2018-10-13, 18:56
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att du borde ge belägg för att din åsikt (som du blev ombedd att göra),inte ta upp vad ordet ”avsikt” betyder.
Eller så har jag missuppfattat eran diskussion?

japp
du har missat kärnfrågan;

omformulerat;

kan något som börjat existera utan orsak/avsikt/mening ändå ha en avsikt/mening till att börjat existera?
Citera
2018-10-13, 18:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
börjar nästan undra om du använder nån sorts filosofi-floskelgenerator som pumpar ut den ena substanslösa tomma frasen efter den andra,
se isf till att uppgradera akademi-ord-filen,

du har nog svenskt rekord i att använda tex ordet pådyvla

alternativt prova för omväxlings skull att formulera dina inlägg på vardagsspråksvenska,

att angripa ett vattentätt faktum med tafatta desperata filosofiska formuleringar förändrar inte fakta

Mitt underlag är konventionell nutida, västlig, akademisk filosofi (och dennas nomenklatur).

Citat:
vore fö intressant att se premisserna till din tes

Bl.a. DU och din demagogi är underlaget för min tes.
Citera
2018-10-13, 18:58
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Mitt underlag är konventionell nutida, västlig, akademisk filosofi (och dennas nomenklatur).

Bl.a. DU och din demagogi är underlaget för min tes.

formulera premisserna tack..
Citera
2018-10-13, 19:01
Medlem
Okej då säger jag att dom är indoktrinerade.
Citera
2018-10-13, 20:04
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Hej, jepeess!
Tänk ett varv till, begrunda,= vad är en falsk dikotomi.
Måhända du efter djupt grubblande kan utbrista, JEPEESS!

Du är inte ensam, jepeess!

OM det skulle visa sig att det bara var en bigbang och ingeting annat, skulle ditt liv ha någon mening efter detta?
Det ä ju det du säger indirekt.
Du var inte där, inte jag heller.
Så hållomos käften!

Och ditt snack om mänskliga rättigheter, att dom är bullshit.??
Har du haft ett jobb, någonsin?
Och blivit utan lön?
Skulle du inte kräva dina rättigheter?
Eller är du en cuck?

hey bruschan!
det var många frågor i en enda röra..
ok,
kan något som inte hade en avsikt/mening till att börja finnas, senare efteråt ha en avsikt till att börja finnas?
Citera
2018-10-13, 20:47
Medlem
Citat:
hey bruschan!
det var många frågor i en enda röra..
ok,
kan något som inte hade en avsikt/mening till att börja finnas, senare efteråt ha en avsikt till att börja finnas?
Du är ju efter"begynnelsen" och jag också...?
Jag vet ej avsikt och mening i "början" , om den är en medveten sådan eller ej.
Men jag tror att en existens kan uppkomma "out of the blue".
Finska forskare utvecklat ett protein från tomma intet. Du kan googla Hufvudstadsbladet. Det kan lösa nurtionsproblem i världen. Folk kan med enkla medel tillverka sin egen mat. OT!8

Men på mänsklig nivå...
Jag bara ÄR , här och nu, lever livet så gott det går.
Och jag har mening och mål i mitt liv, och..

...Hur i fridens namn skulle det kunna påverka mitt liv, här och nu, att veta hur livet kom till?
Naturligtvis vore det intressant att veta, jag är intresserad av sådana frågor, varför skulle jag annars skriva på ett religionsforum på flashback?
Men att prata med dej....
...är ett pseudoakademiskt skitsnack, då du inte ens kan avslöja en falsk dikotomi.

Så slutsats= mål och mening kan uppkomma Efter bigbangen. Den vi vet om..
Senast redigerad av rantaplan 2018-10-13 kl. 20:59.
Citera
2018-10-13, 21:09
Medlem
Citat:
tills beviset prövas, ja
varsågod..

Ha ha ha. Det är just det, du har ju inte presenterat bevis för din premiss, så gör det.
Citera
2018-10-13, 21:39
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Du är ju efter"begynnelsen" och jag också...?
Jag vet ej avsikt och mening i "början" , om den är en medveten sådan eller ej.
Men jag tror att en existens kan uppkomma "out of the blue".
Finska forskare utvecklat ett protein från tomma intet. Du kan googla Hufvudstadsbladet. Det kan lösa nurtionsproblem i världen. Folk kan med enkla medel tillverka sin egen mat. OT!8

Men på mänsklig nivå...
Jag bara ÄR , här och nu, lever livet så gott det går.
Och jag har mening och mål i mitt liv, och..

...Hur i fridens namn skulle det kunna påverka mitt liv, här och nu, att veta hur livet kom till?
Naturligtvis vore det intressant att veta, jag är intresserad av sådana frågor, varför skulle jag annars skriva på ett religionsforum på flashback?
Men att prata med dej....
...är ett pseudoakademiskt skitsnack, då du inte ens kan avslöja en falsk dikotomi.
Så slutsats= mål och mening kan uppkomma Efter bigbangen. Den vi vet om..

mnja..

1 spelar ingen roll om du vet, eller inte vet, om ditt liv har en avsikt eller inte,
diskussionen handlar om huruvuda någonting (materiellt/immateriellt/sak/objekt/liv etc) som utan avsikt börjat existera, efteråt kan tillskrivas en avsikt att ha börjat existera

att folk har fått/har/funnit/tillskrivit mening och mål med sina liv och saker i efterhand, när det redan existerar, är nåt helt annat,

en stenbumling i skogen kan, efter att den bildats, ges en mening eller funktion som en dörrstopp eller vad som helst den kan användas till, men vem skulle med rationella argument hävda att syftet med att den bildades var att fungera som dörrstopp?

2 definiera först " out of the blue"
om du tror att protein kan bildas av/ur ingenting, har det inträffat ett mirakel större än trolleri; en trollkarl som plockar fram en kanin ur hatten, använder åtminstone en hatt,
ingen trollkarl plockar fram kaniner ur tomma intet, som man brukar säga...

3 för att en falsk diktomi ska kunna avslöjas, måste den vara falsk,
falsifieringen kan göras på olika sätt, men premisserna måste iaf granskas och prövas
Senast redigerad av jipeess 2018-10-13 kl. 22:30.
Citera
2018-10-13, 21:46
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Ha ha ha. Det är just det, du har ju inte presenterat bevis för din premiss, så gör det.

vilken premiss?
Citera
2018-10-13, 21:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag kan göra bättra: Jag kan inom 2-3 dagar presentera en uppdaterad version av min tes om sambandet mellan religion/tro/teism och mental dysfunktionalitet.

Är det detta som är ditt nya opus?:

Citat:
Den objektiva och fakta-baserade verklighets-beskrivning (som främst manifesterar sig i/genom nutida, västlig, akademisk filosofi och vetenskap) är inom sina egna gränsar mycket bra ...

... men den kan inte ge svar på alla frågor, antingen dessa är av fiosofisk eller vetenskaplig natur.

Så det finns ett legitimt utrymme för åsikter, spekulationer, gissninger, religiösa doktriner, tro o.dyl. utanför det som objektivt/faktuellt kan beskrivas på den objektiva/faktuella planhalva.

Och jag förmoder att (så gott som) ALLA iblant har eller manifesterar såna åsikter, spekulationer, gissninger, religiösa doktriner, tro o.dyl.; samt att detta inte kan ses som en manifestation av mental dysfunktionalitet (om man nu inte anser hela mänskligheten vara mentalt dysfunktionell).
So far, so good, om än lite väl pompöst.

