Flashback bygger pepparkakshus!
2018-10-22, 13:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Yes 18m. Jo det är ett långt avstånd i pistolskytte sammanhang, vilket inte är detsamma som att skjuta med ett jaktgevär, särskilt inte under sådana omständigheter.
De förväntas kunna träffa bättre på längre håll.

https://www.pistolskytteforbundet.se...nabbskjutning/
Citera
2018-10-22, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De förväntas kunna träffa bättre på längre håll.

https://www.pistolskytteforbundet.se...nabbskjutning/

Nej.

Precisions delen i polisens kompetensprov innefattar 3 skott under 1 minut som skall avfyras på 20 m.

Jämfört med höjd beredskap och nödvärnsdrag som skall avfyras på 7m under två resp tre sekunder.Då är det fem skott som skall avfyras.

Av 13 skott totalt skall sedan minst 10 vara inom ringen, inget skott får vara utanför tavlan. Upplägget på proven kan skilja sig mellan olika orter.

Tanken med provet är dock att det skall spegla verkliga skjutningar, som ofta sker på närmare håll, runt 5-6 m.

Om polisens vapenträning kunde vara bättre kan absolut diskuteras. Dock är skjutbanebeteende något som har mkt lite med verkliga situationer att göra. Personligen förespråkar jag finländsk modell, som innefattar både nödvärnsdrag, rörelse, vapenväxling, skytte bakom skydd/skyl.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-10-22 kl. 13:38.
Citera
2018-10-22, 13:43
Medlem
Citat:
Det handlar väl om 18 meter och inte alls något långt avstånd...

Citat:
Yes 18m. Jo det är ett långt avstånd i pistolskytte sammanhang, vilket inte är detsamma som att skjuta med ett jaktgevär, särskilt inte under sådana omständigheter.

I videon jag har länkat till tidigare i tråden så snabb skjuter de en Sig Sauer P226 är avståndet till målet ca 2,7m (i filmen säger de att det är 9 feet till målet). Spridningen på träffbilden han får bedömer jag till 40-50cm.

På ett avstånd av 18 m så skulle det mostvara en spring på 2,5 till 3,5 meter. Om vi sedan lägger till stressen som poliser bör ha känt så bör spridningen bli ännu större.
Citera
2018-10-22, 13:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I videon jag har länkat till tidigare i tråden så snabb skjuter de en Sig Sauer P226 är avståndet till målet ca 2,7m (i filmen säger de att det är 9 feet till målet). Spridningen på träffbilden han får bedömer jag till 40-50cm.

På ett avstånd av 18 m så skulle det mostvara en spring på 2,5 till 3,5 meter. Om vi sedan lägger till stressen som poliser bör ha känt så bör spridningen bli ännu större.
Ja, det är nog förklaringen till de många skotten som inte träffat.
Citera
2018-10-22, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd

Också värt att tänka på är att polisens tjänstevapen inte är gjorda för skjutbanan, utan för strid, vilket innebär att funktionalitet och driftsäkerhet får gå före precision.

Som jag sedan så är detta ett avstånd där polisen normalt skjuter PRECISION skytte på.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-10-22 kl. 13:56.
Citera
2018-10-22, 13:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Jag har skjutit med revolver på det avståndet med lågkalibrig övningammunition som används tillsammans med övningspipa. Vi sköt dels på en vanlig luftgevärskulfång (inte helt optimalt eftersom den hade en ram som kunde ge rikoschetter) och dels på en större måltavla. Träffbilden var ungefär 1x1 meter så det var inte många skott som hamnade i kulfången.. Skulle man skjuta mot en människa på det avståndet vi sköt då så skulle kanske var fjärde skott träffa om man tar sig tid att sikta mellan varje avfyrning.
Citera
2018-10-22, 14:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ja, det är nog förklaringen till de många skotten som inte träffat.

Ja, avfyrar man i tät följd så får armmusklerna arbeta och det blir väldigt svårt att hålla pistolen stabilt. Skall man träffa med precision så behöver man flera sekunders paus mellan varje skott. Jag har stor armstyrka och har inget problem att skjuta även med grövre kalibrar, men de kvinnliga poliserna kanske inte har tyngd nog för att hålla emot kraften från en 9 mm pistol.
Citera
2018-10-22, 14:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, avfyrar man i tät följd så får armmusklerna arbeta och det blir väldigt svårt att hålla pistolen stabilt. Skall man träffa med precision så behöver man flera sekunders paus mellan varje skott. Jag har stor armstyrka och har inget problem att skjuta även med grövre kalibrar, men de kvinnliga poliserna kanske inte har tyngd nog för att hålla emot kraften från en 9 mm pistol.
De bör ju ha den kraften. Min syster är beväpnad i tjänst och hon har inga problem med tjänstevapnet.

