2018-02-25, 14:05
Medlem
Någon som vet hur dom mäter cykeltestet ? Jag har kollat runt och vissa säger att dom ökar 1 watt per sekund och då får man cykla mellan 60-75 sekunder per nivå beroende på hur mycket man väger. För att få reda på hur mycket watt man ska cykla med under uppvärmningen skulle man ta 1.5 x kroppsvikt. När man hade cyklat uppvärmingen som är 5 minuter så låg man på nivå 2.

Eftersom jag har gjort cykeltestet förut och ska göra om det i april så räknade jag på mitt gamla resultat, och då stämmer det inte om man får cykla mellan 60-75 sekunder per nivå. Jag satt och räknade en stund och kom fram till det här. Jag fick 3.4 watt/kg = 5 när jag cykla sist och som ni ser stämmer det med tabellen.

241 watt = resultat 5 (mönstring november 2016)

1.5 watt X kroppsvikt = 106watt(71kg, 45 sec per nivå)
nivå 2 = 106W = 1.4 watt/kg
nivå 3 = 151W = 2.1 watt/kg
nivå 4 = 196W = 2.7 watt/kg
nivå 5 = 241W = 3.4 watt/kg
nivå 6 = 286W = 4 watt/kg
nivå 7 = 331W = 4.6 watt/kg
nivå 8 = 376W = 5.2 watt/kg
nivå 9 = 421W = 5.9 watt/kg
Citera
2018-02-25, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumnel
de verkar som att du har koll. jo men klart man undrar lite, skulle ta emot i själen om man blev kuggad pga CV't. borde jag fortsatt jobba med det man är utbildad till? ja förmodligen då hade jag iaf inte haft så stort gap i CV't, men tröttnade och ville testa på något nytt, det är väl inget konstigt att säga så till psykologen? ska nog inte tänka och istället åka dit och göra d bästa av situationen. jag e hungrig efter ett jobb hehe, hade varit schyst att jobba inom fm.

Absolut det förstår jag mycket väl.
Det är viktigt att särskilja Försvarsmakten och Rekryteringsmyndigheten. Dessa är två olika verksamhet/myndigheter och har två olika kravbilder. Att du har ett stort gap i ditt cv kommer inte ha någon större betydelse, så länge du kan diskutera detta utifrån en positiv syn, var ödmjuk och visa på att du har båda fötterna på jorden.

Exempelvis är det vanligt att de försöker dra negativa aspekter till skilsmässobarn, att dem på något sätt skall vara mer sårbara och påverkansbara, men talar du istället för att det har varit positivt för dig, att du började ta mer ansvar under denna tiden och att du mognade som person så är det bra.

En annan punkt kan vara om du var ensam eller mobbad i skolan. Detta kan då tydas på dem, att de kan leda till psykisk ohälsa, vilket är negativt. Lyfter du istället att du var väldigt studiemotiverad och hade vänner utanför skolan samt inte lät dig bli påverkad av mobbarna utan att du växte som person istället, har du visat ett positiv sida, istället för den negativa.

Du kommer få många frågor hos psykologen, vissa konstiga, andra provocerande. Visa att du är en individ med fötterna på jorden, socialt kompetent, ödmjuk och trevlig, positivt tänkande och ser händelser i ditt liv som lärdomar etc etc, så kommer det inte vara några bekymmer! Försök vara så ärlig som möjligt för att samtalet skall komma normalt, kommer det upp saker du inte vill svara på försök ge ett så bra och utvecklande svar som möjligt! Det kommer gå bra, det liknar en vanlig arbetsintervju! Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Från en annan tråd, ang. att de pratar eller inte pratar med referenserna på CV:t.
https://www.forsvarsmakten.se/siteas...provn-2017.pdf

Detta handlar visserligen om säkerhetsprövningen, och inte för att jag misstror AllarN, men vad säger du om saken?

