2018-10-15, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Du skriver som att det är en sanning, vilket skulle vara för otroligt om det skulle vara så.

Först måsta allt MV stämma eller inte stämma. Nu vet vi att vissa saker inte stämde och då ska inget stämma. Detta då för att göra GM säker?

Det blir ju kontraproduktivt om GM vet att inte ett ord yttrades på vägen, men att han använde flyktvägen bakom planket.

För att inte prata om risken att ge ut att det finns vittnen. Förstå vad pressen skulle göra om GM skulle få tag på ett vittne, även om det inte finns, så kan det stämma in på en helt ovetandes person.

Bara för att nämna lie varför det osannolikt att MV skulle vara en sanktionerad läcka.
Tack, EGT!
Du har på ett synnerligen vederhäftigt och pedagogiskt vis försökt förklara för en av trådens värsta låtsasdetektiver hur osannolikt det skulle vara att MV skulle vara sanktionerad av Örebropolisen.
Återstår nu att se om "Watson" begriper..
Citera
2018-10-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är nog många poliser i landet som funderar på varför dom inte åkte ut (menar alltså inte bara i detta fallet utan över hela landet)... vet inte i detta fall om missen berodde på 112 eller polisen!?

112 har enligt uppgift vidarebefordrat larmet och polisen
har inte klagat, så 112 gjorde tydligen sitt jobb, åtminstone
den här gången.
Citera
2018-10-15, 10:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tycker jag känner igen det där som Veckans Brott.

Camilla Kvartoft va med när hundarna tränade.

Ja, kanske?
Minns att en scen var i skogen (var det likdoft eller blod i den scenen?).
En annan scen var ett omklädningsrum (sperma?)

Man fick se hunden (hundarna?) söka av platserna. Föraren berättade om att t ex likdoft (som man fick i provrör var inte så lätt att få tag på, tror att man fick det från personer som donerat sin kroppar?) Sperma fick man från frivilla personer hos polisen.

Väldigt intressant program.
Synd att jag inte hittar det.
Citera
2018-10-15, 10:36
Medlem
Citat:
112 har enligt uppgift vidarebefordrat larmet och polisen
har inte klagat, så 112 gjorde tydligen sitt jobb, åtminstone
den här gången.
Ok, då är det isf polisen som inte tagit inringaren på allvar... dessutom fick tydligen dalaan ringa upp en gång till för att få lämna sitt vittnesmål...!
Citera
2018-10-15, 10:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ojdå. Poff så var den stigen borta som du sa fanns förut.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Här har Notknapparen ritat in stigen på en karta.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Angående det infernaliska stängslet.
Kan man enkelt ta sig från motorvägen till FP kånkades på ett lik?
Ibland tror man att de som säger sig varit på plats inte varit det.

En stig försvinner och ett stängsel är nu inte längre nertrampat.

Hönsnät, kakakakak.

Jag har inte ritat in en stig, utan enbart ritat en hypotetiskt flyktväg som jag tänkt att MV kan ha menat.
Denna väg från flyndplatsen tror jag inte är så svår att ta. Bara att klättra över det nedsuttna gunnebostängslet och gå längs planket till brofästet.
Citera
2018-10-15, 10:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Det finns som jag minns det bara en upptrampad stig, dvs den lilla stig som löper förbi minnesplatsen (från Rättarevägen och som rundar planket).

Vet inte om du varit på platsen tidigare, men jag funderar på om denna stig bildats efter mordet?
Dvs att folk vandrat dit för att kolla på fyndplatsen?
Citera
2018-10-15, 10:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
En som har hört prat genom öppet fönster, gående prat på väg mot planket.

En som har sett någon prata genom stängt fönster, tydligen en ensam pratare.

En som ska ha sett SD i området.
Det sista vittnet är jag mest skeptisk till, hur stort är området,
SD bor i området.

Jag tror lite mer på dom andra två, alltså jag tror
att det är två olika, åtminstone tills annat framkommer.
Det är lite förvånade att den tidigare föreställningen om flera olika vittnen fortfarande hänger kvar. Som jag har förstått det menar väl nu inte ens användarna själva (dvs. de som tidigare skrev om "synvittnet" och "hörvittnet") annat än att det förmodligen handlade om olika tolkningar den tidigare oidentifierade tantens uppgifter.
Citera
2018-10-15, 10:48
Medlem
Citat:
Du skriver som att det är en sanning, vilket skulle vara för otroligt om det skulle vara så.

