Citat:
Ursprungligen postat av
JoeBiden
Ni som ångrar att ni inte ställde er i kön tidigt... Kan nästan svära på att kön på något sätt kommer reformeras och tas bort, lagom i tid då era eventuella kö-år skulle kommit till användning.
Att i Stockholm ställa sig i tid innebär på 18-års dagen. Enda chansen till lägenhet då är att du kniper en ungdomslägenhet i din ålderskategori precis innan du fyller år.
Förenklat exempel... Du fyller år 2000-01-01 och ställer dig i kön 2018-01-01. 364 dagar senare annonseras en lägenhet ut för ålderskategorin 18-åringar. Den kan ligga i Märsta, Rinkeby, Värmdö, Reimersholme och så vidare... (isch, Bostadsförmedlingen verkar ha vissa komplex eller lägenhetshus där ungdomslägenheter reserveras). Då finns en stor chans att du är den med längst kö-tid bland alla 18-åringar i Stockholm då du hade vett att ställa dig i kö exakt samma dag som du fyllde år. Du får lägenheten...
Och så fortsätter det upp till 26 eller 27 års ålder tror jag. Sedan hamnar du i vanliga kategorin och då är det ju minst 10+ år som gäller för något i en ytterförort.
Man förstår ju själv att hela kön faller på sin egna orimlighet, då det är personer med bostadsrätt eller redan softa kontrakt som samlat på sig enorm kötid under sitt bälte och därmed kan välja och vraka bland det som ligger ute.
Ge det två mandatperioder kommer kön att reformeras eller försvinna.
Jag tror också att den kommer att reformeras eller försvinna. Men om den reformeras lär det ju ändå vara till fördel för just unga som är i stort behov av att flytta hemifrån. Annars kan man ju lika gärna ta bort skiten.
Har även en relaterad fråga till alla som kan svara. När är det värt att avanmäla intresse på en bostad? Vilken plats i kön bör man egentligen ha för att ha minsta lilla chans, är det svårt att säga något generellt? Hur många brukar liksom kallas till visning eller tacka nej? Om jag t.ex. är plats 100 eller 150 av 400 känns ju chansen ganska liten eller?
Man får ju bara ha 3 anmälningar igång samtidigt och försöker få tag i någon ungdom/korttid asap, har stått sen jag var 18.