Gick dessvärre inte att klicka på länken, försök uppdatera den!
Ja det finns olika sorters säkerhetsprövningar, uppdelade i tre olika säkerhetsklasser. Och för att knyta ann detta till den röda tråden gällande mönstringen (vilket jag antar är det vi diskuterar kring) så gäller inte riktigt samma säkerhetsklassning. Detta blir relevant när man väl tar anställning i försvarsmakten alt under sin GU, inte vid mönstringen. Men du kommer att Säkerhetsprövas hos rekryteringsmyndigheten,det är bland annat detta psykologen lägger vikt.

"Säkerhetsprövning ska göras innan en person deltar i verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet eller är viktig till skydd mot terrorism. Prövningen ska klarlägga om personen är lämplig, det vill säga lojal och pålitlig ur säkerhetssynpunkt. Det är berörd myndighet som är ansvarig för prövningen, det vill säga den myndighet som ska anställa eller anlita personen i fråga."

http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning.html
http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning/sakerhetsklass.html

När du tar anställning vid försvarsmakten så är det troligt att din nya arbetsgivare ringer tidigare referenser för att få en bättre bild av dig. Men vid mönstringen vidhåller jag det jag skrivit i tidigare kommentar.

Citat:
gäller nog bara om man ska jobba med underrättelse..men kan ha fel

Nej det gäller vid all verksamhet vid försvarsmakten. Beroende på vad du arbetar med, vilka du arbetare med, vart du arbetare etc så har du olika säkerhetsklassningar. Det är alltså inte bara underrättelse utan det gäller hela försvarsmakten, vissa delar har tyngre sekretess än andra, men det säger sig själv, exempelvis om du jämför hemvärnet med ett säkförband.
Citera
2018-02-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen
Absolut det förstår jag mycket väl.
Det är viktigt att särskilja Försvarsmakten och Rekryteringsmyndigheten. Dessa är två olika verksamhet/myndigheter och har två olika kravbilder. Att du har ett stort gap i ditt cv kommer inte ha någon större betydelse, så länge du kan diskutera detta utifrån en positiv syn, var ödmjuk och visa på att du har båda fötterna på jorden.

Exempelvis är det vanligt att de försöker dra negativa aspekter till skilsmässobarn, att dem på något sätt skall vara mer sårbara och påverkansbara, men talar du istället för att det har varit positivt för dig, att du började ta mer ansvar under denna tiden och att du mognade som person så är det bra.

En annan punkt kan vara om du var ensam eller mobbad i skolan. Detta kan då tydas på dem, att de kan leda till psykisk ohälsa, vilket är negativt. Lyfter du istället att du var väldigt studiemotiverad och hade vänner utanför skolan samt inte lät dig bli påverkad av mobbarna utan att du växte som person istället, har du visat ett positiv sida, istället för den negativa.

Du kommer få många frågor hos psykologen, vissa konstiga, andra provocerande. Visa att du är en individ med fötterna på jorden, socialt kompetent, ödmjuk och trevlig, positivt tänkande och ser händelser i ditt liv som lärdomar etc etc, så kommer det inte vara några bekymmer! Försök vara så ärlig som möjligt för att samtalet skall komma normalt, kommer det upp saker du inte vill svara på försök ge ett så bra och utvecklande svar som möjligt! Det kommer gå bra, det liknar en vanlig arbetsintervju! Lycka till!

Ja det finns olika sorters säkerhetsprövningar, uppdelade i tre olika säkerhetsklasser. Och för att knyta ann detta till den röda tråden gällande mönstringen (vilket jag antar är det vi diskuterar kring) så gäller inte riktigt samma säkerhetsklassning. Detta blir relevant när man väl tar anställning i försvarsmakten alt under sin GU, inte vid mönstringen. Men du kommer att Säkerhetsprövas hos rekryteringsmyndigheten,det är bland annat detta psykologen lägger vikt.

"Säkerhetsprövning ska göras innan en person deltar i verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet eller är viktig till skydd mot terrorism. Prövningen ska klarlägga om personen är lämplig, det vill säga lojal och pålitlig ur säkerhetssynpunkt. Det är berörd myndighet som är ansvarig för prövningen, det vill säga den myndighet som ska anställa eller anlita personen i fråga."

http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning/sakerhetsklass.html

När du tar anställning vid försvarsmakten så är det troligt att din nya arbetsgivare ringer tidigare referenser för att få en bättre bild av dig. Men vid mönstringen vidhåller jag det jag skrivit i tidigare kommentar.

