2018-10-24, 19:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Obduktionsrapporten, som var ocensurerad i domen som jag fick ut, talade också ett tydligare språk än det som tidningarna tryckte om saken.
Var det än värre skador än vad som framkommit via rapporteringen i dansk media
(om det nu ens är möjligt så djävulskt som PM gick åt hennes kropp och som vi redan vet om)?

Angående den kommande dramaserien om fallet som diskuterats en del kring här i tråden
så tycker jag nog själv att man borde väntat med detta nåt år eller så. Det är för nära i tiden
upplever jag det som.
Nu får man lite känslan av smida medan järnet är varmt tyvärr.
Själva upplägget i serien har jag inga direkta invändningar gentemot, men som sagt, man
kunde gott väntat ett bra tag till innan projektet sjösattes.

Precis innan jag loggade in för att för att sätta detta ovan på pränt så noterade jag att "Sofie"
visst ska ha "förärats" ett erkännande av mordet från herr Madsen.
Då var jag ju ändå inte så fel ute tydligen när jag häromdan skrev att han nog bekänt för
henne, berättat alltsammans.
Det måste ju vara något synnerligen speciellt med henne som får honom att släppa på
tigandet kring det förfärliga dådet och anförtro sig åt henne.
Hon når honom förmodligen bättre än någon annan av alla hans damer. Han tycks ha sån
tillit till henne så att han räknar med att hon finns kvar vid hans sida även om han gör detta
oerhörda och erkänner oförbehållsamt sin illgärning inför henne.
Men är han beredd på att hon låter omvärlden få veta om vad han tillstått inför henne?
Hade han räknat med att det skulle stanna hos henne och inte föras vidare?

Glömde förresten häromdan att hälsa dig välkommen tillbaka efter den halvårslånga ledigheten härifrån. Gör det nu istället.
Senast redigerad av Grandioso 2018-10-24 kl. 20:22.
Citera
2018-10-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ber om ursäkt. Det var nog mitt eget antagande då. Jag hade för mig att NL sa så + att de har en rättspsykiatriker anställd. För det är väl ingen vanlig Psykiatriker?

Jag vet vad empati är dock,
till exempel en psykolog kan ha empati med en brottsling utan att bli likadan eller vara likadan.

Inom empatiforskningen finns en bred konsensus om att empati är ett komplext fenomen som saknar en enkel definition.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Empati

Tack för tipset Diva. Jag ska läsa på och processa det och fundera på det.

Min lilla erfarenhet av Psykopater är, att de aldrig visar innerliga, varma känsloyttringar spontant.
Möjligen dåligt skådespelad om de tex är medvetna om att de är iakttagna.
De enda det tycks reagera emotionellt och spontant på är VREDE ,frustration osv.

Här är ett intressant arbete om:
Empati och effekten av ett dysfunktionellt spegelneuronsystem
De neurologiska processerna bakom empati, psykopati och autism

http://files.webb.uu.se/uploader/858/BIOKand-15-031-Wanderoy-Simone-uppsats.pdf

Det är inte långt (15 sidor), jag vet att Du inte gillar/orkar läsa längre texter. Men om du har tid och lust någon gång kan du läsa om empati och psykopati (det är bara några sidor). Bara ett tips!
Citera
2018-10-24, 19:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag håller med om att det är ett groteskt lustmord för mycket. Och för det har PM bestraffats med livstids fängelse samt förvaring. Och ingen har invänt mot det.

För övrigt förstår jag inte vad du svarar på. Jag för min del svarade på vad du skrev. Jag är inte tankeläsare så jag kan ju inte veta, om du menar något annat än vad du skriver. (?)
Och du skrev i Pluralis.
Du tycks vara tankeläsare dock. Och anklagar folk för allt möjligt vad du tror att de i själva verket tänker men inte skriver (?). Jag skriver ärligt. Och så får du vantolka det bäst F-n du vill.
Men skriv inte dina kränkningar till mig. Ta det på PM med din fanklubb.

