Citat:
Ursprungligen postat av
DragonOnWall8
Det där är supersvårt att svara på, från att ha haft jättebaser 'Subik Bay' tex (den var den största utanför US) till nästan ingen US militär alls på 80-90 talet. Nu har USA en massa mindre baser, fast inne på lokala baser tydligen, knäppgöken Rodrigo Duterte vet man inte riktigt var han står, ibland prisar han Kina (medans dom snor en massa öar och brer ut sig..), det gillar ju Japan framför allt inte eller USA. Men presidenter kommer och går, men militären består!
Intressant kommer det att bli iallafall.
Det är precis som du säger. Dock är det ju oerhört långt mellan de "forna" baserna (t ex. Subic Bay som du nämnde) och de mini-baser som de har nu. Trump verkade ju lyckas att få Duterte på sin sida efter deras möte, otroligt nog. Två bufflar som tydligen kommer överens.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Jo... personligen tror jag det är ett led i att försöka förhandla ned priset på F-16... tyvärr.
Ok för att Thailand köpte beggade Gripen C men jag tvivlar på detta... tyvärr...
Njae, visst kan det finnas en sanning i det. Men det är ju inte direkt så att det kryllar av kunder till det numera gamla F-16 (som fortfarande är ett bra plan), så priset borde ju vara lätt att förhandla om. Trump i sin tur är ju som sagt en affärsman, och kammar han Duterte medhårs kan de få till en rejäl affär.
Sen när det gäller JAS finner jag det nästan uteslutet pga det ovan nämnda. Filippinerna har ju på väldigt kort tid gått från nästan "anti-usa" till "pro-usa". De som känner till landet förstår nog vad jag menar. Allting i Filippinerna var ju mega-amerikanskt tidigare. Dock har detta förändrats rejält de senaste decennierna. Mycket färre talar engelska, och de som kan talar inte lika bra engelska som förr. Filippinerna har haft en väldigt tydlig linje om att få bort utländsk påverkan och sökt sina egna rötter, vilket jag personligen tycker är mestadels bra.
Hur som haver, i och med att Duterte nu har genomfört de nya "baserna" med USA så innebär det ju givetvis att de har ett nära samarbete. Bara det gör ju att det känns otroligt osannolikt att de kommer att köpa in något annat än ett amerikanskt flygplan.