Nej det gäller vid all verksamhet vid försvarsmakten. Beroende på vad du arbetar med, vilka du arbetare med, vart du arbetare etc så har du olika säkerhetsklassningar. Det är alltså inte bara underrättelse utan det gäller hela försvarsmakten, vissa delar har tyngre sekretess än andra, men det säger sig själv, exempelvis om du jämför hemvärnet med ett säkförband.

de låter som mycket att hålla reda på men är nog inte lika illa som de låter. de här med säkerhetsprövningen menar jag. de flyter nog på rätt bra skulle jag tro så länge man inte är med i belastningsregistret..
Citera
2018-02-25, 17:51
Medlem
Citat:
de låter som mycket att hålla reda på men är nog inte lika illa som de låter. de här med säkerhetsprövningen menar jag. de flyter nog på rätt bra skulle jag tro så länge man inte är med i belastningsregistret..
Det är inte mycket att hålla reda på, var bara dig själv! Exakt!
Lycka till!
Citera
2018-02-25, 20:31
Medlem
Citat:

Tack för svar! Men är det inte lite märkligt att man gör säkerhetsprövningen först efter påbörjad GU eller vid anställningen? Om det framkommer något vid denna som gör att vederbörande åker ut, så har de ju redan hunnit lägga tid och pengar på personen - i onödan.

Citat:

Då hade det varit kört för mig.

Länken:

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/handbocker/h-sak-sakprovn-2017.pdf
Citera
2018-03-02, 08:40
Medlem
Nästa vecka tisdag-torsdag (6-8 mars) ska det tydligen vara nominering, någon som vet om det är så att de blir antagna som får svar första dagen till exempel och de som inte blivit antagna sista dagen eller är det utspritt under alla dagar?
Citera
2018-03-02, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eit99
Nästa vecka tisdag-torsdag (6-8 mars) ska det tydligen vara nominering, någon som vet om det är så att de blir antagna som får svar första dagen till exempel och de som inte blivit antagna sista dagen eller är det utspritt under alla dagar?
Har faktiskt inte koll men själv så fick jag positivt besked på en torsdag så det kanske är blandat, eller så var det normering mellan torsdag- lördag den gången.
Citera
2018-03-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eit99

Var hos rekryteringsmyndigheten idag och passade på att fråga detta. De kommer att gå igenom varje befattning en efter en och skicka ut svar(positivt eller negativt) allt eftersom de har nomineringen klar för varje befattning. Dvs på tisdagen får kanske de som sökt fordonsförare besked och på fredagen får till exempel ubåtskock besked.
Citera
2018-03-02, 18:17
Medlem
Citat:
Tack för svar! Men är det inte lite märkligt att man gör säkerhetsprövningen först efter påbörjad GU eller vid anställningen? Om det framkommer något vid denna som gör att vederbörande åker ut, så har de ju redan hunnit lägga tid och pengar på personen - i onödan.

Då hade det varit kört för mig.

Länken:

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/handbocker/h-sak-sakprovn-2017.pdf

Nej det tycker jag inte. Varför skall du säkerhetspröva alla individer om "alla" ändå inte kommer att fortsätta inom fm eller inom den klassningen?
Du bli ändå klassad hos pyskologen, och enkäten du fyller i är juridisk så skulle det framkomma att du ljuger, så finns det ändå risk att du åker ut.
Vad skulle framkomma tänker du såfall som inte redan har framkommit? ge mig ett exempel!

Vad och varför hade det varit kört för dig?

Vad vill du ha sagt med länken?
Citera
2018-03-03, 11:00
Medlem
Citat:
Nej det tycker jag inte. Varför skall du säkerhetspröva alla individer om "alla" ändå inte kommer att fortsätta inom fm eller inom den klassningen?
Du bli ändå klassad hos pyskologen, och enkäten du fyller i är juridisk så skulle det framkomma att du ljuger, så finns det ändå risk att du åker ut.

Det där med enkäten kände jag inte till. Tror jag läste att alla som ska delta i militär verksamhet ska säkerhetsprövas, och delta gör man väl under utbildningen.

