Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-04, 00:30
  #1033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det är rätt intressant det där med privatvärdarna: enligt min värd har det tidigare funnits kraftiga påtryckningar även på privatvärdarna att de ska lämna varannan lägenhet till kön. På senare tid ska det ha lättat, och det är mer på 'frivillig' basis. Det här är alltså från "the horse's mouth", men bara en värd.

I Stockholm skulle jag säga att det verkligen inte är några problem för en privatvärd att ha en egen 'kö' eller förmedling. De behöver inte göra ett skit, de får brev varje dag med lägenhetsansökningar och behöver inte ha några hemsidor eller annonsera ut några lägenheter - min värd har ca 1000 personer "i kö" (som har skickat brev med önskemål) på ett femtiotal lägenheter, och ingen har flyttat ut de senaste tio åren.
Visst, för småskuttarna som äger 1-10 hus. Men de stora värdarna som ägs av institutioner tillåter inte att man drar ett brev i högen. Du skulle omedelbart få ett antal anställda som börjar sälja svarta kontrakt och det accepterar inte storägarna.
Citera
2018-08-04, 10:28
  #1034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Visst, för småskuttarna som äger 1-10 hus. Men de stora värdarna som ägs av institutioner tillåter inte att man drar ett brev i högen. Du skulle omedelbart få ett antal anställda som börjar sälja svarta kontrakt och det accepterar inte storägarna.

incidentally, var det inte någon på just Bostad Sthlm som fått kicken för att ha "manipulerat" kötider...?
Citera
2018-08-10, 15:16
  #1035
Medlem
Domyojis avatar
Far magont av att bladdra tillbaka 15 ar av denna trad...

Tank vad man kunde investerat i da (galler bit coins oxa lol) - och nu far man gilla laget o noja sig om man far 20 kvadrat for 2 miljoner. (Nastan sa farligt far vi val sag att det ar)

Ar det nagon som skulle kunna ge en vild (men anda nagorlunda bra, generell) gissna pa hur mkt en ombildad bostadsratt pa samma yta skulle kosta idagslaget? 1,5 ar ju generella siffror men later... med dagliga matt matt lagt?

Bostadskarriar to say the least haha.

Ursakta svenskan.

(Edit: det var mina tva cent for bostadsratt, nar det galler hyresratterna ar jag en av manga dudes som star pa stabila 10 ar-ish och inte kan fa ett skit. Skal.)
__________________
Senast redigerad av Domyoji 2018-08-10 kl. 15:20.
Citera
2018-10-26, 14:39
  #1036
Medlem
Jaha så damp det här ner i mailen idag efter ynka 1.5 års kötid, är det ett tecken från ovan om att sälja dra sig ur innan det är för sent haha?

Angående din intresseanmälan

Du är en av dem med längst kötid och behöver nu meddela oss om du fortfarande är intresserad. Svarar du ja behöver du även rangordna bostäderna.

Adress: Settergatan 11
Norra Djurgården, Stockholm
Kategori: Hyresrätt

Bostadskön
INFORMATION
Nyproduktion. Ingen visning sker. Titta på ritningarna i annonsen för att bestämma dig om du är intresserad.
Visning sker endast på ritning. Rangordna de bostäder som du är intresserad av och uppfyller inkomstkravet för. Du kan välja att rangordna alla eller endast en eller några få lägenheter. Du kan
bara tacka ja till de bostäder som du rangordnat.
Vänligen ha intyg med inkomstuppgifter redo på svarsdagen och läs igenom kraven för godkännande och beställ ett FAMILJEBEVIS.

