2018-10-21, 22:19
Medlem
Tycker synd om alla som fått lida idag!
Citera
2018-10-21, 22:26
Medlem
Någon som kan tipsa om hur man börjar med matten?
Är ju 5 månader kvar ungefär, vad ska man plugga för att få regelbunden rutin? Vilka nivåer i boken? Ska jag bara plöja hela boken och sen köra gamla prov?? Tips mottages
Citera
2018-10-21, 22:29
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dromattblijurist
Någon som kan tipsa om hur man börjar med matten?
Är ju 5 månader kvar ungefär, vad ska man plugga för att få regelbunden rutin? Vilka nivåer i boken? Ska jag bara plöja hela boken och sen köra gamla prov?? Tips mottages

Kör bara allt från Matte 1:
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1

Och Algebra från Matte 2:
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/algebra

Matte 1 innehåller allt du behöver - Matte 2s algebra har en del tricks som gör att du kan lösa en del uppgifter snabbare (vilket är smidigt på HP som är rätt tidspressat).
Citera
2018-10-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
När jag skrev 2.0 var det 0.4% och det var över 10 år sedan.. Kunde dessutom komma in på under 2.0 redan då men inte så lågt som nu. Intressant att dom ändrat normeringen om det nu stämmer, själv är jag mer inne på att eleverna tyvärr inte håller måttet (på högskoleprovet iaf) i lika hög grad pga all tid som går till digital media och annat tidsfördriv som inte fanns i lika hög grad förr. Internet var ju en källa till kunskap förr, nuförtiden mer en time sink för de flesta.

Dett spelar väl ingen roll om folk blivit bättre eller sämre på högskoleprovet. Normeringen används ju för att se till att en bestämd andel personer får 2.0, 1.9 1.8......
Alltså ger den det antal "2.0'or" (och alla andra poängnivåer också) som önskas oavsett hur bra eller dåliga provdeltagarna var, eller hur lätt eller svårt provet var.

Så om antalet personer som får 2.0 har minskat (eller ökat) så kan det omöjligt ha att göra med något annat än att normeringen och den önskade fördelningen har ändrats.
Citera
2018-10-21, 22:30
Medlem
Gomut88s avatar
Jag skrev högskoleprovet idag. Har skrivit provet ett antal gånger förut och har alltid haft problem med verbala delen. KVA har jag kirrat rätt enkelt.

Lyckades höja mig från 1.2 på verb till 1.6 idag, enligt preliminära facit.

Detta utan att ha förändrat mina läsvanor. Jag har väl fått större ordförråd sen jag sist skrev provet, i våras, men that's it. Vet inte helt vad som orsakade förbättringen, men skönt är det iallafall. Förhoppningsvis sista gången jag skrev provet.

Edit: Ang mina läsvanor. Jag har inte läst ut en bok sen jag sist skrev provet.
Citera
2018-10-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Kör bara allt från Matte 1:
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1

Och Algebra från Matte 2:
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/algebra

Matte 1 innehåller allt du behöver - Matte 2s algebra har en del tricks som gör att du kan lösa en del uppgifter snabbare (vilket är smidigt på HP som är rätt tidspressat).

Tackar! Tänkte komplettera matteboken.se med en fysisk bok ska jag ta Matte 1c eller Matte 1bc, kanske inte spelar någon roll??
Citera
2018-10-21, 22:32
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dromattblijurist
Tackar! Tänkte komplettera matteboken.se med en fysisk bok ska jag ta Matte 1c eller Matte 1bc, kanske inte spelar någon roll??

Det behövs inte, se bara till att du verkligen förstått varje del på matteboken.se innan du går vidare till nästa avsnitt.
Citera
2018-10-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluelys
Tyckte ni att det andra kvantitativa var svårare än det första? Diffar 10 poäng enl. HPAkademin.

Ungefär samma för mig. Förvånade mig lite faktiskt
Citera
2018-10-21, 23:21
Medlem
Utan något som helst plugg. Vad ska man vara nöjd med? Jag tror jag blir nöjd med 0.8. Då har jag inte lagt en sekund på plugget. Vad tycker ni ?

Jag har bara avslutat matte A
Citera
2018-10-21, 23:38
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Utan något som helst plugg. Vad ska man vara nöjd med? Jag tror jag blir nöjd med 0.8. Då har jag inte lagt en sekund på plugget. Vad tycker ni ?

Jag har bara avslutat matte A

Alla människor har olika förutsättningar. Högskoleprovet mäter en specifik typ av förmåga så vad man ska vara nöjd med varierar kraftigt.

Jag brukar tänka att alla har ungefär samma mängd talang men för en del blir det IQ och för andra hantverkskicklighet och för en social kompetens och en fjärde något annat.

Med det sagt så är snittet ca 0.85, och det bör man väl absolut vara över för att känna sig nöjd. Har man lätt för den här typen av grej så bör man kanske komma över åtminstonde 1.3.
Citera
2018-10-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
När jag skrev 2.0 var det 0.4% och det var över 10 år sedan.. Kunde dessutom komma in på under 2.0 redan då men inte så lågt som nu. Intressant att dom ändrat normeringen om det nu stämmer, själv är jag mer inne på att eleverna tyvärr inte håller måttet (på högskoleprovet iaf) i lika hög grad pga all tid som går till digital media och annat tidsfördriv som inte fanns i lika hög grad förr. Internet var ju en källa till kunskap förr, nuförtiden mer en time sink för de flesta.

Well, det skiftar givetvis lite från år till år. Idag skriver ca 0,5% 2,0 på respektive del, så tekniskt sätt kan ju hela 0,5% av provskrivarna sätta just 2,0 på provet även med denna normering. Dock brukar det ligga på ca 0,08% nuförtiden.

Jag motsäger mig inte det faktum att studenterna var bättre förr, jag är snarare en av förespråkarna för detta, trots att jag är född sent på 90-talet. Det jag säger är att begåvningsgraden för dagens HP-skrivare är irrelevant, eftersom vi direkt tävlar mot varandra via normeringstabellerna. Dvs. även om de absolut smartaste idag intelligensmässigt är i paritet med de dummaste provskrivarna år 2000, så spelar det ingen roll, för de bästa kommer idag få samma resultat som de bästa förr (fast lite lägre pga den hårdare normeringen som baserat procentuellt på hur många som skriver diverse resultat).

Anledningen till att normeringen blivit hårdare är för att särskilja de attraktivare utbildningarna från varann i en högre grad. Liksom, vad var poängen med att ha 15-20 utbildningar med intag 2,0?
Tycker dock personligen det har gått lite för långt. Finns ingen anledning att ha nere läkarutbildningen på 1,6 på två lärosäten (Örebro och Umeå). Får hoppas på en lite snällare normering de kommande åren dvs.

Citat:
Ursprungligen postat av Candidly
Enligt den där kalkylatorn är 74 1.95 och 51 är 1.25. Enligt tabeller från studera är det betydligt dystrare. Den ger jag inte mycket för.

Passar på att be om ursäkt till dig för mitt lite väl bittra inlägg tidigare. Var fortfarande inne i en depressiv fas sådär direkt hemkommen från HP...
Citera
2018-10-22, 00:03
Medlem
Hej-Partys avatar
Ni som tycker att verbala delen är svårast.

Är det att ni inte hinner läsa allt och att tiden inte räcker till?
Eller är det att svarsalternativen och texterna inte känns helt begripliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in