2018-10-18, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
ML:s motiv är att han kan ha känt sig förbisedd.
Vittnen på Läckö eventet reagerade på hans sinnesstämning när LW tyde sig till JH. ML och LW for dessutom dit tillsammans dagen innan.
Finns andra tecken på att dom var ett par under vintern. Även om dom, iaf från LW:s sida, bara var vänner så kan han känt sig förbisedd.
Det var någon som skrev att spelar man lyra på två strängar ksn en brista och man ksn spela vidare. Detta verkar vara SD:s lyra.
ML hade kanske en lyra med bara en sträng, som brast...
Han återträffade henne på ett tåg, sen var det geocaching för hela slanten för ML:s del, ofta med LW. Hans känslor hade tid att växa starka. Och vi tror ju att mordet är ett relationsmord i någon form.

Detta för an motivet. Om SD skulle ha ett motiv, så känner inte jag att just kärleken var en springande punkt. Han skulle iväg med HD. Skulle LW säga att hon inte vill ha med honom att göra, så hade han HD.

I så fall känns ett motiv med att LW hotar avslöja SD mer troligt. Men inte där heller tycker jag det finns tecken. LW verkade fokusera på JH och bygga deras relation, hon skulle till Norge dessutom. Varför då slänga ut hot? Jag tror inte på detta.

Tillvägagångssättet kan givetvis passa SD med, men det känns inte rätt.
ShHolms skriver ju lite undermedvetet till SD:s försvar. Varför ska LW gå till planket med SD, om hon nu inte ville veta av honom...?
Mordet skedde med tvekan. Jag har känslan att om SD snedtände till den graden skull det ske mer resolut.

Dom sagt, bara spekulationer och magkänsla.

SD hade inga strängar på sin Lyra, HD/SD hade lämnat in sin skilsmässoansökan redan 25/3. HD verkar inte planerat in någon USA-resa. Inte sökt visum eller ansökt om semester.

LW var på väg till Norge. Möjligen försökte SD övertala henne med USA-resan? Fick ett bestämt NEJ!

Hur skulle SD reagera på att vara dubbelt dumpad? Han hade övermodigt spänt sin båg för länge och för hårt ...? Du som känner honom borde kunna ana vad hans reaktion skulle bli ... vad tror du? Axelryckning eller kränkt?
Citera
2018-10-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
SD hade inga strängar på sin Lyra, HD/SD hade lämnat in sin skilsmässoansökan redan 25/3. HD verkar inte planerat in någon USA-resa. Inte sökt visum eller ansökt om semester.

LW var på väg till Norge. Möjligen försökte SD övertala henne med USA-resan? Fick ett bestämt NEJ!

Hur skulle SD reagera på att vara dubbelt dumpad? Han hade övermodigt spänt sin båg för länge och för hårt ...? Du som känner honom borde kunna ana vad hans reaktion skulle bli ... vad tror du? Axelryckning eller kränkt?
Det är just det... jag skulle direkt svarat ”Axelryckning” på just honom. Inte många andra skulle jag svarat så....
Men OM det är så vet jag inte.
Citera
2018-10-18, 18:32
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Under dagen fick jag besked att misstankarna måste gradvis ha försvagats. Anledningen ska tydligen vara att mycket av det beslagtagna har återlämnats. Vet inte om det är rätt tolkning och om polisen jobbar så.

Varför skulle återlämnande av beslagtaget material betyda att misstankarna försvagats?
Citera
2018-10-18, 18:37
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
k

Det är ju onekligen intressant att få veta vad de har mer på SD som gjorde att han blev den skäligen misstänkte.

Jag misstänker att de kan förutom konversationen (en sen sådan), ha uppkopplingar som visar att han är ute och rör på sig i området vid tiden för brottet.

Kanske HD helt enkelt inte var hemma, utan hade åkt till föräldrarna med barnen. Vilket uppkopplingarna styrkte?

T ex kan hon har tagit bilen och tankat den nära föräldrahemmet och en annan kamera fångar henne på morgonen handlandes vid närbutiken nära föräldrahemmet. Kanske har hon gps som styrker hennes resa. Hon skickade ett mms till en kompis kl 23 när hon sitter med föräldrarna. Bara exempel på vad som kan styrka ett alibi.

Allteftersom utredningen pågår kommer förstås mer fram, sådant som kanske styrker hennes alibi, men också stärker misstankarna mot SD. Hennes mobil och dator har säkert gåtts igenom grundligt. Vänner förhörs för att höra hur hon verkat tagit otriheten och anmälningarna. Om hur hennes relation till LW verkat osv.

Det som MV tog upp häromkvällen, att det finns misstanke om någon slags planering kan ligga honom i fatet.

