2019-01-21, 18:01
Medlem
Bluelyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
NOG uppgift : https://gyazo.com/9fcf1291546484e2f6eba599ca20c08c

Facit säger A, men jag svarade D. Detta då jag tänker att ifall man känner till alla sidor, så borde man även känna till alla vinklar? Likt en kvadrat; vet du att alla sidor är 5cm, så borde rimligtvis alla vinklar vara 90 grader. Detta gäller uppenbarligen inte för romber. Någon som kan hjälpa mig förklara varför jag har fel? Tack på förhand! :-)

En rombs vinklar är inte detsamma på alla sidor, men vinkelsumman är alltid 360. En romb är alltid lika lång på alla sidor (med eventuellt annan "lutning") och därför är B irrelevant, vilket också gör D till irrelevant. Endast (1) ger väsentlig information - implikationen blir att två sidors vinklar är 25 grader vardera, och resterande 155. Detta för att sidorna parvis är paralella.
Citera
2019-01-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluelys
En rombs vinklar är inte detsamma på alla sidor, men vinkelsumman är alltid 360. En romb är alltid lika lång på alla sidor (med eventuellt annan "lutning") och därför är B irrelevant, vilket också gör D till irrelevant. Endast (1) ger väsentlig information - implikationen blir att två sidors vinklar är 25 grader vardera, och resterande 155. Detta för att sidorna parvis är paralella.

Okej, tack!
Citera
2019-01-21, 18:39
Medlem
Bluelyss avatar
Intressant att alla LÄS-delar från och med våren 2016 har två långa texter och en kort text. Hur ska man "kontra" detta? Bara läsa långa texter eller också varva med korta?
Citera
2019-01-22, 09:43
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluelys
Intressant att alla LÄS-delar från och med våren 2016 har två långa texter och en kort text. Hur ska man "kontra" detta? Bara läsa långa texter eller också varva med korta?

Tycker personligen att dom kortare texterna är lättare, så klarar du dom långa bra så är nog de korta inte något problem.
Citera
2019-01-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Tycker personligen att dom kortare texterna är lättare, så klarar du dom långa bra så är nog de korta inte något problem.

Verkligen. På de korta får man en sån bra överblick så man nästan inte kan missa något. Får mycket bättre på de korta.
Citera
2019-01-22, 18:08
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Verkligen. På de korta får man en sån bra överblick så man nästan inte kan missa något. Får mycket bättre på de korta.
Tycker tvärtom, dom korta texterna har mycket mer utmanande frågor, av logiska skäl. Hänger du med i en längre text så sätter du alla frågor garanterat
Citera
2019-01-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
NOG uppgift : https://gyazo.com/9fcf1291546484e2f6eba599ca20c08c

Facit säger A, men jag svarade D. Detta då jag tänker att ifall man känner till alla sidor, så borde man även känna till alla vinklar? Likt en kvadrat; vet du att alla sidor är 5cm, så borde rimligtvis alla vinklar vara 90 grader. Detta gäller uppenbarligen inte för romber. Någon som kan hjälpa mig förklara varför jag har fel? Tack på förhand! :-)

Nu har du redan fått svar, men tänk logiskt. Det du vill veta är hur stora vinklarna är. En romb är en tilltryckt fyrkant. Hur pass tilltryckt den är varierar, men de två minsta vinklarna kommer alltid vara identiska och de två största likaså. Samtidigt är alla vinklarna tillsammans alltid 360 grader. Vet du en vinkel vet du således alla vinklar, vilket du får av 1. Hur stora sidorna är är helt irrelevant för att få fram vad vinklarna är.
Citera
2019-01-26, 00:50
Medlem
Glöm ej anmäla er till vårens prov. Inte så lång tid kvar tills anmälan stänger
Citera
2019-01-27, 15:47
Medlem
Fhitals avatar
Blir ni nervösa på provdagen och hur hanterar ni i så fall detta? Några tips?

Jag har gjort två gamla prov denna veckan och skrivit 1,8 och 1,9, men jag misstänker själv att jag kommer vara riktigt nervös under provtillfället och är såklart rädd för att det påverkar resultatet negativt. Försöker ta mig in på läkarprogrammet, så jag behöver ju ändå ha 1,75 för att känna mig hyfsat säker.
Citera
2019-01-27, 19:39
Medlem
Högskoleprovet höjning

Tror ni man kan höja sig från 0.8 verbala till 1.2 genom att förbereda sig 1 månad innan och göra så många läs, elf och MEK? Jag sitter och köttar matten nu och ligger på ungefär 1.7 nivå och skulle vilja avsätta 1 månad enbart till kvant för att nå 2.0 och sedan börja öva verbal 1 månad.
Citera
2019-01-27, 19:42
Medlem
Självklart kan du det. Kriga på och plugga järnet så kommer det gå bra. Håller tummarna för dig
Citera
2019-01-27, 23:46
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av escobarr1
Tror ni man kan höja sig från 0.8 verbala till 1.2 genom att förbereda sig 1 månad innan och göra så många läs, elf och MEK? Jag sitter och köttar matten nu och ligger på ungefär 1.7 nivå och skulle vilja avsätta 1 månad enbart till kvant för att nå 2.0 och sedan börja öva verbal 1 månad.
Jag gick från 1.1 till 1.5 på svenska-delen (min akilleshäl) på ett väldig enkelt trick jag av någon anledning körde med på provdagen, nämligen att hellre läsa segt och fatta 90% av texten än att läsa snabbt o fatta 40% av texten o sen gå tillbaka och leta svar i texten. Den senare är mycket mer tidskrävande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in