Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag gjorde en ny förfrågan och då fanns det i PU.
Bra jobbat!
Skam den som ger sig😀
Citera
2018-10-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Eklund skall ha suttit vid bandspelaren och buggen på Sigges telefon påstås det. Fanns det fler kvinnor i Knarkspan?

Det fanns åtminstone en Gunill* *ndrén (*=a) som figurerar i en Expressen-notis 8 oktober 1986. Hon är då på spaning i Kungsan tillsammans med Thomas Flyckt och en Tom *ck*rling (*=e).
Citera
2018-10-11, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej. Jag kan inte komma till någon annan slutsats än att Ölvebros totala vägran att utreda misstänkta poliser berodde på att han var beordrad att mörklägga alla uppslag som hans överordnade uppfattade som alltför farliga

Jag har tidigare kommit fram till att han var en inte alltför skärpt tjänsteman som var enkel att manipulera.

Hans raljerande kring WT-männen var provocerande. GMP uppvisar alla tecken på förljuget beställningsverk.

Alla konkreta uppgifter om polisen och Säpo kan inte viftas bort längre. Nu måste sanningen fram.

Det befann sig trots allt 22 knarkspanare kring mordplatsen när Palme sköts. Varför i h-e begrep inte Ölvebro och hans förtrogna att dessa behövde förhöras - och att de i flera fall måste vara identiska med WT-männen?

Ölvebro borde få äta upp sin bandyklubba. Utan senap.

"Vi lever i en demokrati, att poliser är inblandade är helt uteslutet".

Palmemordet 1992 Utfrågningen, WT män debatteras bland annat. En orgie i lögner, bortförklaringar och nervöst skruvande i stolarna . Helin tänker nog, "Ta mig härifrån"
Detta skulle kunna vara en sketch av Lorrygänget.

2018 och ingenting har hänt. Undrar varför.....

Det viktigaste i denna utfrågning av lögner är ändå avsnittet om LP. Man har inte ens tillfrågat henne att ställa upp på en rekonstruktion. Solveig Riberdahl minns inte , Anders Helin minns inte. (54.00)

https://www.youtube.com/watch?v=T_mXLcMBxOI

Citera
2018-10-11, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA

Palmemordet 1992 Utfrågningen, WT män debatteras bland annat. En orgie i lögner, bortförklaringar och nervöst skruvande i stolarna . Helin tänker nog, "Ta mig härifrån"

Det viktigaste i denna utfrågning av lögner är ändå avsnittet om LP. Man har inte ens tillfrågat henne att ställa upp på en rekonstruktion. Solveig Riberdahl minns inte , Anders Helin minns inte. (54.00)

Arvet efter HH.
Det hade varit värdefullt om man därmed hade kunnat utreda frågan om vem hon egentligen sett där i hörnan iklädd blå täckjacka.
Hade hon känt igen honom som AB så hade man kanske kunnat avfärda den observationen på ett tidigt stadium.
Nu har i stället just detta eventuella missförstånd fått enorma konsekvenser i den fortsatta utredningen och inte minst för enskilda personer.
Det är mycket illa.

Med mera...
Senast redigerad av MacMackay 2018-10-11 kl. 07:59.
Citera
2018-10-11, 08:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
För att börja förstå vad Stay Behind handlar gäller det att sätta sig in i historien. SB kom till pga av erfarenheten av vad avsaknaden av denna kapacitet kostade i människoliv under WW2. Jag är övertygad om att de allra flesta i denna organisation var patrioter i ordets goda bemärkelse. DVS göra allt för att bryta en sovjetisk ockupation av Sverige. I mina ögon ett lovvärt initiativ. SB i sverige initierades av höga S politiker som Tage Erlander, som jobbat när Alvar Lindencrona under kriget. Det fanns olika nätverk och olika grenar i SB -komlexet.

Olika nätverk hade olika uppgifter. Det var underrättelseinhämtning, som mannen på Gotland som nämnts i trådne. Sabotage, ”stikker”-likvidering, kort och gott väpnad kamp. Ett nätverk skulle undsätta VIP och nedskjutna piloter,tillkom främst på önskemål från jänkarna. Efter modellen av andra världskrigets livlinor i det naziockuperade västeuropa.

