2018-10-13, 23:27
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Suck, jag vet inte vad som har börjat existera, INNAN dina helt irrelevanta frågor om existensen, som vars ursprung DU inte vet ett jota om så jahwolh, hållomos käften så länge vi inte vet ett piss!

vilken del av inlägget begrep du inte..?
Citera
2018-10-13, 23:31
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ingen aning. Den som påstår det ena eller det andra i den frågan tar på sig bevisbörda. Eller så är det ”bara” en åsikt. Jag har inte påstått något i denna fråga.

du behöver varken påstå eller bevisa,
en åsikt eller gissning räcker..
Citera
2018-10-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
du behöver varken påstå eller bevisa,
en åsikt eller gissning räcker..
Räcker till vad?
Citera
2018-10-14, 02:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Den objektiva och fakta-baserade verklighets-beskrivning (som främst manifesterar sig i/genom nutida, västlig, akademisk filosofi och vetenskap) är inom sina egna gränsar mycket bra ...

... men den kan inte ge svar på alla frågor, antingen dessa är av fiosofisk eller vetenskaplig natur.

Så det finns ett legitimt utrymme för åsikter, spekulationer, gissninger, religiösa doktriner, tro o.dyl. utanför det som objektivt/faktuellt kan beskrivas på den objektiva/faktuella planhalva.

Och jag förmoder att (så gott som) ALLA iblant har eller manifesterar såna åsikter, spekulationer, gissninger, religiösa doktriner, tro o.dyl.; samt att detta inte kan ses som en manifestation av mental dysfunktionalitet (om man nu inte anser hela mänskligheten vara mentalt dysfunktionell).

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
So far, so good

Citat:
1. Vad är "pådyvlande teister" för något?[/b] Mitt intryck är att du bara menar teister som försöker övertyga andra om sin sak.

Det finns en tydlig definitions-skillnad mellan subjektiva åsikter (som t.ex. tro) och en objektiv verklighets-beskrivning.

Förstår du inte denna skillnad?

Citat:
2. Vad menar du med "mental dysfunktionalitet"?

1. Intellektuella handikapp.

2. Skolmedidicinsk mental-sjukdom.

3. Sociopati.

Citat:
Du menar att de argumenterar för sin sak, på ett sätt som inte du håller med om. Därför tycker du att de är mentalsjuka.

Nej, det är inte min position.

Citat:
Mentalsjuka är mentalsjuka.

Japp, i skolmedicinsk betydelse. Men jag försöker faktisk ge en mindra aggressiv psykologisk "diagnos" av religion, genom att endast diagnosticera pådyvlande teism etc som varande mentalt dysfunktionell.

Citat:
Finns det något av detta som för dig inte är mindre användbart på vilka som helst som tycker, tänker eller tror annorlunda än du om vad som helst? Politik, konst, film, litteratur, inredning, bästa pizzan, etc. Vad är det för skillnad mellan din sjukdomsklassificering mot "pådyvlande teister" och missbruket av psykiatri i Sovjetunionen mot politiska dissidenter?

Min klassificering och kritik av pådyvlande teism etc kan också appliceras på annan pådyvlande ideologi.
Citera
2018-10-14, 09:48
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Räcker till vad?

för att besvara frågan som du svarade "ingen aning" på..
Citera
2018-10-14, 11:18
Medlem
Citat:
för att besvara frågan som du svarade "ingen aning" på..
Ok. För mig betyder ett svar ingenting om det inte kan backas upp på något sätt.
Vad folk tror utan anledning (gissning) är ganska ointressant. Dock kanske just dessa fall passar in i tråden, och är intressant ur den aspekten. Men det är inte intressant om man ska försöka lista ut något om hur det verkligen ligger till.
Citera
2018-10-14, 11:34
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ok. För mig betyder ett svar ingenting om det inte kan backas upp på något sätt.
Vad folk tror utan anledning (gissning) är ganska ointressant. Dock kanske just dessa fall passar in i tråden, och är intressant ur den aspekten. Men det är inte intressant om man ska försöka lista ut något om hur det verkligen ligger till.

mnja,
nu var det ju inte för dig,
utan frågeställaren svaret har betydelse,

men vill/vågar/kan du inte komma med ens en gissning, så slipper du,
en gissning är trots allt inte ett permanent ställningstagande..
Citera
2018-10-14, 12:09
Medlem
Citat:
mnja,
nu var det ju inte för dig,
utan frågeställaren svaret har betydelse,

men vill/vågar/kan du inte komma med ens en gissning, så slipper du,
en gissning är trots allt inte ett permanent ställningstagande..
Nej, om ens gissning skulle vara ett permanent ställningstagande så passar man nog in i trådrubriken, för det vore riktigt sjukt.
1. Jag tror är att Gud (en personlig gud) inte skapat universum.
2. Min gissning är att ingen gud öht (en deistisk version) har skapat universum.
I exempel 1 har jag belägg, lite beroende på hur folk definierar sin Gud förstås.
Men exempel 2 är mer en gissning, och betyder inget egentligen.
Citera
2018-10-14, 13:01
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Nej, om ens gissning skulle vara ett permanent ställningstagande så passar man nog in i trådrubriken, för det vore riktigt sjukt.
1. Jag tror är att Gud (en personlig gud) inte skapat universum.
2. Min gissning är att ingen gud öht (en deistisk version) har skapat universum.
I exempel 1 har jag belägg, lite beroende på hur folk definierar sin Gud förstås.
Men exempel 2 är mer en gissning, och betyder inget egentligen.

hur kom gud in i bilden?

frågan (som drunknat i ett virrvarr av sidospår)
löd ungefär:

om något (tex ett föremål el objekt) som utan uppsåt, avsikt eller mening börjat existera,
har då detta föremål tillkommit för en avsikt?
Citera
2018-10-14, 13:37
Medlem
Citat:
hur kom gud in i bilden?

frågan (som drunknat i ett virrvarr av sidospår)
löd ungefär:

om något (tex ett föremål el objekt) som utan uppsåt, avsikt eller mening börjat existera,
Gud kom in i bilden för det brukar vara slutmålet i liknande diskussioner.
Samt att jag har för mig att ”mening” (som i mening med livet) nämndes tidigare. Men jag kanske minns fel.
Citera
2018-10-14, 13:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Alltså en ren spekulativ fråga, som ... om den tas "allvarligt" ... bara ledar till ytterligare spekulationer.

Som i sin tur i sina pådyvlande versioner manifesterar sig som mental dysfunktionalitet.
Citera
2018-10-14, 14:06
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ta själv på dig uppgiften att lära dig (konventionell) elementär logik ... istället för att låtsas att din hemmasnickrade "logik" är logik.

du är så institutionaliserad i akademi- och filosofimiljön att du förlorat verklighetskontakten, (om du öht haft någon)
och verkar även fallit offer för dunning-kruger-effekten, med tanke på de spektakulärt arroganta karaktärsdrag du uppvisar,

din dåliga impulskontroll, arrogans, uppblåsthet, tillkrånglade intrikata formuleringar etc
bekräftar sammantaget mina aningar att du är en sorgligt osympatisk figur, och söker vinna respekt och auktoritet som pseudo-bogomil

men posta gärna premisserna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in