Har svårt att tänka ut vad det kan vara, men det kan ju inte räcka med att han köpt en snygg filèkniv för ett halvår sedan. Kan han ha köpt något i närtid som ser graverande ut? Något som man inte kan se att han behövt/använt för något arbete i hemmet? Något som slunkit ur honom när han pratat med någon, men som han bortförklarar.

Förhör med olika personer i kretsen runt LW och SD kan ju också stärka bilden av att SD varit ensam om brottet förutom de vittnen som hört/sett något på kvällen utanför huset.

Tror absolut att de närmaste( t ex HD, UW) granskas extra noga för att utesluta dem.

Citat:
Under dagen fick jag besked att misstankarna måste gradvis ha försvagats. Anledningen ska tydligen vara att mycket av det beslagtagna har återlämnats. Vet inte om det är rätt tolkning och om polisen jobbar så.

Fetning 1: De har/hade INGENTING på SD. Absolut INGENTING, mer än hans historia med LW.
När åklagaren försökte uppgradera misstankegraden så var det ENDAST för att SD "kunde försvåra utredningen". Det köpte inte T.R som bekant.
Fetning 2: Är väl inte så svårt att "försvaga" misstankarna. Det finns inte ett smack på SD om sanningen ska fram.
Citera
2018-10-18, 18:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Skulle konversationen innehållit hot, skulle inte TR gått emot åklagaren!
Att polisen skulle se att planeringen var att inte lämna spår? Då måste dom hittat spår, och SD sitta inne nu.

Du har dålig koll på utredningar. Hot räcker inte på långa vägar för att häktas på sannolika skäl. Om utredarna haft svårt att hitta spår kan det absolut tyda på ett planerat mord. Men det kan också tyda på att mördaren efter mordet försökt dölja/göra sig av med spår. Spår i sig behöver absolut inte leda till att någon häktas. Hur tänker du egentligen? Det beror självklart på vad det är för slags spår.
Citera
2018-10-18, 18:54
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Fetning 1: De har/hade INGENTING på SD. Absolut INGENTING, mer än hans historia med LW.
När åklagaren försökte uppgradera misstankegraden så var det ENDAST för att SD "kunde försvåra utredningen". Det köpte inte T.R som bekant.
Fetning 2: Är väl inte så svårt att "försvaga" misstankarna. Det finns inte ett smack på SD om sanningen ska fram.

Du är fel ute här
Citera
2018-10-18, 18:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Hur vet du detta?
Citera
2018-10-18, 19:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nä, det har dom inte sagt, mig vetligen. Det var en spekulation av en civilanställd inom myndigheten, och även min fråga/tanke.

Skulle dom hittat nått på något så tror jag inte dom släpper något?!
Min fria tolkning är att dom har kvar vissa saker fortfarande, men eftersom dom inte hittat nått på det dom testat så släpps det. Men om dom hittat nått på nått, så skulle dom inte släppa nått... nått sånt tänker jag.

Så dessa spekulationer får din hjärna till att misstankarna MÅSTE ha försvagats? Någonting står inte rätt till med dig.
Citera
2018-10-18, 19:03
Medlem
Citat:
Men hur står det till med dina juridiska kunskaper måste man ju undra..
Hade inte utredarna OCH Tingsrätten haft något på SD så hade han varit helt avskriven i ärendet i dagsläget.
Och att några misstankar har försvagats vet ingen av oss här i tråden heller, då det endast är en skribent som påstår detta.
Lugn i båten!
Citera
2018-10-18, 19:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ja, det finns mördare som går fria för att de inte gått att döma, av olika orsaker. Likafullt är de mördare. Misshandel var det, men i vilken grad vet bara de inblandade.
Vad besitter du för speciell juridisk kunskap som obesvärat överprövar Åkl som kom till annan slutsats efter grundliga förhör med vet bara dom inblandade? Du kanske hade egna hemliga förhör så du har tyngd bakom vad du skriver?

Kom igen VigosRos du försöker väl inte slå i läsarna att din kännedom om misstankegraderna är större än Åkl som lade ner fallet ?
Hemmasnickrade misstankegrader skräddarsydda för denna tråd kanske?
Fallet är väl tillräckligt otäckt utan att försöka dramatisera det med lögner tycker du inte det?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-18 kl. 19:10.
Citera
2018-10-18, 19:07
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

En till som har dålig koll på hur rättssystemet fungerar. Du blandar ihop häktningsskäl med åberopad bevisning.
Citera
2018-10-18, 19:08
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Men hur står det till med dina juridiska kunskaper måste man ju undra..
Hade inte utredarna OCH Tingsrätten haft något på SD så hade han varit helt avskriven i ärendet i dagsläget.
Och att några misstankar har försvagats vet ingen av oss här i tråden heller, då det endast är en skribent som påstår detta.
Lugn i båten!

Dessutom krävs det konkreta bevis för att kunna häktas på skälig misstanke. Så Darkwind yrar i nattmössan ganska rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in