2018-04-07, 12:01
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Vad brukar ni göra sisådär en vecka innan högskoleprovet? Pluggar ni något speciellt eller bara tar det lugnt?
Citera
2018-04-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amphyama
Jag gjorde en hel del plugg dagarna innan HP och snittade relativt lågt i jämförelse med vad jag fick. Nu gjorde jag inte hela prov utan pluggade på HP-guiden men det kanske låg runt 1,3-1,5 beroende på vilket delprov vilket var ganska discouraging. Jag fick 1,35 eller något på förra så hade ju en hel del press på mig också... Jag fick 1,75 på riktiga provet så man ska inte hänga upp sig för mycket på sitt träningsresultat utan du tränar bara för att få in en god vana i vad som kan komma upp på provet och att göra prov på tid, inte vad som faktiskt dyker upp.

Till er som ska göra HP, lycka till och tro på er själva. Jag trodde aldrig jag skulle komma in på drömutbildningen och var nära att ge upp och söka mig utomlands, men jag lyckades och nu sitter jag här på läkarprogrammet. Det är möjligt bara man lägger ner hjärta i det. Tips är att ta ledigt tors-fre och vila upp sig och bara fokusera på slutplugget. Sova gott gör mycket.

Sen kan man lämna diverse onödig kunskap bakom sig för gott.

Skönt att höra att du har höjt dig och kommit in på din drömutbildning! Behöver den peppen då jag aldrig lyckas höja mig oavsett hur mycket jag pluggar. Har gjort massor med prov och gått igenom hela hp-akademins kurs men ligger ändå kvar på samma resultat eller lägre hela tiden. Vet inte vad jag ska göra alls. Dock har jag kommit upp i högre resultat på ett fåtal testprov så hoppas på lite tur på hp på lördag också.
Citera
2018-04-09, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klartvit
Skönt att höra att du har höjt dig och kommit in på din drömutbildning! Behöver den peppen då jag aldrig lyckas höja mig oavsett hur mycket jag pluggar. Har gjort massor med prov och gått igenom hela hp-akademins kurs men ligger ändå kvar på samma resultat eller lägre hela tiden. Vet inte vad jag ska göra alls. Dock har jag kommit upp i högre resultat på ett fåtal testprov så hoppas på lite tur på hp på lördag också.

Toppen, det var hela meningen med inlägget! Det viktigaste är att du vet att du har pluggat och försökt så gott du kan. HP är ett jäkla lotteri egentligen frågomässigt. Det viktiga är en stabil grund att stå på. Som sagt, jag är inte heller den personen som skriver i tråden att man snittar 2,0 på testprover, utan precis som dig så satt jag här och läste i min frustration när jag snittar lågt och tänkte att det är kört. Ta inte ut något i förskott! Jag tror starkt på att ta ledigt de närmaste dagarna, kan inte tjata nog om det. Det är tufft att gå med en hel veckas jobb och slit och sitta med ett prov hela lördagen. Och kan man inte ta ledigt kan man alltid olyckligt nog bli "sjuk"...
Citera
2018-04-09, 05:11
Medlem
area50s avatar
Min svagaste länk är mattematik, men jag är väldigt duktig på läs samt ordförståelse inom svenska & engelska.
Hur mycket kan bra poäng inom språk "rädda" provresultatet om man suger helt på mattedelen?
Citera
2018-04-09, 16:23
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Hur mycket kan bra poäng inom språk "rädda" provresultatet om man suger helt på mattedelen?
Det beror på vad ditt mål är.
Citera
2018-04-09, 17:19
Medlem
Provet 2009-10-24, DTK, fråga 16.

Någon som kan förklara varför svaret är C och inte A?
Frågan lyder: ''Hur lång är vägsträckan, och i vilken riktning FRÅN kapellet ligger snickeriet fågelvägen?''

A: 450m, sydvästlig riktining
C: 450m, nordvästlig riktning

Då ska man väl utgå från just kapellet, ta reda på var ''Snickeriet'' ligger och från kapellet avgöra vilket vädersträck det rör sig om.

https://gyazo.com/d6206f02c4737ebc90cccd54aa72db03

Såhär ser kartan ut (''Snickeriet'' är beläget någonstans under Kapellet längs den röda linjen).

Jag kanske är helt ute och cyklar, men borde inte jag ha rätt som svarar A? Någon som kan detta bättra för gärna upplysa mig om vad för fel jag gör. Förmodligen är jag för begränsad för att finna det.
Citera
2018-04-09, 17:27
Medlem
För att komma till kapellet från snickeriet så behöver du ju gå nordvästlig riktning... eller har jag missat något?
Citera
2018-04-09, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Provet 2009-10-24, DTK, fråga 16.

Någon som kan förklara varför svaret är C och inte A?
Frågan lyder: ''Hur lång är vägsträckan, och i vilken riktning FRÅN kapellet ligger snickeriet fågelvägen?''

A: 450m, sydvästlig riktining
C: 450m, nordvästlig riktning

Då ska man väl utgå från just kapellet, ta reda på var ''Snickeriet'' ligger och från kapellet avgöra vilket vädersträck det rör sig om.

https://gyazo.com/d6206f02c4737ebc90cccd54aa72db03

Såhär ser kartan ut (''Snickeriet'' är beläget någonstans under Kapellet längs den röda linjen).

Jag kanske är helt ute och cyklar, men borde inte jag ha rätt som svarar A? Någon som kan detta bättra för gärna upplysa mig om vad för fel jag gör. Förmodligen är jag för begränsad för att finna det.

Titta på kompassen på kartan
Senast redigerad av Ercie 2018-04-09 kl. 17:32.
Citera
2018-04-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ercie

Jo, jag vet, men man ska väl UTGÅ från just kapellet? Det är just det jag inte fattar, det stod ju uttryckligen att man skulle det. :/
Citera
2018-04-09, 18:07
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Jo, jag vet, men man ska väl UTGÅ från just kapellet? Det är just det jag inte fattar, det stod ju uttryckligen att man skulle det. :/
Uppenbarligen vet du inte - titta igen. Att snickeriet är beläget nedanför kapellet på kartan innebär inte nödvändigtvis att det rör sig om sydlig riktning.
Citera
2018-04-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ercie

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Uppenbarligen vet du inte - titta igen. Att snickeriet är beläget nedanför kapellet på kartan innebär inte nödvändigtvis att det rör sig om sydlig riktning.

Aha, nu fattar jag; jävlar vilken lurig fråga. Utgick (uppenbarligen) från att kompassen inte var vriden åt något håll, utan att norr på pappret var just norr osv.
Första gången jag stött på en sån här karta på DTK. Men bra, tack för svar, nu får jag se till att hålla koll på det i framtiden
Citera
2018-04-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Vad brukar ni göra sisådär en vecka innan högskoleprovet? Pluggar ni något speciellt eller bara tar det lugnt?

Pluggar endel, ca 3-4h per dag som blir över efter jobb. Att vila sig i form är inget som någonsin fungerat för mig personligen

Citat:
Ursprungligen postat av area50
Min svagaste länk är mattematik, men jag är väldigt duktig på läs samt ordförståelse inom svenska & engelska.

Säg vad du vill plugga och på vilket universitet så kan jag ge dig två värden på kvant respektive verb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in