2018-10-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
PP3 förstörde hela mitt jävla fitt resultat, hade med stor sannolikhet kommit in på läkarprogrammet om inte pp3 gick helt åt helvete. FAAAAAAAAAAAAAAN
Aja hade det inte varit för att jag glömde söka in till läkarprogrammet i tid och ändå missade min chans till VT-19 så hade jag förmodligen hängt mig, men nu så hade det inte spelat någon roll om jag så fick 2.0 för jag hade ändå inte kunnat börja förens HT-19.

Jaja, nya tag inför vårens prov.
Kan ju glädja mig åt 2.0 på kvant iaf, 78/80 enligt hpakademin

Bara att kriga på, det kommer vara värt det när du väl kommer in!
Citera
2018-10-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Candidly
Det hjälper väl inget? Har man IQ på över 100 är jag övertygad om att man kan läsa sig upp till juristnivå. Jag ser faktiskt HP som lite av en scam för det går att träna sig upp så pass lätt, om man jämför med massor av år i grundskolan när man måste prestera hela jäävla tiden. Alltid suga ollon, skaft och pung.

Idag kommer man in på jurist med 1.4-1.5, med det kom man knappt in på dietistprogrammet eller socionomprogrammet (på Älvsby campus) för cirka 5 år sedan.

Kollar jag läkarprogrammet på karolinska står det 1.75. Krävde väl åtminstone 1.9 på den gamla goda tiden (5 år sedan)?

Denna minskningen sker bara av ren magi, eller hur? Det har iaf inget att göra med en hårdare normering.

För 10 årsedan krävdes 2,0 för alla läkarprogram. Men sen kom ju de där dumma 90-talisterna...
Det har absolut inget att göra med det faktum att förr skrev ca 1,5-2% 2,0 varje prov. Nu skriver ca 0,08% det.
Citera
2018-10-21, 19:54
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
1. Vad skulle man svara på verbala angående vad artikeln om Strindberg hade för budskap? Var det "tolka Strindberg fritt" eller "låt eleverna bestämma över litteraturundervisningen"? För jag såg inget av de två budskapen.

2. Vad handlade engelska texten om uppdelningen av Afrika om? Kolonialism, landreform, eller etnisk rensning?

Det kändes som att det fanns olika sätt att tolka vissa texter på.

Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond
Strindberg måste varit ”tolka Strindberg fritt”. Sven-Otto(?) som skrivit texten som det hela handlade om verkade ju tycka i stora drag att svenska elever allt för ofta gått på läroböckerna i skolans tolkningar istället för att tänka fritt. (Typ så.)
Tyckte man kunde utläsa en viss vurm för 68-reformen. Det som senare skulle komma att kallas Flumskolan alltså. Du har rätt att det kanske inte stod explicit, men läste man mellan raderna så!

Svaret är "låt eleverna bestämma".

Författaren hade gjort en undersökning med syfte att visa på hur samhällets och skolans åsikt om en viss författare påverkar betyget när en uppsats avviker från den åsikten. Författaren menar att så borde det inte vara, eleverna borde själva få reflektera och ha avvikande åsikter. Strindberg bara råkade vara exemplet som undersöktes, författaren skiter fullständigt i Strindberg.
Citera
2018-10-21, 19:55
Medlem
Citat:
Är det så? Jag funderar starkt på att repetera lite matte och sedan KROSSA.

Tycker helt ärligt att ni är FRUKTANSVÄRT mörka i ert tänkande, man minskade mängden ord men lade in MEK, har du stort ordförråd klarar du MEK. Man tog bort lite DTK och NOG och lade till rena matteuppgifter. I min ärliga mening är det kanske till och med så att det har blivit lättare?

Däremot tror jag att det är så att man har tagit fuskare som tidigare drev upp resultat?

Ja, odiskutabelt är det så att det var mycket lättare att skriva 2.0 förr. Dom ville inte att det skulle behövas 2.0 för någon utbildning därför att det resulterade i att man skrev full pott på provet och ändå var tvungen att ta sig in med lottning, det var inge bra.
Citera
2018-10-21, 19:57
Bannlyst
Enligt den där kalkylatorn är 74 1.95 och 51 är 1.25. Enligt tabeller från studera är det betydligt dystrare. Den ger jag inte mycket för.
Citera
2018-10-21, 19:58
Medlem
ZigiWigis avatar
Vad skulle ni gissa att detta landar på?
Resultaten kommer i ordning som provpassen ligger, dvs 2, 3, 4, 5.
35/40
30/40
33/40
32/40
Citera
2018-10-21, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Svaret är "låt eleverna bestämma".

Författaren hade gjort en undersökning med syfte att visa på hur samhällets och skolans åsikt om en viss författare påverkar betyget när en uppsats avviker från den åsikten. Författaren menar att så borde det inte vara, eleverna borde själva få reflektera och ha avvikande åsikter. Strindberg bara råkade vara exemplet som undersöktes, författaren skiter fullständigt i Strindberg.

Ja men precis all makt till eleverna.

I dagens skola läser man bara det som behövs, men så ska det inte vara man ska läsa för kuuuunskapens skull (vilket ingen gör men okej). Att det är just Strindberg är egentligen skitsamma, man ska se det i ett större perspektiv, kunde varit vilken författare som helst.

Talades ju även i texten om att det på ett ungefär kan vara vilken författare som helst.
Senast redigerad av Candidly 2018-10-21 kl. 20:03.
Citera
2018-10-21, 20:01
Medlem
Ser universitetet vad man har för resultat på respektive del? Det måste ju vara surt för en som vill bli kärnfysiker, men nekas antagning p.g.a. språkdelen.
Citera
2018-10-21, 20:01
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Enligt den där kalkylatorn är 74 1.95 och 51 är 1.25. Enligt tabeller från studera är det betydligt dystrare. Den ger jag inte mycket för.

Du får jämföra med de senaste 5 proven. Högskoleprovet har ändrats jämfört med hur det såg ut t ex 2013 så normering en från då är orelevant idag.
Citera
2018-10-21, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZigiWigi
Vad skulle ni gissa att detta landar på?
Resultaten kommer i ordning som provpassen ligger, dvs 2, 3, 4, 5.
35/40
30/40
33/40
32/40

Enligt den här normeringskalkylatorn som jag själv inte tror på fick du 1.65.
Grattis, det får du för att du har sunda värderingar!
Senast redigerad av Candidly 2018-10-21 kl. 20:04.
Citera
2018-10-21, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Ser universitetet vad man har för resultat på respektive del? Det måste ju vara surt för en som vill bli kärnfysiker, men nekas antagning p.g.a. språkdelen.

Vill man in på tekniska utbildnignar finns det något som heter Matematik och Fysikprovet. Det är rövsvårt men skriver man hälften rätt kan man gå vad man vill på KTH och Chalmers.

Man kan ju tänka att det är samma för alla som skriver HP, alla juristprogram är mycket softare på HP än betyg, antagligen därför att aspirerande jurister inte pluggat mycket matte.
Senast redigerad av Josef.K.33 2018-10-21 kl. 20:06.
Citera
2018-10-21, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Du får jämföra med de senaste 5 proven. Högskoleprovet har ändrats jämfört med hur det såg ut t ex 2013 så normering en från då är orelevant idag.

Jag vet att det har förändrats. Knarkade lite normeringstabeller från de nya proven och det verkar stämma trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in