Tror panik och stress har spelat en rätt stor roll i händelserna när Eric sköts.
Citera
2018-10-22, 14:21
Bannlyst
Citat:
De bör ju ha den kraften. Min syster är beväpnad i tjänst och hon har inga problem med tjänstevapnet.

Tror panik och stress har spelat en rätt stor roll i händelserna när Eric sköts.

Kraften är inget problem. Det svåra är att hålla armarna helt stiff utan att kunna ta stöd mot någon kolv. Det är en anledning varför det är så mkt svårare att precisionsskjuta med pistol, särskilt med många skott på följd efter varann.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-10-22 kl. 14:32.
Citera
2018-10-22, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag har skjutit med revolver på det avståndet med lågkalibrig övningammunition som används tillsammans med övningspipa. Vi sköt dels på en vanlig luftgevärskulfång (inte helt optimalt eftersom den hade en ram som kunde ge rikoschetter) och dels på en större måltavla. Träffbilden var ungefär 1x1 meter så det var inte många skott som hamnade i kulfången.. Skulle man skjuta mot en människa på det avståndet vi sköt då så skulle kanske var fjärde skott träffa om man tar sig tid att sikta mellan varje avfyrning.

Som sagt, 18 m är ett långt avstånd då vi snackar pistolskytte.
Citera
2018-10-22, 14:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Så då konstaterar du att det blir mindre nödvärnssituation av den anledningen, att om Eric varit farlig så hade han kunnat döda dom.

Förmodligen en av dom mer efterblivna argumenten i denna tråd

Man måste ju skilja på olika saker här. Nödvärnssituation i strikt mening hade förelegat om Torell verkligen utgjort ett hot mot poliserna, vilket han inte gjorde. En putativt nödvärnssituation förelåg om poliserna med goda skäl uppfattade att Torell var ett dödligt hot mot dem och det skall utredas. Ett dåligt polisarbete förelåg om poliserna kunnat undvika att skjuta ihjäl Torell och det är inte helt givet, men med tanke på information tillgänglig en rimlig insats att dra, oavsett om den nu ledde till en putativt nödvärnssituation eller inte.

Att poliserna utförde en dålig polisinsats att de sköt ihjäl en utvecklingsstörd med leksaksvapen och om det varit en riktig beväpnad brottsling själva blivit nedskjutna betyder inte automatiskt att det inte förelåg putativt nödvärn, men det betyder inte heller som du verkar vilja få det till att det innebär att en putativt nödvärnssituation verkligen förelåg. Det beror fortfarande på möjligheten att uppfatta Torell som ett verkligt hot. En tvååring med Nerf-pistol i fullt dagsljus hade om hon varit en välbeväpnad terrorist kunnat döda flera poliser, men det hade inte varit rimligt att putativt nödvärn kunnat föreligga för det.
Citera
2018-10-22, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man måste ju skilja på olika saker här. Nödvärnssituation i strikt mening hade förelegat om Torell verkligen utgjort ett hot mot poliserna, vilket han inte gjorde. En putativt nödvärnssituation förelåg om poliserna med goda skäl uppfattade att Torell var ett dödligt hot mot dem och det skall utredas. Ett dåligt polisarbete förelåg om poliserna kunnat undvika att skjuta ihjäl Torell och det är inte helt givet, men med tanke på information tillgänglig en rimlig insats att dra, oavsett om den nu ledde till en putativt nödvärnssituation eller inte.

Att poliserna utförde en dålig polisinsats att de sköt ihjäl en utvecklingsstörd med leksaksvapen och om det varit en riktig beväpnad brottsling själva blivit nedskjutna betyder inte automatiskt att det inte förelåg putativt nödvärn, men det betyder inte heller som du verkar vilja få det till att det innebär att en putativt nödvärnssituation verkligen förelåg. Det beror fortfarande på möjligheten att uppfatta Torell som ett verkligt hot. En tvååring med Nerf-pistol i fullt dagsljus hade om hon varit en välbeväpnad terrorist kunnat döda flera poliser, men det hade inte varit rimligt att putativt nödvärn kunnat föreligga för det.

Huruvida putativt nödvärn förelåg beror på hur dom rimligen måste ha uppfattat killen och hans agerande.

Det man hittills, utifrån den info vi har möjligen kan ifrågasätta är deras skjutskicklighet.

Någon tvååring är det inte på tal om att dom borde uppfattat Eric som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in