Först måsta allt MV stämma eller inte stämma. Nu vet vi att vissa saker inte stämde och då ska inget stämma. Detta då för att göra GM säker?

Det blir ju kontraproduktivt om GM vet att inte ett ord yttrades på vägen, men att han använde flyktvägen bakom planket.

För att inte prata om risken att ge ut att det finns vittnen. Förstå vad pressen skulle göra om GM skulle få tag på ett vittne, även om det inte finns, så kan det stämma in på en helt ovetandes person.

Bara för att nämna lie varför det osannolikt att MV skulle vara en sanktionerad läcka.
Du har själv i tråden framställt det som om MV vet saker som vi inte vet om (kommit fram) i tråden.
Hur tänker Du att hen vet saker som inte kommit fram här?
Citera
2018-10-15, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ok, då är det isf polisen som inte tagit inringaren på allvar... dessutom fick tydligen dalaan ringa upp en gång till för att få lämna sitt vittnesmål...!

Som jag kommer ihåg det så ringde dalaan upp polisen när
LW hade påträffats.

Jag har en otäck känsla av att polisen tog ganska lätt på
det här fallet, man hade en person som man trodde fullt ut på,
vi har honom, det här är "a walk in the park".

Hoppas jag har fel.
Citera
2018-10-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Polisen visste först inte exakt vilka iakttagelser vittnet hade gjort, eftersom man bara hade andrahandsuppgifterna från paret som hade träffat henne på trädgårdsdagen i Karlslund 20/5. Eftersökningarna av vittnet gav upphov till rykten och trådsanningar om "synvittnet" som skulle ha sett SD i området, och "hörvittnet" som skulle ha hört röster.

Polisen sökte alltså länge efter en gråhårig dam som skulle ha "iakttagit någon som pratade", och det var först efter efterlysningen nu i höst som man fick tag i vittnet och kunde höra henne. Det rör sig alltså förmodligen om ett och samma vittne, men exakt vad hon nu har berättat för polisen vet vi inte. Kanske något som föranledde de nya krattningarna?
Första fetade: Det kan ju vara som du säger rykten. Så klart att folk pratade om mordet. Damen har nog inte bara pratat med paret på marknaden om sin iakttagelse. Detta rykte kan ha vuxit till både syn och hörvittnen. Polisen har inte nämnt något annat vittne än damen dock.

Det andra fetade: Kombinationen av efterlysningen av damen, cykeltjejerna på Apelvägen och krattningen, kan höra ihop. Det ökar onekligen intresset för den andra sidan av motorvägen.

Undrar om krattningen hade skett i maj om inte en viss polisinspektör hade agerat ljudingenjör och förmått Daalan att bestämt hävda att ljudet måste ha kommit från FP. Varför just FP när Daalan och sambo instinktivt letade på sin sida. Jo därför att FP var just FP.
Det är väl nära på tjänstefel att under ett förhör lägga orden i mun på ett så viktigt vittne. Daalan skriver ju att det var polisen som förklarade hur ljudet kan ha studsat. Det kan mycket väl vara så, men det hade varit bättre om Daalan hade fått berätta fritt och behållit sitt minne som det var.
Citera
2018-10-15, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, kanske?
Minns att en scen var i skogen (var det likdoft eller blod i den scenen?).
En annan scen var ett omklädningsrum (sperma?)

Man fick se hunden (hundarna?) söka av platserna. Föraren berättade om att t ex likdoft (som man fick i provrör var inte så lätt att få tag på, tror att man fick det från personer som donerat sin kroppar?) Sperma fick man från frivilla personer hos polisen.

Väldigt intressant program.
Synd att jag inte hittar det.

Jag kommer också ihåg att polisen hade kadaverindoft i en
liten flaska/provrör, Veckans Brott ca två år sedan, eller lite till.
Citera
2018-10-15, 10:54
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Märklig premiss att allt måste vara sant annars är allt falskt. Så tycker iaf jag inte man kan se det (inte vad gäller vanlig kommunikation människor emellan iaf).
Senast redigerad av DreamTwister 2018-10-15 kl. 10:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in