2018-10-28, 01:19
Citat:
Ursprungligen postat av Tdawg3377
Har beslutat efter 15 år av snusande att minsta från 12-15 st snus per dag till 3-4 st och köra ingefära när det ej är en snus i käften och sedan när det värsta begäret är borta så ska jag sluta helt.

Försökte mig på under en 3 månaders period att sluta cold turkey, hade extrem abstinens varenda dag i 3 månader och det kändes förjävligt och tillslut pallade jag inte med att vara rastlös, irriterad och ha ett allmänt dåligt tålamod.

Jag testar något nytt och hoppas att en minskning av snus innan det helt blir väck är en bättre metod för mig.
Pallar du inte ditt egna förslag eller cold turkey kan du ju testa experimentera med nikotinplåster eller tabletter i kombination med nikotinfritt snus... Hjärnan lär bli förvirrad men du får ändå begären stillade, sedan kan du därifrån minska något eller båda.
Citera
2018-11-01, 23:18
Medlem
Gav upp 17 år av snusande för ca 1 månad sedan. I snitt har jag snusat en dosa portionssnus om dagen.
Slutade tvärt mitt i natten då jag var leds på att inte kunna sova för svidande tandkött och ekorrhjärta.
Har inte använt några andra substitut mer än vanligt tuggummi och pappertussar under läppen ibland.
Det psykiska begäret var svårare att hantera än det fysiska. Dom första två veckorna hade jag ordentliga svackor där jag deppade och ältade över gamla saker som jag i normala fall aldrig funderar över längre. Ibland övergick det nästan i någon slags panikångest men bara man bet ihop så gick det över efter en timme eller så. Det underlättar att ha någon att prata med som får en att tänka rationellt igen när nikotindemonerna härjar som värst.

Är fortfarande sugen på snus dagligen men då jag är envis och har gett mig fan på att sluta så har jag inga problem med att hantera det.

Den största förändringen är att jag känner mig skarpare rent mentalt, inte den där slöa snuskoman längre. Från att ha varit extremt morgontrött så känner jag mig relativt fräsch och pigg på mornarna nu. Tänderna har blivit kritvita igen och tandköttet repar sig sakteliga. Pulsen är lugnare och jag upplever att jag har bättre flås vid fysisk ansträngning.
Citera
2018-11-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Gav upp 17 år av snusande för ca 1 månad sedan. I snitt har jag snusat en dosa portionssnus om dagen.
Slutade tvärt mitt i natten då jag var leds på att inte kunna sova för svidande tandkött och ekorrhjärta.
Har inte använt några andra substitut mer än vanligt tuggummi och pappertussar under läppen ibland.
Det psykiska begäret var svårare att hantera än det fysiska. Dom första två veckorna hade jag ordentliga svackor där jag deppade och ältade över gamla saker som jag i normala fall aldrig funderar över längre. Ibland övergick det nästan i någon slags panikångest men bara man bet ihop så gick det över efter en timme eller så. Det underlättar att ha någon att prata med som får en att tänka rationellt igen när nikotindemonerna härjar som värst.

Är fortfarande sugen på snus dagligen men då jag är envis och har gett mig fan på att sluta så har jag inga problem med att hantera det.

Den största förändringen är att jag känner mig skarpare rent mentalt, inte den där slöa snuskoman längre. Från att ha varit extremt morgontrött så känner jag mig relativt fräsch och pigg på mornarna nu. Tänderna har blivit kritvita igen och tandköttet repar sig sakteliga. Pulsen är lugnare och jag upplever att jag har bättre flås vid fysisk ansträngning.

Nikotin är starka krafter. Snusade själv nästan lika länge som dig, 18 år. Har själv märkt att pulsen är jämnare. Minns när jag somnade med snus och vaknade med hjärtrusning nästan var och varannan gång.

Har gått på en kur Champix och känner ingenting.

Kämpa!
Citera
2018-11-11, 00:31
Medlem
Me0ws avatar
Tjena! Det var länge sedan jag var här nu eftersom jag helt enkelt inte tänker på snus längre. Det var cirka 13-14 månader sedan jag lade dosan på hyllan och jag har aldrig blickat tillbaka!

