2018-10-13, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams

Så du trappade ner dig på egen hand utan någon som helst inkoppling med din mottagning om jag har förstått dig rätt?
Kunde du inte fått göra det officiellt genom din mottagning bara och själv bestämma takten? Eller vad var orsaken till att du gjorde det på egen hand?

Hur går det för dig nu då? Har du klarat av att hålla dig borta från opiater iom du inte går på bup längre eller känner du att det finns ett behov kvar för bup?

Finns förhoppningsvis andra mottagningar i din stad eller närhet som kan fortsätta där din förra mottagning slutade och sätta in dig på temgesic om det är nu det som skulle vara mest optimalt för dig.

1. 0 förtroende för mottagningen ( dessutom skulle de aldrig gå med på min uttrappning= halverade dos varannan vecka, men tog inte varje dag och kanske två ggr en dag. Tog när jag blev snuvig.( undvek min värsta abstinens som är benvärk runt knäna och myrkrypningar)
2. Har aldrig haft "sug" efter opi som alla snackar om. Blir galen i kontakt med heroin och fentanyl IV bara. Sug de nätter jag vaknar tre och måste upp och gå på g a ryggvärk, men klarade detta på låg dos dexofen. När det utgick läste jag att metadon är liknande.... men det går inte att få.....( Vi ger inte folk metadon här) Så ja opiatfri nu och får stilnoct som hjälper somna trots värk ibland.... Lämnar övervakade prover regelbundet
3 uthärdade tre månader benvärk. Ok nu.
4 om ngn erbjöd mig lågdos metadon med kvarvarande sömntabletter så skulle jag fungera antagligen.... men lycka till med det i Sverige
5. Fick höra att jag Aldrig var välkommen till den mottagningen igen. Närmsta är 15 mil bort.
Hatar opiaten ungefär lika mycket som NA..
Senast redigerad av NoNameWhatsoever 2018-10-13 kl. 07:17.
Citera
2018-10-13, 09:44
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameWhatsoever
1. 0 förtroende för mottagningen ( dessutom skulle de aldrig gå med på min uttrappning= halverade dos varannan vecka, men tog inte varje dag och kanske två ggr en dag. Tog när jag blev snuvig.( undvek min värsta abstinens som är benvärk runt knäna och myrkrypningar)
2. Har aldrig haft "sug" efter opi som alla snackar om. Blir galen i kontakt med heroin och fentanyl IV bara. Sug de nätter jag vaknar tre och måste upp och gå på g a ryggvärk, men klarade detta på låg dos dexofen. När det utgick läste jag att metadon är liknande.... men det går inte att få.....( Vi ger inte folk metadon här) Så ja opiatfri nu och får stilnoct som hjälper somna trots värk ibland.... Lämnar övervakade prover regelbundet
3 uthärdade tre månader benvärk. Ok nu.
4 om ngn erbjöd mig lågdos metadon med kvarvarande sömntabletter så skulle jag fungera antagligen.... men lycka till med det i Sverige
5. Fick höra att jag Aldrig var välkommen till den mottagningen igen. Närmsta är 15 mil bort.
Hatar opiaten ungefär lika mycket som NA..
När narkomaner klagar på vården, eller utebliven vård, i just Sverige undar jag alltid vilket land de tycker ger bättre vård för nån under samma förutsättningar? Jag har själv fått intrycket att Sveriges vård lämnar mycket att önska men att just beroendevården är otroligt bra, human och full av möjligheter. Om man verkligen vill ha hjälp med annat än gratis metadon.
Citera
2018-10-13, 22:12
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
När narkomaner klagar på vården, eller utebliven vård, i just Sverige undar jag alltid vilket land de tycker ger bättre vård för nån under samma förutsättningar? Jag har själv fått intrycket att Sveriges vård lämnar mycket att önska men att just beroendevården är otroligt bra, human och full av möjligheter. Om man verkligen vill ha hjälp med annat än gratis metadon.

Finns anledning att väldigt Har fått såna sjuka bemötanden att man tror inte det är sant.
Det finns många bra saker inom beroendevården i Sverige, vi är långt ifrån sämst.

Men det finns andra europeiska länder som är ljusår längre fram än vi.
Nederländerna, Danmark, Schweiz m.fl
Citera
2018-10-14, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Finns anledning att väldigt Har fått såna sjuka bemötanden att man tror inte det är sant.
Det finns många bra saker inom beroendevården i Sverige, vi är långt ifrån sämst.

Men det finns andra europeiska länder som är ljusår längre fram än vi.
Nederländerna, Danmark, Schweiz m.fl
Ja låt oss säga att vi är 5:a i världen. Thats pretty good. Det är mer gnället på vissa som går LARO är fan skrattretande, det är så jäkla synd om dom som minsann vet vilka mediciner/doser som är bra för dom och så får dom inte dom. Har själv gått där så jag vet.
Citera
2018-10-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Film måste man väl ta övervakat? Får du en 12a o en 8a? Kommer ihåg på avgiftningen att filmen 8mg var guld när man låg inför döden efter en hård period med fenta.. Nu föredrar jag piller..

Ja får 8 och 12 mg jag hämta bara 2 gånger i månaden, har skött mig i mer än 2 år ,, alla prov har varit rena plus har adlig missat att komma.. Men efter 3 månader så brukar man få hämat 2 gåner i veckan..
Citera
2018-10-14, 19:19
Medlem
LudvigSD:
Hur trappa du ut subben samt hur använder du i dagsläget? Ibland tycker jag det hjälpt mig och precis lika ofta känns det som ett fängelse....
Citera
2018-10-15, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
LudvigSD:
Hur trappa du ut subben samt hur använder du i dagsläget? Ibland tycker jag det hjälpt mig och precis lika ofta känns det som ett fängelse....
Jag började trappa och kom ner till 1mg, där kände jag att jag aldrig skulle klara att göra resten själv så jag bad om avgiftning, typ för att bara våga ta skiten. Har varit clean i snart 6 månader.

Kände precis som du att det var ett fängelse. Kunde inte se mig gå där och lämna urinprov, samt att jag inte kunde se hur subben skulle hjälpa mig i ett längre perspektiv. Så skönt att slippa biverkningar (tex svettningar) samt faktumet att jag var riktigt beroende av en galet stark substans.
Citera
2018-10-15, 15:02
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Ge det lite tid. Jag fick vara på åtta ett par veckor, sen tolv ett par veckor och sen upp till 16. Jag förstår att du är ivrig, men tjata inte för mycket om höjd dos bara efter ett par dagar. Risken finns att de kommer se dig som oseriös.

Skicka PM om det är nåt annat du undrar över!

Hej tack för det! De är det jag känt, jag vill inte tjata och känner mig oseriös också när jag tjatar fast jag är seriös blir helt fel. Men ja känner mig bra mycket bättre nu när absen från de andra lagt sig och hjärnan börjar ställa in sig på sub. Så att gå upp till 16 kommer nog hjälpa massor, för just nu är suget och inre stressen ganska brutal. Alltid dålig i magen o så på morgonen med. Men prata med henne idag, och dem har skrivit ner att ja behöver mer så behöver inte nämna det igen. Troligen, förhoppningsvis får jag 16 på fredag, annars blir det svårt att stanna kvar men jag tänker göra allt för att klara mig, hjälper lite att veta du fick gå igenom det så söligt och klara dig då får ja lite mer motivation att jag med klarar det. Går ju inte en sekund utan att man tänker på att injicera. Har några 80mg oxy hemma, som fallskärm och skiten skulle gå åt helvete men man tänker ju hela tiden på att panga en sån. Men jag håller fast vid detta för dem har varit så bra än så länge och får ja börja på 16 tror jag livet kommer bli lite lättare. Har för övrigt gett bort alla andra opiater förutom oxyn.

