2018-10-11, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En fråga - dessa knarkspanare, var de beväpnade som regel eller krävdes det extra beslut för att de skulle få bära vapen?

Normalt sett bar de dolt tjänstevapen. 2003 var det väl uppmärksammat då rikskriminalens chef
under semestern utfärdade förbud för ett drygt 100tal poliser på rikskring mm som inte gjort skjutprovet att bära vapen bland allmänheten (inkl Palmegruppen mfl).

Flera av dem föredrog revolver 38/357.
Citera
2018-10-11, 17:39
Medlem
Citat:
Yes. Det märkliga är väl att dessa drygt 20 knarkspanare inte är identifierade. De var ju anställda i polismyndigheten och i den här tråden finns det gott om folk som genast kan dra fram namn har jag märkt.

Eftersom de var där det hände så borde väl Ölvebro ha lagt in dessa polisers vittnesobservationer i sin brottsanalys och knarkspanarna borde också ha utgjort ett avsnitt i GMP.

Boboslacke påpekar också att vi borde ha en lista över alla civila polisbilar under kvällen vilket är viktigt. Verkar vara på g om jag förstod rätt.

En fråga - dessa knarkspanare, var de beväpnade som regel eller krävdes det extra beslut för att de skulle få bära vapen?

Och så har vi då knarkspanaren som försvann. Är han identifierad och förhörd om sina förehavanden i samband med mordet?

I tråden har även beskrivits positioner för olika övervakningslokaler, "holkar", och en fanns väl mittemot mordplatsen? Första parkett. Vad såg dessa knarkspanare kl 23.21?
Ja, det är ytterst störande att det inte kommit fram några namn. Om de var så många som 22 tycker man ju att det borde läcka någonstans.
Det vilar en obehaglig känsla över dessa knarkspanare, och åtminstone någon eller några av dem hade inte Sigge och hans gäng som primärt mål.
Det låg så vitt jag förstått en holk strax ovanför posten på Tunnelgatan med fönster ut mot Sveavägen.
Ganska perfekt utblick över mordplatsen alltså.

Vad gäller vapen så ska du inte fråga mig, jag bara antar att de hade tjänstevapen. De var ju poliser.
Magnumrevolver ingick med största säkerhet inte i utrustningen.

Edit.
Såg att Boboslacke gett ett bättre svar på vapenfrågan.
De kan alltså ha burit revolver?
Senast redigerad av MacMackay 2018-10-11 kl. 17:41.
Citera
2018-10-11, 19:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Normalt sett bar de dolt tjänstevapen. 2003 var det väl uppmärksammat då rikskriminalens chef
under semestern utfärdade förbud för ett drygt 100tal poliser på rikskring mm som inte gjort skjutprovet att bära vapen bland allmänheten (inkl Palmegruppen mfl).

Flera av dem föredrog revolver 38/357.

Tack. För mig som inte vet ett smack om vapen (lätt överdrift) uppstår behovet att ställa en basal kontrollfråga:

Revolver 38/357 är väl exakt samma slags revolver som mordvapnet?
Citera
2018-10-11, 19:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det är ytterst störande att det inte kommit fram några namn. Om de var så många som 22 tycker man ju att det borde läcka någonstans.
Det vilar en obehaglig känsla över dessa knarkspanare, och åtminstone någon eller några av dem hade inte Sigge och hans gäng som primärt mål.
Det låg så vitt jag förstått en holk strax ovanför posten på Tunnelgatan med fönster ut mot Sveavägen.
Ganska perfekt utblick över mordplatsen alltså.

Vad gäller vapen så ska du inte fråga mig, jag bara antar att de hade tjänstevapen. De var ju poliser.
Magnumrevolver ingick med största säkerhet inte i utrustningen.

Edit.
Såg att Boboslacke gett ett bättre svar på vapenfrågan.
De kan alltså ha burit revolver?

Om man för ett ögonblick ska spekulera fritt - är det möjligt att polismän som TP, LT, DK etc kända misstänkta ingick i denna knarkspanargrupp som agerade självständigt?

Dvs kan de tillfälligt ha "hyrts in" för en kväll?

Eller är det fullständigt otänkbart?

Jag vet att TP ansågs ha alibi, men det alibit är inte värt ett vitten i min värld.
Citera
2018-10-11, 19:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Yes. Det märkliga är väl att dessa drygt 20 knarkspanare inte är identifierade. De var ju anställda i polismyndigheten och i den här tråden finns det gott om folk som genast kan dra fram namn har jag märkt.

Eftersom de var där det hände så borde väl Ölvebro ha lagt in dessa polisers vittnesobservationer i sin brottsanalys och knarkspanarna borde också ha utgjort ett avsnitt i GMP.

Boboslacke påpekar också att vi borde ha en lista över alla civila polisbilar under kvällen vilket är viktigt. Verkar vara på g om jag förstod rätt.

Och så har vi då knarkspanaren som försvann. Är han identifierad och förhörd om sina förehavanden i samband med mordet?

I tråden har även beskrivits positioner för olika övervakningslokaler, "holkar", och en fanns väl mittemot mordplatsen? Första parkett. Vad såg dessa knarkspanare kl 23.21?

Jag ser det som fullständigt uteslutet att spanarna inte är hörda i ärendet. Garanterat är de det.

Holk kan ha funnits även i Skandiahuset.
Citera
2018-10-11, 20:12
Medlem
Tänk om det var så här:
Det var poliser som hade som intention att mörda Palme den kvällen. Alla var redo. Två skyttar på var sin sida Sveavägen, comradio mellan sig, en spanare. Allt gick enligt plan. Kanske var det polisman X och Y som många skrivit om. Kanske var det fler än så inblandade.

”Allt klart, kom?”
”Japp, målet närmar sig, kom”
”Ok, jag kliver in”
”Ok, bekräftat”

”Bamm...bamm!”

”Vad fan hände?”
”Va? En kille i gubbkeps och glasögon dök upp från ingenstans och sköt”
”Va? Vad snackar du om?”
”Ja! Han sköt och drog”

”Ok...eh...avbryt...återsamling”
”Bekräftat, kom”
”Ok. Klart slut”
Citera
2018-10-11, 20:32
Medlem
Citat:
Tack. För mig som inte vet ett smack om vapen (lätt överdrift) uppstår behovet att ställa en basal kontrollfråga:

Revolver 38/357 är väl exakt samma slags revolver som mordvapnet?

Jo det kan mycket väl vara så att det fanns vapen som var möjliga att skjuta 357 med eller utan modifikation av trumman bland t ex spanargänget med aktuell räffling. Att det i kretsarna fanns både sådana privata och personer med tillgång till den aktuella ammunitionen får väl anses klarlagt efter fynden hos strateg protektor.

Dock bars knappast med 6" pipa och eftersom man varken kontrollerade polisiära militära vapen och i första hand sökte vapen med 6" pipa KAN HA VARIT AVGÖRANDE att man aldrig funnit något matchande vapen.
Citera
2018-10-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiclasBen
Tänk om det var så här:
Det var poliser som hade som intention att mörda Palme den kvällen. Alla var redo. Två skyttar på var sin sida Sveavägen, comradio mellan sig, en spanare. Allt gick enligt plan. Kanske var det polisman X och Y som många skrivit om. Kanske var det fler än så inblandade.

”Allt klart, kom?”
”Japp, målet närmar sig, kom”
”Ok, jag kliver in”
”Ok, bekräftat”

”Bamm...bamm!”

”Vad fan hände?”
”Va? En kille i gubbkeps och glasögon dök upp från ingenstans och sköt”
”Va? Vad snackar du om?”
”Ja! Han sköt och drog”

”Ok...eh...avbryt...återsamling”
”Bekräftat, kom”
”Ok. Klart slut”

Nja det är långsökt. De hade ju lätt kunnat vittna om det när krutröken skringrat sig. Dessutom var det kodad radiotrafik

Dvs att någon delmängd av spaningen eller med anknytning till denna tog tillfället och fick andra att knäppa igen om hela förloppet. Läckorna vi sett tyder ju på att alla inte förstått vad som hänt trots att de gjort observationer och kollegialt påmints om olämpligheten att tala om det.

Som sagt har nog den här möjligheten setts mycket tidigt men man har systematiskt valt att blunda för den av olika skäl. Otänkbart att ens utreda.
Citera
2018-10-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
"men menar du på fullaste allvar att polisen som är satt att skydda samhället, skulle vara inblandad i mordet på Sveriges statsminister?" Vem sa det? Var det Ölvebro i utfrågningen eller var det Gunno Gunmo i Siwert Öholms program om polisspåret?
mmm, alla andra tror att:
1. PU vill ha medborgarnas hjälp att lösa mordet.
2. Krister Petersson jobbar hårt nu med att samla ytterligare bevis som ej har upptäckts av tidigare trovärda Palmeutredare: Hans Holmér, Hans Ölvebro, Stig Edqvist & Dag Andersson.
3. Krister Petersson kommer att lösa mordet.