Men nu tycker jag att denna diskussionen inte är tillitsfull och inte har varit det på ett tag. Så jag önskar inte fortsätta den med dig.
Jag skriver att det finns noll hopp om Madsen och han är bland det onskefullaste som finns och saknar empati - före mord likaväl som efter.
Jag anklagar inte "alla" eller "folk om allt möjligt" - jag ifrågasätter just dig då du är extremt faktaresistent gällande Madsens diagnos trots otaliga beskrivningar från flertal personer som skriver samma saker som mig.

Jo, du är ju rätt förutsägbar. Ber om info om det så är psykopati eller sociopati, gnäller sen när du inte blir slickad medhårs, drar på offerkoftan samt spyr galla. Otroligt tröttsamt beteende så det är ömsesidigt gällande att avrunda, tack för diskussionen.
Citera
2018-10-24, 20:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis, men även om jag inte gillar en så kommersiell bild av en psykopat som i videon så håller jag ändå med om en mycket viktig sak: STIRRANDET, den kolsvarta blicken som man även kan se hos ett rovdjur som just fått span på ett offer. Från normal pupill till en stor. Sen är det kört för offret.

En psykopat har aldrig den värme eller humor som vanliga människor kan visa med sin blick. Antingen är den tom eller också stirrar de.

Kan tänka mycket väl tänka mig att PM i ena stunden satte fram kaffe och gifflar. Sen sekunden senare vände han sig om och stirrade på Kim Wall och då förstod hon plötsligt att hon var riktigt illa ute, men då var det för sent. Han hade redan planerat allt. Kaffet och gifflarna var bara en dimridå.

Det är inte första gången ett överlevande offer beskriver samma sak. Här är ett exempel då massmördaren Tony Lynn Sells hade torskat och en överlevande berättar samma sak:

Vi är ju många som har sett denna vidriga psykopat på video, förmodligen även du. Men kolla efter ca 9.50 vad tjejen beskriver om TLS:s blick - och hon är inte den enda som har beskrivit precis samma sak.

Se förresten hela videon - den finns på youtube i olika långa varianter.
Det finns ingen länk - är det denna video? Jag hittar dock inte rätt vid angivet klockslag. Hjääälp.

https://www.youtube.com/watch?v=GMGlNsB8nHk
Citera
2018-10-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där om att han skulle ha gett henne modet att bli lokförare hörde inte jag. När sa hon det?

Du menar att hon ser ut som om hon skulle kunna vara hans syster? Den likheten ser inte jag. Jag tycker också att det är lite elakt att kalla henne "Bergatroll", faktiskt. Jag tycker att hon har normalt utseende. Lite överviktig, men det är ju fler än hälften av danskarna idag.

Jag tror faktiskt inte att någon manlig vän har hälsat på honom ännu. Det verkar vara dessa fyra kvinnor som utgör en stödtrupp och samordnar sina besök. Jens Falkenberg, som väl var den som stödde M längst, har inte gjort det, det sa han i en intervju för inte alls länge sedan.

Annars sa hon mycket vettigt, ja. Jag tycker att det verkar som att hon mycket väl har reflekterat över alla invändningar som folk kan göra, och alla konsekvenser det kan bli. Hon älskar nog M på sitt sätt, men det är en mycket realistisk och slitstark kärlek. Hon vet precis vem han är och vad han har gjort. Naiv är det sista hon är.

Jag menade inte "Bergatroll" som något negativt. Lite rufsig i håret och grov på ett charmigt vis.
Och jag tycker att hon är lik PM i anletsdragen. Som en storasyster. Liksom DK ser ut som lillasyster.
Jag tyckte att hon var en kvinna som lät som att hon hade fötterna på jorden.

Det är en lång intervju. I mitten någonstans, när hon talade om att hon följt hans blogg.
De återkommer lite till samma samtalsämnen flera ggr på grund av läsarfrågor.

Jag tror inte om hon "älskar" honom. Men hon tycker om att samtala om deras nörderier och om allmänt vilket hon säger är egoistiskt. Hur som helst är det väl bra om PM har vettiga människor att samtala med. På sikt kan det kanske få honom att erkänna. Även om jag tror att han har mycket svårt för att tala om vad han gjort.
OBS Lita inte allt för mycket på mig. Det var som jag fattade det.
Citera
2018-10-24, 20:10
Medlem
Citat:
Precis, men även om jag inte gillar en så kommersiell bild av en psykopat som i videon så håller jag ändå med om en mycket viktig sak: STIRRANDET, den kolsvarta blicken som man även kan se hos ett rovdjur som just fått span på ett offer. Från normal pupill till en stor. Sen är det kört för offret.

En psykopat har aldrig den värme eller humor som vanliga människor kan visa med sin blick. Antingen är den tom eller också stirrar de.

Kan tänka mycket väl tänka mig att PM i ena stunden satte fram kaffe och gifflar. Sen sekunden senare vände han sig om och stirrade på Kim Wall och då förstod hon plötsligt att hon var riktigt illa ute, men då var det för sent. Han hade redan planerat allt. Kaffet och gifflarna var bara en dimridå.

Det är inte första gången ett överlevande offer beskriver samma sak. Här är ett exempel då massmördaren Tony Lynn Sells hade torskat och en överlevande berättar samma sak:

Vi är ju många som har sett denna vidriga psykopat på video, förmodligen även du. Men kolla efter ca 9.50 vad tjejen beskriver om TLS:s blick - och hon är inte den enda som har beskrivit precis samma sak.

Se förresten hela videon - den finns på youtube i olika långa varianter.

Glömde ju själva videon:https://www.youtube.com/watch?v=6V7EL-Yg8Gg
Det överlevande offret berättar förresten från ca 8 minuter,
Ursäkta mitt slarv.
Citera
2018-10-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skriver att det finns noll hopp om Madsen och han är bland det onskefullaste som finns och saknar empati - före mord likaväl som efter.
Jag anklagar inte "alla" eller "folk om allt möjligt" - jag ifrågasätter just dig då du är extremt faktaresistent gällande Madsens diagnos trots otaliga beskrivningar från flertal personer som skriver samma saker som mig.

Jo, du är ju rätt förutsägbar. Ber om info om det så är psykopati eller sociopati, gnäller sen när du inte blir slickad medhårs, drar på offerkoftan samt spyr galla. Otroligt tröttsamt beteende så det är ömsesidigt gällande att avrunda, tack för diskussionen.

Jag har inte bett dig leta reda på info till mig. Jag kan söka själv. Jag tog en genväg och frågade för att jag trodde att du visste på rak arm. Det var väldigt dumt av mig. Men jag tänkte också att det kanske kunde smickra ditt ego, så att du kunde bli på lite bättre humör (jag försöker vara vän med dig.).

Nu kan du inte bara hitta på som vanligt.
Var någonstans har jag spytt galla? Och offerkofta? Var snäll och belägg det med citat från mig.
Citera
2018-10-24, 20:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Glömde ju själva videon:https://www.youtube.com/watch?v=6V7EL-Yg8Gg
Det överlevande offret berättar förresten från ca 8 minuter,
Ursäkta mitt slarv.
Nu hittade jag rätt, men det var bra att det blev fel för den andra som jag gissade kring hade jag inte sett.
Han är skitäcklig att kolla på då han har en konstant underliggande ilska ( som ett slags koncentrat av hat) och som hon sa när han var i attackläge som predator - det var blankt, inga känslor öht. Som du sa såg garanterat PM helt vedervärdig ut.

Det är oerhört intressant att ta del av överlevande offers beskrivningar eller närståendes beskrivningar till psykopater. Speciellt seriemördares familj (barn, hustru) som utan att ha nån aning alls hamnar i chock, andra fanns det tecken hos som manipulerades bort. flera barn har berättat om sina fäder. En kvinna har vigt sitt liv åt att hjälpa andra som henne (hennes far var en vidrig seriemördare).
Senast redigerad av develi 2018-10-24 kl. 20:25.
Citera
2018-10-24, 20:27
Medlem
Citat:
Störning kan vara medfödd. Och så läs gärna innantill.

Visst kan den vara det, till viss del (ca 30 % tror man). Då gäller det att ha bra föräldrar - vilket PM inte hade. Men det ger honom ändå ingen rätt att mörda, eftersom han vet precis vad som gäller hur att leva i ett samhälle tillsamans med andra människor. Vad man får göra och vad man inte får göra. Eftersom en psykopat VET det så ska han/hon också förhålla sig till det som alla andra människor.

