Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-22, 13:42
  #9745
Medlem
Bengrots avatar
Snusfri i 9 år. Tänker inte ens på snus längre. Mycket skönt!
Citera
2018-10-22, 14:11
  #9746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen1
Jag slutade för lite mer än ett år sen efter 15 års snusande. Mest för att jag var otroligt trött och äcklad utav det. Det var inte särskilt jobbigt att sluta mer än att det kändes/känns som om något fattas ibland. Har rökt ett par cigaretter under denna tid då jag har druckit alkohol, annars har det varit cold turkey utan några nikotin ersättningar.

Nu vart det kaos i mitt liv och i mitt deprimerade tillstånd började hjärnan sukta efter en snabb lösning. "Jag var aldrig så här deprimerad när jag snusade"- tankar började infinna sig i min skalle. Började googla runt om för och nackdelar och hittade till slut en artikel som påstod att snus till och med kan vara bra för hälsan. Det var precis den bekräftelsen jag behövde.

Jag sprang ner till butiken med ett barnaktigt iver och köpte en Göteborgs rapé. Det kändes väldigt olustigt att yttra de orden till kassörskan, "en göterborgs rapé orginal, tack". Kände mig svag men intalade mig själv att detta behövs för att bota stressen. Jag halv sprang hem och satte mig ner på en stol i köket och stoppade lite motvilligt men ändå exalterat upp en prilla. Blundade och mediterade med snusen runt en halvtimma. Observerade hur min hjärna och kropp reagerade på detta gift. Det kändes väldigt märkligt. Det kändes onaturligt men ändå bekant på något vis.

Ett viss lugn infann sig. Hjärtat började bulta hårt och kände efter ett par minuter en olustig kemisk smak sprida sig i kroppen. Det kändes väldigt "förgiftande". Kroppen sa Nej men min hjärna sa Ja. Jag kände ångest samtidigt som jag kände glädje. Ångesten var riktig och glädjen var artificiell. Glädjen var dock inte så där givande som jag hade föreställt mig. Den kändes fake och så fort jag spottade ut skiten kändes allt bara värre.

Jag har upplevt mycket positivt i samband med att ha slutat med nikotin. Såsom stabilare humör, bättre självkänsla och mycket mer. Har även blivit lättare att sluta med andra onyttigheter sedan snusets slut.

Fy vad instabil och svag jag har känt mig idag sen jag tog den jäveln igår. Mitt hjärta klappar hårdare och jag känner mig nervig och nervös. Ett tillstånd som var ett vanligt förekommande under mina snus år.

Psykologiskt känner jag mig ändå lite nöjd och lättad över att snus jäveln inte satt så där fint som jag hade fantiserat och drömt om. Samtidigt som jag är besviken över att ha fallit för lockelsen i hopp om att bota mina deprimerade känslor. Nu vet jag iallafall att snus helvetet inte hjälper ett dugg för att fly undan motgångar i livet. På sin höjd kan det trycka undan känslor och psykiska besvär vilket i längden garanterat bara biter en hårdare i arslet.

Dra åt helvete jävla fittsnus! Aldrig mer!

Starkt.. Det är jävligt lätt att bara komma ihåg tiden med snus som något fantastiskt och glömma alla baksidor. Det roliga är att efter några veckor/månader utan snus är man liksom precis som man var när man snusade. Det är det som är så idiotiskt...

Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Snusfri i 9 år. Tänker inte ens på snus längre. Mycket skönt!
Bra jobbat! Längtar till den dagen då jag kan säga något liknande.....
Citera
2018-10-23, 10:23
  #9747
Medlem
Danlos avatar
Tjohej allihopa.. det är nog 3:e gången jag slutar här i tråden.. Nu är det 24 timmar sen jag
spottade ut den sista snusen. Än sålänge går det förvånansvärt lätt.. Känner mig piggare, lättare att andas, lite mer energi /lust att göra saker. Var lite jobbigt igårkväll men åt lite jordnötter och det hjälpte.. Sov fruktansvärt gott inatt, så det är ju en bra start Nu ska jag även försöka mig på periodisk fasta samtidigt som jag slutar för att INTE gå upp i vikt. Så, ett rejält mål mat om dagen på kvällen är det som gäller, dvs inte en massa näringsfattiga kolhydrater som potatis, bröd, pasta, ris och liknande utan kött, fisk, fågel, grönsaker och massor animaliskt mättat fett. Wish me luck!
__________________
Senast redigerad av Danlo 2018-10-23 kl. 10:30.
Citera
2018-10-24, 10:32
  #9748
Medlem
Danlos avatar
48 timmar.. Börjar känna obehag nu, inget jätteallvarligt men mer än efter de första 24 timmarna.. Är fortfarande dock mycket positiv till att slippa detta totalt onödiga beroende som kostar onödiga pengar. Pengarna kommer nu istället gå till sparande, dvs inköp av triss-lotter! (Detta får bli som en extra krydda till mitt månadsdparande på ca 5000kr/mån - ja, planerar att bli ekonomiskt fri långt innan pensionen )
Citera
2018-10-24, 22:45
  #9749
Medlem
Danlos avatar
Nu lägger jag mig och när jag dricker med morgonkaffe imorgonbitti så är det 3 dygn som 100% nikotinfri! Tjohoo! Nu kommer det vara lätt i några veckor innan nästa jobbiga 3 veckors-sug, sen är det lugnt tills 3-månaders-suget.. Klarar jag mig igenom det så bör det nog gå bra efter det.. Sov så gott!
Citera
2018-10-25, 00:07
  #9750
Medlem
Intressant hur alla som slutat skriver hur bra de känner sig precis efter avslutet. Allt är väldigt positivt, piggare, fräshare, lättare, gladare, allt är så jävla bra. "Denna gången är det på riktigt".

