2018-04-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Stockholms bostadsförmedling gäller denna fråga:

Hur lång tid tar det innan man får veta om man fått lägenheten man har tackat JA till ?

Om 1 tackar JA men ångrar sig...
Om 2 tackar JA och inte ångrar sig.
Om 3 tackat JA...

När får man veta när man får lägenheten eller när papper ska sändas in ?
Hur många dagar senare efter man tackat JA ?
När hyresvärden kollat upp 1:an, hur lång tid tog det för just dig ?
När hyresvärden kollat upp 2:an om den är helt OK ?

Hur funkar det ? Tar de alla som tackat JA och kollar upp samtliga, söker på kreditupplysning.
Det är olika hur lång tid det tar, det beror så klart på hur lång tid det tar för de olika bolagen att processa avtalet.
Värden kan ta kreditupplysning men bara på den som blir erbjuden avtalet och som tackar ja.
Citera
2018-04-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Är det lätt att få förstahandskontrakt hos privata hyresvärdar i Sthlm om man tjänar bra(tandläkare)? Ångrar att jag inte ställde mig i kön väldigt tidigt.

Nej det kvittar, det enda som betyder något är om man inte har en ok ekonomi, då sorteras man bort. Men att vara högavlönad eller ha medelinkomst kvittar. En värd har ingen nytta av om du tjänar 50 000 mer än medelsvensson, hyran denne får in är ju densamma.
Citera
2018-05-06, 09:22
Medlem
JoeBidens avatar
Ni som ångrar att ni inte ställde er i kön tidigt... Kan nästan svära på att kön på något sätt kommer reformeras och tas bort, lagom i tid då era eventuella kö-år skulle kommit till användning.

Att i Stockholm ställa sig i tid innebär på 18-års dagen. Enda chansen till lägenhet då är att du kniper en ungdomslägenhet i din ålderskategori precis innan du fyller år.

Förenklat exempel... Du fyller år 2000-01-01 och ställer dig i kön 2018-01-01. 364 dagar senare annonseras en lägenhet ut för ålderskategorin 18-åringar. Den kan ligga i Märsta, Rinkeby, Värmdö, Reimersholme och så vidare... (isch, Bostadsförmedlingen verkar ha vissa komplex eller lägenhetshus där ungdomslägenheter reserveras). Då finns en stor chans att du är den med längst kö-tid bland alla 18-åringar i Stockholm då du hade vett att ställa dig i kö exakt samma dag som du fyllde år. Du får lägenheten...

Och så fortsätter det upp till 26 eller 27 års ålder tror jag. Sedan hamnar du i vanliga kategorin och då är det ju minst 10+ år som gäller för något i en ytterförort.

Man förstår ju själv att hela kön faller på sin egna orimlighet, då det är personer med bostadsrätt eller redan softa kontrakt som samlat på sig enorm kötid under sitt bälte och därmed kan välja och vraka bland det som ligger ute.

Ge det två mandatperioder kommer kön att reformeras eller försvinna.
Citera
2018-06-07, 17:02
Medlem
Custom_mades avatar
Jag och frun håller på och ska köpa bostad i stockholm nånstans.

Vi kikar mestadels i huddinge, årsta och älvsjö.

Kan någon ofiltrerat säga mig om det bor massa stökiga invandrare på dessa orter och/eller om det är bra områden(inte för barn, vi tänkte inte skaffa barn än på ett bra tag) mer för svenskar i allmänhet?

Finns det något annat som någon kan tillägga om dessa ställen då vi inte är ifrån stockholm.

Vi har också kollat i östberga, men jag har förstått att det är lite stökigare område.

Anledningen till att vi kollar i dessa trakter är pga. närhet till jobbet.

Jag undrar helt sonika om någon kan hjälpa oss att få lite mer kött på benen?

Vore så otroligt tacksam för all hjälp vi kan få!!! Guldstjärna och en plats i våra hjärtan.

Mvh Försiktig husköpare
Citera
2018-07-21, 10:22
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Ni som ångrar att ni inte ställde er i kön tidigt... Kan nästan svära på att kön på något sätt kommer reformeras och tas bort, lagom i tid då era eventuella kö-år skulle kommit till användning.

Att i Stockholm ställa sig i tid innebär på 18-års dagen. Enda chansen till lägenhet då är att du kniper en ungdomslägenhet i din ålderskategori precis innan du fyller år.

Förenklat exempel... Du fyller år 2000-01-01 och ställer dig i kön 2018-01-01. 364 dagar senare annonseras en lägenhet ut för ålderskategorin 18-åringar. Den kan ligga i Märsta, Rinkeby, Värmdö, Reimersholme och så vidare... (isch, Bostadsförmedlingen verkar ha vissa komplex eller lägenhetshus där ungdomslägenheter reserveras). Då finns en stor chans att du är den med längst kö-tid bland alla 18-åringar i Stockholm då du hade vett att ställa dig i kö exakt samma dag som du fyllde år. Du får lägenheten...

Och så fortsätter det upp till 26 eller 27 års ålder tror jag. Sedan hamnar du i vanliga kategorin och då är det ju minst 10+ år som gäller för något i en ytterförort.