Citat:
Så min tes om religion som en mental dysfunktionalitet säger inte att alla religiösa/troende/teister är mentalt dysfunktionella, men att endast pådyvlande teister (o.dyl.) är mentalt dysfunktionella.
1. Vad är "pådyvlande teister" för något? Mitt intryck är att du bara menar teister som försöker övertyga andra om sin sak.
2. Vad menar du med "mental dysfunktionalitet"?
Är det samma som mentalsjuk? Är iaf det Topic handlar om.
Citat:
Dessa pådyvlande individer kan nämligen inte se och/eller förstå skillnaden mellan (nutidig, västlig akademisk) filosofi eller vetenskap och det som är utanför filosofins/vetenskapens objektiva fakta-planhalva, men försöker istället att smyga sig in på den objektiva fakta-plabhalva med hjälp av pseudo-filosofi, pseudo-vetenskap eller bara ren demagogi.

Och det är som sagt dessa pådyvlande individer, som jag anser vara mentalt dysfunktionella.
Du menar att de argumenterar för sin sak, på ett sätt som inte du håller med om. Därför tycker du att de är mentalsjuka.

Citat:
Dessa individer subkategoriserar jag sen enligt följande:

1. Intellektuellt handikappade, som helt enkelt inte förstår eller kan förstå vad som skiljar fakta och/eller objektivitet från subjektiva åsikter m.m.
Som du själv gör i detta inlägg. Intellektuellt handikappad? Mentalsjuk?

Citat:
2. Skolmedicinsk diagnosticerade neurotiker, borderline-psykotiker eller psykotiker, som i sina mentala processer börjar från ett underlag av predeterminerade konklusioner som dom sen efterrationaliserar enligt egna bisarre procedurer.
Tautologi. Mentalsjuka är mentalsjuka.

Citat:
3. Samt sociopater som bara betraktar teism/tro/religion som en trampolin för sin egna ambitioner.
Finns det något av detta som för dig inte är mindre användbart på vilka som helst som tycker, tänker eller tror annorlunda än du om vad som helst? Politik, konst, film, litteratur, inredning, bästa pizzan, etc. Vad är det för skillnad mellan din sjukdomsklassificering mot "pådyvlande teister" och missbruket av psykiatri i Sovjetunionen mot politiska dissidenter?
Senast redigerad av nerdnerd 2018-10-13 kl. 22:32.
Citera
2018-10-13, 22:58
Medlem
Citat:
mnja..

1 spelar ingen roll om du vet, eller inte vet, om ditt liv har en avsikt eller inte,
diskussionen handlar om huruvuda någonting (materiellt/immateriellt/sak/objekt/liv etc) som utan avsikt börjat existera, efteråt kan tillskrivas en avsikt att ha börjat existera

att folk har fått/har/funnit/tillskrivit mening och mål med sina liv och saker i efterhand, när det redan existerar, är nåt helt annat,

en stenbumling i skogen kan, efter att den bildats, ges en mening eller funktion som en dörrstopp eller vad som helst den kan användas till, men vem skulle med rationella argument hävda att syftet med att den bildades var att fungera som dörrstopp?

2 definiera först " out of the blue"
om du tror att protein kan bildas av/ur ingenting, har det inträffat ett mirakel större än trolleri; en trollkarl som plockar fram en kanin ur hatten, använder åtminstone en hatt,
ingen trollkarl plockar fram kaniner ur tomma intet, som man brukar säga...

3 för att en falsk diktomi ska kunna avslöjas, måste den vara falsk,
falsifieringen kan göras på olika sätt, men premisserna måste iaf granskas och prövas
Suck, jag vet inte vad som har börjat existera, INNAN dina helt irrelevanta frågor om existensen, som vars ursprung DU inte vet ett jota om så jahwolh, hållomos käften så länge vi inte vet ett piss!
Citera
2018-10-13, 22:58
Medlem
Citat:
japp
du har missat kärnfrågan;

omformulerat;

kan något som börjat existera utan orsak/avsikt/mening ändå ha en avsikt/mening till att börjat existera?
Ingen aning. Den som påstår det ena eller det andra i den frågan tar på sig bevisbörda. Eller så är det ”bara” en åsikt. Jag har inte påstått något i denna fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in