intressanta är att detta just är ett "välkänt fenomen". Denna specifika galenskap, eller vad nu man ska kalla det, är unikt kvinnlig.
Britta Svensson (som är något så ovanligt som en skicklig kvällstidningsjournalist utan ängslig politisk agenda) påpekar detta och ställer den självklara frågan. En fråga som lär bli totalt ignorerad. För den stämmer inte överens med den feministiskt drivna politiskt korrekta beskrivningen av verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in