Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-09, 19:04
  #9733
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Snyggt jobbat... Hur var alkoholruset utan nikotin? För mig är det helt värdelöst, kändes hela tiden som att något saknades. Kan lika gärna skita i att dricka alkohol. Depressionen total.. Och då körde jag ändå med Kick-Up/Onico.
Visst saknade jag snuset, en kall öl och en snus är ju riktigt nice... Men det kändes ok ändå måste jag säga. Ingen i mitt sällskap snusade eller rökte. Hade de gjort det hade det nog varit svårare stå emot en festcigg... Men jag tror det hjälper mig också att jag är så inställd den här gången på att sluta en gång för alla. Som andra skrivit vänjer man sig nog med tiden.
Citera
2018-10-09, 22:58
  #9734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Du känner dig själv bäst. 😀
För övrigt känner jag och många andra här definitivt igen det där med hjärta och puls. Själv hade jag hjärtklappningar. Har inte haft några problem med det sedan jag slutade.
Har också märkt av en tydlig förbättring även hos vänner som lagt av!

Flera har sänkt risk-höga blodtryck och hög puls till bra eller t.o.m. riktigt bra nivåer... Märkte på mig själv att min vilopuls gick från 65 till runt 50 vilket känns helt fantastiskt. Hjärtat får äntligen vila på riktigt! Jag vet att pulsen i sig var ganska låg innan också, men led av ofarliga men jävligt jobbiga extraslag. Mellan 5000-10 000 per dygn enligt 3-dagars EKG. Dessa är fortfarande kvar men betydligt färre.

Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Visst saknade jag snuset, en kall öl och en snus är ju riktigt nice... Men det kändes ok ändå måste jag säga. Ingen i mitt sällskap snusade eller rökte. Hade de gjort det hade det nog varit svårare stå emot en festcigg... Men jag tror det hjälper mig också att jag är så inställd den här gången på att sluta en gång för alla. Som andra skrivit vänjer man sig nog med tiden.
Jag är fortfarande kluven i frågan men kanske kan jag också lära mig att skippa festnusen
__________________
Senast redigerad av fiskoega 2018-10-09 kl. 23:01.
Citera
2018-10-09, 23:23
  #9735
Medlem
Passa er riktigt noga för "Jag kan snusa ibland, t.ex. när jag festar"-fällan.

Jag har slutat snusa tre gånger och börjat igen. Varje gång jag börjat igen så har det varit pga en sådan fällan.

"Jag kan snusa när jag pluggar, inga problem!"-fällan eller "Jag kan snusa när jag festar, det är lugnt!"-fällan.

Några månader senare så är man fast igen. Även att man lovat sig själv att dra en gräns där så kommer snuset få din hjärna på andra tankar.

Du kanske tror att du inte kommer åka dit. Du kanske läser det jag skriver och tänker att du har så bra kontroll på läget så det finns inte en chans att det händer. Men tro mig, snusen är lömsk.
Citera
2018-10-10, 13:22
  #9736
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Passa er riktigt noga för "Jag kan snusa ibland, t.ex. när jag festar"-fällan.

Jag har slutat snusa tre gånger och börjat igen. Varje gång jag börjat igen så har det varit pga en sådan fällan.

"Jag kan snusa när jag pluggar, inga problem!"-fällan eller "Jag kan snusa när jag festar, det är lugnt!"-fällan.

Några månader senare så är man fast igen. Även att man lovat sig själv att dra en gräns där så kommer snuset få din hjärna på andra tankar.

Du kanske tror att du inte kommer åka dit. Du kanske läser det jag skriver och tänker att du har så bra kontroll på läget så det finns inte en chans att det händer. Men tro mig, snusen är lömsk.

Instämmer helt med dig. Det är farligt att ta en snus då och då.

Jag snusade i 8 år, slutade tvärt. Inte ens fest snusat en prilla nu under 5 år . Men så trillade jag dit i somras och tog en fest snus då och då,



Men nu har jag vart utan snus i en månad och känner att jag klarar att sluta helt, även fast det suger till i läppen när kollegan sätter in en pris under läppen när vi sitter och dricker kaffe. Men så var det i alla dem fem åren och så lär det nog vara resten av jordelivet.
Citera
2018-10-10, 14:31
  #9737
Medlem
Timme 6 utan snus
Var tvungen att ta sista prillan imorse på morgonen mådde allmänt flummig när jag kom till jobbet. Men har inte gått över än.

Biverkningar:
Inget fokus på jobbet
Nästan tunnelseende för ögonen.
Enormt sug
Mår allmänt konstigt

Ska unna mig pizza ikväll enbart för att få belöna mig själv på något sätt.

Lycka till ni andra som går igenom samma skit förtillfället!
Citera
2018-10-16, 11:44
  #9738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hufsanator
Timme 6 utan snus
Var tvungen att ta sista prillan imorse på morgonen mådde allmänt flummig när jag kom till jobbet. Men har inte gått över än.