Underrättelseinhämtning, aktivt i fredstid./Thede Palm först sedan Birger Elmér. Man skapar inte en gedigen bas för underrättelseinhämtning i en handvändning och i händelse av krig har man knappt ens tid för en handvändning. Jänkarna ställer krav.

Sabotage, ”stikker”-likvidering, väpnad kamp, tränade i fredstid./ Anders Grafström.

In och utförsel av personal, tränade i fredstid/ Thede Palm, med hjälp av Bill Colby/OPC och OSO, se Helmuth Ternbergs efterlämnade arkiv på KRA. Gruppmateriel,vapen, snabbsändare, placerades bland annat ut i norra Finland. växer ut till Flygenhet 66 under Sven Hugosson och Ulrik von der Esch.

Propagandaapparat, flygblad, tryckpressar, verkade i fredstid. Husén(?) finns säkert en hel del til att forska om här.

Under en tid verkade även så vitt skilda nätverk som Pistolskytteföreningen Kamraterna, ett LO-nätverk under Gunnar Sträng och Arne Geijer och det något apparta Sveaborg, först med tysk hjälp,Rheinhard Gehlen, och sedan vissa kontakter med jänkarna(OSO?). Där verkade även ASEAS starke man Ragnar Liljeblad som "hjälpande hand".

Geijer kom senare att i ingå i Alvar Lindencronas nätverk så "Kamraterna" sögs säkerligen upp av Grafströms och Elmérs nätverk.När Sveaborg upplöstes så sögs viss personal upp av Grafströms nätverk, klart anti-kommunistiska, brunmelerade och allt som oftast gedigen krigserfarnhet från Finland.

Sedan fanns föregångaren till Palms nätverk, "Adelsfanan" som verkade under VK2 där det finns mycket som pekar på att v.d Esch och Lindencrona ingick.

Det påstås även att OPC/Colby byggde upp eget nätverk med hjälp av Palm men att Colby fick "avpolletera" Palm på grund utav att Svenska regeringsföreträdare inte riktigt kunde förlika sig med tanken på att jänkarna skulle styra nätverket på egen hand med svenskarnas intressen i baksätet. Se Carl-Erik Almgrens uttalande om att man klart och tydligt förklarade för jänkarna att Stay Behind skulle skötas av svenskar och med svenska intressen i blickfånget.

OSO var också aktiva när det gällde att värva agenter, man la krutet på baltiska flyktingar främst för ett baltiskt nätverk i Baltikum men även ett "exilnätverk" i Sverige. En estländare som var en av de främsta baltiska kontakterna i Sverige blev sedermera högt uppsatt tjänsteman vid en svensk myndighet. Det finns källor som gör gällande att denna balt var CIA´s baltiska nr 1 i Sverige.

OSO gick på en hel del nitar när man försökte värva agenter i Sverige, främst för att man i början underhandlade med fel klientel,personer höger om högern. Sen ska man inte glömma attt KGB/GRU hade Stay Behind liknande nätverk. Gösta "göken" Andersson var knappast aktiv vid MOP. Men han hade sannolikt efterträdare. Kanske är där Joel Haukkas övervakning av Anders Larsson ska placeras in.

Källor, Säkerhetstjänstkommissionen(SOU), arkivforskning, ex Ternbergs arkiv, T-kontorets arkiv, estniska arkiv. Litteratur, ex. Last Crusader, T-kontoret. Några studier till T-kontorets historia, Red Web, Säkerhetstjänstens egen berättelse om om spionjakten krigsåren 39-45. "Mikael Holmströms". Artiklar ex. Militär fackpress, lokaltidningar.

Forskningsmaterial, avhandlingar, uppsatser, ex. Livlös livlina till väst
Det officiella svenska stay behind fick säkert medel från Gunnar Sträng och Tage Erlander. Vad jag syftar på är en kriminell verksamhet med en utveckling liknande den som stay behind i övriga Europa hade. Det är klarlagt via Iran-Contras-affären att CIA smugglade stora mängder narkotika via Centralamerika, Mellanöstern och Europa just för att finansiera en verksamhet utan demokratisk insyn och det finns tecken på att svenskar medverkade i den verksamheten.

Vad man nu än ska kalla organisationen eller verksamheten?
Senast redigerad av iesho 2018-10-11 kl. 08:25.
Citera
2018-10-11, 09:54
Medlem
Citat:
Jag gjorde en ny förfrågan och då fanns det i PU.

