2018-10-20, 09:07
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
En snabb fråga gott folk!
vad händer om jag skippar en 16mg dos, en dag??? Har tappat bort en piller eller så är det någon som snott den...
Jag kan få tag i en 8a men bara en.. Kommer jag känna av skillnad om jag tar en 8 eller kanske 4mg en dag för att sedan återgå till det normala. Hoppas på ett snabbt svar!
Inte en chans. Att du känner skillnad alltså. I så fall är det psyket som spelar dig ett spratt.

Det brukar ta 2-5 dar innan man ens börjar känna av det. Särskilt med så passa höga doser som du tar.

Jag har förstått att buprenorfin metaboliseras snabbare på lägre doser, typ under 1 mg.
Citera
2018-10-20, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Inte en chans. Att du känner skillnad alltså. I så fall är det psyket som spelar dig ett spratt.

Det brukar ta 2-5 dar innan man ens börjar känna av det. Särskilt med så passa höga doser som du tar.

Jag har förstått att buprenorfin metaboliseras snabbare på lägre doser, typ under 1 mg.

Tack vännen! Jag hoppas det är som du säger! Fast jag känner abs på kvällar, nätter o morgnar på min dos men det kanske inte spelar ngn roll om man tar lägre dos någon dag. Japp, återstår att se. Sen ska man inte underskatta psykets kraft. ☺️
Citera
2018-10-20, 10:37
Medlem
Citat:
Tack vännen! Jag hoppas det är som du säger! Fast jag känner abs på kvällar, nätter o morgnar på min dos men det kanske inte spelar ngn roll om man tar lägre dos någon dag. Japp, återstår att se. Sen ska man inte underskatta psykets kraft. ☺️
Ingen orsak

Men räkna på det vettja. Om du äter 16mg/dag i en månad med 36 h halveringstid (lågt räknat) fattar du vilka nivåer i blodet du är uppe i då? Efter ett dygn har du mer än 8 mg kvar i systemet. Om du går 8 mg plus varje dag så lagrar du alltså 56 mg/vecka. Du stoppar ju i dig mer än vad kroppen metaboliserar.

Jag tror ärligt att det du känner på morgonen är nåt annat.
Citera
2018-10-20, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Ingen orsak

Men räkna på det vettja. Om du äter 16mg/dag i en månad med 36 h halveringstid (lågt räknat) fattar du vilka nivåer i blodet du är uppe i då? Efter ett dygn har du mer än 8 mg kvar i systemet. Om du går 8 mg plus varje dag så lagrar du alltså 56 mg/vecka. Du stoppar ju i dig mer än vad kroppen metaboliserar.

Jag tror ärligt att det du känner på morgonen är nåt annat.

Fast det där stämmer ju inte riktigt.. Är man frisk och med normal elimination så samlas inte mängden bupenorfin till hur stor mängd som helst som jag uppfattar du skriver.. Man når steady-state som är beroende av dos och elimination. Det uppstår jämnvikt så att säga och när den rubbas kan man känna av det. Har man för låg dos av bup så blir koncentrationen lägre och patienten känner sug.. Sen är det diskussioner och forskning som visar att 16mg täcker alla receptorer.. Men inte riktigt kliniskt sant om man frågar dem som står på 16mg o högre.. Det jag ville veta egentligen kommer jag känna av att jag tar mindre mängd bup någon dag.. Min koncentration kommer att sänkas och jag står redan på en kanske för låg dos men kan jag "räddas" av bupenorfinets långa halveringstid? Rätta mig göra om jag är ute o cyklar gällande kinetiken..
Citera
2018-10-20, 10:57
Bannlyst
Citat:
Fast det där stämmer ju inte riktigt.. Är man frisk och med normal elimination så samlas inte mängden bupenorfin till hur stor mängd som helst som jag uppfattar du skriver.. Man når steady-state som är beroende av dos och elimination. Det uppstår jämnvikt så att säga och när den rubbas kan man känna av det. Har man för låg dos av bup så blir koncentrationen lägre och patienten känner sug.. Sen är det diskussioner och forskning som visar att 16mg täcker alla receptorer.. Men inte riktigt kliniskt sant om man frågar dem som står på 16mg o högre.. Det jag ville veta egentligen kommer jag känna av att jag tar mindre mängd bup någon dag.. Min koncentration kommer att sänkas och jag står redan på en kanske för låg dos men kan jag "räddas" av bupenorfinets långa halveringstid? Rätta mig göra om jag är ute o cyklar gällande kinetiken..
Kan lägga till att det nyligen konstaterades att jag är en sk fast metabolizer och läkaren överväger följande; höja dosen, dela upp dosen, prova bup utan naloxon eller sen helt enkelt byta till metadon..
Citera
2018-10-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av who-
Har du provat suboxone förut? Annars håller jag med LiteKetaTack att prova på det en gång och se hur du blir på det.
Jag har varit med i programmet ett bra tag och i min klinik är det Buprenorfin som gäller. Har ett par vänner som har suboxone men dom flesta har Buprenorfin faktiskt.

Har en fråga till er. Vilken maxdos är det i era kliniker? I min är det 16-20mg typ. Fast vet folk som har 24mg.

Fridens liljor till er subtomtar =)

Jo jag har provat det men det var för ca 4-5år sen. Kmr bara ihåg att jag fick kväljningar av smaken.
Gått på vanlig subutex lr buprenorfin länge och är bara orolig av att få biverkningar och att läkarn inte skulle bry sig om jag fick det..
Citera
2018-10-20, 20:04
Medlem
Citat:
Du har ju rätt i att oavsett vilken mängd buprennorfin som byggds upp, är du vid den och blir abstinens om den sjunker för mycket. Men ALLA gånger jag klivit av sub så kommer abstinensen först dag 4 om jag hållit på ett tag och jag har nog ganska snabb metabolism.

