Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Bushman
Fast det där stämmer ju inte riktigt.. Är man frisk och med normal elimination så samlas inte mängden bupenorfin till hur stor mängd som helst som jag uppfattar du skriver.. Man når steady-state som är beroende av dos och elimination. Det uppstår jämnvikt så att säga och när den rubbas kan man känna av det. Har man för låg dos av bup så blir koncentrationen lägre och patienten känner sug.. Sen är det diskussioner och forskning som visar att 16mg täcker alla receptorer.. Men inte riktigt kliniskt sant om man frågar dem som står på 16mg o högre.. Det jag ville veta egentligen kommer jag känna av att jag tar mindre mängd bup någon dag.. Min koncentration kommer att sänkas och jag står redan på en kanske för låg dos men kan jag "räddas" av bupenorfinets långa halveringstid? Rätta mig göra om jag är ute o cyklar gällande kinetiken..
Du har ju rätt i att oavsett vilken mängd buprennorfin som byggds upp, är du vid den och blir abstinens om den sjunker för mycket. Men ALLA gånger jag klivit av sub så kommer abstinensen först dag 4 om jag hållit på ett tag och jag har nog ganska snabb metabolism.
Men ärligt, jag har inte bättre koll på detta än du, men tycker det lät osannolikt att man blir abstinent på kvällar samma dag som man tagit sin vanliga dos. Men det finns säkert en förklaring.