Fick du verkligen namnet bekräftat? För- och efternamn, stavning...
Citera
2018-10-11, 11:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Fick du verkligen namnet bekräftat? För- och efternamn, stavning...
Fick beslut av Hans Melander.

För att dubbelkolla med honom skrev jag en överdrivet tydlig fråga om det är korrekt att person med namnet förekommer i PU.

Han skrev då att det gör det.
Citera
2018-10-11, 12:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Fick beslut av Hans Melander.

För att dubbelkolla med honom skrev jag en överdrivet tydlig fråga om det är korrekt att person med namnet förekommer i PU.

Han skrev då att det gör det.
Jag tror det handlar om slarv med stavningen. Almsätter finns ju åtminstone.
Senast redigerad av iesho 2018-10-11 kl. 12:16.
Citera
2018-10-11, 14:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA

Ja, en ren fars. Skandalösa svar av Ölvebro, Helin, Riberdahl.

Av förståeliga skäl tappade Borgnäs fattningen vilket tyvärr ledde till att de mörkläggande personerna kunde peka finger och kalla honom obalanserad. Känd taktik.

I själva verket har Borgnäs gjort ett jättejobb och dragit fram massor av viktig information och då särskilt om det s k polisspåret.

Beträffande LP går jag numera helt på hovrättens bedömning. Hon kunde inte se GM:s ansikte.

Det intressanta är som sagt att Ölvebro i ca 10 år viftade bort alla WT-män som fria fantasier. Samtidigt som han redan från början visste att ett 20-tal knarkspanare med WT befunnit sig nära mordplatsen i flera timmar.

Men de var ju poliser och då är man förstås höjd över alla misstankar.
Citera
2018-10-11, 14:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ok, tänkte bara att jag måste ställa frågan. Det hade varit mycket intressant om någon luskat fram identiteten på dessa tre män plus kvinna.
Om de rört sig vidare ner mot Sveavägen och gått norrut, så kan de ha ett samband med gänget som Inge M ser passera korsningen.
Tyvärr är ju tidpunkten för Sigges observation väldigt svår att fastställa.

Själv har jag oerhört svårt att se något skumt över ME.
Brukade hon ens ingå i knarkspaningsgrupper som gick omkring på stan med WT på detta indiskreta sätt?

Yes. Det märkliga är väl att dessa drygt 20 knarkspanare inte är identifierade. De var ju anställda i polismyndigheten och i den här tråden finns det gott om folk som genast kan dra fram namn har jag märkt.

Eftersom de var där det hände så borde väl Ölvebro ha lagt in dessa polisers vittnesobservationer i sin brottsanalys och knarkspanarna borde också ha utgjort ett avsnitt i GMP.

Boboslacke påpekar också att vi borde ha en lista över alla civila polisbilar under kvällen vilket är viktigt. Verkar vara på g om jag förstod rätt.

En fråga - dessa knarkspanare, var de beväpnade som regel eller krävdes det extra beslut för att de skulle få bära vapen?

Och så har vi då knarkspanaren som försvann. Är han identifierad och förhörd om sina förehavanden i samband med mordet?

I tråden har även beskrivits positioner för olika övervakningslokaler, "holkar", och en fanns väl mittemot mordplatsen? Första parkett. Vad såg dessa knarkspanare kl 23.21?
Senast redigerad av Basfakta 2018-10-11 kl. 14:57.
Citera
2018-10-11, 15:43
Medlem
"men menar du på fullaste allvar att polisen som är satt att skydda samhället, skulle vara inblandad i mordet på Sveriges statsminister?" Vem sa det? Var det Ölvebro i utfrågningen eller var det Gunno Gunmo i Siwert Öholms program om polisspåret?
Citera
2018-10-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
"men menar du på fullaste allvar att polisen som är satt att skydda samhället, skulle vara inblandad i mordet på Sveriges statsminister?" Vem sa det? Var det Ölvebro i utfrågningen eller var det Gunno Gunmo i Siwert Öholms program om polisspåret?

Ölvebro i "Det förbjudna spåret" kanske? "Tror du att vi som är demokratiska och som arbetar i en demokratisk poliskår skulle mörda vår statsminister? Vår uppgift är ju att skydda samhället!"

(Översättningen från tyska. Man hör inte riktigt vad han säger, men han verkar vara nära en stroke)

https://www.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ (37.10)
Senast redigerad av cherryfive 2018-10-11 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in