Flashback bygger pepparkakshus!
2018-10-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag har skjutit med revolver på det avståndet med lågkalibrig övningammunition som används tillsammans med övningspipa. Vi sköt dels på en vanlig luftgevärskulfång (inte helt optimalt eftersom den hade en ram som kunde ge rikoschetter) och dels på en större måltavla. Träffbilden var ungefär 1x1 meter så det var inte många skott som hamnade i kulfången.. Skulle man skjuta mot en människa på det avståndet vi sköt då så skulle kanske var fjärde skott träffa om man tar sig tid att sikta mellan varje avfyrning.

18 m är ett kort avstånd i fall man har tränat skytte. jag hat skjutit upp till 50 m med glock med 100 ggr bättre träffbild.
på 10 m som det nu var och inte 20 som denna polishjälte säegr så ska alla skott sitta i målet.
det är kravet för godkänt skjutprov.
nu har denne polishjälte som har kopplingar till just polisen aldrig skjutit riktigt utan hans erfarenhet ligger i att spela counterstrike.
Skjuter man 25 skott mot en som inte verbalt,gjort utfall, eller riktat ngt vapen mot dig, då är det inget nödvärn utan ren avrättning.
att de missar så mkt kan denna video från när Malmöpolisen tränar skjuta på riktigt förklara. Tittar man så är avståndet max nga meter och man skjuter som man gjorde i john wayne westerns.
Polishjälten som har som livsuppgift att sprida lögner och rycka ut och försvara allt poliser gör eftersom han har personlig koppling till polisen. han säger själv,polisen ser mig som en hjälte.
Partisk så det slår gnistor om det och med fejkuppgifter försöker han sprida tveksamheter.
ingen förutom en polis eller ett psykfall kan tro på allvar att det var nödsituation???

https://www.youtube.com/watch?v=GKZuTOwJB-Q
Citera
2018-10-22, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
18 m är ett kort avstånd i fall man har tränat skytte. jag hat skjutit upp till 50 m med glock med 100 ggr bättre träffbild.
på 10 m som det nu var och inte 20 som denna polishjälte säegr så ska alla skott sitta i målet.
det är kravet för godkänt skjutprov.
nu har denne polishjälte som har kopplingar till just polisen aldrig skjutit riktigt utan hans erfarenhet ligger i att spela counterstrike.
Skjuter man 25 skott mot en som inte verbalt,gjort utfall, eller riktat ngt vapen mot dig, då är det inget nödvärn utan ren avrättning.
att de missar så mkt kan denna video från när Malmöpolisen tränar skjuta på riktigt förklara. Tittar man så är avståndet max nga meter och man skjuter som man gjorde i john wayne westerns.
Polishjälten som har som livsuppgift att sprida lögner och rycka ut och försvara allt poliser gör eftersom han har personlig koppling till polisen. han säger själv,polisen ser mig som en hjälte.
Partisk så det slår gnistor om det och med fejkuppgifter försöker han sprida tveksamheter.
ingen förutom en polis eller ett psykfall kan tro på allvar att det var nödsituation???

https://www.youtube.com/watch?v=GKZuTOwJB-Q

Är man för korkad för att skriva ett begripligt inlägg är det heller inte konstigt att man är för korkad för att ljuga trovärdigt

Det enda uppenbara, med ditt uttalande ovan, är att du öht inte vet vad en pistol är.

Ja dom poliser som jag känner och umgås med tycker jag är en humoristisk och trevlig kille, som gör ett alldeles utomordentligt jobb med att platta till foliehattarna på detta forum. Det är inte att vara partisk, det är att göra en god gärning.

Foliehattars irrläror bör aldrig få stå oemotsagda.
Citera
2018-10-22, 18:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Så då konstaterar du att det blir mindre nödvärnssituation av den anledningen, att om Eric varit farlig så hade han kunnat döda dom.
Om du hade varit läskunnig, skulle du ha insett att jag inte berörde nödvärnsfrågan med ett enda ord, utan enbart insatsen som professionell polisinsats. Om du gör en insats som tvunget måste sluta antingen med att du har ihjäl en ofarlig individ eller själv blir dödad av en farlig, så har du inte haft nån speciellt bra dag på jobbet, eller hur?

