2018-10-22, 21:29
Medlem
Lite märkligt ändå att först Dagen och sen SR P4 Jönköpings nyheter rapporterar om fallet - fast de egentligen inte säger något nytt.. Frågan man kan ställa sig då är: Är de inne på tråden och läser? Sammanträffandet är för bra för att vara en slump.
Jag hörde bara på radio Jönköping, så jag vet inte om det togs upp på andra lokala nyhetssändningar.
Citera
2018-10-22, 21:43
Medlem
PeterNosters avatar
Vilket antiklimax!!!!

"Denna dagen intet liv"
Skulle egentligen varit till sommarstugan idag.
Tack TinnaNinna för att jag slapp det.
Citera
2018-10-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilket antiklimax!!!!

"Denna dagen intet liv"
Skulle egentligen varit till sommarstugan idag.
Tack TinnaNinna för att jag slapp det.

Du hängde hos Örebro TR i stället .....?
Citera
2018-10-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbriella
Lite märkligt ändå att först Dagen och sen SR P4 Jönköpings nyheter rapporterar om fallet - fast de egentligen inte säger något nytt.. Frågan man kan ställa sig då är: Är de inne på tråden och läser? Sammanträffandet är för bra för att vara en slump.
Jag hörde bara på radio Jönköping, så jag vet inte om det togs upp på andra lokala nyhetssändningar.

De är säkert inne ibland och sonderar. Det kan ju droppa in tips som går att följa upp.
Citera
2018-10-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
[..]
Det går alldeles utmärkt att ringa också. TR kräver ingenting för att lämna uppgifter. Varför ringer ingen av er som tror på denna bluff? Ring vetja. Troll.
Bra idé att ringa och kanske få bekräftelse på att man blivit trollad? Kan tänka mig att kanslisterna på Örebro TR har kunnat skratta gott åt en del samtal och haft lite att prata om på lunchrasten.

OnT: Upprepar här nedan en fråga.

Är det en gängse uppfattning bland trådens följare att SD fr o m idag kommit närmare ett livstidsstraff?

Vad ledde den s k "22e-oktober-rörelsen" till?
Klarhet?
Förvirring?
Citera
2018-10-22, 22:21
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tror också att det är ÅK som avgör det, däremot så har en stjärna här
i tråden ett flertal gånger beskyllt mig för å skrivit motsatsen utan att ha lyckats
bevisa det.

Har man förhandling om åtalsförlängning för någon som bara är skäligen
misstänkt och ute å ränner, jag vet inte.
Tycker det skulle gå på tvärs med att ÅK bestämmer ensam
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske om man har en som är skäligen misstänkt och fallet inte är ett spaningsmord ännu?
Har ingen aning, men tänker att det är belastande för en person att vara skäligen misstänkt och att man som åklagare behöver visa att utredningen går framåt.

Inget jag vet, bara spekulerar (och undrar).

Är inte en åtalsförlängning de där 1-2 veckorna som åklagaren kan be om för att hinna klart åtalet? Själva förundersökningen har ju annars ingen deadline om ingen är häktad, de får pågå tills brottet preskriberas (mord preskriberas dock aldrig). Enda kravet, om jag har förstått RB rätt, är att förundersökningen ska drivas så snabbt som omständigheterna tillåter och på ett sätt så ingen utsätts för misstankar i onödan. Tolkar det som att utredningen får rulla på bäst den vill så länge det finns skäl.

Tror dock inte 5 månader anses länge för ett mordfall, däremot är det ju lång tid att ha en mgm stå still på den lägre misstankegraden. Tänker att åklagaren kanske också sitter i en rävsax här; hon får väl varken höja till sannolika eller åtala honom utan mer bevis, men hon får inte heller avskriva honom med de bevis som finns. Känns onekligen som det är dags att vågen tippar över åt något håll nu. Well, helst igår.
Citera
2018-10-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Är inte en åtalsförlängning de där 1-2 veckorna som åklagaren kan be om för att hinna klart åtalet? Själva förundersökningen har ju annars ingen deadline om ingen är häktad, de får pågå tills brottet preskriberas (mord preskriberas dock aldrig). Enda kravet, om jag har förstått RB rätt, är att förundersökningen ska drivas så snabbt som omständigheterna tillåter och på ett sätt så ingen utsätts för misstankar i onödan. Tolkar det som att utredningen får rulla på bäst den vill så länge det finns skäl.