Biverkningar:
Inget fokus på jobbet
Nästan tunnelseende för ögonen.
Enormt sug
Mår allmänt konstigt

Ska unna mig pizza ikväll enbart för att få belöna mig själv på något sätt.

Lycka till ni andra som går igenom samma skit förtillfället!

Hur går det för dig? Vi tycks ha lagt ner ganska precis samtidigt. Jag provar nikotinplåster den här gången och måste säga att det funkar riktigt bra, känner mig inte riktigt så desperat som jag gjort andra gånger jag försökt sluta. Har förstås ändå ett ordentlig sug efter att ha något under läppen, och är nästan konstant småhungrig. Försöker fokusera på de positiva effekterna – jag sover bättre, har bättre dygnsrytm och är betydligt fräschare i munnen. Men kul är det ju inte, direkt... Lycka till du med!
Citera
2018-10-16, 15:12
  #9739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schwoll
Hur går det för dig? Vi tycks ha lagt ner ganska precis samtidigt. Jag provar nikotinplåster den här gången och måste säga att det funkar riktigt bra, känner mig inte riktigt så desperat som jag gjort andra gånger jag försökt sluta. Har förstås ändå ett ordentlig sug efter att ha något under läppen, och är nästan konstant småhungrig. Försöker fokusera på de positiva effekterna – jag sover bättre, har bättre dygnsrytm och är betydligt fräschare i munnen. Men kul är det ju inte, direkt... Lycka till du med!

Det får förvånansvärt bra! Jag har inte tagit en snus sen i onsdags och har inte provat några andra nikotin saker, utan hade en snusdosa med en snus i som jag luktade på när det var som värst, men kastade den i fredags och gick ut och festade i fredags. Klarade mig helt utan snus, men fuskade i mig några cigaretter men det är extremt positivtinställd till att sluta denna gång.

Men känner samma symptom att på en timme så får jag några infall som hänger i 3-4 minuter att man saknar något under läppen. Och är otroligt hungrig ifall jag inte ätit på 3-4 timmar på ett ungefär. Och socker och fett suget har chockhöjts. När jag snusade kunde jag äta en påse med gott och blandat varannan var tredje helg. men nu känns det som jag vill äta det hela tiden haha!

För mig har det blivit tvärtom med sömnen, jag sover extremt dåligt. La mig vid 22-tiden igår och vaknade klockan 4 först somnade om till kvart över 6 och vaknade hur pigg som helst. Men munnen är det så stor skillnad på, är så dålig på att dricka vatten och sånt så efter någon timme jag var vaken så kunde jag känna att jag verkligen smakade skit i munnen. Och det är så otroligt skönt o känna sig fräsch hela tiden.

Men tror jag kommer klara av att sluta snusa denna gång. Tidigare gånger har jag gett upp efter 1-2 dagar. Men denna gång så är det stor skillnad.

Lycka till! Du kommer att klara det utan problem, sluta med plåster/tuggumin när du känner dig mer redo, jobbiaste har varit att inte ha något under läppen. Men det är bara huvet som spökar, kör hårt så hörs vi mer här!
Citera
2018-10-17, 23:44
  #9740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schwoll
Hur går det för dig? Vi tycks ha lagt ner ganska precis samtidigt. Jag provar nikotinplåster den här gången och måste säga att det funkar riktigt bra, känner mig inte riktigt så desperat som jag gjort andra gånger jag försökt sluta. Har förstås ändå ett ordentlig sug efter att ha något under läppen, och är nästan konstant småhungrig. Försöker fokusera på de positiva effekterna – jag sover bättre, har bättre dygnsrytm och är betydligt fräschare i munnen. Men kul är det ju inte, direkt... Lycka till du med!

Kan med glädje säga att småhungrigheten släpper efter 3-4 veckor. Man är nästan vidrig i början hur mycket man äter. Tips - träna träna träna - dieta dieta dieta - om du inte vill gå upp i vikt.
Jag har gått ner sen jag sluta snusa, och träning i kombination med lite svält gav mig faktiskt en extra boost i rätt riktning tror jag. Blev något annat att koncentrera mig på. Endorfin och adrenalin m.m. istället för nikotin.

Har nikotinfritt snus (köper det äckligaste för då vet jag att jag använder det väldigt lite) till hjälp när suget är som störst. Men det är bara en dålig ovana. När man varit snusfri en månad är ju själva beroendet helt borta ur bilden. Jag körde cold turkey. Inga större problem förut panikångestattacker och svettningar på nätterna.

Det sköna är att min kropp nu börjar vänja sig vid att inte hela tiden ha något i munnen, oavsett om det är mat eller snus. Efter måltid måste jag inte längre ha snus.


