2018-05-13, 15:09
Medlem
PeoFallmos avatar
[quote=gida|64039926]
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har svårt att tänka mig att ens någon som drev, och fortfarande driver CP spåret trodde på det egentligen.
Frågan är då varför man framhärdar, och därmed framställer sig som mer korkade än vad man är.

En rimlig förklaring är att de känner till att sanningen skulle få allt för allvarliga konsekvenser.

Jag har en teori som jag tror ligger mycket nära sanningen, och den teorin är av den digniteten att allt blir begripligt, men det är inget jag tänker/vågar yppa här i tråden.

Vi har en polis, ME, som backas av TN, att spaning avbröts 22.30.
Samtidigt framgår i Hylins dokumentär att Bengt T Bengtsson och Känt Bängs vet att SC inte var hemma 23.02. Inte 23.15 heller.
Hur? Därför att spaning fortfarande pågick. Det får backning av SC vän, minns ej just nu, men tror det var KF, som hör dem på radion ända fram till mordet.
Citera
2018-05-13, 15:18
Medlem
[quote=andersaanderssona|64039702]
Citat:
Ursprungligen postat av gida

De enda personerna som med säkerhet kan placeras runt mordplatsen är narkotikaspanare. Resten är enbart spekulationer. Som helt saknar fakta som kan binda dem till Sveavägen.

Vi har ännu inte lyckats ge Margareta Eklund en identitet. Jag har jobbat med detta en bra tid nu. Hon verkar svåridentifierbar. Det finns ett antal ME att välja mellan, men jag vill veta exakt vem det är. Hjälp!
Citera
2018-05-13, 15:46
Medlem
PeoFallmos avatar
[quote=Klippo|64040334]
Citat:

Vi har ännu inte lyckats ge Margareta Eklund en identitet. Jag har jobbat med detta en bra tid nu. Hon verkar svåridentifierbar. Det finns ett antal ME att välja mellan, men jag vill veta exakt vem det är. Hjälp!

Är inte omöjligt att det är en skyddad identitet
Citera
2018-05-13, 17:02
Medlem
En citatmiss har transporterat sig vidare i inläggen.
Ser ut som jag skrivit AndersAnderssons kommentarer och tvärt om, och Klippo är med också på något sätt.

För min egen del gör det inget.
Jag håller ju med Andersson i det han skriver, men måste ändå påpeka det.
Citera
2018-05-13, 17:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Är det någon som känner till något om personerna Anders Ekman och Christoffer Almsäter?

Anders Ekman och Christoffer Almsäter ska vara 2 st mordvittnen. Jag har aldrig tidigare hört om dessa. Är det ingen annan som hört talas om dem?
Citera
2018-05-13, 17:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast den ska visst vara utredd och avförd. Sedan vet jag inte... om man nu antar att man försökt uppmuntra SC att få dit CP... ifall detta incitament funnits väldigt tidigt?
Platsen... som måste vara i viss mån slumpmässigt vald... är ju, turligt nog - från GMs synpunkt - att makarna valde att promenera där en lönehelg, i ett område där en och annan skumlirare brukar uppehålla sig.

Det finns flera aspekter på det. Det finns flera saker som är lite störande, fast jag tycker det är lite marigt att skatta betydelsen av dem. SC är förstås en gammal räv. Han vet säkert ofta när han är bevakad, och ibland kanske ändrar på någon rutin eller så, kanske bara för skoj skull, att spanare ska bli förbannad och undra vad han sysslar med, att liva upp passet.

Men här kanske han uppfattar att han faktiskt i sammanhanget råkar ut för något märkligt, sett i backspegeln när han efteråt får veta vad som hänt i närheten. Om han dröjer med att nämna det i förhör så kanske det beror på att han antar att de vet, om han trodde sig vara bevakad av polis.

Sedan vet jag inte hur stämningen generellt var i den undre världen. Det låter ofta väldigt nostalgiskt, och nästan romantiserat, när man idag berättar om hur det var då. Men det kanske fanns andra kriminella som inte hade så gott öga till SC heller, det kan också vara en anledning att han dröjer med att berätta. Om han vill fundera på om det var en avsiktlig fientlig markering från någon speciell att inte släppa förbi honom två gånger.

Som knarklangare, eller annan ordinär skumlirare av tjoget på dussinet, måste det ju vara drygt så in helvete att ens finnas i närheten var någon får för sig att fimpa statsministern? Skulle man aldrig tänkt ens på att skjuta någon innan dess så skulle man väl ha lust att slå ihjäl någon då?
Citera
2018-05-13, 17:23
Medlem
Sigges avlyssningsprotokoll:
1. Tiderna stämmer inte på telefonsamtalet: Sigge-Kjell. 00.15 vs. 00.23.
2. Ind: stämmer. 16.59
00.15 Ind:16.59 http://1.bp.blogspot.com/-P9rlU49Q6Ck/VVI0P98s_YI/AAAAAAAATRg/bojkFqzd-ew/s1600/Del%2B2%2Bavlyssning%2B1.png
00.23 Ind:16.59 http://3.bp.blogspot.com/-vs4vHCTVQP8/VVIqNzyfMqI/AAAAAAAATQs/izp5OdIvnDI/s1600/Avlyssning%2B5.png