Men det verkar inte spela någon roll, hur bra de än känner sig faller 9 av 10 tillbaka.

Varför finns behovet av att skriva hur bra allt är? Är det för ens egen skull eller för andras skull?
Citera
2018-10-25, 09:18
  #9751
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dune
Intressant hur alla som slutat skriver hur bra de känner sig precis efter avslutet. Allt är väldigt positivt, piggare, fräshare, lättare, gladare, allt är så jävla bra. "Denna gången är det på riktigt".

Men det verkar inte spela någon roll, hur bra de än känner sig faller 9 av 10 tillbaka.

Varför finns behovet av att skriva hur bra allt är? Är det för ens egen skull eller för andras skull?

Jag tror det beror på att man dels måste hålla sig aktiv och göra något för att tänka på annat och dels för att man försöker intala sig själv att det går bra.
Faller man tillbaka ändå så kan man ju alltid gå tillbaka till sina inlägg för att försöka skönja ett visst mönster i sitt slutande och lära sig fallgropar inför nästa försök. Just i början är man ju också bra mycket mer motiverad än efter ca två månader.

Här känns det inte alls bra och jag har hållit upp i nästan 90 dagar nu
Citera
2018-10-25, 16:07
  #9752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Nu lägger jag mig och när jag dricker med morgonkaffe imorgonbitti så är det 3 dygn som 100% nikotinfri! Tjohoo! Nu kommer det vara lätt i några veckor innan nästa jobbiga 3 veckors-sug, sen är det lugnt tills 3-månaders-suget.. Klarar jag mig igenom det så bör det nog gå bra efter det.. Sov så gott!
Att undvika mat är inte en helt dum idé. Det är ju tyvärr efter maten som suget är som allra störst!!

Jag dietar också nu i början av stoppet!
Citera
2018-10-26, 08:43
  #9753
Medlem
Danlos avatar
Godmorgon, 4:e dygnet som nikotinfri. Nu tänker jag mindre och mindre på snus, jag måste dock erkänna att jag i förhållande till många andra haft det ganska lätt.. Fick dock en några timmar lång riktig "livsångest" igår på jobbet.. men på kvällen så släppte det helt plötsligt.. Hade nog med nikotinbristen att göra .
Citera
2018-10-26, 22:39
  #9754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Att undvika mat är inte en helt dum idé. Det är ju tyvärr efter maten som suget är som allra störst!!

Jag dietar också nu i början av stoppet!

Jag tror inte man ska undvika mat. Om man är hungrig, sugen på mat/socker/fett eller kalorier generellt kommet kroppen tro att nikotin kan mätta suget. Alkoholberoende rekommenderas att äta mycket så att kroppen inte sätts i en "sugen på något" situation. Om kroppen saknar nikotin, alkohol, kalorier eller whatever så blir den förvirrad och nöjer sig med något av det. Det är därför de som precis slutat snusa pressar i sig godis, kroppen vill ha något av det ovan nämnda.

Håll kroppen mätt så kommer övriga sug att minska, det är kag övertygad om.
__________________
Senast redigerad av Dune 2018-10-26 kl. 22:41.
Citera
2018-10-27, 14:38
  #9755
Medlem
Danlos avatar
Imorse var det 5 dygn som nikotinfri. Idag är det lite jobbigare.. Är lite förkyld och blir rastlös när jag inte orkar göra något och vid dessa tillfällen hade jag snusat extra mycket.. Rastlöshet är fan det värsta när man ska sluta.. Jag är dock inte på långa vägar ens i närheten av att ge upp ännu så jag kör vidare, en dag i taget..
Citera
2018-10-27, 15:55
  #9756
Medlem
Tdawg3377s avatar
Har beslutat efter 15 år av snusande att minsta från 12-15 st snus per dag till 3-4 st och köra ingefära när det ej är en snus i käften och sedan när det värsta begäret är borta så ska jag sluta helt.

Försökte mig på under en 3 månaders period att sluta cold turkey, hade extrem abstinens varenda dag i 3 månader och det kändes förjävligt och tillslut pallade jag inte med att vara rastlös, irriterad och ha ett allmänt dåligt tålamod.

Jag testar något nytt och hoppas att en minskning av snus innan det helt blir väck är en bättre metod för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback