2018-10-23, 14:31
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte nödvändigvis blir, kan också vara ÄR (mentalt dysfunktionell)

Japp, med tillägget att "falsk" också kan betyda "förvrängning".

inträder inte det mentalt dysfunktionella tillståndet när pådyvlandet utförs?
Citera
2018-10-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Visst finns det personer med konstiga föreställningar, inte minst i politiken, men det känns inte helt korrekt att bedöma "vanföreställningar" som sjukdom:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vanf%C3%B6rest%C3%A4llningssyndrom

Det är en åsikt att det finns en korrekt konsensusnorm och att allt utanför är sjukt. Denna uppfattning är snarare en sort samhällets trafikregel eller ordningsregel.

Jag känner mig inte det minsta sjuk av att uppfatta Guds makt eller av att tro på Jesus budskap. Men jag inser att jag stör ordningen och att det finns behov av att placera mig i ett fack.
Om jag uppfattar Guds makt och tror att jag ska mörda folk, på order av Gud, är jag då ”mer sjuk” än den som upplever helt andra budskap från Gud?
Att jag är en fara förstår jag, och ska tas bort från samhället.
Man kan alltså säga såhär, det är helt ok att ha vanföreställningar så länge man inte påverkar någon negativt, inklusive sig själv.
Citera
2018-10-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, det tog inte jag upp. Det var Rantaplan som påstod att jag här "har hamnat i clinch med dom mest drivna ateisterna i Sverige😊", och jag invände mot det. Verkar iofs ganska OT.
Ok, trodde det var du som nämnde hög standard. Sorry ...
Citera
2018-10-23, 14:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visst finns det personer med konstiga föreställningar, inte minst i politiken, men det känns inte helt korrekt att bedöma "vanföreställningar" som sjukdom:

Håller med dig. Mental dysfunktionalitet är en bättra beteckning.

Citat:
Det är en åsikt att det finns en korrekt konsensusnorm och att allt utanför är sjukt. Denna uppfattning är snarare en sort samhällets trafikregel eller ordningsregel.

Vilket dock inte är det min tes rör sig om. (1)

Citat:
Jag känner mig inte det minsta sjuk av att uppfatta Guds makt eller av att tro på Jesus budskap.

Naturligvis inte. Tro som stannar på trosplanhalvan är legitim.

Citat:
Men jag inser att jag stör ordningen och att det finns behov av att placera mig i ett fack.

Se (1).
Citera
2018-10-23, 14:37
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
ELLER så rör det sig om användandet av en precis och specifik nomenklatur med syftet att motverka demagogiska excesser ... presenterade av pådyvlande teister som inte kan belägga sitt pådyvlande med fakta.

uttrycket pådyvlande är alltför tvetydigt att användas i "specifik nomenklatur"
Citera
2018-10-23, 14:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
inträder inte det mentalt dysfunktionella tillståndet när pådyvlandet utförs?

Inte alltid. Iblant kan en redan existerande mental dysfunktionalitet vara orsaken till pådyvlande.
Citera
2018-10-23, 14:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
uttrycket pådyvlande är alltför tvetydigt att användas i "specifik nomenklatur"

Det dugar för den kategori-klassificering jag avser.
Citera
2018-10-23, 15:07
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Inte alltid. Iblant kan en redan existerande mental dysfunktionalitet vara orsaken till pådyvlande.

så hur tillförlitlig är tesen om korrelationseffekten inte är absolut?
Citera
2018-10-23, 15:08
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Det dugar för den kategori-klassificering jag avser.

anade det..
Citera
2018-10-23, 16:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vilken "riktig" psykiatri refererar du till?
T ex sånt här från min förra länk
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/070674370905400502
från The Canadian Journal of Psychiatry
med den vetenskapliga artikeln
Research on Religion, Spirituality, and Mental Health: A Review av Harold G Koenig, MD.

Vad annars? Dina egna amatörteorier? Dvs DINA egna förvrängda fakta?
Citera
2018-10-23, 17:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om jag uppfattar Guds makt och tror att jag ska mörda folk, på order av Gud, är jag då ”mer sjuk” än den som upplever helt andra budskap från Gud?
Att jag är en fara förstår jag, och ska tas bort från samhället.
Man kan alltså säga såhär, det är helt ok att ha vanföreställningar så länge man inte påverkar någon negativt, inklusive sig själv.
Ja om man har föreställningen att Gud vill att man ska döda någon så är man förstås en fara för omgivningen. Jag uppfattar Guds makt så att man dör i den sekund han låter det ske, vare sig man tror på Gud eller inte. Tror man på Gud så följer man Guds tio bud, t.ex. du ska inte döda.
Citera
2018-10-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ja om man har föreställningen att Gud vill att man ska döda någon så är man förstås en fara för omgivningen. Jag uppfattar Guds makt så att man dör i den sekund han låter det ske, vare sig man tror på Gud eller inte. Tror man på Gud så följer man Guds tio bud, t.ex. du ska inte döda.
Beror nog på vilken Gud man anser sig ha kontakt med.
Är det mer, mindre eller lika ”sjukt” att påstå sig ha kontakt med Oden eller den kristna guden?
Vad skulle en läkare säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in