2018-10-09, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad menar Du med "efter en sådan sjukskrivning är det sällsynt att man får gå upp till...

Menar Du att hon var sjukskriven till den 13:e och skulle egentligen börjat den 14:e men ringt och sjukskrivit sig vidare?

Menar Du att hon var sjukskriven för utbrändhet eftersom det vore normalt att jobba mindre tid?
Inläggaren skrev väl att hon var sjukskriven till juni i år?
Tänker att HD var sjukskriven maj-juni 100%, sen semester, sen kanske började jabba 25, sen 50 och så vidare.

Inläggaren och vissa andra här hade synpunkter på hennes närvaro. Men med en sakta uppskruvning kanske det förklarar hennes frånvaro. Det är normalt att man trappar upp så. Så dom 20 sidorna med galla över HD:s närvaro på jobbet kanske är helt naturligt frånvaro, föreskriven av läkaren?!
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-10-09 kl. 07:33. Anledning: Förtydligande
Citera
2018-10-09, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Inläggaren skrev väl att hon var sjukskriven till juni i år?
Tänker att HD var sjukskriven maj-juni 100%, sen semester, sen kanske började jabba 25, sen 50 och så vidare.

Inläggaren och vissa andra här hade synpunkter på hennes närvaro. Men med en sakta uppskruvning kanske det förklarar hennes frånvaro. Det är normalt att man trappar upp så. Så dom 20 sidorna med galla över HD:s närvaro på jobbet kanske är helt naturligt?
Vi har uppfattat ang vad som skrivits om sjukskrivningsperioderna helt olika...

Det som skrevs var att HD ringde den 14:e och anmälde sig sjuk, då var hon väl inte sjuk dagarna innan?
Eller vet Du annat... var hon sjukskriven/utbränd tom den 13:e?

Vad jag har förstått så är det tiden efter mordet som HD jobbat till och från...
Citera
2018-10-09, 07:48
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag funderar iofs på en sak - LW har ju enligt sin profilsida varit medlem sedan 7.10.2012. Dvs. hon blev medlem för exakt 6 år sedan, på dagen igår.

Kan det finnas något inlagt i systemet att någoting (typ IT- eller statistikrelaterat) aktiveras exakt på årsdagen x antal år efter att medlemskapet skapades? Som en slags automatisk uppdatering.

I vanliga fall kanske man inte noterar det, men nu blev det så uppenbart eftersom vi är flera i tråden som har haft koll på hennes konto så pass kontinuerligt, och därför upptäckte förändringen.

I så fall behöver det kanske inte innebära att någon manuellt loggat in på hennes konto?

(Lägger med @Trie i frågeställningen eftersom h*n verkar ha litet koll på hur geocacheforumet fungerar).

Årsdagen för medlemskapet alternativt att utredarna äntligen fått ok och lösen till att gå in i på hennes geokonto där hennes privata konversationer kan ge utdelning och spännande material till förundersökningen.
Citera
2018-10-09, 08:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tänker på att SD:s mobil varit i närheten av LW:s bostad. Är det inte tråkigt att sakna tankar på vem som kan ha bragt LW om livet? Vad tror du på för motiv?
Det är ju jätteintressant om det skulle visa sig att det faktiskt finns skäl att misstänka SD. Tidningarna skriver om en vittnesiakttagelse som enligt polisen kan vara helt avgörande i utredningen, men varifrån kommer det här om att SD:s mobil varit i närheten av LW:s bostad?
Senast redigerad av Draifos 2018-10-09 kl. 08:25.
Citera
2018-10-09, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det är inget jag känner till, men en ren gissning om det är på årsdagen är att LW har en reccuring payment på sin premium medlemsavgift. Det skulle kanske kunna uppdatera en "last visited" notering på användarens profilsida även om betalningen misslyckades. Även utredarna kan tänkas ha ett intresse att kontot fungerar normalt tills vidare och ha sett till att medlemskapet förnyats.

Jag har svårt att tro att någon skulle vilja hacka det här kontot medan det pågår en mordutredning. Även om det är något som man mycket gärna skulle vilja ha raderat eller ändrat så är risken betydligt större att det direkt syns för utredarna vad som ändrats. Möjligen om en person bara vill läsa privat information, tex konversationer med andra medlemmar från kontot utan att ändra något så kanske någon skulle ta risken.

Övriga "inloggningar" från epost bevakningar, valfria mobilappar, project-gc och GSAK (och liknande produkter) går via API och ska normalt inte påverka inloggningsinformationen vad jag känner till.

Jag skulle tro att Polisen för länge sedan fått alla konversationer direkt från Groundspeak, finns ingen anledning för dem att logga in. De övriga bevakningarna generar inte "besök", jag har frågat EGT om hen har någon idé men har inte fått svar.
Kanske kutym att logga in på avlidna användares konton och ändra uppgifter, om det är emot riktlinjerna så är vi kanske bara "rabiata" som påpekar detta...

EGT?
Citera
2018-10-09, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vi har uppfattat ang vad som skrivits om sjukskrivningsperioderna helt olika...

Det som skrevs var att HD ringde den 14:e och anmälde sig sjuk, då var hon väl inte sjuk dagarna innan?
Eller vet Du annat... var hon sjukskriven/utbränd tom den 13:e?

