Citat:
Ursprungligen postat av
trumnel
de verkar som att du har koll. jo men klart man undrar lite, skulle ta emot i själen om man blev kuggad pga CV't. borde jag fortsatt jobba med det man är utbildad till? ja förmodligen då hade jag iaf inte haft så stort gap i CV't, men tröttnade och ville testa på något nytt, det är väl inget konstigt att säga så till psykologen? ska nog inte tänka och istället åka dit och göra d bästa av situationen. jag e hungrig efter ett jobb hehe, hade varit schyst att jobba inom fm.
Absolut det förstår jag mycket väl.
Det är viktigt att särskilja Försvarsmakten och Rekryteringsmyndigheten. Dessa är två olika verksamhet/myndigheter och har två olika kravbilder. Att du har ett stort gap i ditt cv kommer inte ha någon större betydelse, så länge du kan diskutera detta utifrån en positiv syn, var ödmjuk och visa på att du har båda fötterna på jorden.
Exempelvis är det vanligt att de försöker dra negativa aspekter till skilsmässobarn, att dem på något sätt skall vara mer sårbara och påverkansbara, men talar du istället för att det har varit positivt för dig, att du började ta mer ansvar under denna tiden och att du mognade som person så är det bra.
En annan punkt kan vara om du var ensam eller mobbad i skolan. Detta kan då tydas på dem, att de kan leda till psykisk ohälsa, vilket är negativt. Lyfter du istället att du var väldigt studiemotiverad och hade vänner utanför skolan samt inte lät dig bli påverkad av mobbarna utan att du växte som person istället, har du visat ett positiv sida, istället för den negativa.
Du kommer få många frågor hos psykologen, vissa konstiga, andra provocerande. Visa att du är en individ med fötterna på jorden, socialt kompetent, ödmjuk och trevlig, positivt tänkande och ser händelser i ditt liv som lärdomar etc etc, så kommer det inte vara några bekymmer! Försök vara så ärlig som möjligt för att samtalet skall komma normalt, kommer det upp saker du inte vill svara på försök ge ett så bra och utvecklande svar som möjligt! Det kommer gå bra, det liknar en vanlig arbetsintervju! Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av
W.S.
Från en annan tråd, ang. att de pratar eller inte pratar med referenserna på CV:t.
https://www.forsvarsmakten.se/siteas...provn-2017.pdf
Detta handlar visserligen om säkerhetsprövningen, och inte för att jag misstror AllarN, men vad säger du om saken?
Gick dessvärre inte att klicka på länken, försök uppdatera den!
Ja det finns olika sorters säkerhetsprövningar, uppdelade i tre olika säkerhetsklasser. Och för att knyta ann detta till den röda tråden gällande mönstringen (vilket jag antar är det vi diskuterar kring) så gäller inte riktigt samma säkerhetsklassning. Detta blir relevant när man väl tar anställning i försvarsmakten alt under sin GU, inte vid mönstringen. Men du kommer att Säkerhetsprövas hos rekryteringsmyndigheten,det är bland annat detta psykologen lägger vikt.
"Säkerhetsprövning ska göras innan en person deltar i verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet eller är viktig till skydd mot terrorism. Prövningen ska klarlägga om personen är lämplig, det vill säga lojal och pålitlig ur säkerhetssynpunkt. Det är berörd myndighet som är ansvarig för prövningen, det vill säga den myndighet som ska anställa eller anlita personen i fråga."
http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning.html
http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning/sakerhetsklass.html
När du tar anställning vid försvarsmakten så är det troligt att din nya arbetsgivare ringer tidigare referenser för att få en bättre bild av dig. Men vid mönstringen vidhåller jag det jag skrivit i tidigare kommentar.
Citat:
Ursprungligen postat av
trumnel
gäller nog bara om man ska jobba med underrättelse..men kan ha fel
Nej det gäller vid all verksamhet vid försvarsmakten. Beroende på vad du arbetar med, vilka du arbetare med, vart du arbetare etc så har du olika säkerhetsklassningar. Det är alltså inte bara underrättelse utan det gäller hela försvarsmakten, vissa delar har tyngre sekretess än andra, men det säger sig själv, exempelvis om du jämför hemvärnet med ett säkförband.