Nyttjat nikotin i 10 år, med tre uppehåll. Detta är nu mitt längsta uppehåll och det känns verkligen som att jag är klar för gott den här gången. De andra gångerna slutade jag mest för att jag "borde inte", den här gången slutade jag för att jag inte ville snusa/röka längre. Denna gång gick även Allen Carrs meddelande in hela vägen vilket hjälpte något enormt.

Kämpa på alla här inne! Vill ni verkligen sluta så är det faktiskt inte så svårt, det mesta sitter i huvudet.
Citera
2018-11-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Tjena! Det var länge sedan jag var här nu eftersom jag helt enkelt inte tänker på snus längre. Det var cirka 13-14 månader sedan jag lade dosan på hyllan och jag har aldrig blickat tillbaka!

Nyttjat nikotin i 10 år, med tre uppehåll. Detta är nu mitt längsta uppehåll och det känns verkligen som att jag är klar för gott den här gången. De andra gångerna slutade jag mest för att jag "borde inte", den här gången slutade jag för att jag inte ville snusa/röka längre. Denna gång gick även Allen Carrs meddelande in hela vägen vilket hjälpte något enormt.

Kämpa på alla här inne! Vill ni verkligen sluta så är det faktiskt inte så svårt, det mesta sitter i huvudet.

Grymt jobbat, grattis! Själv så är jag snusfri sen en vecka idag. Känns härligt men ibland sköljer suget över en som en tsunami. Men jag känner mig både piggare, gladare och lugnare vilket är stora plus!

Jag slutade av den huvudsakliga anledningen: ÅNGEST! Jag lider utav ångest från och till och snuset förvärrade detta något oerhört i perioder... Är det någon som känner igen sig i det här? Att en prilla under läppen skapar/ökar er ångest? Pga. detta så känns det inte särskilt svårt att sluta med tanke på vilket obehag snuset gav mig på slutet, den ökade ångesten alltså.

Och en sista grej som också är positiv: aptiten! Jäklar vad jag käkar, nästan jobbigt hehe... Men det kan jag behöva som är ganska tunn. Fortsätt kämpa alla där ute!
Citera
2018-11-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekanom
Grymt jobbat, grattis! Själv så är jag snusfri sen en vecka idag. Känns härligt men ibland sköljer suget över en som en tsunami. Men jag känner mig både piggare, gladare och lugnare vilket är stora plus!

Jag slutade av den huvudsakliga anledningen: ÅNGEST! Jag lider utav ångest från och till och snuset förvärrade detta något oerhört i perioder... Är det någon som känner igen sig i det här? Att en prilla under läppen skapar/ökar er ångest? Pga. detta så känns det inte särskilt svårt att sluta med tanke på vilket obehag snuset gav mig på slutet, den ökade ångesten alltså.

Och en sista grej som också är positiv: aptiten! Jäklar vad jag käkar, nästan jobbigt hehe... Men det kan jag behöva som är ganska tunn. Fortsätt kämpa alla där ute!

Jag vet inte om det ökade min ångest, men jag har varit deprimerad sen i början på året och snuset var en flyktväg för mig, typ. Man mår ju bra när man tar snus. Sen märkte jag att saker och ting inte blev bättre. Att jag lika gärna kunde sluta. Och det botade faktiskt min depression, jag mår mycket bättre när jag inte snusar.

Jag gör en lista på positiva saker med att sluta (för min del):

- Mer energi
- Bättre humör
- Friskare, känns som man orkar mer och får bättre flås
- Bättre andedräkt, behöver inte vakna upp och stinka ökensand i käften
- Mer motivation till att träna
- Tar tag i saker och får ut mer utav dagen, istället för att ta en snus och lägga sig i soffan
- Färre spontanitetssköp av snus vilket bidrar till en bättre ekonomi
- Vågar säga vad jag tycker, att sluta med snus gjorde att jag inte var lika bekväm och lugn - jag blev mer hetlevrad och vågar säga som jag tycker.
- Bättre aptit

Sen finns det nog flera saker, men de där är de som jag kommer på nu. Snus är ett sorts gift som hållit tillbaka mig i min personliga utveckling. Jag känner mig klart mer levande utan snus.
Citera
2018-11-11, 12:55
Medlem
Access-Denieds avatar
Fick ett återfall förut och snusade ett tag igen men har varit snusfri sen den 27 oktober så idag är jag på dag 16 alltså.