Det måste ju varit jätte jobbigt att gå på 8 bara flera veckor? Jävlar du måste varit vilje stark, jag får nog va glad att ja fick börja på 12 iaf snabbt och förhoppningsvis 16 på fredag.
Citera
2018-10-15, 15:15
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ja låt oss säga att vi är 5:a i världen. Thats pretty good. Det är mer gnället på vissa som går LARO är fan skrattretande, det är så jäkla synd om dom som minsann vet vilka mediciner/doser som är bra för dom och så får dom inte dom. Har själv gått där så jag vet.

Jag tror att beroende vården i Sverige har förbättrats brutalt senaste åren. Därför är det nog så mycket klagomål. Jag tycker än så länge att dem varit jäkligt bra, lätta att prata med och känns lite som en stödpelare vilket jag aldrig i livet innan detta skulle tro att jag skulle känna. Eller att jag över huvudet taget skulle ha något förtroende för dem över huvudet taget men det har verkligen ändrats nu när man varit där.

Jag pissade positivt på ATC, jag brukar alltid säga innan när jag tagit något, eller innan ja började på sub då. Då informera jag hela tiden hur de gick och att jag kommer nog pissa positivt på det osv även om ja var ren på det sen. Men nämnde aldrig att jag ätit imovanen, tänkte inte på det de var första dagarna så var mer inne i det gamla tänket. Vet ni om imovane verkligen kan ge utslag typ 4 dagar efter man ätit det? Känns konstigt, har druckit väldigt lite vatten och så, men att de skulle ge utslag efter typ 4 dagar. Men hon sa att det var lugnt bara jag säger till innan om det händer igen. Hon såg lite mer allvarlig ut idag, kändes inte så bra. Lite rädd att ja kanske fått i mig liten mängd benz på nått sätt för det legat runt skrivbordet här och där jag sitter, högst otroligt men men.
Citera
2018-10-18, 01:49
Medlem
Citat:
Ja, vi kanske är femma i världen? Sydeuropa finns också... men
Poängen är att vi har turen att bo i ett land med nästan bäst välfärd i världen... Ska vi ha dåligt samvete? Ska vi gå runt och vara tacksamma (ja kanske). Men f f a ska vi försöka förbättra situationen för oss själva och vår omgivning eller bara säga " good enough"?.. Jag vet att en mer individanpassad behandling skulle passa Mig bättre och då kanske andra också?
Även om jag varit inlagd på avgiftning och alla medpatienter resonerar ungefär lika och bara bryr sig om sina mediciner.( och tycker synd om sig själva, men gäller enligt mig mest alkisar) Jag blev oftast bortglömd ( utebliven medicinering) för jag inte vill klaga offentligt...
Sedan har jag fobi för somatisk vård sedan många år... annars har jag tillräckligt med icke psykiska problem för att vara smärtpatient. Nu har jag fobi för beroende centrum oxå. Så tur jag har öppenvårdspsyk.... men tyvärr vågar jag inte berätta om min fysiska hälsa. .

Vem är ute efter gratis metadon i lågdos? Inte jag.....
Citera
2018-10-18, 01:56
Medlem
PS dubbelt inlägg. Jag tycker på många sätt att jag haft tur i livet ( jämfört med 99% av jordens befolkning) men det behöver inte betyda att jag måste vara nöjd om jag kan förbättra min situation...t ex genom att sluta med programmet och att göra en anmälan till patientnämnden angående bemötande och ingen hänsyn till akut livshotande sjukdom och medvetet feldokumenterat. Det kanske hjälper någon annan.... Eftersom LARO pat sällan klagar.
Citera
2018-10-19, 14:26
Bannlyst
En snabb fråga gott folk!
vad händer om jag skippar en 16mg dos, en dag??? Har tappat bort en piller eller så är det någon som snott den...
Jag kan få tag i en 8a men bara en.. Kommer jag känna av skillnad om jag tar en 8 eller kanske 4mg en dag för att sedan återgå till det normala. Hoppas på ett snabbt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in