Lösning på mordet innebär att:
1. Krister Petersson kommer att anhålla en GH(gärningshen) innan han går i pension om 9 år, men om 9 år har vi höjt pensionsåldern till 77 år, så räkna med ca 10 år till, om ca 19 år får vi alltså svaret.
2. Ta GM till Domstol.

Krister Petersson kommer att ge er frid i era kroppar.
Senast redigerad av sovvandring 2018-10-11 kl. 21:47.
Citera
2018-10-11, 22:03
Medlem
Citat:
Om man för ett ögonblick ska spekulera fritt - är det möjligt att polismän som TP, LT, DK etc kända misstänkta ingick i denna knarkspanargrupp som agerade självständigt?

Dvs kan de tillfälligt ha "hyrts in" för en kväll?

Eller är det fullständigt otänkbart?

Jag vet att TP ansågs ha alibi, men det alibit är inte värt ett vitten i min värld.
Visst är det väl möjligt, men jag vill inte ge mig in i spekulationer om enskilda namngivna polismän.
Tycker att vittnet ”Jerkers” eventuella identifiering av TP känns lite för vag.
Det finns en del signifikanta kännetecken som inte stämmer särskilt väl med hans beskrivning. Åtminstone inte med de bilder jag sett.

Den bisarre Lars Krantz buss-historia känns också den mycket osäker, och är inget jag fäster något större avseende vid.

Knarkspanarna är absolut ett av de hetaste spåren, och förr eller senare kommer vi nog att få veta mer.

Nuvarande PU tror jag har bra koll på läget.
Bara att sitta stilla i båten.
Citera
2018-10-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ett par saker till:

1) ...

Jag är övertygad om att en sådan gärningsman - med extremt dålig impulskontroll utan minsta plan för hur mordet och flykten skulle ske - skulle ha gripits för längesen. Trots polisens lama uppträdande kunde de nästan inte ha undvikit att gripa en så udda fågel.

En sådan gärningsman måste sjuda av hat mot Palme, ett hat han inte på något sätt kunde dölja för omgivningen.

Och om han lyckades hålla sig undan några dagar så skulle han nog inte själv ha kunnat tiga om sin gärning särskilt länge. Släkt, vänner, arbetskamrater, familj etc skulle ha misstänkt något. Någon bör ha känt till var han befann sig på mordkvällen. Någon skulle veta att han hade tillgång till en Magnumrevolver och att han verkligen hatade Palme djupt. Någon skulle ringa polisen.

...

Jag tror inte på den spontant ensamagerande gärningsmannen. GMP har fel.

Du kan ha helt rätt i att det inte är en ensam gärningsman, men din slutsats håller inte.
Jag har själv haft "förmånen" att träffa mördare som både är synnerligen intelligenta i traditionell mening och samtidigt klarar av att upprätthålla en fasad utåt. Personen (typen) kan vara både artig och sansad, men nästan alltid distanserad gentemot andra. Ofta också i förhållande till familj. Lite svårt att passa in eftersom moral och empati ligger på en snarast pre-pubertal nivå. Svart/vitt. Dock i en potent, kraftfull kropp.

Mordet i sig står inte i någon motsättning till den ordnade fasaden; just nu är dock fokus på att ta livet av någon. Inte professionellt, inte impulsivt, men utan större tanke på konsekvenser och helt motiverat enligt enkel logik, enligt en lite udda moral.

En gnutta tur i kombination med en riktigt usel polisiär insats har släppt fler än en mördare genom nätet.

Hur Palmes mördare ser ut vet vi inte, men man kan inte dela in mördare i grupper om "professionella hit men" och "vandrande psykoser". (Det kanske inte var så du menade, men kände ändå att jag ville nyansera bilden av handen som höll i vapnet)
Citera
2018-10-12, 00:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag ser det som fullständigt uteslutet att spanarna inte är hörda i ärendet. Garanterat är de det.

Holk kan ha funnits även i Skandiahuset.

Knarkspan hade en holk på Luntis, mittemot Skandiahuset. Finns på youtube i ett inslag från 80-90 tal där Thomas Bibin visar placeringen på en karta. SÄPO hade holkar på Sveavägen. En var uppe vid Rådmansgatan och användes vid gripandet av spionen Hans Melin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in