Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Den objektiva och fakta-baserade verklighets-beskrivning (som främst manifesterar sig i/genom nutida, västlig, akademisk filosofi och vetenskap) är inom sina egna gränsar mycket bra ...
... men den kan inte ge svar på alla frågor, antingen dessa är av fiosofisk eller vetenskaplig natur.
Så det finns ett legitimt utrymme för åsikter, spekulationer, gissninger, religiösa doktriner, tro o.dyl. utanför det som objektivt/faktuellt kan beskrivas på den objektiva/faktuella planhalva.
Och jag förmoder att (så gott som) ALLA iblant har eller manifesterar såna åsikter, spekulationer, gissninger, religiösa doktriner, tro o.dyl.; samt att detta inte kan ses som en manifestation av mental dysfunktionalitet (om man nu inte anser hela mänskligheten vara mentalt dysfunktionell).
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
So far, so good
Citat:
1. Vad är "pådyvlande teister" för något?[/b] Mitt intryck är att du bara menar teister som försöker övertyga andra om sin sak.
Det finns en tydlig definitions-skillnad mellan subjektiva åsikter (som t.ex. tro) och en objektiv verklighets-beskrivning.
Förstår du inte denna skillnad?
Citat:
2. Vad menar du med "mental dysfunktionalitet"?
1. Intellektuella handikapp.
2. Skolmedidicinsk mental-sjukdom.
3. Sociopati.
Citat:
Du menar att de argumenterar för sin sak, på ett sätt som inte du håller med om. Därför tycker du att de är mentalsjuka.
Nej, det är inte min position.
Citat:
Mentalsjuka är mentalsjuka.
Japp, i skolmedicinsk betydelse. Men jag försöker faktisk ge en mindra aggressiv psykologisk "diagnos" av religion, genom att endast diagnosticera pådyvlande teism etc som varande mentalt dysfunktionell.
Citat:
Finns det något av detta som för dig inte är mindre användbart på vilka som helst som tycker, tänker eller tror annorlunda än du om vad som helst? Politik, konst, film, litteratur, inredning, bästa pizzan, etc. Vad är det för skillnad mellan din sjukdomsklassificering mot "pådyvlande teister" och missbruket av psykiatri i Sovjetunionen mot politiska dissidenter?
Min klassificering och kritik av pådyvlande teism etc kan också appliceras på annan pådyvlande ideologi.