Tror dock inte 5 månader anses länge för ett mordfall, däremot är det ju lång tid att ha en mgm stå still på den lägre misstankegraden. Tänker att åklagaren kanske också sitter i en rävsax här; hon får väl varken höja till sannolika eller åtala honom utan mer bevis, men hon får inte heller avskriva honom med de bevis som finns. Känns onekligen som det är dags att vågen tippar över åt något håll nu. Well, helst igår.
Nej, Det s.k Spekerödsmordet är ett exempel på hur lång tid det kan ta. I det fallet hittades inte mordoffret förrän efter 2 år. Det krävdes sedan 3 rättegångar innan man fick en fällande dom. Så.... gm som mördade LW kan nog få svettas och sova oroligt lång tid framöver.
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-10-22 kl. 22:54.
Citera
2018-10-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Bra idé att ringa och kanske få bekräftelse på att man blivit trollad? Kan tänka mig att kanslisterna på Örebro TR har kunnat skratta gott åt en del samtal och haft lite att prata om på lunchrasten.

OnT: Upprepar här nedan en fråga.

Är det en gängse uppfattning bland trådens följare att SD fr o m idag kommit närmare ett livstidsstraff?

Vad ledde den s k "22e-oktober-rörelsen" till?
Klarhet?
Förvirring?
Har följt denna tråd från dag ett och kan inte erinra mig om att någon hitintills påstått att han idag skulle vara närmare ett livstidsstraff än han var igår..Var har du fått det ifrån?
Citera
2018-10-22, 23:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tänker att åklagaren kanske också sitter i en rävsax här; hon får väl varken höja till sannolika eller åtala honom utan mer bevis, men hon får inte heller avskriva honom med de bevis som finns.
Nja, det är väl helt upp till åklagaren nu att avgöra om hon vill avskriva honom från utredningen. Vem skulle kunna hindra henne menar du? Polisen verkar i alla fall inte ha några invändningar:

Sedan vet jag inte om man brukar prata om bevis i sådana här sammanhang. Det som fanns var väl ett par omständigheter som gjorde att han blev misstänkt.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-22 kl. 23:06.
Citera
2018-10-22, 23:12
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Har följt denna tråd från dag ett och kan inte erinra mig om att någon hitintills påstått att han idag skulle vara närmare ett livstidsstraff än han var igår..Var har du fått det ifrån?

Samma här.
Även jag undrar hur den frågeställningen har uppkommit?
Citera
2018-10-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, det är väl helt upp till åklagaren nu att avgöra om hon vill avskriva honom från utredningen. Vem skulle kunna hindra henne menar du? Polisen verkar i alla fall inte ha några invändningar:

Sedan vet jag inte om man brukar prata om bevis i sådana här sammanhang. Det som fanns var väl ett par omständigheter som gjorde att han blev misstänkt.

Tror ganska säkert att MN menade att SD avskrivs som skäligen misstänkt, men kvarstår i utredningen. För att avskriva honom, så måste det finnas bevis att SD inte kan ha någon del med mordet att göra. Med SD:s erkännande att han var i området vid den tidpunkten, utan alibi och med den utmålade motivbilden blir han svår att avskriva som skäligen i dagsläget. Måste nog till bevis som talar mer mot en annan GM.
Citera
2018-10-22, 23:24
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Nej, Det s.k Spekerödsmordet är ett exempel på hur lång tid det kan ta. I det fallet hittades inte mordoffret förrän efter 2 år. Det krävdes sedan 3 rättegångar innan man fick en fällande dom. Så.... gm som mördade LW kan nog få svettas och sova oroligt lång tid framöver.

Jag är tyvärr alldeles för dåligt påläst i ämnet för att kunna bidra med något konkret. Men jag har en fråga till er båda:
För mig låter ModestyBlaisers inlägg rätt och riktigt, men sedan börjar brus-nilssons svar med ett ”nej” vilket förvirrar mig.
Kan ni hjälpa mig att råda bot på min förvirring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in