Min motivation att sluta har höjts sen det blev klart att jag börjar nytt jobb nästa år. Det blir liksom en nystart och då vill jag samtidigt att denna nystart innebär ett snusfritt liv. Så nu kämpar jag på och hoppas att jag inte är dum nog att falla tillbaka igen.
Citera
2018-11-11, 14:54
Medlem
Nu vill jag prata Champix.

Jag har slutat med hjälp av Champix. Har knappt haft någon abstinens under behandling eller efter behandling. De flesta som använder Champix under sitt rök eller snusstopp upplever det som en enkel match.

Varför är det så få som använder medicinen?
Citera
2018-11-14, 09:13
Medlem
Danlos avatar
24 dagar som snus och nikotinfri. Går bra än sålänge..
Citera
2018-11-16, 15:09
Medlem
Den senaste veckan nu så har jag ... tänkt på snus långt mer än innan. Så märkbart mycket mer än vanligt att jag var tvungen att komma tillbaka hit till tråden och se om det stod här när jag slutade. Tydligen slutade jag ungefär den 1/9, så lite drygt två månader sedan. Det är kanske bara jag, men det verkar vara någon tröskel här där du känner lite av suget igen, och tankarna börjar vandra mot snus.

Inte så mycket så att det oroar eller stör, men långt mycket mer än det varit sedan, ja, ungefär den första veckan. Vi får väl se vad nästa vecka bringar i sitt sköte, men nu är ju i alla fall den här veckan snart slut. Jag tror att det känslo/tanke-insikten alldeles nyss, idag fredag, så har jag haft minst en "fan, det vore gott med en snus nu" tanke varje dag den här veckan. Och så har jag inte tänkt/känt på en stund nu.

Nåja, inget omöjlig situation. Blev mest nyfiken och ville kontrollera om jag kunde se här hur länge sen det var jag tog min senaste prilla.
Citera
2018-11-16, 22:42
Medlem
Mx_1337s avatar
Fick för mig att testa att sluta snusa för att, varför inte? Har funderat på det tidigare men aldrig hittat en tillräckligt rimlig anledning. Så nu bestämde jag mig för att det var anledning nog att det kunde bli intressant. Har det dessutom någon inverkan på hälsan så lär det ju vara åt det positiva hållet, vilket aldrig är fel!

Snusat sen högstadieåldern, vilket är sådär ~15 år sen nu (för att inte vara alltför exakt, i sann FB-anda).
Har varit utan i ca 1,5 månad nu. Det går bra. Snus har alltid varit trevligt och något av en vana såklart, men jag börjar tvivla på om jag någonsin var direkt nikotinberoende.
Senast redigerad av Mx_1337 2018-11-16 kl. 22:46.
Citera
2018-11-17, 11:26
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w

4.5 år utan för mig nu, min resa började i denna tråden och med hjälp av Allen Carr. Efter 25 års bruk. Insåg just att jag inte hängt här på flera månader och blev så nyfiken på hur det går för alla krigare!
Ett bra tänk och cold turkey är för de flesta den enda metod som funkar långsiktigt. Nedtrappning skapar bara större begär efter varje prilla. Man väntar ständigt på nästa och den blir extra god när man väl får ta den. Ett tu tre är man tillbaka på två äckliga dosor om dagen.
Och en sak till- att ta ett litet återfall eller ta en cigg, för att lösa abstinensen, har vi alla provat så det kan ni låta bli- för det ledde bara tillbaka till beroendet.

Dagens fråga: Access Denied är du på ditt tusende försök? Har du gett upp? Har du lyckats sluta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in