Citat:
Förmodligen en av dom mer efterblivna argumenten i denna tråd
För att vara brutalt uppriktig tror jag att just du inte är särskilt väl skickad att recensera intelligensnivån på just mina argument. Ditt svar här ovan bär syn för sägen.
Citera
2018-10-22, 18:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I videon jag har länkat till tidigare i tråden så snabb skjuter de en Sig Sauer P226 är avståndet till målet ca 2,7m (i filmen säger de att det är 9 feet till målet). Spridningen på träffbilden han får bedömer jag till 40-50cm.

På ett avstånd av 18 m så skulle det mostvara en spring på 2,5 till 3,5 meter. Om vi sedan lägger till stressen som poliser bör ha känt så bör spridningen bli ännu större.
Ja, spridningen är inget jättekonstigt med i sig på det avståndet i en stressfylld situation. Att trycket på polisens tjänstevapen är ställt på så mycket som 6 kg underlättar inte heller direkt precisionsskytte.

Men då är frågan, ska man öht inleda en vapeninsats på så dåliga odds? Anledningen till insatsen var ju att poliserna trodde att det var en farlig person beväpnad med ett automatvapen inne på gården. Ett vapen med mycket bättre träffsäkerhet och högre eldhastighet. Om man bara kan förvända sig att träffa en gång på åtta när man skjuter med en halvautomatisk pistol, är man inte sittande fågel för en automatvapenskytt då, även om man är tre mot en? Hurpass mycket dödslängtan hade egentligen den där patrullen?
Citera
2018-10-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man måste ju skilja på olika saker här. Nödvärnssituation i strikt mening hade förelegat om Torell verkligen utgjort ett hot mot poliserna, vilket han inte gjorde. En putativt nödvärnssituation förelåg om poliserna med goda skäl uppfattade att Torell var ett dödligt hot mot dem och det skall utredas. Ett dåligt polisarbete förelåg om poliserna kunnat undvika att skjuta ihjäl Torell och det är inte helt givet, men med tanke på information tillgänglig en rimlig insats att dra, oavsett om den nu ledde till en putativt nödvärnssituation eller inte.

Att poliserna utförde en dålig polisinsats att de sköt ihjäl en utvecklingsstörd med leksaksvapen och om det varit en riktig beväpnad brottsling själva blivit nedskjutna betyder inte automatiskt att det inte förelåg putativt nödvärn, men det betyder inte heller som du verkar vilja få det till att det innebär att en putativt nödvärnssituation verkligen förelåg. Det beror fortfarande på möjligheten att uppfatta Torell som ett verkligt hot. En tvååring med Nerf-pistol i fullt dagsljus hade om hon varit en välbeväpnad terrorist kunnat döda flera poliser, men det hade inte varit rimligt att putativt nödvärn kunnat föreligga för det.

Det är sant, men då är din ståndpunkt att poliserna identifierade ET som downie, och att pistolen var en leksak? Därefter, trots att de hade identifierat samtliga nödvändiga omständigheter (och till och med vetat om att den farliga personen de sökte faktiskt satt i häktet), valde de allihopa att samtidigt skjuta ihjäl honom? Helt omotiverat?

Men ja, det kommer att klargöras i en eventuell rättegång.
Senast redigerad av armatura 2018-10-22 kl. 19:23.
Citera
2018-10-22, 19:44
Medlem
Citat:
Målskytte med en pistol är en helt annan sak än vad poliserna upplevde. Ta och titta på denna video här nere där de tömmer magasinet på en Sig Sauer P226. Studera hur träffbilden ser ut på det korta avståndet som det är i denna video. Poliserna i detta fall skjuter på ett betydligt större avstånd och pga av det så kommer de ha en betydligt större spridning.

Ta även och lyssna på hans kommentarer om att skjuta två gånger och sikta. I korthet går de ut på att man vill inte i en sådan situation ge moståndaren någon tid att agera utan man skjuter tills det har gett effekt.

https://youtu.be/4h7HmZNtf5A?t=229

Betydligt större avstånd är en gigantisk överdrift. Det tog mig fyra stora steg för att gå från polismännens skjutposition till platsen där Eric blev skjuten. Kolla själv på den här bilden där jag står exakt på samma ställe där två av poliserna hade sin skjutställning.

https://minfil.com/1brf05gdb3/Polisens_Position_02.jpg
Citera
2018-10-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, spridningen är inget jättekonstigt med i sig på det avståndet i en stressfylld situation. Att trycket på polisens tjänstevapen är ställt på så mycket som 6 kg underlättar inte heller direkt precisionsskytte.