Fortfarande kvarstår snus-sug efter morgonkaffe och öldrickande men det är väl bara härda, till slut släpper det också!
__________________
Senast redigerad av fiskoega 2018-10-17 kl. 23:47.
Citera
2018-10-18, 14:01
  #9741
Medlem
Försökte sluta fram och tillbaka, men ack förgäves. En dag bestämde jag mig dock, och har inte snusat sedan dess. Träna och äta bra är det viktigaste.
Citera
2018-10-22, 11:14
  #9742
Medlem
Är nästan helt tillbaka på "normal"-läge igen vad gäller mat. Dvs matvanorna är nästan som när jag snusade nu.. Även längtan efter snask/mat är nästan samma som tidigare.

Kan berätta att jag haft riktiga "munchies"-perioder nu när jag slutat snusa men lyckats motstå nästan alla.

Har inte gått upp något i vikt. Hållit undan över 1 månad nu.

Zeroberg är ett nikotinfritt snus jag kan rekommendera när suget blir alldeles för stort.
Mest likt av alla sorter- Onico/Kick-Up/Choice/XQS. Kostar bara runt 15kr dosan. Finns på nätet!

Tycker det är helt OK att ta till nikotinfritt ibland (i början framförallt) - men man ska givetvis inte bli beroende av det istället.
Citera
2018-10-22, 12:50
  #9743
Medlem
Jag slutade för lite mer än ett år sen efter 15 års snusande. Mest för att jag var otroligt trött och äcklad utav det. Det var inte särskilt jobbigt att sluta mer än att det kändes/känns som om något fattas ibland. Har rökt ett par cigaretter under denna tid då jag har druckit alkohol, annars har det varit cold turkey utan några nikotin ersättningar.

Nu vart det kaos i mitt liv och i mitt deprimerade tillstånd började hjärnan sukta efter en snabb lösning. "Jag var aldrig så här deprimerad när jag snusade"- tankar började infinna sig i min skalle. Började googla runt om för och nackdelar och hittade till slut en artikel som påstod att snus till och med kan vara bra för hälsan. Det var precis den bekräftelsen jag behövde.

Jag sprang ner till butiken med ett barnaktigt iver och köpte en Göteborgs rapé. Det kändes väldigt olustigt att yttra de orden till kassörskan, "en göterborgs rapé orginal, tack". Kände mig svag men intalade mig själv att detta behövs för att bota stressen. Jag halv sprang hem och satte mig ner på en stol i köket och stoppade lite motvilligt men ändå exalterat upp en prilla. Blundade och mediterade med snusen runt en halvtimma. Observerade hur min hjärna och kropp reagerade på detta gift. Det kändes väldigt märkligt. Det kändes onaturligt men ändå bekant på något vis.

Ett viss lugn infann sig. Hjärtat började bulta hårt och kände efter ett par minuter en olustig kemisk smak sprida sig i kroppen. Det kändes väldigt "förgiftande". Kroppen sa Nej men min hjärna sa Ja. Jag kände ångest samtidigt som jag kände glädje. Ångesten var riktig och glädjen var artificiell. Glädjen var dock inte så där givande som jag hade föreställt mig. Den kändes fake och så fort jag spottade ut skiten kändes allt bara värre.

Jag har upplevt mycket positivt i samband med att ha slutat med nikotin. Såsom stabilare humör, bättre självkänsla och mycket mer. Har även blivit lättare att sluta med andra onyttigheter sedan snusets slut.

Fy vad instabil och svag jag har känt mig idag sen jag tog den jäveln igår. Mitt hjärta klappar hårdare och jag känner mig nervig och nervös. Ett tillstånd som var ett vanligt förekommande under mina snus år.

Psykologiskt känner jag mig ändå lite nöjd och lättad över att snus jäveln inte satt så där fint som jag hade fantiserat och drömt om. Samtidigt som jag är besviken över att ha fallit för lockelsen i hopp om att bota mina deprimerade känslor. Nu vet jag iallafall att snus helvetet inte hjälper ett dugg för att fly undan motgångar i livet. På sin höjd kan det trycka undan känslor och psykiska besvär vilket i längden garanterat bara biter en hårdare i arslet.

Dra åt helvete jävla fittsnus! Aldrig mer!
__________________
Senast redigerad av Mannen1 2018-10-22 kl. 12:59.
Citera
2018-10-22, 13:06
  #9744
Medlem
Av egen erfarenhet så gäller det att antingen sluta Cold Turkey eller trappa ner tills att man snusar en obetydlig mängd och försöka hålla sig där.
T.ex. börja med att lägga 5 prillor i en tom dosa och bestäm att detta är dagens snus oavsett vad, då kommer du endast snusa vid speciella tillfällen (typ efter morgonkaffet, vid datorn, innan första skiten för dan osv).
Detta gör snuset ännu godare och till slut kan du gå ner till 4 st osv osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback