2018-10-19, 17:10
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkyRaider
Får man skjuta skarpa skott med granatgevär gustav eller är det bara övningsammunition som gäller?

Det kan man aldrig veta beroende på så många faktorer men nog skjuts det väl några skarpa spränggranater. Kan bli många också beroende på förband, ekonomi mm.
Citera
2018-10-19, 17:45
Medlem
HighKingOfNoldors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theyarekillingus
Fyfan nu har man varit inryckt i en månad.
Kan bara säga Försvarsmakten är helt genomdränkt med hbqt och mångkultur propaganda.
Seminarier om jämställdhet och det tramset helatiden.

På rekrytnivå är det hyfsat okej men förutom det så fullt med propaganda.

8 månader kvar...får se om man överlever hjärntvätten.

Var gör du din GU? Jag har inte alls samma upplevelse. (Amf1)
Citera
2018-10-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Det är precis vad jag själv har undrat över. Jag kommer förmodligen att sluta med läkemedlet så småningom, men som sagt så är ju grejen också om de skulle ringa till min nuvarande arbetsgivare och/eller begära ut handlingar från psykiatrin. Anledningen till att jag har ställt frågor om allt detta är väl mest för att förvissa mig om, eller kanske snarare få bekräftat, att jag inte skulle kunna ta mig in i FM via GU, så att jag slipper ångra att jag inte ens försökte. Däremot har vi ju GU-F och Hv (när jag slutat med läkemedlet), som visserligen känns som ett magert alternativ då jag vill vara anställd och jobba i FM, men det är ju mer än inget.

Det var bara ifall du ville läsa, men du verkar ju ha koll.

Enligt mig så borde du vänta att söka in tills du är frisk förklarad. Psykisk obalans går inte ihop med militärt yrke.
Citera
2018-10-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beerswe
Enligt mig så borde du vänta att söka in tills du är frisk förklarad. Psykisk obalans går inte ihop med militärt yrke.

Det förstår jag att det inte gör.
Citera
2018-10-22, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanz34
Kan det vara LG med Kapten PK du råkat ut för?
Ska inte avslöja för mycket men det är en fucking faggot. Helt sjukt vilken kanonmat de utbildar. Förstår ej hur detta kan kallas för militär när man blir utbildad till genusvetare ist för en mördare.
Citera
2018-10-22, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Det förstår jag att det inte gör.
Det är många uppgifter som kräver att man är psykiskt stabil. Många chokear på stressmoment.
Citera
2018-10-28, 15:53
Medlem
Kollade de starterna nu i januari. Då står det total utbildningstid 4 månader? T.ex som skyttesoldat.
Är det bara 4 månader då och varför är dessa kortare än de vanliga 9-10 månader?
Citera
2018-10-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevada03
Kollade de starterna nu i januari. Då står det total utbildningstid 4 månader? T.ex som skyttesoldat.
Är det bara 4 månader då och varför är dessa kortare än de vanliga 9-10 månader?
Det är skyttesoldat mot hemvärnet vilket har en kortare utbildningstid.
Citera
2018-10-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mossbergdenyngre
Det är skyttesoldat mot hemvärnet vilket har en kortare utbildningstid.
Aha, tackar för svaret. Vet du hur en sådan utbildning skiljer sig jämfört med vanlig gmu, förutom den kortare tiden då?
Är det äldre personer där?
Senast redigerad av nevada03 2018-10-28 kl. 19:13.
Citera
2018-10-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevada03
Aha, tackar för svaret. Vet du hur en sådan utbildning skiljer sig jämfört med vanlig gmu, förutom den kortare tiden då?
Är det äldre personer där?
Kan tyvärr inte svara på hur åldersfördelningen ser ut. Var själv kvalificerad mot den utbildningen på grund av ett lågt värde hos läkaren, trots fina värden i övrigt drog en ganska oväsentlig del hos läkaren ner mig. Valde då att avböja erbjudandet då jag ville mönstra mot heltidsanställning, vilket fick mig till situationen att antingen skaffa läkarintyg och mönstra om efter 18 månader eller skippa värnplikten.

Så som jag har förstått det är gmu:n nästintill lika var man än gör den, då det handlar om de mest grundläggande militärkunskaperna, och detta lärs ut lika. Men efter dessa tre månader går man mot en befattningsutbildning och denna kommer skilja sig åt. Jag tror säkert att skyttesoldat mot hemvärnet är en bra utbildning och det kommer säkert finnas drivna personer där men som har andra planer i livet efter slutförd utbildning, det kommer kanske inte knyta samma band som en 9-12 månaders utbildning. Jag vet inte heller hur fortsatta karriärsmöjligheter ser ut efter en genomförd utbildning mot hemvärnet, om man nu skulle bli sugen på en karriär inom försvaret. Detta finns det säkert andra här som kan besvara bättre på än mig.
Senast redigerad av Mossbergdenyngre 2018-10-28 kl. 19:38.
Citera
2018-10-29, 05:58
Medlem
kraucers avatar
Förtydligande för er som skriver i tråden, gmu existerar inte längre. Det är plikt som gäller nu. Blir du inte kallad till mönstring så kan man alltid söka sig till hemvärnet.
Citera
2018-10-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraucer
Förtydligande för er som skriver i tråden, gmu existerar inte längre. Det är plikt som gäller nu. Blir du inte kallad till mönstring så kan man alltid söka sig till hemvärnet.

GMU existerar, det är de tre första månaderna på utbildningen. Därefter kommer befattningsutbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in