Utdrag ur samtalet:
Fernberg: "Ja. Det hände kvart över elva det här."
Sigge C.: "ja just strax före så åkte jag."
http://4.bp.blogspot.com/-y-BX2UQId5k/VVI0UGgmWxI/AAAAAAAATRw/hzuIpxAS42s/s1600/Del%2B2%2Bavlyssning%2B3.png
Hur ser ni på det här, hur får ni ihop det med Sigges dubbla resor: gida, iesho, m.m.
Börja S.C. ljuga för sin kompis Kjell Fernberg redan 1 timma efter mordet, varför?

Sigge Cedergren & Reinhold Jansson måste ha kokat ihop en samstämmig berättelse, noggrant.
Reinhold Jansson:
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/vittne-reinhold-jansson-akte-med-fran.html
Senast redigerad av sovvandring 2018-05-13 kl. 17:31.
Citera
2018-05-13, 17:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Anders Ekman och Christoffer Almsäter ska vara 2 st mordvittnen. Jag har aldrig tidigare hört om dessa. Är det ingen annan som hört talas om dem?

Jag har inte heller hört talats om dem. Men en googling ger en träff på artikel. De hör skotten och när de kommer fram ligger OP död. De kan ha varit halvannat kvarter bort.

https://www.zenker.se/Liber/Liber_1986/palme_doed.jpg

Här står de visst (på ett pressfoto?) taget utanför någon akutmottagning. Den ljuse till vänster har ju lite inåtlockad tvärlugg (som Ted Gärdestad)

https://www.amazon.co.uk/Vintage-murder-Christoffer-Almsäter-witnesses/dp/B075CTSR3Q
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-13 kl. 17:55.
Citera
2018-05-13, 17:37
Medlem
Citat:
Som knarklangare, eller annan ordinär skumlirare av tjoget på dussinet, måste det ju vara drygt så in helvete att ens finnas i närheten var någon får för sig att fimpa statsministern? Skulle man aldrig tänkt ens på att skjuta någon innan dess så skulle man väl ha lust att slå ihjäl någon då?
Även Roger Östlund ger uttryck för sådana farhågor.
Han trodde att han låg illa till.

Den psykologiska aspekten ska man ha i bakhuvudet när man ger sig på att tolka hans vittnesmål.
Citera
2018-05-13, 17:44
Medlem
FurirRevaers avatar
I boken Palmerapporten på sidan 328 förhörs Solveig Riberdahl av JO 870512 i samband pga kurdrazzian. Hon nämner då kriminalinspektör Margareta Ekström vid KSN (Kriminalens Spaning Narkotika; efterträdaren till Huddingegruppen). Jag tänkte först att det var ett skrivfel, Riberdahl som sa fel namn. Men vid närmare eftertanke kanske det är detta namn vi bör söka på. ME kan ha gift sig till Eklund efter 1987.

Vet inte om sökandet just blev så mycket lättare men det kanske ger en öppning för den som har tillgång till t ex telefonkataloger från 80-talet.
[quote=Klippo|64040334]
Citat:

Citera
2018-05-13, 17:46
Medlem
[quote=PeoFallmo|64040258]
Citat:
Ursprungligen postat av gida

Vi har en polis, ME, som backas av TN, att spaning avbröts 22.30.
Samtidigt framgår i Hylins dokumentär att Bengt T Bengtsson och Känt Bängs vet att SC inte var hemma 23.02. Inte 23.15 heller.
Hur? Därför att spaning fortfarande pågick. Det får backning av SC vän, minns ej just nu, men tror det var KF, som hör dem på radion ända fram till mordet.
Fernberg sade att denna radiotrafik var osedvanligt omfattande och dessutom var
krypterad på ett sätt som normalt inte förekom. Därför trodde han att något helt
speciellt var på gång.
Citera
2018-05-13, 17:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jag har inte heller hört talats om dem. Men en googling ger en träff på artikel. De hör skotten och när de kommer fram ligger OP död. De kan ha varit halvannat kvarter bort.

https://www.zenker.se/Liber/Liber_1986/palme_doed.jpg

Här står de visst (på ett pressfoto?) taget utanför någon akutmottagning. Den ljuse till vänster har ju lite inåtlockad tvärlugg (som Ted Gärdestad)

https://www.amazon.co.uk/Vintage-murder-Christoffer-Almsäter-witnesses/dp/B075CTSR3Q

Ja det är taget av Wojta Klecka, 28/2 86, enligt, kvitto på fotot, utanför akuten till Sabbatsbergs sjukhus. De måste ha gått dit efter mordet, och om WK tog detta den 28 måste han ha skyndat sig dit från mordplatsen då han fotade L Christiansson där ca 23.50?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in