2018-10-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Det krävs inte HPguiden, jag skrev över 1.4 utan dedikerat HPplugg, jag kanske gjorde 2-3 gamla prov eller något. Gör du alla gamla prov, läser svåra texter och lär dig allt innehåll i Matte 1&2 bok skriver du 1.4 långt innan du får slut på material.

HPguiden är säkert bra, men är det ett krav? Nej, absolut inte.

Det ska tilläggas att om juristprogrammen tog in folk med 1.4 betyder det inte att alla som hade 1.4 togs in, det betyder att alla som hade 1.45 kom in och att vissa som hade 1.4 kom in.

Vart hittar man dessa matteböcker? Lämnar man inte dem efter gymnasiet haha?
Citera
2018-10-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Då är det bra presterat ändå. Matten är nog det området som är enklast att träna upp, speciellt nu när matten blivit enklare på provet. Många frågor kan verka tidskrävande, och är det om man försöker räkna ut dem, men syftet är inte att räkna ut dem utan att förstå hur och snabbt höfta.

För min del är det matten jag behöver öva på. Fick 35/40 på första VERB, men bara 28/40 på andra. Att det blev så lågt, har antagligen delvis att göra med att skallen var helt mosig och såg princip i kors på de längre texterna. Blev ett antal rena gissningar på andra VERB för att jag på någon bara text hade läst halva texten och på någon annan i princip inte läst texten alls (den om läkemedel t.ex.) då hjärnan var för mosig.

Precis som du säger tror jag absolut att matten går att öva upp. Skulle inte säga att jag har något problem med matte, men jag är inte speciellt snabb på det. Får se till att öva mer inför nästa gång.
Senast redigerad av yokisuci 2018-10-21 kl. 21:41.
Citera
2018-10-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant

Närmaste bibliotek, eller någon köp och sälj sida.
Citera
2018-10-21, 21:44
Medlem
Citat:

https://www.matteboken.se/ Här
Citera
2018-10-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond
Håller inte med. Det gör inte Hp-akademien heller btw.

Jag tog "tolka Strindberg fritt" gjorde en del markeringar i provhäftet som styrkte det valet. Kommer inte riktigt ihåg men det handlade ju att under en kort period under 68 så fick eleverna tolka mer fritt utav de läromedlet de hade, sedan blev det en återgång igen till "bestämda tolkningar". Som exemplet i början av texten handlade ju just om två olika elever i två olika tidsepoker som hade skrivit i princip samma sak om Strindberg men som fick helt olika betyg, där den ena fick ett sämre resultat då det inte stämde överens med vad som var "rätt" då medan den andra eleven fick högt betyg då det var i tidsandan med egna tolkningar.
Låta eleverna bestämma undervisningen/litteraturen fann jag inget riktigt stöd för i texten. De enda som togs upp var ju det att studenter "var tvingade" att läsa Strindberg och att de fick plåga igenom texterna och sedan leverera redan färdiga svar efter givna mallar.
Och själva "Strindberg" i "tolka Strinberg fritt" kan man nog byta ut mot vilken författare som helst anledning att det var Strindberg med i alternativet var för att studien var på just Strindberg. Men sensmoralen av texten var ju just att få tolka fritt och inte bara leverera svar efter färdiga mallar.
Citera
2018-10-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halsontidag
Och själva "Strindberg" i "tolka Strinberg fritt" kan man nog byta ut mot vilken författare som helst anledning att det var Strindberg med i alternativet var för att studien var på just Strindberg. Men sensmoralen av texten var ju just att få tolka fritt och inte bara leverera svar efter färdiga mallar.

Precis. Så tänkte jag också - vi får nog mer klarhet imorgon.
Citera
2018-10-21, 22:01
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halsontidag

Det är just den sensmoralen som fick mig att inte välja ditt alternativ. Att det aldrig handlade om just Strindberg utan om all litteratur och elevens fria tolkning.

Vi får se vad det blir Men det är ju oroandeväckande för mig att de flesta av HP-akademins coacher har svarat annorlunda.
Senast redigerad av Hej-Party 2018-10-21 kl. 22:07.
Citera
2018-10-21, 22:04
Medlem
Citat:

Så enkel matematik att du bara kan googla valfri sida (typ KhanAcademy) så tar det några veckor att lära sig allt. Förstår inte folk som lägger 30h/vecka på kvant-delen, den är ju extremt grundläggande.
Citera
2018-10-21, 22:07
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
De finns att köpa på typ CDON, Adlibris och andra onlinebokaffärer, och säkerligen i vanliga bokaffärer också.
Citera
2018-10-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Det är just den sensmoralen som fick mig att inte välja ditt alternativ. Att det aldrig handlade om just Strindberg utan om all litteratur och elevens fria tolkning.

Vi får se vad det blir Men det är ju oroandeväckande för mig att de flesta av HP-akademins coacher har svarat annorlunda.

Ja jag satt funderade och valde mellan just de två alternativen. Men jag fick inte känslan av att texten handlade om att eleverna skulle få välja sin litteratur helt fritt, men däremot få tolka den fritt. Och i texten var det just Strindberg som det handlade om(alltså tolka Strindberg fritt). Men längtar verkligen tills facit kommer, hatar att inte veta.
Citera
2018-10-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blewris
Med hpguidens normeringskalkylator får du 1.45 på de senaste 5 proven. Så 1.4 kan du säkert räkna med såvida facit stämmer.

Får blandat 1.55 och 1.6 för dig

Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Långt ifrån alla som kan få 1,7+ samt att högskoleprovet förr i tiden var bra mycket lättare än när dom gjorde om det 2011, 2.0 förr motsvarar cirka 1.8 idag

Snicksnack.
Citera
2018-10-21, 22:19
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Denna minskningen sker bara av ren magi, eller hur? Det har iaf inget att göra med en hårdare normering.

För 10 årsedan krävdes 2,0 för alla läkarprogram. Men sen kom ju de där dumma 90-talisterna...
Det har absolut inget att göra med det faktum att förr skrev ca 1,5-2% 2,0 varje prov. Nu skriver ca 0,08% det.

När jag skrev 2.0 var det 0.4% och det var över 10 år sedan.. Kunde dessutom komma in på under 2.0 redan då men inte så lågt som nu. Intressant att dom ändrat normeringen om det nu stämmer, själv är jag mer inne på att eleverna tyvärr inte håller måttet (på högskoleprovet iaf) i lika hög grad pga all tid som går till digital media och annat tidsfördriv som inte fanns i lika hög grad förr. Internet var ju en källa till kunskap förr, nuförtiden mer en time sink för de flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in