2018-10-23, 11:41
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
jag uppfattar att kontentan av din tes och förklaring/definition,
innebär att en individ blir mentalt dysfunktionell om/när följande kriterier uppfylls;

1. använder pådyvlande metod
och
2. budskapet är falskt

är det korrekt uppfattat?
Det är nog så det är tänkt, i den mån det är tänkt öht. Men det som menas egentligen är nog bara:

"Mentalt dysfunktionell" = stå på sig ("pådyvla") om en åsikt som inte Bågo håller med om ("falskt").
Citera
2018-10-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kanske inte det heller. Men är de mentalsjuka? Det är ju det som är Topic HÄR, med hemmagjorda crackpotargument med noll koll på riktig psykiatri.
Nej, det tycker jag inte överlag.
Men om vi tar upp ”hög standard”, som du gjorde, då kanske svaret blir annorlunda.
Citera
2018-10-23, 12:34
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Det är nog så det är tänkt, i den mån det är tänkt öht. Men det som menas egentligen är nog bara:

"Mentalt dysfunktionell" = stå på sig ("pådyvla") om en åsikt som inte Bågo håller med om ("falskt").

jomenvisst,
och med lite auktoritär akademisk ord-fernissa låter det snyggare..
Citera
2018-10-23, 12:38
Medlem
Frågan är hur kliniskt vi ska se på användandet av ordet ”mentalsjukdom”?
Hur ska religiösa som har vanföreställningar betecknas?
Är det skillnad på att prata med Gud, spöken eller tomtar?
Citera
2018-10-23, 13:15
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

eftersom att många lever i och av ”världen” och inte av Jesus behövs beteckningar för att kunna få hävda sin otro gent emot de som tror, detta för att kunna försvara sig som ateist och anse att religiösa har en mentalsjukdom. Problemet är bara att inte alla är beredda, vill eller kan ta emot sanningen som den är, därmed sker stor splittring, både hos ateister och religiösa och den ene anklagar den andre och det blir bara ett stort, mörkt töcken över det hela. De som däremot har valt att leva efter sanningen - Jesus, är beredda att bli bespottade och placerade i fack av människorna eftersom det ger vinst i himmelriket. Vi tänker inte på världen och dess normer och system, utan har vår tro rotad i Kristus, som själv säger: ”mitt rike är inte av denna världen” - så själva frågan spelar ingen roll, för ingen troende bryr sig, och ateisterna måste ju hävda sin otro genom smarta diagnoser på troende, så att de kan känna sig trygga, när de i själva verket är de själva som lever i illusion och villfarelse.
Citera
2018-10-23, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
eftersom att många lever i och av ”världen” och inte av Jesus behövs beteckningar för att kunna få hävda sin otro gent emot de som tror, detta för att kunna försvara sig som ateist och anse att religiösa har en mentalsjukdom. Problemet är bara att inte alla är beredda, vill eller kan ta emot sanningen som den är, därmed sker stor splittring, både hos ateister och religiösa och den ene anklagar den andre och det blir bara ett stort, mörkt töcken över det hela. De som däremot har valt att leva efter sanningen - Jesus, är beredda att bli bespottade och placerade i fack av människorna eftersom det ger vinst i himmelriket. Vi tänker inte på världen och dess normer och system, utan har vår tro rotad i Kristus, som själv säger: ”mitt rike är inte av denna världen” - så själva frågan spelar ingen roll, för ingen troende bryr sig, och ateisterna måste ju hävda sin otro genom smarta diagnoser på troende, så att de kan känna sig trygga, när de i själva verket är de själva som lever i illusion och villfarelse.
Det ska gå ganska långt innan jag använder ordet ”mentalsjuk” om någon.
Däremot har jag inga problem med att ta emot sanning, och då menar jag demonstrerbar sanning.
Sanning som kräver tro (faith) kan jag inte tro på, samt att det kan leda till många osanningar.
Det finns nog inget man inte kan tro på om tro (faith) är belägget. Alltså är det värdelöst.
Citera
2018-10-23, 13:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Visst finns det personer med konstiga föreställningar, inte minst i politiken, men det känns inte helt korrekt att bedöma "vanföreställningar" som sjukdom:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vanf%C3%B6rest%C3%A4llningssyndrom

Det är en åsikt att det finns en korrekt konsensusnorm och att allt utanför är sjukt. Denna uppfattning är snarare en sort samhällets trafikregel eller ordningsregel.

Jag känner mig inte det minsta sjuk av att uppfatta Guds makt eller av att tro på Jesus budskap. Men jag inser att jag stör ordningen och att det finns behov av att placera mig i ett fack.
Citera
2018-10-23, 14:13
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nej, det tycker jag inte överlag.
Men om vi tar upp ”hög standard”, som du gjorde, då kanske svaret blir annorlunda.
Nej, det tog inte jag upp. Det var Rantaplan som påstod att jag här "har hamnat i clinch med dom mest drivna ateisterna i Sverige😊", och jag invände mot det. Verkar iofs ganska OT.
Citera
2018-10-23, 14:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
jag uppfattar att kontentan av din tes och förklaring/definition,
innebär att en individ blir mentalt dysfunktionell om/när följande kriterier uppfylls;

Inte nödvändigvis blir, kan också vara ÄR (mentalt dysfunktionell)

Citat:
1. använder pådyvlande metod
och
2. budskapet är falskt

är det korrekt uppfattat?

Japp, med tillägget att "falsk" också kan betyda "förvrängning".
Citera
2018-10-23, 14:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kanske inte det heller. Men är de mentalsjuka? Det är ju det som är Topic HÄR, med hemmagjorda crackpotargument med noll koll på riktig psykiatri.

Vilken "riktig" psykiatri refererar du till?
Citera
2018-10-23, 14:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
eftersom att många lever i och av ”världen” och inte av Jesus behövs beteckningar för att kunna få hävda sin otro gent emot de som tror, detta för att kunna försvara sig som ateist och anse att religiösa har en mentalsjukdom.

Enligt min tes är det inte alla religiöse etc, som är mentalt dysfunktionella.

Citat:
Problemet är bara att inte alla är beredda, vill eller kan ta emot sanningen som den är,

Vilken "sanning"? Belägg för en sån på relevant tråd, tack.
Citera
2018-10-23, 14:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
jomenvisst,
och med lite auktoritär akademisk ord-fernissa låter det snyggare..

ELLER så rör det sig om användandet av en precis och specifik nomenklatur med syftet att motverka demagogiska excesser ... presenterade av pådyvlande teister som inte kan belägga sitt pådyvlande med fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in