Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Är de linjerna genom ytor på 2D-sidor likadana för insida som utsida av celler i 4D till exempel? Likt √5 kan betraktas som linje på 2D-sidor av en 3D-kubs insida.
Jag har blivit nästan lite för intresserad av det här problemet och kommit fram till en del, men jag ska försöka att hålla mig kort.
Det är najs att försöka tänka intuitivt i 4D eller ännu fler D, men det duger liksom inte för säkra resultat. Man måste formulera det på något sätt där resultaten kan kontrolleras utan någon speciell sorts högre dimensionell intuition.
Det vi har i verktygslådan är
* Euklidiska koordinater x₁, x₂, x₃, ...
* Ett avståndsmått mellan två punkter med koordinatskillnaderna Δx₁, Δx₂, Δx₃, ... som ges av
Δs = √(Δx₁²+Δx₂²+Δx₃²+...)
(vilket stämmer bra i t ex 3D).
* Lätt visualiserbara exempel upp t o m 3D, som vi kan försöka generalisera.
Du frågar: "Är de linjerna genom ytor på 2D-sidor likadana för insida som utsida av celler i 4D till exempel?" Men vad ska detta
betyda? Om du tänker på banan längs 2D-sidorna på en 3D-kub, så går denna längs två sidor på t ex följande sätt:
(0,0,0) --> (1/2,1,0) --> (1,1,1).
Koordinatskillnaderna i de båda stegen är
(1/2,1,0) resp (1/2,0,1).
(Den totala sträckan är alltså 2•√((1/2)²+1²)=√5.)
I vilken mening är dessa "likadana"? Den första rör sig i xy-planet och den andra i xz. Skillnaden är att den första y-riktning byts ut mot en z-riktning.
Som om man man viker upp planet.
Jag föreslår alltså att "likadana" ska stå för att man byter plats mellan en eller fler koordinater. Så t ex är är även koordinatskillnaderna (1,1/2,0), (0,1/2,1), (1,0,1/2) och (0,1,1/2) "likadana" -- eftersom de bara skiljer sig åt i att vi har vikt upp ett plan så att t ex x-riktningen har blivit en y-riktning osv.
Detta är även lätt att generalisera till hur många dimensioner vi vill.
Så t ex har vi en bana genom 4D-kub, som bara får röra sig längs 2D-sidor (dvs max ändra två koordinater i taget) som ges av
(0,0,0,0) --> (1/3,1,0,0) --> (2/3,1,1,0) --> (1,1,1,1)
med koordinatskillnaderna
(1/3,1,0,0), (1/3,0,1,0) och (1/3,0,0,1)
som är "likadana"!. Den sammanlagda sträckan blir
s = 3•√(1²+1/3²) = √10
Detta är dock inte den kortaste sträckan runt 4D-kuben genom 2D-sidor. En kortare ges som sagt av
(0,0,0,0) --> (1,1,0,0) --> (1,1,1,1)
med de "likadana" koordinatskillnaderna
(1,1,0,0) och (0,0,1,1)
och sammanlagd sträcka
s = 2•√(1²+1²) = √8
Tyvärr verkar dock inte alltid den kortaste sträckan av ett visst slag alltid bestå av "likadana" koordinatskillnader. Jag trodde att det var så, men det är nog fel. Mer om det i ett annat inlägg. Måste ju ju svara Igni-ferroque också. Nån gång.