Men då är frågan, ska man öht inleda en vapeninsats på så dåliga odds? Anledningen till insatsen var ju att poliserna trodde att det var en farlig person beväpnad med ett automatvapen inne på gården. Ett vapen med mycket bättre träffsäkerhet och högre eldhastighet. Om man bara kan förvända sig att träffa en gång på åtta när man skjuter med en halvautomatisk pistol, är man inte sittande fågel för en automatvapenskytt då, även om man är tre mot en? Hurpass mycket dödslängtan hade egentligen den där patrullen?

Att det skulle vara en beväpnad person med automatvapen som de larmades om är nog en trådsanning. Vad jag kommer ihåg är att polisen larmades om en misstänkt beväpnad person. Enligt uppgifter i media så hade Eric visat upp vapnet för en boende. Dessutom så fick polisen veta att det fanns en historik på platsen med en våldsman, som i efterhand hade visade sig vara felaktig. Allt detta påverkar naturligtvis dem när de kommer på plats.

Dessutom så har vi den relativt nya polistaktiken som just går ut på att man inte inväntar på förstärkningar utan försöker att lösa uppgiften. I korthet så tror jag inte att polispatrullen hade så mycket annat val att ingripa när de väl såg Eric och att de bedömde att han kunde vara beväpnad.

När det gäller träffsäkerheten så är det egentligen väldigt enkelt. Om man siktar och skjuter så tar det längre tid och man ger sin gärningsmannen samma möjligheter. Riktar man vapnet mot motståndaren och snabb skjuter så talar ju sannolikheten för att man träffar med något skott och har mest troligen då neutraliserat gärningsmannen.
Citera
2018-10-22, 20:26
Bannlyst
Citat:
För att vara brutalt uppriktig tror jag att just du inte är särskilt väl skickad att recensera intelligensnivån på just mina argument. Ditt svar här ovan bär syn för sägen.

Uppenbarligen är jag ju det då dom flesta skribenter, inklusive dig själv, inte verkar kunna fatta såpass att oförutsedda saker kan hända under insatser.

Det som bär syn för sägen, i avseendet oförmåga att förstå vad som är rimligt, är väl snarare när man på fullaste allvar tror att polisen ska ta med i beräkningen att utvecklingsstörda springer omkring beväpnade.
Citera
2018-10-22, 20:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Att det skulle vara en beväpnad person med automatvapen som de larmades om är nog en trådsanning.

Du missförstår mig. Det larmades inte om något automatvapen. Däremot är ett automatvapen det absolut enda vapen som Erics plastleksak skulle kunna tolkas som. Eftersom poliserna sköt, så måste de ha bedömt att det fanns en rimlig risk att det rörde sig om ett automatvapen i händerna på en farlig person - någon annan anledning till att skjuta fanns ju inte.

Och hade det rört sig om en farlig person med ett automatvapen - och sannolikheten för det var ju alltså den enda anledningen till att skjuta - så hade skottlossningen all sannolikhet slutat med minst en död polis - kanske alla tre döda, med tanke på hur många kulor som krävdes för en träff. Ska man verkligen inleda en vapeninsats på så dåliga odds? Borde patrullen inte i stället ha gjort en snabb reträtt, bevakat gårdens utgång och inväntat den förstärkning som redan var inkallad?

Som jag ser det är den enda anledningen till att samtliga tre poliser är oskadda att det var en helt ofarlig person de pepprade sina 25 kulor mot.
Citat:
Dessutom så har vi den relativt nya polistaktiken som just går ut på att man inte inväntar på förstärkningar utan försöker att lösa uppgiften. I korthet så tror jag inte att polispatrullen hade så mycket annat val att ingripa när de väl såg Eric och att de bedömde att han kunde vara beväpnad.
Om den nya polistaktiken verkligen går ut på att polismän ska utsätta sig för högst betydande risker att bli ihjälskjutna i lägen där det går att vänta in förstärkningar, utgår jag från att polisfacket skulle ha offentliggjort sina synpunkter på detta.

Citat:
När det gäller träffsäkerheten så är det egentligen väldigt enkelt. Om man siktar och skjuter så tar det längre tid och man ger sin gärningsmannen samma möjligheter. Riktar man vapnet mot motståndaren och snabb skjuter så talar ju sannolikheten för att man träffar med något skott och har mest troligen då neutraliserat gärningsmannen.
Det där är ju i princip duellskytte. Och i duellskytte gäller att den som står och siktar till han är pinsäker dör. Men också den som så snabbt som möjligt flänger iväg skott någonstans i motståndarens ungefärliga riktning dör, om han har en någorlunda kompetent motståndare.
Senast redigerad av Hamilkar 2018-10-22 kl. 20:51.
Citera
2018-10-22, 20:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Uppenbarligen är jag ju det då dom flesta skribenter, inklusive dig själv, inte verkar kunna fatta såpass att oförutsedda saker kan hända under insatser.
Uppenbarligen är du inte det eftersom du inte har en aning om vad mitt argument går ut på.

