Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2020-05-05, 11:52
  #61
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Därför att det kan inte finnas -1 eller -2 riktningar.
("I n-2 riktningar går man ett steg och i en går man 2...")

Gammal tråd f ö. Men det var kul att fundera och räkna på! Känns dock som vi uttömde ämnet. Men det kan nog utvidgas ännu mer än det redan gjorts. (Vi fann ju dessutom alla lokala minimal för banor banor som går i d-dimensionella "sid"-kuber runt den n>d-dimensionella hyperkuben.)
Ja men jag menar ungefär som att låta det vara ett experimentellt sätt att tänka, det är jag nyfiken på som exempel.
__________________
Senast redigerad av Denom 2020-05-05 kl. 12:00.
Citera
2020-05-05, 12:01
  #62
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Därför att det kan inte finnas -1 eller -2 riktningar.
("I n-2 riktningar går man ett steg och i en går man 2...")

Gammal tråd f ö. Men det var kul att fundera och räkna på! Känns dock som vi uttömde ämnet. Men det kan nog utvidgas ännu mer än det redan gjorts. (Vi fann ju dessutom alla lokala minimal för banor banor som går i d-dimensionella "sid"-kuber runt den n>d-dimensionella hyperkuben.)
Jag startade en ny tråd om mitt utvecklade exempel på vad jag ifrågasätter: (FB) Finns det fler sätt att mäta kortaste sträcka än diagonal och ytdiagonal?
Citera
2020-09-03, 10:39
  #63
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Likt en kvadrats linje är sqrt(2), en tredimensionell kub är sqrt(5) är min fråga vad det är för en hyperkub med dimension D=>4, vad är sambandet mellan längden på linjen och hur många dimensioner hyperkuben har?

Citat:
Ursprungligen postat av Rolvaag0
Jag håller helt med att numeriska undersökningar är bra. De flesta matematik-relaterade problem jag har stött på i verkligheten har sällan haft några enkla analytiska lösningar och då gäller det att vara bra på att programmera. Det är ju rätt bra generell metod. 1) simulera problemet med en dator 2. leta efter mönster 3. förklara mönstret analytiskt om ens möjligt... Ni gjorde ju lite var... jag var också noga med att inte claima credit för andras arbete

Citat:
Ursprungligen postat av Chepito
Prydlig lösning. Den här vägen är alltså raka vägen på den utveckling av kuben som Rolvaag0s vän menade behövde demonstreras. Har man svårt att se en sådan utveckling framför sig så är det ju i alla fall tydligt utifrån tabellen att riktningen är samma i varje steg.
Hittade en mattenyhet som är relaterad till trådens Topic på en del sätt.
Fast onekligen också mer komplicerad.

Mathematicians Report New Discovery About the Dodecahedron
Three mathematicians have resolved a fundamental question about straight paths on the 12-sided Platonic solid.


https://www.quantamagazine.org/mathe...dron-20200831/
Suppose you stand at one of the corners of a Platonic solid. Is there some straight path you could take that would eventually return you to your starting point without passing through any of the other corners? For the four Platonic solids built out of squares or equilateral triangles — the cube, tetrahedron, octahedron and icosahedron — mathematicians recently figured out that the answer is no. Any straight path starting from a corner will either hit another corner or wind around forever without returning home. But with the dodecahedron, which is formed from 12 pentagons, mathematicians didn’t know what to expect.
(Artikeln har även med länkar till faktiska forskningsartiklar.)

Detta handlar alltså om en dodekaeder och inte en kub. Och så handlar det om "räta" banor som startar och slutar i samma hörn, och inte motsatta. Men i ö känns ju ändå frågeställningarna lite lika.

Och så handlar ju detta bara om en polygon i 3D, inte i 4D eller mer. Analysen blev tydligen rätt så komplicerat ändå, med en hypertorus med 81 hål! Det finns ju heller ingen motsvarighet till dodekaeder i mer än 3D (i motsats till textrader, kub och oktaeder som har motsvarigheter för ett godtyckligt antal dimensioner).

Likheten med hur vi löste problemet i trådens Topic, är metoden de har använt, iaf dess grundidé: att vika upp alla sidor så att de hamnar i samma plan, varmed tillåtna banor blir just räta. Det som komplicerar en del för dodekaeder är att sidorna, som är pentagoner, har "konstigare" vinklar än kubens enkla kvadratsidor.
Citera
2021-01-29, 20:09
  #64
Medlem
nerdnerds avatar
Imho en lite roligare och mer upplysande artikel på samma tema som i föregående inlägg, med många bra bilder:

https://www.quantamagazine.org/the-c...rips-20210113/

Hur är nu egentligen detta i högre dimensioner? Min magkänsla säger att det man nu har funnit om banor för en dodekaeder snarare är regel än undantag i dessa fall. Borde iaf inte vara supersvårt att analysera en tesserakt.
Citera
2021-01-30, 10:17
  #65
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Imho en lite roligare och mer upplysande artikel på samma tema som i föregående inlägg, med många bra bilder:

https://www.quantamagazine.org/the-c...rips-20210113/

Hur är nu egentligen detta i högre dimensioner? Min magkänsla säger att det man nu har funnit om banor för en dodekaeder snarare är regel än undantag i dessa fall. Borde iaf inte vara supersvårt att analysera en tesserakt.

Tack för den artikeln! Den löste många bryderier.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback