Citat:
Ursprungligen postat av
nevada03
Aha, tackar för svaret. Vet du hur en sådan utbildning skiljer sig jämfört med vanlig gmu, förutom den kortare tiden då?
Är det äldre personer där?
Kan tyvärr inte svara på hur åldersfördelningen ser ut. Var själv kvalificerad mot den utbildningen på grund av ett lågt värde hos läkaren, trots fina värden i övrigt drog en ganska oväsentlig del hos läkaren ner mig. Valde då att avböja erbjudandet då jag ville mönstra mot heltidsanställning, vilket fick mig till situationen att antingen skaffa läkarintyg och mönstra om efter 18 månader eller skippa värnplikten.
Så som jag har förstått det är gmu:n nästintill lika var man än gör den, då det handlar om de mest grundläggande militärkunskaperna, och detta lärs ut lika. Men efter dessa tre månader går man mot en befattningsutbildning och denna kommer skilja sig åt. Jag tror säkert att skyttesoldat mot hemvärnet är en bra utbildning och det kommer säkert finnas drivna personer där men som har andra planer i livet efter slutförd utbildning, det kommer kanske inte knyta samma band som en 9-12 månaders utbildning. Jag vet inte heller hur fortsatta karriärsmöjligheter ser ut efter en genomförd utbildning mot hemvärnet, om man nu skulle bli sugen på en karriär inom försvaret. Detta finns det säkert andra här som kan besvara bättre på än mig.