Vad jag har förstått så är det tiden efter mordet som HD jobbat till och från...
Nä, menar att jag tolkar inläggaren att HD varit frånvarande till och från nu senaste tiden efter sommaren.

Det började med SMS och beslagtagna mobiler. Sen sjukfrånvaro och nu att HD sjukskrev sig den 14:e.

Just 14:e förstår jag inte bäringen, om det inte antyds att det är planlagt mord, eftersom det var innan mordet (även om Sh.Holms inte har koll på tiderna).
Citera
2018-10-09, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är ju jätteintressant om det skulle visa sig att det faktiskt finns skäl att misstänka SD. Tidningarna skriver om en vittnesiakttagelse som enligt polisen kan vara helt avgörande i utredningen, men varifrån kommer det här om att SD:s mobil varit i närheten av LW:s bostad?
Ja, en vittnesiakttagelse från en 70 årig kvinna.
Några mer vittnen också i form av två tonårstjejer tror jag det var också.
Citera
2018-10-09, 08:42
Medlem
Citat:
Nä, menar att jag tolkar inläggaren att HD varit frånvarande till och från nu senaste tiden efter sommaren.

Det började med SMS och beslagtagna mobiler. Sen sjukfrånvaro och nu att HD sjukskrev sig den 14:e.

Just 14:e förstår jag inte bäringen, om det inte antyds att det är planlagt mord, eftersom det var innan mordet (även om Sh.Holms inte har koll på tiderna).
Bäringen på den 14onde och TinnaNinnas antydan om att HD uttryckte sig på ett sätt som gjorde att de mindes hennes sjukanmälan, skulle kunna ha att göra med att något drastiskt hände HD under dagen den 14onde. Detta kan sedan lett fram till det som hände LW senare på kvällen.
Citera
2018-10-09, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag skulle tro att Polisen för länge sedan fått alla konversationer direkt från Groundspeak, finns ingen anledning för dem att logga in. De övriga bevakningarna generar inte "besök", jag har frågat EGT om hen har någon idé men har inte fått svar.
Kanske kutym att logga in på avlidna användares konton och ändra uppgifter, om det är emot riktlinjerna så är vi kanske bara "rabiata" som påpekar detta...

EGT?
Har ingen aning om hennes konto eller andras. Jag kan logga in på dotterns konto, men hon har inte tillgång till vårt.

Tror att groundspeak är väldigt restriktiva till lämna ut konversationer eller lösenord.
Jag lägger en slant på att barnen har lite koll på mammans generella lösenord till dator och mobil.

Startar man datorn eller mobilen och öppnar hemsidan/appen så loggas man in automatiskt, om inte LW loggade ut och hade tagit bort ”minns lösenord” (vilket generellt är ovanligt).

Så datorn eller mobilen är kanske släppt av polisen?! Alltså tror jag inte att det är nått att gå i spinn över just nu när vi inte har mer fakta.
Citera
2018-10-09, 08:48
Medlem
Citat:
Har ingen aning om hennes konto eller andras. Jag kan logga in på dotterns konto, men hon har inte tillgång till vårt.

Tror att groundspeak är väldigt restriktiva till lämna ut konversationer eller lösenord.
Jag lägger en slant på att barnen har lite koll på mammans generella lösenord till dator och mobil.

Startar man datorn eller mobilen och öppnar hemsidan/appen så loggas man in automatiskt, om inte LW loggade ut och hade tagit bort ”minns lösenord” (vilket generellt är ovanligt).

Så datorn eller mobilen är kanske släppt av polisen?! Alltså tror jag inte att det är nått att gå i spinn över just nu när vi inte har mer fakta.

Tack för svaret, det uppskattas att det sker i saklig ton.
Men jag skulle tro att ett Mord på användaren är tillräckligt för att Groundspeak inte ska vara så "restriktiva"
Skulle inte tro att polisen släppt varken dator eller telefon än.
Citera
2018-10-09, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Bäringen på den 14onde och TinnaNinnas antydan om att HD uttryckte sig på ett sätt som gjorde att de mindes hennes sjukanmälan, skulle kunna ha att göra med att något drastiskt hände HD under dagen den 14onde. Detta kan sedan lett fram till det som hände LW senare på kvällen.
Så kan det vara. Om uppgiften har bäring så tänkte jag att HD fått någon information om LW-SD. HD bör så upprörd att hon inte kan jobba.
Det skulle då triggat HD eller SD att söka upp LW och ställa LW till svars.

Det är helt klart ett indicie så gott som något.
Citera
2018-10-09, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Tack för svaret, det uppskattas att det sker i saklig ton.
Men jag skulle tro att ett Mord på användaren är tillräckligt för att Groundspeak inte ska vara så "restriktiva"
Skulle inte tro att polisen släppt varken dator eller telefon än.
Tror du hennes konto är hackat? Skulle vara ganska iögonfallande, som någon skrev.

Tror LW:s konto är spärrat numer att dra pengar ifrån, så den automatiska förnyelsen borde inte kickat in. Dessutom har jag svårt att tro att en förnyelse skulle påverka status på senaste inloggad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in