Citat:
Vad skulle framkomma tänker du såfall som inte redan har framkommit? ge mig ett exempel!

Om de t.ex. ringer och pratar med tidigare arbetsgivare, så kan det ju framkomma att man haft problem på arbetsplatserna ifråga, typ ohälsa av olika slag, sjukskrivningar, att man betett sig illa eller vad som helst, som gör att man inte skulle platsa i FM.

Citat:
Vad och varför hade det varit kört för dig?

På min nuvarande arbetsplats får jag lönebidrag; anpassningen på arbetsplatsen går ut på att jag bara ska göra mitt ordinarie jobb, och inte behöva ta över en annan killes mycket stressigare jobb vid hans ev. frånvaro. De vet också att jag för närvarande tar ett antidepressivt läkemedel, som förhoppningsvis kommer att fasas ut så småningom.

Citat:
Vad vill du ha sagt med länken?

Du bad mig uppdatera den då den inte fungerade.
Citera
2018-03-04, 02:08
Medlem
Citat:
Det där med enkäten kände jag inte till. Tror jag läste att alla som ska delta i militär verksamhet ska säkerhetsprövas, och delta gör man väl under utbildningen.

Är följande enkät alla fyller i vid mönstringen/innan mönstringen.
Finns olika sorters av säkerhetsprövning som nämnt tidigare. Psykologen gör sin form av "prövning" på dig för att se att du är en stabil individ. Beroende på vilket förband du hamnar på, eller gör din GU, har de olika sekretesskrav etc etc.

Citat:
Om de t.ex. ringer och pratar med tidigare arbetsgivare, så kan det ju framkomma att man haft problem på arbetsplatserna ifråga, typ ohälsa av olika slag, sjukskrivningar, att man betett sig illa eller vad som helst, som gör att man inte skulle platsa i FM.

Absolut. Men med antal mönstrande (och ökande antal) så skulle detta vara resurskrävande av rekryteringsmyndigheten, därav enkäten. Där ställs ju bland annat frågor som, har du testat narkotika, har du varit i kontakt med socialen, har du haft problem med din arbetsgivare, sjukskrivningar etc etc, och iochmed att detta är en juridiskt dokument så skall du tala sanning. Konsekvenser därefter om det skulle uppdagas att du förfalskat (ljugit) på enkäten.

Citat:
På min nuvarande arbetsplats får jag lönebidrag; anpassningen på arbetsplatsen går ut på att jag bara ska göra mitt ordinarie jobb, och inte behöva ta över en annan killes mycket stressigare jobb vid hans ev. frånvaro. De vet också att jag för närvarande tar ett antidepressivt läkemedel, som förhoppningsvis kommer att fasas ut så småningom.

Jag tror du kommer få svårt att ta dig in i försvarsmakten iochmed att du tar antidepressivt läkemedel. Så då är frågan vilken ruta du kommer kryssa i på din enkät?.

Citat:
Du bad mig uppdatera den då den inte fungerade.
Absolut, men vad vill du ha sagt med den från början?
Citera
2018-03-05, 12:28
Medlem
Citat:
Jag tror du kommer få svårt att ta dig in i försvarsmakten iochmed att du tar antidepressivt läkemedel. Så då är frågan vilken ruta du kommer kryssa i på din enkät?.

Det är precis vad jag själv har undrat över. Jag kommer förmodligen att sluta med läkemedlet så småningom, men som sagt så är ju grejen också om de skulle ringa till min nuvarande arbetsgivare och/eller begära ut handlingar från psykiatrin. Anledningen till att jag har ställt frågor om allt detta är väl mest för att förvissa mig om, eller kanske snarare få bekräftat, att jag inte skulle kunna ta mig in i FM via GU, så att jag slipper ångra att jag inte ens försökte. Däremot har vi ju GU-F och Hv (när jag slutat med läkemedlet), som visserligen känns som ett magert alternativ då jag vill vara anställd och jobba i FM, men det är ju mer än inget.

Citat:
Absolut, men vad vill du ha sagt med den från början?

Det var bara ifall du ville läsa, men du verkar ju ha koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in