FAKTA OM BOSTÄDERNA
Hyresvärd: Einar Mattsson
Storlek: 3 rum 69-81 kvm
Hyra: 14.136 – 16.029 kr/månad
Citera
2018-11-04, 17:28
  #1037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Bostadskön är ju även till nytta för värdar som slipper administrera en egen kö.
Plats 100 är nog ingen idé att anmäla sig till, nej.
Kan vara om man är beredd på snabba beslut och snabb flytt.
Har själv varit med om att en före i kön accepterat och sedan just innan inflyttning backat ur.
Då fick jag och min dåvarande sambo förfrågan om vi ville ha lägenheten och kunde flytta in om mindre än en månad.
Vi hade tillräckliga inkomster och var beredda att flytta med kort varsel så vi fick gena i kön.
Men det var några år sedan så det kanske är striktare idag att följa kötid i sådana situationer.
Citera
2018-11-04, 23:58
  #1038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
Kan vara om man är beredd på snabba beslut och snabb flytt.
Har själv varit med om att en före i kön accepterat och sedan just innan inflyttning backat ur.
Då fick jag och min dåvarande sambo förfrågan om vi ville ha lägenheten och kunde flytta in om mindre än en månad.
Vi hade tillräckliga inkomster och var beredda att flytta med kort varsel så vi fick gena i kön.
Men det var några år sedan så det kanske är striktare idag att följa kötid i sådana situationer.
I sthlms bostadskö får man inte göra så.
Citera
2018-11-06, 08:12
  #1039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Jaha så damp det här ner i mailen idag efter ynka 1.5 års kötid, är det ett tecken från ovan om att sälja dra sig ur innan det är för sent haha?

Angående din intresseanmälan

Du är en av dem med längst kötid och behöver nu meddela oss om du fortfarande är intresserad. Svarar du ja behöver du även rangordna bostäderna.

Adress: Settergatan 11
Norra Djurgården, Stockholm
Kategori: Hyresrätt

Bostadskön
INFORMATION
Nyproduktion. Ingen visning sker. Titta på ritningarna i annonsen för att bestämma dig om du är intresserad.
Visning sker endast på ritning. Rangordna de bostäder som du är intresserad av och uppfyller inkomstkravet för. Du kan välja att rangordna alla eller endast en eller några få lägenheter. Du kan
bara tacka ja till de bostäder som du rangordnat.
Vänligen ha intyg med inkomstuppgifter redo på svarsdagen och läs igenom kraven för godkännande och beställ ett FAMILJEBEVIS.

FAKTA OM BOSTÄDERNA
Hyresvärd: Einar Mattsson
Storlek: 3 rum 69-81 kvm
Hyra: 14.136 – 16.029 kr/månad


Vem är det som har råd med sånt här? En vanligt par får väl knappt något kvar efter räkningar och mat, SL-kort osv?
Citera
2018-11-22, 16:58
  #1040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
I sthlms bostadskö får man inte göra så.

vad menar du att man inte får göra?
Citera
2018-11-22, 17:33
  #1041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
vad menar du att man inte får göra?
Gå före andra i kön.
Citera
2018-11-22, 17:43
  #1042
Avstängd
mazedazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Gå före andra i kön.
Vi vet inte om han gick före i kön. Han ju varit nummer 2 i kön av de som sagt "ja" till lägenheten.
Citera
2018-11-22, 19:30
  #1043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Gå före andra i kön.

Han gick inte före?

Om den som är på plats nr 1 väljer att hoppa av är det nästa i kön som blir tillfrågad.

Man har rätt att hoppa av men gör man det 2 ggr inom loppet av 12 mån så blir man spärrad från att söka i 6 mån.
Citera
2018-11-22, 21:04
  #1044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Vi vet inte om han gick före i kön. Han ju varit nummer 2 i kön av de som sagt "ja" till lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Han gick inte före?

Om den som är på plats nr 1 väljer att hoppa av är det nästa i kön som blir tillfrågad.

Man har rätt att hoppa av men gör man det 2 ggr inom loppet av 12 mån så blir man spärrad från att söka i 6 mån.
Ja självklart är det korrekt om man är nr 2 på att tacka ja. Jag tolkade det som att han skulle gå före andra eftersom diskussionen började med en som hade hundra före sig i kön. Det kanske var helt fel av mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback