Citat:
Ursprungligen postat av
ESS-Lund
När jag skrev 2.0 var det 0.4% och det var över 10 år sedan.. Kunde dessutom komma in på under 2.0 redan då men inte så lågt som nu. Intressant att dom ändrat normeringen om det nu stämmer, själv är jag mer inne på att eleverna tyvärr inte håller måttet (på högskoleprovet iaf) i lika hög grad pga all tid som går till digital media och annat tidsfördriv som inte fanns i lika hög grad förr. Internet var ju en källa till kunskap förr, nuförtiden mer en time sink för de flesta.
Well, det skiftar givetvis lite från år till år. Idag skriver ca 0,5% 2,0 på respektive del, så tekniskt sätt kan ju hela 0,5% av provskrivarna sätta just 2,0 på provet även med denna normering. Dock brukar det ligga på ca 0,08% nuförtiden.
Jag motsäger mig inte det faktum att studenterna var bättre förr, jag är snarare en av förespråkarna för detta, trots att jag är född sent på 90-talet. Det jag säger är att begåvningsgraden för dagens HP-skrivare är irrelevant, eftersom vi direkt tävlar mot varandra via normeringstabellerna. Dvs. även om de absolut smartaste idag intelligensmässigt är i paritet med de dummaste provskrivarna år 2000, så spelar det ingen roll, för de bästa kommer idag få samma resultat som de bästa förr (fast lite lägre pga den hårdare normeringen som baserat procentuellt på hur många som skriver diverse resultat).
Anledningen till att normeringen blivit hårdare är för att särskilja de attraktivare utbildningarna från varann i en högre grad. Liksom, vad var poängen med att ha 15-20 utbildningar med intag 2,0?
Tycker dock personligen det har gått lite för långt. Finns ingen anledning att ha nere läkarutbildningen på 1,6 på två lärosäten (Örebro och Umeå). Får hoppas på en lite snällare normering de kommande åren dvs.
Citat:
Ursprungligen postat av
Candidly
Enligt den där kalkylatorn är 74 1.95 och 51 är 1.25. Enligt tabeller från studera är det betydligt dystrare. Den ger jag inte mycket för.
Passar på att be om ursäkt till dig för mitt lite väl bittra inlägg tidigare. Var fortfarande inne i en depressiv fas sådär direkt hemkommen från HP...