Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ett par saker till:
1) ...
Jag är övertygad om att en sådan gärningsman - med extremt dålig impulskontroll utan minsta plan för hur mordet och flykten skulle ske - skulle ha gripits för längesen. Trots polisens lama uppträdande kunde de nästan inte ha undvikit att gripa en så udda fågel.
En sådan gärningsman måste sjuda av hat mot Palme, ett hat han inte på något sätt kunde dölja för omgivningen.
Och om han lyckades hålla sig undan några dagar så skulle han nog inte själv ha kunnat tiga om sin gärning särskilt länge. Släkt, vänner, arbetskamrater, familj etc skulle ha misstänkt något. Någon bör ha känt till var han befann sig på mordkvällen. Någon skulle veta att han hade tillgång till en Magnumrevolver och att han verkligen hatade Palme djupt. Någon skulle ringa polisen.
...
Jag tror inte på den spontant ensamagerande gärningsmannen. GMP har fel.
Du kan ha helt rätt i att det inte är en ensam gärningsman, men din slutsats håller inte.
Jag har själv haft "förmånen" att träffa mördare som både är synnerligen intelligenta i traditionell mening och samtidigt klarar av att upprätthålla en fasad utåt. Personen (typen) kan vara både artig och sansad, men nästan alltid distanserad gentemot andra. Ofta också i förhållande till familj. Lite svårt att passa in eftersom moral och empati ligger på en snarast pre-pubertal nivå. Svart/vitt. Dock i en potent, kraftfull kropp.
Mordet i sig står inte i någon motsättning till den ordnade fasaden; just nu är dock fokus på att ta livet av någon. Inte professionellt, inte impulsivt, men utan större tanke på konsekvenser och helt motiverat enligt enkel logik, enligt en lite udda moral.
En gnutta tur i kombination med en riktigt usel polisiär insats har släppt fler än en mördare genom nätet.
Hur Palmes mördare ser ut vet vi inte, men man kan inte dela in mördare i grupper om "professionella hit men" och "vandrande psykoser". (Det kanske inte var så du menade, men kände ändå att jag ville nyansera bilden av handen som höll i vapnet)