2018-10-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Som jag kommer ihåg det så ringde dalaan upp polisen när
LW hade påträffats.

Jag har en otäck känsla av att polisen tog ganska lätt på
det här fallet, man hade en person som man trodde fullt ut på,
vi har honom, det här är "a walk in the park".

Hoppas jag har fel.
Ja, har också för mig att dom kontaktade polisen igen efter att LW hittats.
Först då började dom kolla upp inringningen om skriken och det togs på allvar.

Om det berodde på att dom hade en misstänkt från början tror jag inte, utan det berodde nog på att larmet från början slarvades bort eller att dom inte brydde sig den natten.
Citera
2018-10-15, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Självklart skall polisens arbete granskas och utvärderas kontinuerligt, både där dom gör rätt och där det blir fel.

Men jag tror att första patrullen som kom och tog upp anmälan, eskalerade detta till yttre befäl, som gjorde helt rätt att inte börja eftersöka henne direkt. Detta är ett direktiv polisen har, då man får och kan hålla sig undan frivilligt och man kan dessutom ha fog för att gömma sig (se not1)
I detta fall är det ex-mannen som ringer in. Dom behöver mer konkreta detaljer som visar på ett ofrivilligt försvinnande. När sammanvägningen gjorts pejlar dom mobilen (snabbaste sättet och se var en person är), och den pekade på Vivallaskogen. Polisens hundar dirigerades dit.
OM hon skulle gått dit direkt från hemmet, så varför börja försöka spåra därifrån 18-20 timmar efter hon försvann på hårt underlag (mycket svårt).

Polisen använde sina hundar på rätt sätt, på rätt plats, efter dom förutsättningar som fanns. Även om det vart katastrofalt fel resultat, så gjorde dom rätt.

Vänd på det igen, Om polisen skulle spårat vid hennes hus och hon skulle ligga i Vivallaskogen, så skulle alla tycka det var horribelt att dom inte började söka i Vivallaskogen....

1) Ni kan tänka er ramaskrien som skulle vara om LW vart misshandlad och dödshotad av UW, hon försvinner och gömmer sig hos en vän. UW anmäler henne som försvunnen och polisen pejlar henne och säger "Där är hon, varsågod". Blodspår eller hastigt avvikande tyder ju dessutom på tumult.
Detta har tyvärr hänt i verkliga livet, ett par gånger och nu är polisen väldigt restriktiv med spårning av försvunnen person, speciellt med partner (och ex-) i nära relation.
Det här blir första gången jag håller med dig. Idag skriver du klart, redigt och logiskt. Det går i skov.
Det första fetade: Om mobilen signalerade Vivallaskogen gjorde de initialt helt rätt. Men när hon nu inte hittades i Vivallaskogen, så borde de väl ha sökt i vidare cirklar åt alla håll utgående från hemmet under de efterkommande dygnen?

Det andra fetade: Mycket viktig aspekt i ett fritt samhälle. Men vi måste komma ihåg att det var kort tid fallet rubricerades som Försvinnande. Efter det att rubriceringen blev Människorov med livstids fängelse i straffskalan, faller de hänsynstagandena bort.
Senast redigerad av wishfulthinking 2018-10-15 kl. 11:06. Anledning: felstavat
Citera
2018-10-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Som jag kommer ihåg det så ringde dalaan upp polisen när
LW hade påträffats.

Jag har en otäck känsla av att polisen tog ganska lätt på
det här fallet, man hade en person som man trodde fullt ut på,
vi har honom, det här är "a walk in the park".

Hoppas jag har fel.
Då har du allt fått det om bakfoten. Dalaan ringde in till 112 kl 23.47 samma kväll som LW försvann, och larmade om skriken..
Citera
2018-10-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du har själv i tråden framställt det som om MV vet saker som vi inte vet om (kommit fram) i tråden.
Hur tänker Du att hen vet saker som inte kommit fram här?
Det har jag med tagit upp...
Ska inte efterforska eller beskriva i detalj, då det är ett regelbrott.
Men tar ett par exempel:
Om min partner skulle jobba med fallet och prata med kollegor i telefon så hör man bara ena parten prata. Man kan ändå förstå innebörden i stort.

Jobbar hen i huset, exempelvis på samma avdelning, men inte i utredningen snappar man upp ett och annat. Eller till och med som lokalvårdare (ser whiteboard o.d).

Detta ksn man ganska enkelt sätta i en kontext i fallet som stämmer ganska bra eller är tillräckligt nära sanningen.

Problemet som uppstår är då som exemplet med cykeltjejerna och dom tvärsäkra uppgifterns om blodspår, men framför allt detta med att SD vart påkommen att ljuga enligt MV, som sen ändrades till att SD bara ”svävade” på tidpunkten för den digitala kontakten.