FDe flesta psykopater ute i samhället gör aldrig sånt som PM har gjort. De kan däremot förstöra ett arbetsteam genom intriger och annat fanskap. Inte alls ovanligt. Såna hamnar ibland, men inte alls alltid, i chefsställning men blir oftast inte långvariga där. De snor åt sig andras arbetsresultat och påstår att det är de själva som har gjort det som är bra och rätt.

Idag vet man mycket bättre om hur såna fungerar och sparkar ut dem innan de har förstört en hel organisation.
Citera
2018-10-24, 20:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har inte bett dig leta reda på info till mig. Jag kan söka själv. Jag tog en genväg och frågade för att jag trodde att du visste på rak arm. Det var väldigt dumt av mig. Men jag tänkte också att det kanske kunde smickra ditt ego, så att du kunde bli på lite bättre humör (jag försöker vara vän med dig.).

Nu kan du inte bara hitta på som vanligt.
Var någonstans har jag spytt galla? Och offerkofta? Var snäll och belägg det med citat från mig.
Lägg ner. Jag svarade direkt som jag tidigare gjort gällande psykopati, och jag grävde fram den bästa förklaringen från Hare som är expert på området. Du fick full info om dess historik, att det inte är diagnos, att det är förlegad beteckning samt vad som skiljer från en psykopat.

Jag var med andra ord jävligt dum då du betett dig som ett otacksamt stycke länge innan. Roa dig med nån annan, jag är klar med dig.
Citera
2018-10-24, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Här är ett intressant arbete om:
Empati och effekten av ett dysfunktionellt spegelneuronsystem
De neurologiska processerna bakom empati, psykopati och autism

http://files.webb.uu.se/uploader/858/BIOKand-15-031-Wanderoy-Simone-uppsats.pdf

Det är inte långt (15 sidor), jag vet att Du inte gillar/orkar läsa längre texter. Men om du har tid och lust någon gång kan du läsa om empati och psykopati (det är bara några sidor). Bara ett tips!

Tusen tack! Jag får låna energi från morgondagen. Det gör jag jämt. Men då klarar jag morgondagen sämre. Och så håller det på. Så därför är jag väldigt back med mycket läsning. Men lästips mottages väldigt tacksamt. Även om det tar tid. Jag har motivationen iallafall! Får ha bättre disciplin och inte lägga all energi här. Men det är ju en skoj mötesplats ibland. Tack Diva!
Citera
2018-10-24, 20:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Visst kan den vara det, till viss del (ca 30 % tror man). Då gäller det att ha bra föräldrar - vilket PM inte hade. Men det ger honom ändå ingen rätt att mörda, eftersom han vet precis vad som gäller hur att leva i ett samhälle tillsamans med andra människor. Vad man får göra och vad man inte får göra. Eftersom en psykopat VET det så ska han/hon också förhålla sig till det som alla andra människor.

FDe flesta psykopater ute i samhället gör aldrig sånt som PM har gjort. De kan däremot förstöra ett arbetsteam genom intriger och annat fanskap. Inte alls ovanligt. Såna hamnar ibland, men inte alls alltid, i chefsställning men blir oftast inte långvariga där. De snor åt sig andras arbetsresultat och påstår att det är de själva som har gjort det som är bra och rätt.

Idag vet man mycket bättre om hur såna fungerar och sparkar ut dem innan de har förstört en hel organisation.
Dagsaktuell världsledande forskning anser det är 50/50 och upp till 60% gällande ärftlighet via tvillingstudier. Uppgiften kommer från forskare på Rättsmedicinalverket om du vill kolla upp mer via svenska sidor.

Edit. Såg en ännu högre siffra då jag letade efter länken, med reservation att jag inte kollat upp procentsats och det är via fb -en svensk tvillingstudie som sägs överensstämma med de amerikanska:
Ärftlighet 63 %, miljö 37%.

Larsson H1, Andershed H, Lichtenstein P. (2006)
A genetic factor explains most of the variation in the psychopathic personality.
"1,090 monozygotic and dizygotic twin pairs, aged 16-17 years. Results showed a strong genetic influence behind the higher order "psychopathic personality" factor, underpinned by the three psychopathic personality dimensions."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16737387
Senast redigerad av develi 2018-10-24 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in