Citat:
Det som bär syn för sägen, i avseendet oförmåga att förstå vad som är rimligt, är väl snarare när man på fullaste allvar tror att polisen ska ta med i beräkningen att utvecklingsstörda springer omkring beväpnade.
Men det kravet ingår ju inte alls i min argumentation! Jag utgår ju tvärtom från att det var en farlig brottsling med automatvapen. Och hade det varit det, så hade denne farlige brottsling hunnit knäppa minst en, förmodligen alla, poliserna med sin överlägsna beväpning medan de stod och spred sin ammunition över halva gården innan de till slut träffade.

Eller med andra ord: Den enda anledningen till att alla de tre poliserna kom hem till sambon och katten oskadda efter den insatsen var att det just var en utvecklingsstörd med ett plastvapen som de pangade loss på.
Citera
2018-10-22, 20:57
Bannlyst
Citat:
Uppenbarligen är du inte det eftersom du inte har en aning om vad mitt argument går ut på.

Du har snackat om " dålig dag på jobbet " och bristfällig insats utan att veta ett skit om vad taktiken var där och då.

Det kan mycket väl bara vara så att dessa tre bara skulle hålla koll på området då Eric dök upp.

Fortfarande kan oförutsedda saker hända som gör att den som har en defensiv roll måste agera, som att någon helt plötsligt dyker upp på ett ställe med något som liknar ett vapen
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-10-22 kl. 21:09.
Citera
2018-10-22, 21:00
Medlem
Citat:
Du missförstår mig. Det larmades inte om något automatvapen. Däremot är ett automatvapen det absolut enda vapen som Erics plastleksak skulle kunna tolkas som. Eftersom poliserna sköt, så måste de ha bedömt att det fanns en rimlig risk att det rörde sig om ett automatvapen i händerna på en farlig person - någon annan anledning till att skjuta fanns ju inte.

Och hade det rört sig om en farlig person med ett automatvapen - och sannolikheten för det var ju alltså den enda anledningen till att skjuta - så hade skottlossningen all sannolikhet slutat med minst en död polis - kanske alla tre döda, med tanke på hur många kulor som krävdes för en träff. Ska man verkligen inleda en vapeninsats på så dåliga odds? Borde patrullen inte i stället ha gjort en snabb reträtt, bevakat utgången från gården, och inväntat den förstärkning som redan var inkallad?

Som jag ser det är den enda anledningen till att samtliga tre poliser är oskadda att det var en helt ofarlig person de pepprade sina 25 kulor mot.
Om den nya polistaktiken verkligen går ut på att polismän ska utsätta sig för högst betydande risker att bli ihjälskjutna i lägen där det går att vänta in förstärkningar, utgår jag från att polisfacket skulle ha offentliggjort sina synpunkter på detta.

Det där är ju i princip duellskytte. Och i duellskytte gäller att den som står och siktar till han är pinsäker dör. Men också den som så snabbt som möjligt flänger iväg skott någonstans i motståndarens ungefärliga riktning dör, om han har en någorlunda kompetent motståndare.

Vad de tolkade Erics plastvapen som är en helt subjektiv tolkning som du har. Av de suddiga bilderna som har figurerat i denna tråd så är min subjektiva tolkning att den ser ut som en större halvautomatisk pistol och vad poliserna på plats tolkar det som kan vi bara spekulera i.

Du behöver inte träffa någon när man snabb skjuter för att vinna fördelar. En minst lika viktig fördel är inte ge den andra personen någon möjlighet att reagera. Börjar kulorna vina runt en så är reflexen att söka skydd för de flesta.

Vad deras fack har haft för synpunkter vet jag inte, men de verkar inte ha protesterat allt för högt. Taktiken är inte speciellt ny utan poliserna har utbildats i den sen åtminstone 5-6 år sedan. Just i detta fall så fick poliserna i storstäderna utbildningen sist.

Men faktum är att den nya polistaktiken går ut på att konfrontera en gärningsman så fort som möjligt och på så sätt rädda civila. Oavsett om det är en vanlig polispatrull eller NI som kommer så är de betydligt bättre förberedda än vi vanliga civila och deras chanser att överleva är betydligt större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in