Man förstår ju själv att hela kön faller på sin egna orimlighet, då det är personer med bostadsrätt eller redan softa kontrakt som samlat på sig enorm kötid under sitt bälte och därmed kan välja och vraka bland det som ligger ute.

Ge det två mandatperioder kommer kön att reformeras eller försvinna.
Jag tror också att den kommer att reformeras eller försvinna. Men om den reformeras lär det ju ändå vara till fördel för just unga som är i stort behov av att flytta hemifrån. Annars kan man ju lika gärna ta bort skiten.

Har även en relaterad fråga till alla som kan svara. När är det värt att avanmäla intresse på en bostad? Vilken plats i kön bör man egentligen ha för att ha minsta lilla chans, är det svårt att säga något generellt? Hur många brukar liksom kallas till visning eller tacka nej? Om jag t.ex. är plats 100 eller 150 av 400 känns ju chansen ganska liten eller?

Man får ju bara ha 3 anmälningar igång samtidigt och försöker få tag i någon ungdom/korttid asap, har stått sen jag var 18.
Citera
2018-07-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Jag tror också att den kommer att reformeras eller försvinna. Men om den reformeras lär det ju ändå vara till fördel för just unga som är i stort behov av att flytta hemifrån. Annars kan man ju lika gärna ta bort skiten.

Har även en relaterad fråga till alla som kan svara. När är det värt att avanmäla intresse på en bostad? Vilken plats i kön bör man egentligen ha för att ha minsta lilla chans, är det svårt att säga något generellt? Hur många brukar liksom kallas till visning eller tacka nej? Om jag t.ex. är plats 100 eller 150 av 400 känns ju chansen ganska liten eller?

Man får ju bara ha 3 anmälningar igång samtidigt och försöker få tag i någon ungdom/korttid asap, har stått sen jag var 18.
Bostadskön är ju även till nytta för värdar som slipper administrera en egen kö.
Plats 100 är nog ingen idé att anmäla sig till, nej.
Citera
2018-07-22, 13:57
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Bostadskön är ju även till nytta för värdar som slipper administrera en egen kö.
Plats 100 är nog ingen idé att anmäla sig till, nej.
Jo men en del värdar vill nog också att den reformeras, händer väl då och då att folk med väldigt lång kötid anmäler sig, inte ens kommer på visningen och sen i slutändan så står den utan hyresgäst för att personerna vill hitta något annat att bränna 15+ år kötid på.

Ok, då vet jag.
Citera
2018-07-22, 15:40
Medlem
Citat:
Jo men en del värdar vill nog också att den reformeras, händer väl då och då att folk med väldigt lång kötid anmäler sig, inte ens kommer på visningen och sen i slutändan så står den utan hyresgäst för att personerna vill hitta något annat att bränna 15+ år kötid på.

Ok, då vet jag.

Det finns inget tvång för värdarna att använda bostadsförmedlingen,hade de velat ha egna kösystem så hade de det. Det är dock massor med kostnader och administration för att ha egen kö. Tänk dig själv att få hundra samtal, brev och mail i veckan av folk som söker lägenhet, och bygga upp databaser för att administrera. Det kostar mycket pengar.
Citera
2018-07-22, 16:47
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Det finns inget tvång för värdarna att använda bostadsförmedlingen,hade de velat ha egna kösystem så hade de det. Det är dock massor med kostnader och administration för att ha egen kö. Tänk dig själv att få hundra samtal, brev och mail i veckan av folk som söker lägenhet, och bygga upp databaser för att administrera. Det kostar mycket pengar.
Jo det är sant!
Citera
2018-08-03, 20:34
Medlem
Citat:

Det är rätt intressant det där med privatvärdarna: enligt min värd har det tidigare funnits kraftiga påtryckningar även på privatvärdarna att de ska lämna varannan lägenhet till kön. På senare tid ska det ha lättat, och det är mer på 'frivillig' basis. Det här är alltså från "the horse's mouth", men bara en värd.

I Stockholm skulle jag säga att det verkligen inte är några problem för en privatvärd att ha en egen 'kö' eller förmedling. De behöver inte göra ett skit, de får brev varje dag med lägenhetsansökningar och behöver inte ha några hemsidor eller annonsera ut några lägenheter - min värd har ca 1000 personer "i kö" (som har skickat brev med önskemål) på ett femtiotal lägenheter, och ingen har flyttat ut de senaste tio åren.
Citera
2018-08-03, 20:38
Medlem
Citat:

Ok, då vet jag.

Därav är det många som kallas till visning. I Linköpings kommunala bostadsbolag är det 6 personer, i Rikshem ca 10, i Uppsalas kommunala kö ca 15. I Stockholm kan det vara upp till 30, just för att det är många fönstershoppare.

Kommer ingen av de 30 inbjudna kallas 30 till. Det har aldrig hänt att en lägenhet stått tom i Stockholm (sedan typ nittiotalet) - varje lägenhet har ju hundratals sökande.
Citera
2018-08-03, 20:40
Medlem
Citat:

Jag skulle aldrig hoppas om jag hade köplats över 20. Strax över 10 räknas som bra, under 10 som mycket bra. Självklart FINNS det folk som fått lägenhet även med plats 45 men det är under extrema omständigheter (mycket dyr lägenhet, oerhört snar inflytt, visning udda tid etc).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in