Så summa: viss insyn har hen, men jag tror att MV lägger in detta som vetskap.
Citera
2018-10-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Märklig premiss att allt måste vara sant annars är allt falskt. Så tycker iaf jag inte man kan se det (inte vad gäller vanlig kommunikation människor emellan iaf).
Inte i en kommunikation mellan människor. Här är sakfrågan om medveten läcka, två skilda saker.
Citera
2018-10-15, 11:13
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Nu vart jag konfunderad vilken gångstig du menar.
Mellan bostadsområdet och planket, menar du bilgatan framför radhusen eller menar du återvändsgränden framför villorna (bilväg det med), den går parallellt med motorvägen, men är en jordvall där. Båda vägarna är Rättarevägen (den gör en liten knix vid slutet av bylagsgatan).
Men någon gångstig ser jag inte.

Det går troll i den här icke-frågan...

Gångstig var ett dumt ord, ber om ursäkt. Jag skulle ha valt ordet gångväg.

För att göra en lång historia kort: En postare frågade hur man tar sig från LW till gångbron mot gamla Hjärsta. Jag svarade att det går en gångväg ”ovanför planket” till gångbron (mot Varbergahållet).
Den gångväg som avses är den smala väg som svänger till höger precis innan grönområdet vid FP.
Citera
2018-10-15, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Då har du allt fått det om bakfoten. Dalaan ringde in till 112 kl 23.47 samma kväll som LW försvann, och larmade om skriken..
Hade Du läst bara några inlägg innan så är det 2:a samtalet från Dalaan som vi "pratade" om...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jaha, så om du skriver ett ord någonstans i tråden så gäller det alla dina inlägg?
Ok, uppfattat.
Men du vill fortfarande inte att MV läcker något, planterar? Eller tvärtom? Jag hänger inte med här...

Du agerar som EGT, väljer att inte svara när det blir krångligt eller när du är ute på hal is.

Citat:
Du skriver som att det är en sanning, vilket skulle vara för otroligt om det skulle vara så.

Först måsta allt MV stämma eller inte stämma. Nu vet vi att vissa saker inte stämde och då ska inget stämma. Detta då för att göra GM säker?

Det blir ju kontraproduktivt om GM vet att inte ett ord yttrades på vägen, men att han använde flyktvägen bakom planket.

För att inte prata om risken att ge ut att det finns vittnen. Förstå vad pressen skulle göra om GM skulle få tag på ett vittne, även om det inte finns, så kan det stämma in på en helt ovetandes person.

Bara för att nämna lie varför det osannolikt att MV skulle vara en sanktionerad läcka.

Allt måste naturligtvis inte stämma, jag har aldrig sagt att det är så, blanda inte ihop spekulation med fakta från källor. Men onekligen har MV insyn.

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack, EGT!
Du har på ett synnerligen vederhäftigt och pedagogiskt vis försökt förklara för en av trådens värsta låtsasdetektiver hur osannolikt det skulle vara att MV skulle vara sanktionerad av Örebropolisen.
Återstår nu att se om "Watson" begriper..

Känsligt det här med Holmes är för dig, har du något slags fobi mot detektiver?
Eller mera troligt, du associerar med Holmes jätteballe och då rinner det till för dig och hjärnan slutar fungera...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj

Du har missat lite, vi pratade om andra gången dalaan ringde polisen,
inte när han larmade.

Du behöver bara läsa lite tillbaka, då vet du vad du skriver om.

Å där låg jag några mil efter Katten
Senast redigerad av CarlJanne75 2018-10-15 kl. 11:17.
Citera
2018-10-15, 11:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har inte ritat in en stig, utan enbart ritat en hypotetiskt flyktväg som jag tänkt att MV kan ha menat.
Denna väg från flyndplatsen tror jag inte är så svår att ta. Bara att klättra över det nedsuttna gunnebostängslet och gå längs planket till brofästet.
Om du tittar på de streetview-bilder du själv har länkat till så ser du att det knappast går att gå österut från fyndplatsen längs slänten på bullerplankets utsida. Dels lutar det ordentligt ner mot motorvägen, och dels är det vegetation som är i vägen på flera ställen. I så fall får man nog gå nere i diket eller ute på vägrenen.

Men varför tror du att gärningsmannen skulle ha tagit den vägen?
Citera
2018-10-15, 11:18
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Konspirationsteori? Berätta!

Ingen konspirationsteori.
Enligt min källa gjordes inget hundsök vid Lenas bostad och FP. Söket koncentrerades till det område där mobilen pingades.
Citera
2018-10-15, 11:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Ingen konspirationsteori.
Enligt min källa gjordes inget hundsök vid Lenas bostad och FP. Söket koncentrerades till det område där mobilen pingades.
Din källa sade också bestämt att föremålet som hittades i Vivallskogen inte var mobiltelefonen. Har du hört något mer om vad det egentligen var man hittade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in