Men ärligt, jag har inte bättre koll på detta än du, men tycker det lät osannolikt att man blir abstinent på kvällar samma dag som man tagit sin vanliga dos. Men det finns säkert en förklaring.
Citera
2018-10-20, 21:42
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Förstår inte de som vill byta till metadon från sub, det kommer innebära ett ännu större problem om man vill leva ett normalt liv.

På sub tar det dagar innan du känner av någon AT, på metadon räcker det med att du missar en dagsdos och du får mongo-tung AT direkt, oavsett vilken dos (gått på 90mg dagligen genom annat europeiskt sjukvårdsprogram).

Går idag inte på nått av det, lite opiater här och där blir det. Ser även ut som jag ska flytta hem till Sverige och borde nog söka mig till LARO för att inte fucka upp mitt liv mer än nödvändigt.

Vet nån hur hårda de är med dokumenterat opiatmissbruk på ett år på LARO i Malmö? Jag har alltid klarat att hålla beroendet och bruket av opiater under radarn, även om jag horsat i över 3 år och sen gått på metadon (utskrivet) utomlands i dryga 2 år.

Läst hela tråden och många skriver att man måste pissa rent på allt annat. Jag har Lyrica och Diazepam utskrivet av läkare, bortser de från det i urinet då? eller måste jag sluta med allt utom opiater för att komma in på LARO (i Malmö)?

Är fortfarande utomlands, men som opiatberoende får man fan planera väl när man ska flytta runt, annars faller man lätt.
Citera
2018-10-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboclat.el.bombo
Förstår inte de som vill byta till metadon från sub, det kommer innebära ett ännu större problem om man vill leva ett normalt liv.

På sub tar det dagar innan du känner av någon AT, på metadon räcker det med att du missar en dagsdos och du får mongo-tung AT direkt, oavsett vilken dos (gått på 90mg dagligen genom annat europeiskt sjukvårdsprogram).

Går idag inte på nått av det, lite opiater här och där blir det. Ser även ut som jag ska flytta hem till Sverige och borde nog söka mig till LARO för att inte fucka upp mitt liv mer än nödvändigt.

Vet nån hur hårda de är med dokumenterat opiatmissbruk på ett år på LARO i Malmö? Jag har alltid klarat att hålla beroendet och bruket av opiater under radarn, även om jag horsat i över 3 år och sen gått på metadon (utskrivet) utomlands i dryga 2 år.

Läst hela tråden och många skriver att man måste pissa rent på allt annat. Jag har Lyrica och Diazepam utskrivet av läkare, bortser de från det i urinet då? eller måste jag sluta med allt utom opiater för att komma in på LARO (i Malmö)?

Är fortfarande utomlands, men som opiatberoende får man fan planera väl när man ska flytta runt, annars faller man lätt.
Nu kanske du inte vill ha gissningar, men vill du in i systemet kommer nog dina nuvarande mediciner bli ifrågasatta. Rejält.

Vad jag förstått så behöver du inte nåt dokumenterat missbruk, det räcker med att du är positiv på opiater. Trots allt är det väl rätt få som är så blåsta så att dom checkar in på LARO med allt vad det innebär om man inte har problem.
Citera
2018-10-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboclat.el.bombo

På papper ska du ha ett års dokumenterat opiat/opiodberoende. Men vet folk som kommit in även utan dokumentation. Tycker inte du ska tveka på att söka in alls med din bakgrund faktiskt. Ha det!
Citera
2018-10-24, 14:42
Medlem
Jag ska börja ett nytt jobb och har varit borta en del från mitt förra jobb pga Laro har jag varit tvungen att ta längre rast för att hinna till mottagningen etc. nu undrar jag om det är lugnt att berätta för min arbetsgivare ang Laro eftersom jag ändå slutar om några veckor för det kan väl inte påverka mitt nya jobb (det är väl inte så de kan ringa mitt nya jobb och tala om det menar jag det tjänar de ju inte på)? Jag har inte berättat hela sanningen men sagt jag ska på läkarbesök vilket till viss del är sant... men måste nu vara borta tre dagar igen pga dosinsättning då jag bytt mottagning. Borde jag berätta detta för min nuvarane chef eller fortsätta skylla på åkommor som måste kollas...? Jag är lite nojjig att info från mitt förra jobb kommer till det nya men det borde väl vara lugnt att berätta? Tänker så de vet sanningen och inte tror jag hittar på för att slippa jobba. Jag vill ha en ny start på det nya jobbet det är därför jag undrar. '
Citera
2018-10-25, 21:24
Medlem
Kanske någon här som kan svara på en fråga vi i familjen har. Finns en släkting som har ett blandmissbruk, men framförallt är förtjust i metadon. Gärna IV. Men har inte problem med heroin eller andra opiater. När han kom i kontakt med missbruksvården och var positiv på metadon så fick han påbörja behandling med metadon. Detta för att han ska sluta missbruka metadon. Tanken är att han ska sluta med det till slut och trappas ned. Dock började man med en låg dos som trappades upp och ska upp mer. Sen ska han ha den höga dosen en tid.
Är det vanligt att man gör såhär? Problemet är ju också då att han tar diverse andra saker samt köper mer metadon vid sidan om, det syns ju inte på up med mer metadon. Problem nummer två för familjen är att han är skrämmande när han tar metadon, aggressiv rent ut sagt. Men det är en annan sak. Min fråga är bara om missbruksvården brukar fungera såhär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in